Inlägg från: Kaaaa595959 |Visa alla inlägg
  • Kaaaa595959

    Carolina Gynning gravid vid 43(44 i oktober) - att få barn över 40

    Som titeln lyder. Carolina Gynning är gravid och inne på sitt 44:e år. I en artikel så säger hon att hon har en väninna som blivit gravid vid 46 års ålder. Kvinnor och förstföderskor blir i regel äldre och äldre. Median i Stockholm är 37 års ålder. Fertilitetsbehandlingar går framåt. 

    Är det några här som blivit gravida vid 45 års ålder eller senare?

    Vill inte det här blir en sådan diskussion om etik och moral. Tycker inte en yngre mamma alltid är bäst. Bortsett från erfarenhet, trygghet och pengar kommer även barnet få all tid i världen när man har resurser. Finns alltför många mammor idag som inte rett ut sina egna barndomsproblem eller sig själva innan de skaffar barn. 

  • Svar på tråden Carolina Gynning gravid vid 43(44 i oktober) - att få barn över 40
  • Kaaaa595959
    Jag är bara jag skrev 2021-01-09 16:37:28 följande:

    Ja, jag. 


    Får man fråga hur gammal du är? Har du barn sedan tidigare? Vad är fördelarna med att få barn över 40?
  • Kaaaa595959
    Jag är bara jag skrev 2021-01-09 16:51:23 följande:
    Jag är drygt 50 och har 2 barn som jag fick strax före 50. Det finns flera fördelar med att få barn efter 40. Stadig relation, vi hade hunnit köpa hus, maken kunde gå ner i arbetstid, ekonomiskt, man har hunnit göra massor före barnen man kanske inte skulle hunnit/kunnat annars. Livserfarenhet. Men man "skaffar" barn när man vill i vilken ålder som helst. Jag råkade bli så här gammal- det var inte vad jag tänkt.
    Män kan få barn hela livet så ser ingen skillnad på män och kvinnor. Det ger mig hopp då jag själv är 29 (snart 30) och just nu prioriterar karriär. Tycker också det är konstigt att en kvinna prioriteras utefter barnafödande ålder när vi numera också har krav som karriär. Grattis till graviditeten 
  • Kaaaa595959
    cosinus skrev 2021-01-09 16:52:23 följande:

    Min mormor födde sina två yngsta barn det året hon skulle fylla 44 resp 45.

    Med tanke på att mammas äldre syster minns att mormor grät (inte av lycka) så får man anta att hon såg väldigt få fördelar med detta och att det knappast var planerat. Hon hade då redan 4 äldre barn som var mellan 5 och 12.


    Bara för att man grät så behöver det inte vara att man såg ''få fördelar''. Kan ha och göra med att hon blev lättad, att omgivningen vid den tiden dömde en väldigt hårt som kvinna och svårigheten att få barn. 

    Oavsett ålder så tror jag man blir lycklig när man får barn. Det är liksom inte ringmärkt till en specifik ålder.
  • Kaaaa595959
    Jag är bara jag skrev 2021-01-09 17:39:06 följande:
    Nån övre gräns på när man får barn tycker jag man bör tänka på. Bara för att ÄD finns i Indien till 75 är det ju inte lämpligt. Inte att bli pappa efter 70 heller kanske. Det man som kvinna måste tänka på om man vill ha barn är att chansen minskar att få barn med egna ägg efter 40 och att det i regel är omöjligt efter 45. Dock tillåtet med ÄD/ED tills 49 i Europa och 51 i Ryssland. Mina barn är just ED-barn eftersom mina ägg inte dög.

    29 är dock ingen ålder att känna nån press eller panik. 90% av de som börjar vid 32 hinner få 3 barn om de vill.
    Hur mycket har du betalat för ED/ÄD? Är det dina egna ägg eller andras? Förlåt, men är inte så insatt. 

    Nej jag menar inte att man ska kunna få barn hela livet. Ifrågasätter mest de åsikter som trycker på kvinnors fertilitet och som väljer att bli mamma senare i livet.
  • Kaaaa595959
    Knepochknåp skrev 2021-01-09 18:47:30 följande:
    Men vad är sent då? Efter 35 går kvinnans fertilitet stadigt nedåt det är ju fakta, det är klart att det går att få barn senare än det, efter 40 också. Men tror man måste ställa sig frågan om det är värt att chansa. Och ja man kan köpa donerade ägg. Men det kan ju bli rätt många köp då, 1/4 av graviditeterna slutar i missfall, det kan man ju inte undkomma bara för att man tar donerade ägg.. och vissa kvinnor har andra problem än själva äggen, det kan vara problem med slemhinnan i livmoderväggen, dåligt med östrogen osv osv. Så väljer man att vänta kan det ju vara värt att kolla upp hos läkare redan innan om hormonvärden osv ser bra ut, tänka på vad man äter, hur man lever med stress och andra levnadsvanor. Att det är nog också väntetid på ägg. Vet att det i Göteborg är flera års väntetid på fertilitetsbehandlingar, och tror du måste vara under 38.

