• Anonym (Ren sedan 4 år.)

Berätta för dejt om missbruk/prostitution?

Jag har ett förflutet med missbruk (alla möjliga olika substanser), har även prostituerat mig och vart med om en del misär.

Men jag tänker inte älta det i tråden, utan något annat. Jag har träffat en kille med helt annan bakgrund. Han vet att jag inte dricker alkohol, men inte varför. Jag tycker om honom väldigt mycket och även om det är ganska nytt känns det väldigt rätt.

När berättar jag om detta? 

• Svar på tråden Berätta för dejt om missbruk/prostitution?
  • Tomelilla15
    EpicF skrev 2021-01-01 13:03:46 följande:

Nej, hon måste inte berätta. Däremot är det bra om hon gör det. Men enbart om hon själv vill.

Kanske borde ha skrivit det som jag trodde var underförstått: hon måste berätta om hon vill ha en bra relation som bygger på ärlighet och djup emotionell förståelse för varandra. I andra fall bör hon verkligen berätta utifrån sexuell hälsa såvida hon inte är testad och fri från alla sexuellt överförbara sjukdomar. Om hon varken vill ha en djup och bra relation och inte har sexuellt överförbara sjukdomar då håller jag med. Då behöver hon inte berätta.
  • EpicF
    Tomelilla15 skrev 2021-01-01 16:15:57 följande:

Kanske borde ha skrivit det som jag trodde var underförstått: hon måste berätta om hon vill ha en bra relation som bygger på ärlighet och djup emotionell förståelse för varandra. I andra fall bör hon verkligen berätta utifrån sexuell hälsa såvida hon inte är testad och fri från alla sexuellt överförbara sjukdomar. Om hon varken vill ha en djup och bra relation och inte har sexuellt överförbara sjukdomar då håller jag med. Då behöver hon inte berätta.

Fortfarande är det enbart om hin VILL och inget hon MÅSTE.
  • Anonym (P)
    Anonym (Egil) skrev 2021-01-01 12:30:47 följande:

Jag hade känt mig kränkt om jag fått veta det på annat sätt och inte från dig. 
    Hade jag dessutom haft sex med personen och denne inte testat sig för hepatit B, hepatit C, och HIV efter detta hade jag blivit livrädd och känt det som någon form av misshandel, där ja själv kunnat få göra ett aktivt val eller åtminstone be personen testa sig för samtliga innan vi blev fysiska.  

Finns väl inget som hindrar att du tar upp testning för könssjukdomar när du träffar en ny partner, oavsett hennes bakgrund?  
  • EpicF
    Tomelilla15 skrev 2021-01-01 16:15:57 följande:

Inget hindrar henne från att testa sig mot STD. Det är väl förövrigt rätt naturligt att göra när man träffar en ny partner.
  • Tomelilla15
    EpicF skrev 2021-01-01 17:13:13 följande:

Fortfarande är det enbart om hin VILL och inget hon MÅSTE.

Tänker du typ juridiskt då eller vad är det du utgår ifrån?
  • Tomelilla15
    Anonym (P) skrev 2021-01-01 17:53:13 följande:

Finns väl inget som hindrar att du tar upp testning för könssjukdomar när du träffar en ny partner, oavsett hennes bakgrund?  

Har du problem att föra en vanlig diskussion?

Det är klart att inget hindrar ts från att testa sig för diverse sjukdomar. Har jag eller någon annan påstått det? Du slår in öppna dörrar med dina kommentarer.
  • Anonym (P)
    Tomelilla15 skrev 2021-01-01 18:19:33 följande:
    Har du problem att föra en vanlig diskussion?

Det är klart att inget hindrar ts från att testa sig för diverse sjukdomar. Har jag eller någon annan påstått det? Du slår in öppna dörrar med dina kommentarer.
    För det första så svarade jag inte dig. Om du läser vad jag svarade på så förstår du nog mitt svar lite bättre. Jag har inte kommenterat huruvida TS ska testa sig eller inte.
  • EpicF
    Tomelilla15 skrev 2021-01-01 18:16:10 följande:

Tänker du typ juridiskt då eller vad är det du utgår ifrån?

Ts är inte skyldig att berätta något om sin bakgrund om hon inte vill.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Ren sedan 4 år.) skrev 2021-01-01 06:47:34 följande:

Jag har ett förflutet med missbruk (alla möjliga olika substanser), har även prostituerat mig och vart med om en del misär.

Men jag tänker inte älta det i tråden, utan något annat. Jag har träffat en kille med helt annan bakgrund. Han vet att jag inte dricker alkohol, men inte varför. Jag tycker om honom väldigt mycket och även om det är ganska nytt känns det väldigt rätt.

När berättar jag om detta? 

Du bör berätta om du har tankar på en seriös relation. Däremot behöver du vara väldigt noggrann med att påtala att du lämnatbdet livet bakom dig och ansträngninger dig för att leva sunt nu. Det är enda sättet att få en bra man att acceptera det.
  • Anonym (J)
    EpicF skrev 2021-01-01 18:26:53 följande:

Ts är inte skyldig att berätta något om sin bakgrund om hon inte vill.

Och killen är inte skyldig att stanna hos TS om han får veta om hennes förflutet.

Det är bättre för TS att killen sticker innan de gifter sig , skaffar barn , köper hus osv. om han är en person som bryr sig om TS tidigare liv och inte ser TS för vem hon är idag.

Det handlar inte om TS skyldigheter mot killen , utan det är för hennes egen skull hon ska inte slösa tid på en man som ser ner på en kvinna som hon.
Svar på tråden Berätta för dejt om missbruk/prostitution?