• askyfullofstars

    Ångest över knöl i armhålan. :(

    Hej!

    På annandag jul upptäckte jag att det var något i armhålan. Gick inte riktigt få grepp på vad det var men bad maken känna som sa att det kändes som en knöl. Jag ringde vc (tidigare historik med fettknöl som jag fått operera bort) som bad mig uppsöka akuten eller få en tid men det var inte förrän nu på måndag efter nyårshelgen.

    Bestämde mig för att åka till jourakuten idag. Läkaren kunde känna knölen och kunde få grepp på den men inte hela vilket gjorde att han inte kunde säga med 100% säkerhet vad det var men att hans gissning var att det var ofarligt.

    Nu ska jag alltså vänta tills måndag för en ytterligare bedömning. Ser bara cancerbesked framför mig.

    Någon med liknande historia? Eller något peppande att säga?

  • Svar på tråden Ångest över knöl i armhålan. :(
  • Jag är bara jag

    Behöver inte alls vara cancer. En till fettknöl, svullen lymfkörtel eller tom en svullen mjölkkörtel- de går ända in i armhålorna faktiskt.

  • Klartsomvatten

    Tänk inte det värsta nu. Som föregående skrev så kan det vara något helt annat än cancer. Förstår att du är orolig och att det är jobbigt att vänta men du har ju tid för en ny bedömning på måndag så vänta och se vad de säger då. Gå inte händelserna i förväg, det skapar bara onödig stress för dig själv.

  • askyfullofstars

    Var på vc nyss där en annan läkare fick känna och hon trodde med det var fettknöl. Knölen kunde hon röra på med. Hon ville dock ändå skicka mig på ultraljud för min del och för att hon skulle va 100% säker.

    Så nu får jag vänta ytterligare. Hade ni känt er nöjda med svaret från läkaren eller hade ni ändå väntat tills ultraljudet? Kan en läkare ha jättefel i sin bedömning när de gäller att känna på knöl?

  • Klartsomvatten
    askyfullofstars skrev 2021-01-04 11:56:50 följande:

    Var på vc nyss där en annan läkare fick känna och hon trodde med det var fettknöl. Knölen kunde hon röra på med. Hon ville dock ändå skicka mig på ultraljud för min del och för att hon skulle va 100% säker.

    Så nu får jag vänta ytterligare. Hade ni känt er nöjda med svaret från läkaren eller hade ni ändå väntat tills ultraljudet? Kan en läkare ha jättefel i sin bedömning när de gäller att känna på knöl?


    Jag hade litat på det hon sa, att det mest troligt är en fettknöl. Det är ju dock bra att hon ändå skickar dig på ultraljud för att vara helt säker, det kanske man alltid bör göra när det gäller knölar. För att vara helt säker. Klart att en läkare kan ha fel i sin bedömning, även läkare är ju människor och har fel ibland, dock ska man inte gå runt och tro att varenda läkare har fel. De flesta har ju rätt i det de säger och tror, annars hade de inte kunnat arbeta som läkare.

    Jag hade godtagit hennes svar och väntat tills ultraljudet. Hur länge är det tills dess?
  • nirakanna2

    När jag var 19 år och bodde i Frankrike hittade jag en knöl i armhålan. Innan jag hade lyckats samla mod att kontakta läkare löste det sig i duschen. Det var som en finne djupt under ytan och när den hade tömt sig förblev det bra.

  • Kentaur

    Kollegan med spridd malignt melanom hade en sådan knöl i armhålan.
    det var så de upptäckte det.

  • askyfullofstars
    Kentaur skrev 2021-01-19 13:51:45 följande:

    Kollegan med spridd malignt melanom hade en sådan knöl i armhålan.

    det var så de upptäckte det.


    Tråkigt för kollegan! Fick positivt provsvar idag, godartad knöl. :)
  • Kentaur
    askyfullofstars skrev 2021-01-19 14:38:55 följande:
    Tråkigt för kollegan! Fick positivt provsvar idag, godartad knöl. :)
    Skönt för dig! Hjärta

    Det riktigt trista är att hon bara är några och 20 och har små barn.
  • Nandez
    askyfullofstars skrev 2021-01-19 14:38:55 följande:
    Tråkigt för kollegan! Fick positivt provsvar idag, godartad knöl. :)
    Vad skönt för dig
Svar på tråden Ångest över knöl i armhålan. :(