• Linda5

Tips till alla som säger sig inte kunna spara

Skapar en tråd eftersom många säger sig inte ha möjlighet att spara.
    Nu finns alla möjligheter att spara pengar. Under januari o februari kan man köpa det mesta vääääldigt billigt. 
    Främst matkontot kan bli nästan 0kr.
    Passa på att handla på kort datum och bunkra till resten av året. 
    Spara det som blir över, det gör att du kan bunkra med de medlen senare och inte behöver betalla fullpris på mat. 
    Gör du så, har du snabbt en buffert ( 3 månadslöner på banken)
    Fyll på med tips till dom som behöver hjälp.

Julskinkorna kommer för 19.90/kg 
    Tärna ner och använd till:
    pastasås massor av olika varianter
    pizza
    pålägg
    pulled pork
    m.m.

• Svar på tråden Tips till alla som säger sig inte kunna spara
  • Ekdahl
    Mortiscia80 skrev 2021-01-04 17:14:57 följande:

Det är en sak om man inte vill äta linser eller julskinka fem dagar i veckan, särskilt hälsosamt blir det nog inte i alla fall, men du kan inte sitta och döma de som faktiskt inte kan handla på ett visst sätt eller äta på ett visst sätt. Om det finns noll möjlighet är det ju inte deras fel.

Jag förstår inte hur du kan sitta på en hög häst och döma andra på det där sättet? Du startar en tråd där du låtsas så positiv och man ska tipsa varandra osv men egentligen ser du ner på alla andra som av olika anledningar inte lever som du. Jag tycker det är en riktigt låg inställning gentemot andra, och ärligt talat lite trångsynt.

Den billiga maten är oftast den mest hälsosamma och dessutom god. Men det kräver ju också att man lagar den.
  • Themis
    Litorina skrev 2021-01-04 17:22:35 följande:
    För inte så länge sedan var det en här på FL som kunde uttrycka sig bra i skrift och kunde resonera teoretiskt, men som hade problem eftersom boendestödet inte kom och hon inte kunde tvätta själv just pga att det var ett jobb med för många delmoment. Så ja, att steka lök, hälla i linser mm kan vara för många steg.
    Jamen du kan ju knappast säga annat än att det är en försvinnande liten grupp  som har så grava problem. Den tråden är faktiskt det enda fallet av det jag har hört talas om ens.

Jag hade också kunnat dissa TS för att jag personligen just nu bara kan äta 25 olika saker och buhuuu skinka är definitivt inte en av dem. Jag valde att försöka vara konstruktiv utifrån en mer normal persons vardag och inte deraila tråden med mitt hälsotillstånd som drabbar ca en person av 3000.
    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • Litorina
    Ekdahl skrev 2021-01-04 17:41:12 följande:

Den billiga maten är oftast den mest hälsosamma och dessutom god. Men det kräver ju också att man lagar den.

Det är så gott som helt riktigt även enligt mig. Det som flera upplever som ett problem med TS resonemang är att hen idiotförklarar de som inte gör som hen föreslår. Riktigt så enkel är inte världen. Alla har inte förmåga att genomföra hens förslag.
  • Aniiee

Den här tråden från TS påminner mig starkt om ett som TS skrev i en tråd för länge sedan (en tråd av en viss annan som hade 0 förståelse för andras ekonomi, ja, jag har alldels för bra minne, ska se om jag hittar det inlägget) där TS påstod sig endast lägga 1000 (eller så) kronor i månaden på mat för 5 personer, och kött och fisk ingick och påstod att alla kan göra det, men glömde alldeles bort att nämna att den låga matkostnaden berodde på att de bodde på landet och att maken både jagade och fiskade. Det kröp fram lite senare.

Som sagt, ska se om jag hittar den tråden.....

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Ekdahl
    Litorina skrev 2021-01-04 17:52:24 följande:

Det är så gott som helt riktigt även enligt mig. Det som flera upplever som ett problem med TS resonemang är att hen idiotförklarar de som inte gör som hen föreslår. Riktigt så enkel är inte världen. Alla har inte förmåga att genomföra hens förslag.

