• Ekdahl

Tips till alla som säger sig inte kunna spara

Linda5 skrev 2021-01-04 10:30:40 följande:

Skapar en tråd eftersom många säger sig inte ha möjlighet att spara.

Nu finns alla möjligheter att spara pengar. Under januari o februari kan man köpa det mesta vääääldigt billigt. 

Främst matkontot kan bli nästan 0kr.

Passa på att handla på kort datum och bunkra till resten av året. 

Spara det som blir över, det gör att du kan bunkra med de medlen senare och inte behöver betalla fullpris på mat. 

Gör du så, har du snabbt en buffert ( 3 månadslöner på banken)

Fyll på med tips till dom som behöver hjälp.

Julskinkorna kommer för 19.90/kg 

Tärna ner och använd till:

pastasås massor av olika varianter

pizza

pålägg

pulled pork

m.m.

Den enda som inte kan spara är den som är lat...
  • Ekdahl
    Jamesdio skrev 2021-01-04 10:37:57 följande:

Om det ändå vore så enkelt...

Bor i ett litet samhälle med liten ICA-affär. Handlade igår och det fanns två julskinkor nedsatta till typ 36 kr/kg. Men det var för dyrt för min budget och vi vill inte äta julskinka i tre veckor.

Har man inte råd att spara har man oftast inte pengar att lägga ut för att kunna bunkra billiga varor.

Men till Donken finns det tid och pengar...

Ju mer insatt man blir ju mer inser man att de som är fattiga ständigt lever efter behovstillfredsställelse. Och då planerar man inte, man köper skräp dyrt och skapar sig direkt korkade vanor som spel, tatueringar och rökning.
  • Ekdahl
    Fjäril kär skrev 2021-01-04 11:11:10 följande:

Hur ska man kunna spara av något som inte finns?

Du förutsätter att folk slösar det man kan spara men så enkelt är det ju inte.

Om man nu inte har nytta av TS tips pga svag ekonomi kan man börja med att fundera på sina inkomster.
  • Ekdahl
    Linda5 skrev 2021-01-04 15:02:34 följande:

Här är det ett par frysboxar i veckan som skänkes. Det är inte svårt att få i sig rätt näring om man köper kort datumvaror.

Som jag skrivit tidigare handlar om viljan. 

De flesta som har dålig ekonomi har inte viljan att lägga lite tid eller energi för att få det bättre. 

Självklart är det inte enkelt att få en bättre ekonomi. Man måste faktiskt anstränga sig lite själv och inte bara förvänta sig att få allt servat.

Många obekväma sanningar i detta inlägg. Du är klok och vet vad du pratar om.
  • Ekdahl
    lövet2 skrev 2021-01-04 17:06:50 följande:

Fördomar. Du har uppenbarligen inte satt dig in i saken.

Det är du som inte satt dig in i saken. Annars hade du förstått att det är ett val att vara rik eller fattig.
  • Ekdahl
    Mortiscia80 skrev 2021-01-04 17:14:57 följande:

Det är en sak om man inte vill äta linser eller julskinka fem dagar i veckan, särskilt hälsosamt blir det nog inte i alla fall, men du kan inte sitta och döma de som faktiskt inte kan handla på ett visst sätt eller äta på ett visst sätt. Om det finns noll möjlighet är det ju inte deras fel.

Jag förstår inte hur du kan sitta på en hög häst och döma andra på det där sättet? Du startar en tråd där du låtsas så positiv och man ska tipsa varandra osv men egentligen ser du ner på alla andra som av olika anledningar inte lever som du. Jag tycker det är en riktigt låg inställning gentemot andra, och ärligt talat lite trångsynt.

Den billiga maten är oftast den mest hälsosamma och dessutom god. Men det kräver ju också att man lagar den.
  • Ekdahl
    Litorina skrev 2021-01-04 17:52:24 följande:

Det är så gott som helt riktigt även enligt mig. Det som flera upplever som ett problem med TS resonemang är att hen idiotförklarar de som inte gör som hen föreslår. Riktigt så enkel är inte världen. Alla har inte förmåga att genomföra hens förslag.

Hur då menar du? Vad är det hon föreslår? Att man ska se till att skaffa sig en buffert? Att man ska handla prismedvetet?
  • Ekdahl
    Aniiee skrev 2021-01-04 17:55:22 följande:

Den här tråden från TS påminner mig starkt om ett som TS skrev i en tråd för länge sedan (en tråd av en viss annan som hade 0 förståelse för andras ekonomi, ja, jag har alldels för bra minne, ska se om jag hittar det inlägget) där TS påstod sig endast lägga 1000 (eller så) kronor i månaden på mat för 5 personer, och kött och fisk ingick och påstod att alla kan göra det, men glömde alldeles bort att nämna att den låga matkostnaden berodde på att de bodde på landet och att maken både jagade och fiskade. Det kröp fram lite senare.

Som sagt, ska se om jag hittar den tråden.....

Fast det är ju inget som hindrar folk från att fiska och jaga själva. Hela min poäng är att det går inte att som normal människa vara fattig om man prioriterar att inte vara det och jobbar för det.

Ett exempel tycker jag är hur man handlar på Donken. Känner flera förmögna människor som har som nödmellanmål att ta hamburgare och vatten på McD. Samtidigt som socialbidragstagarna går dit och väljer menyerna.
  • Ekdahl
    Mortiscia80 skrev 2021-01-04 18:15:59 följande:

Hur många tror du har jakträtt eller tillgång till fiskevatten?

Jag tror du glömmer en stor andel personer som är fattigpensionärer eller långtidssjuka, är de lata eller vad beror det på tror du? Och även som en normal människa, hur lång tid tror du det tar att få en vanlig inkomst? Det kan ta flera år, särskilt om man måste vidareutbilda sig. Man styr ju inte själv vilka jobb man får, oavsett hur många man söker.

Man kan i vilket fall inte kategoriskt påstå att alla kan få en normal inkomst bara de jobbar för det.

Det finns alltid undantag, handikappade personer exempelvis men gemene man kan det definitivt. Sedan börjar livet vid noll. Det blir lite absurt att först leva en lat livsstil i 65 år och sedan klaga på att man knappt har mat för dagen när man blir pensionär. För den personen må det inte finnas ett val att bli rik men det är en konsekvens av ett liv i lathet och bristande konsekvenstänk.

En hårt arbetande person med vilja att undvika fattigdom har absolut ingenting att oroa sig för på ålderns höst. De är redan förmögna. Och ju hårdare du jobbar och ju bättre ställt du får desto billigare blir allting. Så det ger ständigt positiva följdeffekter som gör att du hamnar i en spiral mot bekväm förmögenhet.
  • Ekdahl
    Aniiee skrev 2021-01-04 18:25:24 följande:

Du antingen skämtar aprillo eller är så verklighetsfrånvänd att det är ledsamt. Inget hindrar folk från att fiska och jaga själva, när de har svårt att få ekonomin att gå runt för maten? Jesus Amalia......

Livet är inte vad du gjorde igår. Det mesta av det vi sår är sådant vi började öva på för många år sedan.

Så den som inte kan fiska eller jaga idag kan definitivt göra det om 10-15 år med lite ansträngning.
Svar på tråden Tips till alla som säger sig inte kunna spara