    Det är ju för många inte bara att "skaffa barn" vilket kan vara värt att ta med i beräkningen när man väljer att vänta.
    Det är din åsikt. Jag vet många som är över 35 och över 40 för deras karriär kräver det. Fertilitetsbehandlingar ges inte bara i Sverige. 

    Så bara för att det är något svårare som äldre så ska man pang bom bli gravid tycker du? Är det inte viktigt med rätt förutsättningar också? Bara för man är yngre så är det inte bättre förutsättningar för barnet att växa upp så. Fler och fler kommer att bli äldre och välja att bli äldre. Min mamma blev gravid, helt naturligt som 44 åring, men valde att inte fullfölja graviditeten. Kvinnor har alltför mycket förmodar om andra kvinnor som väljer att vänta, istället för att ge empati. Tyvärr ser jag alltför många kvinnor som skaffar barn och som inte är mogna eller har rätt förutsättningar till barn. Det om något borde diskuteras om mer än att man väntar att bli mamma. 
  • Kaaaa595959
    Jag är bara jag skrev 2021-01-09 19:17:14 följande:

    Ts: det finns ju ett mellanting mellan att få barn bara för att man känner press, stress, råkar bli gravid eller vad som helst som riktigt ung eller att medvetet vänta med att försöka tills man passerat 40. Gör man det måste man vara medveten om att det kan bli svårt och krävas som minst IVF och som mest  ÄD utomlands. De allra flesta i Sverige som får barn efter 45 har gjort ÄD. Även Titiyo som först inte medgav det, men senare gått ut med den infon.


    Ja visst är det så. Men jag vill se till mina alternativ. Om fem år kanske jag är gift och gravid. Vem vet. Livet kan ändras snabbt. Men min mamma blev gravid som sagt helt naturligt som 44 åring med ingen hjälp alls. Så det går. Tycker bara det är synd att en kvinna ska värderas efter sin ålder och så fort en kvinna är över 40 så rynkar folk på näsan. Typ som den kritik som Carolina Gynning fått. Istället för att gratulera så predikar folk när män kan få barn hela livet och ingen tycker det är konstigt. 

    Det finns också andra sätt att få barn på än att bli gravid själv. Jag tror även Carolina har gjort ÄD då hon för ett år sen uttryckte svårigheter till att faktiskt bli gravid. 
  • Kaaaa595959
    Knepochknåp skrev 2021-01-09 21:00:57 följande:
    Verkar som att du blev stött av det jag skrev, det var inte min mening. Jag ville bara (som någon som haft problem med fertiliteten och därmed läst mycket om det) komma med lite tankar. Jag dömmer ingen, alla gör det som känns rätt för dem. Men eftersom du skriver med frågor kring graviditet senare i livet antar jag att det finns en barnönskan och då kan det ju vara bra att ha kunskap om fertilitet. Det var min tanke bara, som hade sitt ursprung i en vilja att stötta andra kvinnor.
    Jag tog det personligt ja. Jag vill ju ha barn. Men med rätt person. Och har inte träffat den mannen som stimulerar de där hormonerna och där man vill ha barn tillsammans. Har nog fått en tidig trettioårskris i och med flera av mina vänner blivit mammor. Inser också att livet numera är sårbart, att man blir äldre. Om jag inte träffar den där mannen som man vill ha barn med så står jag inför ett annat moraliskt dilemma, men det får jag ta då. 

    Tycker också det är synd att vi kvinnor i princip ska tvingas välja karriär eller att vara mamma. Enligt mig är moderskapet det finaste som finns. Men inser också vikten, nu när jag har fast jobb och jobbar efter massor år på universitet av att tjäna pengar och skapa en bra grund både för mig och mina framtida barn. 

