• Anonym (OrkarI)

Hjälp!!

Jag skulle behöva ha tips på hur jag blir av med min hetsätning. Utan professionell hjälp. Jag vill testa en gång för alla igen. Själv.

Allt som är gott, kolhydrater hetsäter jag oftast . Utan att spy! Och nu efter jul är magen helt kaos men hjärnan vill bara käka på.

Det är allt eller inget . En normal tallrik med mat ser jag som värdelös.

Jag är vuxen , har barn och ingen i familjen vet. Inget vet att jag konstant tänker på vad jag ska äta ikväll. Kontant tänker på hur jag ska svälta dagen efter.

Har ni några bra tips?

Jag är så trött och orkar inte mer

• Svar på tråden Hjälp!!
  • Anonym (OrkarI)

Någon som vet om man får psykolog via vc eller får fixa det själv? Har svårt att se vad en läkare på vc kan göra åt detta. Kanske bara jag som haft dålig erfarenhet av vc läkarna i min lilla stad

• Anonym (Anonym)
    Anonym (OrkarI) skrev 2021-01-03 12:02:12 följande:

Hade jag spytt eller svultit mig själv då lär jag fått hjälp. Men är du en lätt överviktig person i 30 års åldern lär man väl inte få hjälp på vc?

Har dock fått psykiskt ohälsa av detta och vill inte träffa folk / prata med

folk utöver familjen längre så det kanske man kan trycka på.

Min mammaledighet är slut och jag har valt att plugga på distans för att jag inte klarar av folk just nu. Fast att jag har ett socialt 100 % jobb.

Din ålder eller vikt spelar ingen roll. Du har psykiska problem och har all rätt att få hjälp med det.
    Anonym (OrkarI) skrev 2021-01-03 12:41:25 följande:

Någon som vet om man får psykolog via vc eller får fixa det själv? Har svårt att se vad en läkare på vc kan göra åt detta. Kanske bara jag som haft dålig erfarenhet av vc läkarna i min lilla stad

Ja du får hjälp av en riktig psykolog, det är inga vanliga läkare som sköter sådan terapi. Du har kontakt med den personen under hela tiden du gör modulerna också och får feedback på det du skriver i modulerna.
  • Anonym (I)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-01-03 12:47:51 följande:
    Din ålder eller vikt spelar ingen roll. Du har psykiska problem och har all rätt att få hjälp med det.
    Anonym (OrkarI) skrev 2021-01-03 12:41:25 följande:

Ja du får hjälp av en riktig psykolog, det är inga vanliga läkare som sköter sådan terapi. Du har kontakt med den personen under hela tiden du gör modulerna också och får feedback på det du skriver i modulerna.
    En psykolog eller kurator är olika beroende på vc 
  • Anonym (I)

På tex mindler kan man få prata med psykolog via videomöten, utan att behöva gå till vi innan. Bara att starta själv när det passar, ingen väntetid heller.

• Anonym (I)
    Anonym (I) skrev 2021-01-03 13:01:59 följande:

På tex mindler kan man få prata med psykolog via videomöten, utan att behöva gå till vi innan. Bara att starta själv när det passar, ingen väntetid heller.

*Utan att behöva gå till VC innan
  • Anonym (OrkarI)

Då känns det mer okej.

Jag vill tacka för alla svar. Jag har ju som sagt inte pratat med någon om detta. Så det känns lite lättare nu . Tack

• Anonym (Anonym)
    Anonym (I) skrev 2021-01-03 13:00:32 följande:
    En psykolog eller kurator är olika beroende på vc 
    Hur som helst får man professionell hjälp.
  • Anonym (Hetsätare)

Jag hetsäter också. I somras började jag äta en REJÄL portion havregrynsgröt varje dag. Håller mig mätt länge faktiskt. Sedan försöker jag att äta så att jag känner mig mätt, men med nyttigare mat. Det är när jag är hungrig, eller svälter mig, som hetsätningen triggas. Nu i jul när jag tappade rutinerna hamnade jag dock i hetsätning igen. Klarar uppbarligen inte bröd, godis etc. Ska försöka komma tillbaka till min tråkiga lösning imorgon. Kan inte fortsätta såhär.

• Anonym (OrkarI)
    Anonym (Hetsätare) skrev 2021-01-03 13:14:42 följande:

Jag hetsäter också. I somras började jag äta en REJÄL portion havregrynsgröt varje dag. Håller mig mätt länge faktiskt. Sedan försöker jag att äta så att jag känner mig mätt, men med nyttigare mat. Det är när jag är hungrig, eller svälter mig, som hetsätningen triggas. Nu i jul när jag tappade rutinerna hamnade jag dock i hetsätning igen. Klarar uppbarligen inte bröd, godis etc. Ska försöka komma tillbaka till min tråkiga lösning imorgon. Kan inte fortsätta såhär.

Låter precis som mig. Bröd eller pasta får mig att hetsäta.

Äta regelbundet hjälper om det är något nyttigt . Men så fort jag glömmer tiden och det går för långt mellan blir det hetsätning igen.

Även att gå bort till folk på middag . Då blir det alltid hetsätning på kvällen hemma sen.

Jag ska testa havregrynsgröt på morgnarna nu
  • Anonym (Hetsätare)
    Anonym (OrkarI) skrev 2021-01-03 13:48:02 följande:
    Låter precis som mig. Bröd eller pasta får mig att hetsäta.
    Äta regelbundet hjälper om det är något nyttigt . Men så fort jag glömmer tiden och det går för långt mellan blir det hetsätning igen.
    Även att gå bort till folk på middag . Då blir det alltid hetsätning på kvällen hemma sen.

Jag ska testa havregrynsgröt på morgnarna nu
    Skrattar nästan, precis så är det för mig också. Hetsäter ALLTID efter middagar ute/hos folk.

Låter fånigt, men för mig har det gjort enorm skillnad.
Svar på tråden Hjälp!!