Inlägg från: Leyla123 |Visa alla inlägg
  • Leyla123

    Estetisk tandvård

    Hej på er fina människor!

    Jag har äntligen tänkt mig skaffa tandställning, något jag velat sen jag varit väldigt liten men inte gjort pga kostnaden. Jag har tänkt på sån invisalign som man kan bära utan att tandställningen syns. Men är även öppen för klassisk tandställning. Jag är nyfiken på om det är någon som skulle kunna rekommendera en bra och prisvärd klinik i eller i närheten av Stockholm där jag bor. Uppskattar så mycket!

    Undrar även om det är någon av er som valt att betala för en estetisk tandreglering och vad ni isåfall fick betala och hur mycket FK stod för utav priset?

    Jag tycker även att det är lite otydligt vad kraven är för att man ska kunna få högkostnadsskyddet för estetisk tandvård... Om någon har bättre koll på det än mig så uppskattar jag verkligen om ni skulle kunna förklara :)

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Estetisk tandvård
  • Leyla123
    Anonym (17-23) skrev 2021-01-05 00:30:26 följande:

    17000 för en käke för vanlig. 23000 för en osynlig. Högkostnadsskyddet får du bara om du har svåra bettproblem.


    Har du själv haft tandställning? :)
  • Leyla123
    Anonym (Tänderna) skrev 2021-01-05 10:13:42 följande:

    Nu så. Jag hade tandställning för 5 år sedan, ungefär. Jag hade väldigt sneda tänder men var typ 1 mm ifrån att få bidrag från FK. Det är väldigt svårt att få det för estetisk tandvård om det inte påverkar en fysiskt, vilket mitt iofs gjorde men jag orkade inte hålla på, tror jag skulle fått nej ändå. 

    Jag betalade 30 000, då ingick också en tandutdragning, röntgen och kanske nåt mer jag inte minns. Jag hade vanlig räls, eftersom det är det mest effektiva och billiga.


    Tack för svar! Vilken klinik gick du till? Står att det blir runt 30 tusen ifall det är mer komplicerade fall, var det så för dig? :) Jag har personligen bara framtänderna som är lite sne. Och hörntänder som sticker ut litegrann. 
  • Leyla123
    Anonym (Tänderna) skrev 2021-01-05 15:51:56 följande:
    Jag gick i Malmö. Jag vet inte faktiskt, hon sa att det skulle ta ca 1,5 år men det blev över 2 (minns inte exakt) så det kanske var komplicerat. Jag hade några mindre sneda och en jättesned, som med tiden skulle typ trycka tillbaka framtanden. Ett väldigt skevt bett också. 
    Jag förstår! Tack för svar :) 
    Då antar jag att det blir runt 30 000 för mig med. Lite trist att det inte ingår i FK bidraget, 30 känns som lite mycket för min del. Får kanske vänta med det ett par år till! 
Svar på tråden Estetisk tandvård