• Anonym (Ren sedan 4 år.)

Berätta för dejt om missbruk/prostitution?

Jag har ett förflutet med missbruk (alla möjliga olika substanser), har även prostituerat mig och vart med om en del misär.

Men jag tänker inte älta det i tråden, utan något annat. Jag har träffat en kille med helt annan bakgrund. Han vet att jag inte dricker alkohol, men inte varför. Jag tycker om honom väldigt mycket och även om det är ganska nytt känns det väldigt rätt.

När berättar jag om detta? 

• Svar på tråden Berätta för dejt om missbruk/prostitution?
  • Mackan1978

Du behöver nog berätta detta ganska tidigt.. För väntar du för länge så är det inte bra.

• Anonym (Michaela)

Jag har också en mindre trevlig bakgrund. Jag brukar berätta när jag känner att det kan bli något. Inre direkt, men väntar inte heller i flera månader med att säga något. Jag har ibland sagt att jag varit med om mycket, tidigt. Men gått djupare in på det något senare.

• MaryM
    Anonym (Michaela) skrev 2021-01-01 09:06:45 följande:

Jag har också en mindre trevlig bakgrund. Jag brukar berätta när jag känner att det kan bli något. Inre direkt, men väntar inte heller i flera månader med att säga något. Jag har ibland sagt att jag varit med om mycket, tidigt. Men gått djupare in på det något senare.

Detta tycker jag låter bra.

TS: du har ingen skyldighet att dela med dig av svåra saker till killen. Känns han som en mogen och empatisk person?
    She knows she's more than just a little misunderstood. She has trouble acting normal when she's nervous.
  • Tomelilla15

Du måste berätta men kan ju göra det stegvis. Du måste ganska snabbt säga något om att du varit med om mycket och har en speciell historia men att du kanske inte är redo att prata om allt nu. Berätta något och invänta tillfällen när det passar att berätta mer. Sen tror jag inte man behöver berätta detaljer eller exakt vad man varit med om men hur det påverkade dig och hur du kan påverkas av det numera är något du kanske borde försöka vara öppen med. Det ger en djupare relation att berätta om jobbiga saker man varit med om.

• Anonym (L)
    Tomelilla15 skrev 2021-01-01 09:11:36 följande:
    Du måste berätta men kan ju göra det stegvis. Du måste ganska snabbt säga något om att du varit med om mycket och har en speciell historia men att du kanske inte är redo att prata om allt nu. Berätta något och invänta tillfällen när det passar att berätta mer. Sen tror jag inte man behöver berätta detaljer eller exakt vad man varit med om men hur det påverkade dig och hur du kan påverkas av det numera är något du kanske borde försöka vara öppen med. Det ger en djupare relation att berätta om jobbiga saker man varit med om.

Ta detta till dig TS! Det är väldigt goda råd. Att berätta lite i taget ger dig också en chans att se hur han reagerar, så att du vet om han är en trygg och pålitlig person att anförtro sig till innan du går in på de känsligaste bitarna.
  • Anonym (J)
    MaryM skrev 2021-01-01 09:10:01 följande:

Detta tycker jag låter bra.

TS: du har ingen skyldighet att dela med dig av svåra saker till killen. Känns han som en mogen och empatisk person?

TS har ingen skyldighet att berätta för killen , men hon har skyldighet till sig själv att välja en partner som älskar henne som hon är.
  • Anonym (ooo)
    Anonym (J) skrev 2021-01-01 12:05:07 följande:
    TS har ingen skyldighet att berätta för killen , men hon har skyldighet till sig själv att välja en partner som älskar henne som hon är.
    Det blir sällan bra om man inte berättar och sen kommer det av en slump fram flera år senare. 
    Så jag håller med övriga om att något behöver hon i alla fall säga. 
  • Anonym (Egil)

Jag hade känt mig kränkt om jag fått veta det på annat sätt och inte från dig. 
    Hade jag dessutom haft sex med personen och denne inte testat sig för hepatit B, hepatit C, och HIV efter detta hade jag blivit livrädd och känt det som någon form av misshandel, där ja själv kunnat få göra ett aktivt val eller åtminstone be personen testa sig för samtliga innan vi blev fysiska.  

• Anonym (J)
    Anonym (ooo) skrev 2021-01-01 12:15:31 följande:

Det blir sällan bra om man inte berättar och sen kommer det av en slump fram flera år senare. 

Så jag håller med övriga om att något behöver hon i alla fall säga. 

Precis. Det kan även vara jobbig utan att det kommer fram.

Jag har en kompis med liknande förflutet som TS som råkade ut för en kille som regelbundet pratade illa om kvinnor som hon.

Det gjorde att hon mådde sämre även om han pratade inte om henne utan individ , utan kvinnor rent allmänt med många partners , prostituerade , strippor osv.

Som tur har hon dumpat honom .
  • Anonym (444)

Är det inte något du har pratat om på AA eller AN eller med en terapeut. Att förhålla sig till sitt tidigare, destruktiva liv, är ju a och o för att kunna gå vidare i sitt liv.

Svar på tråden Berätta för dejt om missbruk/prostitution?