Inlägg från: Tissel91 |Visa alla inlägg
  • Tissel91

    Ni som har tvillingar: när slutade ni jobba?

    Jag har kontorsjobb och började jobba på 50% i vecka 20. Ska sjukskrivas på heltid i v 29-30 enligt läkaren (har foglossning). Som jag förstått det kan du ansöka om gravidpenning då du jobbar ett tungt jobb. Det är viktigt att vila och ta det lugnt så att tvillingarna inte kommer allt för tidigt (vilket verkar vara en vanlig risk). Tycker inte du låter gnällig, utan rimlig. Det blir ju också extra tungt för kroppen att bära på två :)

  • Tissel91

    Min chef verkar nog inte förstå att jag är gravid ens utan tycker jag ska köra på som vanligt... Har sådana sammandragningar varje dag efter jobbet efter att ha fått springa upp å ner i trappor och tunga lyft.

    Hur mår du å så?[/quote]

    Jag mår mycket bättre efter sjukskrivningen, men det börjar bli tungt nu. Är i vecka 27 så grämer mig lite över att det är lång tid kvar haha. Störigt med chefen! Har du träffat läkare? Om inte, be din BM att boka in en läkartid åt dig så att du antingen kan bli sjukskriven eller få gravidetspenning. Chefen kan inte neka sjukskrivning när du fått ett läkarintyg.

    Hur mår du i övrigt?

    Tips det finns en fb-grupp för tvillingmammor som ska föda under 2021. Jag är med i den och rekommenderar den starkt :)

  • Tissel91

    Oh ont i ryggen å så nu ? Börjar magen bli stor ?

    Är du trött eller kanske piggare efter att du blivit sjukskriven ? Då sparkar dom mycket å så nu ?

    Min bm bokade mig hos läkare den 4/2 , får se vad dom säger då.

    Uh jag börjar känna mig mer och mer otymplig haha

    Vet du om det är enäggstvillingar eller tvåäggs?

    Tack för tipset, ska kolla omedelbums på den gruppen![/quote]

    Ja, lite och så har värken i kroppen lugnat sig pga sjukskrivningen, sammandragningarna färre och så där. :) Ja, de sparkar mycket och mer regelbundet nu. Det är mysigt, nu kan även min sambo känna sparkar och rörelser. Magen börjar bli stor (hade det inte varit tvillingar utan en enling ser jag ut att vara i v 36/37.)

    Vad bra att du har en läkartid, säg då att du behöver hjälp med att bli sjukskriven pga ditt jobb så hjälper dem dig med det. Som LFF skrev "du måste sätta dig själv först i rummet", vilket är helt rätt.

    Haha känner igen den känslan, otymplig är ordet. Jag väntar tvåäggstvillingar, en kille och en tjej. Vet du om vad du väntar?

Svar på tråden Ni som har tvillingar: när slutade ni jobba?