• Kvinna1989

    Gravid första gången BF 2021

    Hej! Vad tycker ni, ska vi ha en tråd för oss som nu är gravida för första gången och har BF 2021 där vi kan dela tankar, känslor, berätta hur de går osv? :)

    Om någon eller några är på hoppar hoppar jag gärna in! :)

    Svara på så mycket du känner och vill av dessa frågor:

    1. Ålder

    2. När plussade du eller hade BIM?

    3. Hur långt har du kommit?

    4. Symtom i början

    5. Symtom just nu

    6. Övriga tankar/känslor

    Kommer någon på mer frågor är de bara att fråga, så svarar man på det man känner. :)

  • Svar på tråden Gravid första gången BF 2021
  • Junojune
    minnie768 skrev 2021-01-12 16:31:37 följande:

    Ja det är helt otroligt att allt gick så bra på både första behandling och insättning <3 Nästan ännu större anledning till att jag känner mig orolig, varför skulle det gå hela vägen för oss? Kanske fel att tänka så men det ligger mycket i det du säger! Det är ett väldigt klokt råd, TACK <3

    Symptomfri kan man inte kalla mig i alla fall, försöker se det som ett gott tecken :)

    Jag ringde faktiskt bm-mottagningen igår och fick prata med en annan bm, men där fick jag inget stöd alls så igår var jag helt förstörd!! Jag mejlade dem igår em och bad min bm ringa upp mig och från henne fick jag stöd även om hon tyvärr inte kan göra så mycket. Det är VC som hanterar ev sjukskrivningar när mitt mående inte direkt påverkar bäbisen och den energin har jag inte att försöka få en sjukskrivning därifrån.. Tack snälla du 


    Jag förstår din oro och det är okej att vara det. Jag hade dock ändå tänkt "med rätt hjälp (ivf) så är min kropp faktiskt ganska bra på detta, den vet vad den ska göra och gör det". Det är häftigt att kroppen kan ta hand om sig själv på det sättet <3 jag känner förstås inte till din historia men låter som att din kropp kanske inte visste hur den skulle bli gravid, men gravid vet den precis hur den ska vara ^^

    Trist att du inte får det stödet som du behöver! Ett tips är att du kan skriva en egenremiss på nätet till din vc, så slipper du telefonköer eller prata med fel person. Så är det här iaf. Du kan åtminstone be om en samtalskontakt, det kanske hjälper dig att prata med någon?
  • Anonym (Rädd)

    Känner så igen mycket av oron som ni beskriver. Här kommer lite av mina erfarenheter:

    Symtom:

    Mina symtom har kommit och gått under HELA graviditeten. Då mitt missfall inträffade när symtomen försvann så var jag helt förstörd den här graviditeten också och var övertygad om att det var ett missfall igen, men det gick vägen! Minskade symtom kan vara ett tecken på missfall men behöver absolut inte vara det.

    Tidigt ultraljud:

    Jag gjorde två tidiga ultraljud och är såå tacksam för det. Verkligen bara att försöka få tiden att gå fram tills dess. Pengar är ingenting jämfört med oro dygnet runt. Jag gjorde dessutom ultraljud via vanlig gyn och då gällde frikort! Sen gjorde vi även ett privat ultraljud så att min sambo fick vara med, det kostade dock rätt mycket men var så värt det.

    Mitt sätt att hantera oron var också att köpa en doppler. Vet att det är väldigt mycket åsikter om det men för mig funkade det verkligen. Köpte en lite dyrare men från v 14 hittade jag hjärtat varje gång.

    Trots oron så är det underbart att ligga här i soffan och känna en liten krabat svinga karatesparkar rakt på urinblåsan. Det växer MÄNNISKOR i våra kroppar, helt sjukt! Hoppas verkligen att de kommande veckorna blir hanterbara för er. För mig blev det ändå lite, lite bättre allt eftersom.

  • Kvinna1989
    Anonym (Rädd) skrev 2021-01-12 19:23:40 följande:

    Känner så igen mycket av oron som ni beskriver. Här kommer lite av mina erfarenheter:

    Symtom:

    Mina symtom har kommit och gått under HELA graviditeten. Då mitt missfall inträffade när symtomen försvann så var jag helt förstörd den här graviditeten också och var övertygad om att det var ett missfall igen, men det gick vägen! Minskade symtom kan vara ett tecken på missfall men behöver absolut inte vara det.