Hur då menar du? Vad är det hon föreslår? Att man ska se till att skaffa sig en buffert? Att man ska handla prismedvetet?
  • Fiona M
    Aniiee skrev 2021-01-04 17:55:22 följande:

Den här tråden från TS påminner mig starkt om ett som TS skrev i en tråd för länge sedan (en tråd av en viss annan som hade 0 förståelse för andras ekonomi, ja, jag har alldels för bra minne, ska se om jag hittar det inlägget) där TS påstod sig endast lägga 1000 (eller så) kronor i månaden på mat för 5 personer, och kött och fisk ingick och påstod att alla kan göra det, men glömde alldeles bort att nämna att den låga matkostnaden berodde på att de bodde på landet och att maken både jagade och fiskade. Det kröp fram lite senare.

Jag tänkte annars på en gammal trådstartare som menade att alla kunde åka runt på x antal affärer för att jaga extrapris och inte ville förstå att alla inte hade den möjligheten.
  • Aurora Borrealis

Ok. Om jag köper julskinkorna, gör linssoppan och får bättre ekonomi. Vad ska jag med bättre ekonomi till om jag ändå måste fortsätta äta sådär? Till vad om inte oxfilé? När jag ätit så i 3 månader och efter 3 månader har bättre exonomi så kan jag ändå inte köpa oxfilé och delikatesser? Eller låt oss säga att när jag har bättre ekonomi så köper jag mig lyxig mat då för pengarna. I så fall så är det ju +/- 0? Menar du att när vi har bättre ekonomi efter allt vi sparat på att äta julskinka och linssoppa så fortsätter vi äta julskinka och linssoppa för all framtid? Kul...

• Ekdahl
    Aniiee skrev 2021-01-04 17:55:22 följande:

Fast det är ju inget som hindrar folk från att fiska och jaga själva. Hela min poäng är att det går inte att som normal människa vara fattig om man prioriterar att inte vara det och jobbar för det.

Ett exempel tycker jag är hur man handlar på Donken. Känner flera förmögna människor som har som nödmellanmål att ta hamburgare och vatten på McD. Samtidigt som socialbidragstagarna går dit och väljer menyerna.
  • Kentaur
    Themis skrev 2021-01-04 16:59:26 följande:
    Alltså jag beskrev det här ovan: Skär lök i bitar, stek lök direkt i kastrullen, häll på linser, vatten, salt och ev., örtkrydda, klart på åtta minuters koktid.

Om det är "många steg" så undrar jag hur folk orkar gå på toa faktiskt...
    Ha!
    Du har in te sett mig in action i köket.

Skär lök. Betyder kniv. Betyder en eller tre skurna fingrar.

Vet du hur svårt det är att plåstra om sig själv när man blöder som bara den!?

Sen när man hämtat sig från den värsta förblödningen ska man skölja blodet från både lök och kniv och därefter fortsätta hacka.
    Man bävar. Länge.

Sen häller man i resterande lök hel.

Många moment blir det...

• Mortiscia80
    Ekdahl skrev 2021-01-04 18:11:39 följande:
    Fast det är ju inget som hindrar folk från att fiska och jaga själva. Hela min poäng är att det går inte att som normal människa vara fattig om man prioriterar att inte vara det och jobbar för det.

Ett exempel tycker jag är hur man handlar på Donken. Känner flera förmögna människor som har som nödmellanmål att ta hamburgare och vatten på McD. Samtidigt som socialbidragstagarna går dit och väljer menyerna.
    Hur många tror du har jakträtt eller tillgång till fiskevatten?

Jag tror du glömmer en stor andel personer som är fattigpensionärer eller långtidssjuka, är de lata eller vad beror det på tror du? Och även som en normal människa, hur lång tid tror du det tar att få en vanlig inkomst? Det kan ta flera år, särskilt om man måste vidareutbilda sig. Man styr ju inte själv vilka jobb man får, oavsett hur många man söker.

Man kan i vilket fall inte kategoriskt påstå att alla kan få en normal inkomst bara de jobbar för det.
Svar på tråden Tips till alla som säger sig inte kunna spara