    Ville mest höra hur det ser ut rent åldersmässigt. Om jag inte kanske behöver känna så stor press och stress. Att man kan leka med tanken att det går att vänta och kanske bli gravid senare i livet så man hinner med allting. Se vilka alternativ som finns. Man får ju bara ett liv och egentligen skulle man behöva två liv - ett för karriären och ett för barn. 
  • Kaaaa595959
    Knepochknåp skrev 2021-01-09 21:52:01 följande:
    Ok då förstår jag. Och jag förstår också att du vill ha lugnande besked om att bli gravid senare i livet, jag har själv sökt mycket sånt (jag är 36)!

    Hittar du ingen man kan man ju alltid inseminera som singel.

    Jag vet inte vad det betyder att göra karriär, jag är förskollärare, men även människor som jobbar mycket kan ju ha barnen på förskola. Jag har bekanta som har nanny. Det finns många lösningar för det i alla fall.
    Har du barn eller försöker du bli gravid? Har du mött på svårigheter? Hur länge har ni försökt?

    Men att få barn betyder ju inte att det per automatik är åldersrelaterad. Visst kan det bli svårare med åldern. Men finns vissa i min ålder som haft problem, mer problem, än de som varit äldre. Så det är ju väldigt individuellt hur kroppen funkar. 
  • Kaaaa595959
    OupaOupa skrev 2021-01-10 12:51:08 följande:
    Jag var 36 år när jag träffade min man. Ingen innan hade känts rätt att få barn med så det var inte pga karriären som jag avvaktade.

    Vi började aktivt med barnalstrandet när jag var 38 år, fick fem missfall men till slut ett levande barn när jag var 43 år. Allt var spontant och naturligt. Min mamna fick sitt sista barn när hon var 44 och min gammelmormor var 46 med sitt sist.

    Det finns svårigheter och inga garantier men det händer mer ofta än vad man tror att kvinnor över 40 blir spontangravida. Du är fortfarande ung och har många år kvar som fertil så jag hoppas att du kan finna visshet i detta.
    Tack. Jag är 29, men blir 30 nästa senare i år (såg vissa trodde jag var 30 redan). 

    Känns som om vissa i tråden är rätt desperata, eller bittra, kring ålderdomen. Trots att fler och fler blir äldre. Och som sagt så jag jag tiden på min sida. Är säker på att jag blir mamma en dag, men ville kolla hur det ser ut. Får vänta några år till, om man då inte hittat den rätte, och då kanske göra något åt det. Men just nu är det inte aktuellt då jag har en del fertila år kvar samt ägg. 
  • Kaaaa595959
    Ebo88 skrev 2021-01-10 13:04:51 följande:
    Jag var 29år när jag fick första barnet. Blev sedan gravid 2.5 månader senare och sedan har jag vart gravid två gånger till. Alla på första försöket. Hoppas jag brås på gammelmormor och gammelfarmor.
    Finns det någon statistik som visar på att om man skaffar barn vid en relativt fertil ålder att man också då ökar chansen till att kunna bli gravid som äldre?

    Är det svårare att som förstföderska bli gravid som äldre än de som varit gravida innan?
  • Kaaaa595959
    Solblomma30 skrev 2021-01-10 18:34:33 följande:
    Men gud vilken kommentar ;) Jag är inte det minsta bitter, jag har fyra fina barn och är nöjd med det. Sen är det absolut sorgligt att man blir äldre och inte kan få barn för evigt, men någon bitterhet känner åtminstone inte jag.

    Däremot är jag realist. Och det måste alla kvinnor som vill ha barn vara. Men som jag och många andra i tråden har skrivit så finns ju ivf, äggdonation osv om det visar sig att du har väntat för länge. Lycka till!
    Hmm vet inte om jag direkt är 'bitter'. Försöker mest se vad det finns för alternativ. Och ja jag tror de flesta kvinnor kan uppleva en samhällsfrustration kring pressen över fertilitet. 

    Vad bra att du inte är 'bitter' och njuter av ditt familjeliv :) Varför ens jämföra?
  • Kaaaa595959
    Solblomma30 skrev 2021-01-10 20:01:24 följande:
    Nej, jag förstår att du inte är bitter, och skrev inte det heller :) Det var du som kommenterade att vi andra i tråden är bittra och desperata eftersom vi säger att fertiliteten sjunker med åldern ;)

    Och jag jämför inte. Jag nämnde att jag är nöjd med min egen livssituation för att du verkade tro att jag var desperat och olycklig. Jag ville bara peppa och hjälpa dig, eftersom du i din trådstart frågade om råd om huruvida man som kvinna runt 30 vågar vänta med barn eller inte. Kanske missförstod jag och du ville ev ha pepp och stöd för att våga vänta till 40.
    Du har väl barn? Jag menar mest de kvinnor som typ är mitt i processen att få barn. Som ångrar bittert att de väntat och är äldre. Som säger till alla andra yngre kvinnor ''Vänta absolut inte!!''. Fastän allt är individuellt såklart. Blir en slags projicering av sitt eget mående och situation.