    Tidigt ultraljud:

    Jag gjorde två tidiga ultraljud och är såå tacksam för det. Verkligen bara att försöka få tiden att gå fram tills dess. Pengar är ingenting jämfört med oro dygnet runt. Jag gjorde dessutom ultraljud via vanlig gyn och då gällde frikort! Sen gjorde vi även ett privat ultraljud så att min sambo fick vara med, det kostade dock rätt mycket men var så värt det.

    Mitt sätt att hantera oron var också att köpa en doppler. Vet att det är väldigt mycket åsikter om det men för mig funkade det verkligen. Köpte en lite dyrare men från v 14 hittade jag hjärtat varje gång.

    Trots oron så är det underbart att ligga här i soffan och känna en liten krabat svinga karatesparkar rakt på urinblåsan. Det växer MÄNNISKOR i våra kroppar, helt sjukt! Hoppas verkligen att de kommande veckorna blir hanterbara för er. För mig blev det ändå lite, lite bättre allt eftersom.


    Tack för dina ord! :)

    Imorgon har de gått 1 vecka sedan jag plussade. Funderar på att göra ett test till, antar att sträcket borde vara MKT starkare nu,om allt är bra vill säga, om de funkar så alltså? Kanske får ner oron lite då, eller så växer den, de vet man ju aldrig. Har ett nytt symtom, liiite ont i brösten. Märkte att dom är lite ömma när jag tog av BH:n, så kanske nu det börjar? Man vet aldrig.

    Tidigt ultraljud, vad menas med dyrt? Tex är de över 2000 kr, 4000 kr, 5000 kr osv osv? :)
  • Anonym4848
    Kvinna1989 skrev 2021-01-12 21:35:01 följande:

    Tack för dina ord! :)

    Imorgon har de gått 1 vecka sedan jag plussade. Funderar på att göra ett test till, antar att sträcket borde vara MKT starkare nu,om allt är bra vill säga, om de funkar så alltså? Kanske får ner oron lite då, eller så växer den, de vet man ju aldrig. Har ett nytt symtom, liiite ont i brösten. Märkte att dom är lite ömma när jag tog av BH:n, så kanske nu det börjar? Man vet aldrig.

    Tidigt ultraljud, vad menas med dyrt? Tex är de över 2000 kr, 4000 kr, 5000 kr osv osv? :)


    Dit vi ska kostar typ 1050 kr, men andra jag sett är billigare, mellan 500 och 900 typ.
  • Anonym (Rädd)
    Kvinna1989 skrev 2021-01-12 21:35:01 följande:

    Tack för dina ord! :)

    Imorgon har de gått 1 vecka sedan jag plussade. Funderar på att göra ett test till, antar att sträcket borde vara MKT starkare nu,om allt är bra vill säga, om de funkar så alltså? Kanske får ner oron lite då, eller så växer den, de vet man ju aldrig. Har ett nytt symtom, liiite ont i brösten. Märkte att dom är lite ömma när jag tog av BH:n, så kanske nu det börjar? Man vet aldrig.

    Tidigt ultraljud, vad menas med dyrt? Tex är de över 2000 kr, 4000 kr, 5000 kr osv osv? :)


    Det privata jag gjorde när jag fick missfall kostade 500 då (ordinarie 800)

    De jag gjorde den här graviditeten blev gratis för mig då jag hade frikort men annars hade det kostat som ett vanligt läkarbesök, typ 300-400 kr? Det sista privata vi gjorde, när sambon var med, gjorde vi i v 16 och det var ett tillväxtultraljud. Lite mer omfattande alltså och kostade 1100 kr :)

    Är så sugen på ett 3D-ultraljud nu men de kostar 2000 vilket jag tycker känns lite onödigt för oss.
  • Kvinna1989
    Anonym (Rädd) skrev 2021-01-13 14:14:07 följande:

    Det privata jag gjorde när jag fick missfall kostade 500 då (ordinarie 800)

    De jag gjorde den här graviditeten blev gratis för mig då jag hade frikort men annars hade det kostat som ett vanligt läkarbesök, typ 300-400 kr? Det sista privata vi gjorde, när sambon var med, gjorde vi i v 16 och det var ett tillväxtultraljud. Lite mer omfattande alltså och kostade 1100 kr :)

    Är så sugen på ett 3D-ultraljud nu men de kostar 2000 vilket jag tycker känns lite onödigt för oss.


