• Linda5

Tips till alla som säger sig inte kunna spara

Skapar en tråd eftersom många säger sig inte ha möjlighet att spara.
    Nu finns alla möjligheter att spara pengar. Under januari o februari kan man köpa det mesta vääääldigt billigt. 
    Främst matkontot kan bli nästan 0kr.
    Passa på att handla på kort datum och bunkra till resten av året. 
    Spara det som blir över, det gör att du kan bunkra med de medlen senare och inte behöver betalla fullpris på mat. 
    Gör du så, har du snabbt en buffert ( 3 månadslöner på banken)
    Fyll på med tips till dom som behöver hjälp.

Julskinkorna kommer för 19.90/kg 
    Tärna ner och använd till:
    pastasås massor av olika varianter
    pizza
    pålägg
    pulled pork
    m.m.

• Svar på tråden Tips till alla som säger sig inte kunna spara
  • neverpreggo
    Anfield12 skrev 2021-01-04 16:31:02 följande:

Så ditt spartips går ut på att få en frysbox till skänks och därför fylla den med billig julskinka och vips! har man tre månadslöner på banken?

Okej.

Annars är man inte villig att lösa sina problem enligt TS.

Snacka om att sitta på sina höga hästar och inte inse att de som faktiskt köper den billiga julskinkan inte har ett dugg nytta av dessa sk råd. Man kan lyckas få hem den där extra frysboxen som drar el och tar plats men ändå inte kunna fylla den. Jag är som sagt en jävel på extrapriser men jag har full förståelse för att alla inte fixar det för har man levt med att knappt orka diska en gaffel...

• Litorina
    Litorina skrev 2021-01-04 16:41:30 följande:

Vi vänder oss inte emot dina tips utan din inställning att alla kan göra så. Jag kan göra i princip allt du föreslagit, men är för den skull inte dummare än att jag inser att det är för att jag är frisk och pigg, har ok storlek på kyl och frys, goda kunskaper i matlagning och pengar sparade som jag kan köpa storförpackningar för.

För några år sedan läste jag en intervju med en hemlös som beskrev just det här problemet när det dragits till sin spets. Har man ingenstans att förvara eller tillaga mat blir maten vääääldigt dyr. Så klart finns det sedan en gråzon mellan hur han och du lever. Men jag vet många som bott med trinettkön och liten kyl med frysfack. Och för dem är det svårare än för tex mig att äta billigt.

Hehe. TrinettKÖK, skulle det stå.
  • Themis
    neverpreggo skrev 2021-01-04 15:59:06 följande:

Med funktionsnedsättningar kan det variera mycket vad som faktiskt tar kraft. Det är många steg i handling, matlagning som folk inte räknar med. Jag äter själv inte linssoppa och just soppor är många moment ( skulle inte göra enbart en portion när jag väl gör). Gillar man linssoppa är det ett alternativ men det finns ju mycket annat att ersätta skinkan med så lite förvirrad över det svaret.  Att hantera en stor produkt som måste tas itu med i princip direkt för att den går ut är en helt annan sak än att släpa hem ett paket linser som håller i evigheter.

Alltså jag beskrev det här ovan: Skär lök i bitar, stek lök direkt i kastrullen, häll på linser, vatten, salt och ev., örtkrydda, klart på åtta minuters koktid.

Om det är "många steg" så undrar jag hur folk orkar gå på toa faktiskt...
    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • lövet2
    Ekdahl skrev 2021-01-04 10:41:22 följande:
    Men till Donken finns det tid och pengar...

Ju mer insatt man blir ju mer inser man att de som är fattiga ständigt lever efter behovstillfredsställelse. Och då planerar man inte, man köper skräp dyrt och skapar sig direkt korkade vanor som spel, tatueringar och rökning.
    Fördomar. Du har uppenbarligen inte satt dig in i saken.
  • Ekdahl
    Linda5 skrev 2021-01-04 15:02:34 följande:

Här är det ett par frysboxar i veckan som skänkes. Det är inte svårt att få i sig rätt näring om man köper kort datumvaror.

Som jag skrivit tidigare handlar om viljan. 

De flesta som har dålig ekonomi har inte viljan att lägga lite tid eller energi för att få det bättre. 

Självklart är det inte enkelt att få en bättre ekonomi. Man måste faktiskt anstränga sig lite själv och inte bara förvänta sig att få allt servat.

Många obekväma sanningar i detta inlägg. Du är klok och vet vad du pratar om.
  • Litorina
    Themis skrev 2021-01-04 16:59:26 följande:

Alltså jag beskrev det här ovan: Skär lök i bitar, stek lök direkt i kastrullen, häll på linser, vatten, salt och ev., örtkrydda, klart på åtta minuters koktid.

Jag vet deprimerade som har glömt hur micron funkar eller haft som projekt för dagen att klä på sig. Det är så klart inte något som gäller gemene låginkomsttagare, men det är viktigt att förstå hur dålig man faktiskt kan vara utan att för den skull bli inlagd. För en frisk person är det så klart inga problem att koka linssoppa, men som nämndes är många av de med lägst inkomst inte friska. Sjuk och dålig ekonomi går ju ofta hand i hand. En jag känner orkade inte ansöka om bidrag från soc. Där kan vi snacka dålig ekonomi. Som tur var fanns familj som ryckte in.
  • Mortiscia80
    Linda5 skrev 2021-01-04 16:30:06 följande:
    Det blir ju ganska tydligt i denna tråden.
    Jag vill inte handla så
    Jag kan inte handla så
    Jag vill inte äta det/sånt
    Jag kan inte äta det/sånt

Viljan finns inte till att lösa sina problem utan man har ursäkter till att inte lösa det istället. 
    Det är en sak om man inte vill äta linser eller julskinka fem dagar i veckan, särskilt hälsosamt blir det nog inte i alla fall, men du kan inte sitta och döma de som faktiskt inte kan handla på ett visst sätt eller äta på ett visst sätt. Om det finns noll möjlighet är det ju inte deras fel.

Jag förstår inte hur du kan sitta på en hög häst och döma andra på det där sättet? Du startar en tråd där du låtsas så positiv och man ska tipsa varandra osv men egentligen ser du ner på alla andra som av olika anledningar inte lever som du. Jag tycker det är en riktigt låg inställning gentemot andra, och ärligt talat lite trångsynt.
  • Litorina

Jag vet deprimerade som har glömt hur micron funkar eller haft som projekt för dagen att klä på sig. Det är så klart inte något som gäller gemene låginkomsttagare, men det är viktigt att förstå hur dålig man faktiskt kan vara utan att för den skull bli inlagd. För en frisk person är det så klart inga problem att koka linssoppa, men som nämndes är många av de med lägst inkomst inte friska. Sjuk och dålig ekonomi går ju ofta hand i hand. En jag känner orkade inte ansöka om bidrag från soc. Där kan vi snacka dålig ekonomi. Som tur var fanns familj som ryckte in.
  • Litorina

För inte så länge sedan var det en här på FL som kunde uttrycka sig bra i skrift och kunde resonera teoretiskt, men som hade problem eftersom boendestödet inte kom och hon inte kunde tvätta själv just pga att det var ett jobb med för många delmoment. Så ja, att steka lök, hälla i linser mm kan vara för många steg.
  • Ekdahl
    lövet2 skrev 2021-01-04 17:06:50 följande:

Fördomar. Du har uppenbarligen inte satt dig in i saken.

Det är du som inte satt dig in i saken. Annars hade du förstått att det är ett val att vara rik eller fattig.
Svar på tråden Tips till alla som säger sig inte kunna spara