• Anonym (Ren sedan 4 år.)

Berätta för dejt om missbruk/prostitution?

Jag har ett förflutet med missbruk (alla möjliga olika substanser), har även prostituerat mig och vart med om en del misär.

Men jag tänker inte älta det i tråden, utan något annat. Jag har träffat en kille med helt annan bakgrund. Han vet att jag inte dricker alkohol, men inte varför. Jag tycker om honom väldigt mycket och även om det är ganska nytt känns det väldigt rätt.

När berättar jag om detta? 

• Svar på tråden Berätta för dejt om missbruk/prostitution?
  • Anonym (Att dela liv...)

Hej TS, vad härligt att du är ur det och nu kan börja nytt. Sånt här hänger ju dock med, det försvinner inte och måste fram om du vill inleda en seriös och långvarig relation, kan han inte ta det var han inte rätt, men det betyder inte allt på en gång. Dels kan det vara för mycket att ta in i sig och dels kan du uppfattad som för mycket att ge allt på en gång. Precis som sagts redan är ett steg i taket ett mycket bra sätt att gå (vi kan ju bokstavligen inte ta mer än ett steg i taget, så det är oftast bäst att inte göra det bildligt heller????)

Lycka till ????

• Anonym (Att dela liv...)

Kan tydligen inte visa vissa emojies...

Och btw, innan ni blir intima, det är i alla fall något jag skulle ha velat höra innan snarare än efter...

• Anonym (detta)

Var ärlig, för hans och DIN skull, det kommer fräta på dig annars och du kommer oroa dig.
    Risken finns ju att det kommer fram ändå från någon annan och då är det kört helt

• EpicF
    Tomelilla15 skrev 2021-01-01 09:11:36 följande:

Du måste berätta men kan ju göra det stegvis. Du måste ganska snabbt säga något om att du varit med om mycket och har en speciell historia men att du kanske inte är redo att prata om allt nu. Berätta något och invänta tillfällen när det passar att berätta mer. Sen tror jag inte man behöver berätta detaljer eller exakt vad man varit med om men hur det påverkade dig och hur du kan påverkas av det numera är något du kanske borde försöka vara öppen med. Det ger en djupare relation att berätta om jobbiga saker man varit med om.

Nej, hon måste inte berätta. Däremot är det bra om hon gör det. Men enbart om hon själv vill.
  • Anonym (X)

Berätta att du är nykter för att du är alkoholist/missbrukare och ren sedan 4 år. Det kan du berätta hur tidigt som helst. Detaljer behöver du inte berätta om för en dejt. Målet med att dejta är ju att ha roligt, lättsamt, kul och trevligt. Du kan berätta sedan när ni känner varandra och om han bryr sig så frågar HAN om detaljerna, när han bryr sig tillräckligt mycket om dig för att vara tillräckligt nyfiken. Om du känner att du arbetar mycket med att läka trauman från den tiden så berättar du stegvis ju mer ni lär känna varandra, ta det långsamt och känn av. Berätta bara för honom om han verkligen är kär i dig, bryr sig om dig och vill vara med dig helt seriöst och om det inte skadar honom att veta hemska detaljer. Hoppas du går på AA och NA så du har ditt nätverk där för stöd.

• Anonym (Carpe diem)

Nää, jag skulle inte berätta. Det som har varit, har varit. Varför dra upp det nu om du har lämnat det bakom dig? Skulle knappast vara till din fördel.

• Anonym (L)
    Anonym (Egil) skrev 2021-01-01 12:30:47 följande:
    Jag hade känt mig kränkt om jag fått veta det på annat sätt och inte från dig.  Hade jag dessutom haft sex med personen och denne inte testat sig för hepatit B, hepatit C, och HIV efter detta hade jag blivit livrädd och känt det som någon form av misshandel, där ja själv kunnat få göra ett aktivt val eller åtminstone be personen testa sig för samtliga innan vi blev fysiska.  

Vad i hela friden får dig att tro att TS inte har testat sig?!
  • Anonym (J)
    Anonym (Carpe diem) skrev 2021-01-01 14:43:31 följande:

Nää, jag skulle inte berätta. Det som har varit, har varit. Varför dra upp det nu om du har lämnat det bakom dig? Skulle knappast vara till din fördel.

För att hon vill inte ha en partner som skulle dumpa henne om han visste sanningen?

Det är ofta en anledning varför människor berättar saker som inte är till deras fördel.
  • Anonym (Carpe diem)
    Anonym (J) skrev 2021-01-01 14:51:01 följande:

För att hon vill inte ha en partner som skulle dumpa henne om han visste sanningen?

Det är ofta en anledning varför människor berättar saker som inte är till deras fördel.

Fast man ska inte berätta allt. Om jag tex har haft sex med en hund men ångrar mig och skulle inte göra det igen, då är det inte särskilt smart att berätta det om det får till följd att jag blir dumpad. Jag skulle själv inte vilja vara ihop med någon som haft sex med en hund. Då skulle jag hellre vara lyckligt ovetande om jag gillar personen i övrigt.
  • Anonym (Egil)
    Anonym (J) skrev 2021-01-01 14:51:01 följande:

Därför att jag arbetar inom vården. Det finns en hel del människor som bär på en blodsmitta och inte vet om det. Det visar sig ofta i våra smittspårningar. 
Svar på tråden Berätta för dejt om missbruk/prostitution?