    Aha okej, inte så farligt då ändå enligt mig. :) Sambon sa nämnligen att han tycker det är onödigt att "betala massa pengar till privata" ,men nu kan jag ju berätta för honom att så mycket kostar det inte, som han trodde iaf! ;D
  • Kvinna1989


    Är alltså i vecka 5, borde sträcket vara mörkare än på bilden? Det är ju starkare än för 1 vecka sedan, men fortfarande inte lika starkt som kontrollsträcket. Detta är mitt första, så vet inte mycket alls...
  • minnie768
    Junojune skrev 2021-01-12 17:47:09 följande:
    Jag förstår din oro och det är okej att vara det. Jag hade dock ändå tänkt "med rätt hjälp (ivf) så är min kropp faktiskt ganska bra på detta, den vet vad den ska göra och gör det". Det är häftigt att kroppen kan ta hand om sig själv på det sättet <3 jag känner förstås inte till din historia men låter som att din kropp kanske inte visste hur den skulle bli gravid, men gravid vet den precis hur den ska vara ^^

    Trist att du inte får det stödet som du behöver! Ett tips är att du kan skriva en egenremiss på nätet till din vc, så slipper du telefonköer eller prata med fel person. Så är det här iaf. Du kan åtminstone be om en samtalskontakt, det kanske hjälper dig att prata med någon?
    Tack vad snäll du är! Jag har faktiskt varit gravid en gång tidigare för ca 8 år sedan men jag och min dåvarande sambo bestämde oss för att göra en abort av olika anledningar. Min nuvarande sambos spermieprover har alltid varit "godkända" men med olika resultat så jag tror egentligen på något märkligt sätt att det handlar om otur, eller att vi bara inte typ passar ihop?! Hur som helst, nu är det faktiskt inte långt kvar till hälften <3 :)

    Det är skittufft, jag har sagt att jag ska avvakta någon dag till, jag är fortfarande allt för ledsen för bemötandet på mottagningen i måndags. Kanske blir så att jag skickar in en egenremiss till vc, det var ett bra tips! 
  • Anonym (Wohoo)

    Hej! Jag hoppar gärna in här. 


    1. Ålder
    30 år

    2. När plussade du eller hade BIM?
    Plussade i början av november (minns ej datum)

    3. Hur långt har du kommit?


    Vecka 12+3


    4. Symtom i början


    Mest bara molvärk i magen. Hade vääldigt få symptom i början om man jämför med vad andra kvinnor verkar uppleva (har ej kräkts osv). 

    5. Symtom just nu


    Bra. Väldigt hungrig emellanåt, illamående vid vissa tillfällen. Ibland äcklad av mat (men som sagt äter ändå pga hunger - yogurt och smoothie fungerar bäst). 

    6. Övriga tankar/känslor


    Vad väldigt orolig i början att det inte var någon där inne (pga få symptom), men sambon och jag gick på ett privat ultraljud och såg en bebbe i vecka 8+3. Nu ska jag göra ett nytt ultraljud av landstinget på tisdag . Familj och släkt vet, några få vänner till min sambo vet och min chef vet. Vi gör mycket tunga lyft på jobbet så är lite orolig hur länge jag ska orka osv. 

  • Tokan123

    1. Ålder 29år

    2. När plussade du eller hade BIM? +14/1

    3. Hur långt har du kommit? V 5

    4. Symtom i början, mensvärk from hell och kissnödig hela tiden

    5. Symtom just nu , samma

    6. Övriga tankar/känslor , lite chokad och förstår inte riktigt.

    Kul och skönt med grupper att få stöd i

Svar på tråden Gravid första gången BF 2021