    De som redan har fått barn verkar inte lika 'bittra' eller 'desperata' för de har ju per se redan fått barn. Och det är väl också det jag vill lyfta i tråden att fertilitet skapar sådan stor press och stress på kvinnor att vi inte mår särskilt bra av det. 
  • Kaaaa595959
    Solblomma30 skrev 2021-01-10 20:01:24 följande:
    Nej, jag förstår att du inte är bitter, och skrev inte det heller :) Det var du som kommenterade att vi andra i tråden är bittra och desperata eftersom vi säger att fertiliteten sjunker med åldern ;)

    Och jag jämför inte. Jag nämnde att jag är nöjd med min egen livssituation för att du verkade tro att jag var desperat och olycklig. Jag ville bara peppa och hjälpa dig, eftersom du i din trådstart frågade om råd om huruvida man som kvinna runt 30 vågar vänta med barn eller inte. Kanske missförstod jag och du ville ev ha pepp och stöd för att våga vänta till 40.
    Och jag ber om ursäkt om du tog illa vid dig av vad jag skrev. Jag kanske kunde ha uttryckt mig bättre. Men förstår allas frustration här inne, om jag kunnat så hade jag velat ge alla de barn som de vill ha. Det ena behöver inte utesluta det andra. Men tyvärr kan man ofta märka på trådarna här på Familjeliv att många projicerar sina egna rädslor och verklighet på andra människor. Det var mest det som jag ville beskriva. 
  • Kaaaa595959
    Solblomma30 skrev 2021-01-10 20:01:24 följande:
    Nej, jag förstår att du inte är bitter, och skrev inte det heller :) Det var du som kommenterade att vi andra i tråden är bittra och desperata eftersom vi säger att fertiliteten sjunker med åldern ;)

    Och jag jämför inte. Jag nämnde att jag är nöjd med min egen livssituation för att du verkade tro att jag var desperat och olycklig. Jag ville bara peppa och hjälpa dig, eftersom du i din trådstart frågade om råd om huruvida man som kvinna runt 30 vågar vänta med barn eller inte. Kanske missförstod jag och du ville ev ha pepp och stöd för att våga vänta till 40.
    Jag var kanske naiv vid trådstart där jag trodde att jag skulle få andra kvinnors klapp på ryggen med  medgivandet ''Visst ska du eller kan du vänta, karriären är viktig, du har mycket kvar att göra det du vill göra, vänta tills du träffar den rätte..''

    Istället så fick jag typ svar som att jag inte ska vänta och att det i princip är omöjligt efter 35/40. Men sånt kan man inte styra över så jag accepterar allas uppfattning och åsikt. 
  • Kaaaa595959
    Solblomma30 skrev 2021-01-10 20:48:01 följande:
    Kaaaa595959 skrev 2021-01-10 20:32:07 följande:

    Och jag ber om ursäkt om du tog illa vid dig av vad jag skrev. Jag kanske kunde ha uttryckt mig bättre. Men förstår allas frustration här inne, om jag kunnat så hade jag velat ge alla de barn som de vill ha. Det ena behöver inte utesluta det andra. Men tyvärr kan man ofta märka på trådarna här på Familjeliv att många projicerar sina egna rädslor och verklighet på andra människor. Det var mest det som jag ville beskriva. 


    Ok, då förstår jag vad du menar. Och ja, det är ju sant som du säger, att en tråd om att vänta länge med barn väcker känslor. Familjeliv är fullt med kvinnor som är rädda att de har väntat för länge.

    Jag menade inte heller att säga att det är omöjligt att få barn efter 35. Det är det förstås inte. Jag fick fjärde barnet förra året, vid 37. Jag blev gravid på en gång och graviditeten och förlossningen gick hur bra som helst. Min mens kom tillbaka för några månader sen och menscykeln är precis som tidigare så jag har en känsla av att jag lätt skulle bli gravid igen nu om jag ville.

    Förhoppningsvis blir det likadant för dig :) Och nu är du inte 30 än, så du har ju troligen flera fertila år kvar.

    Sen kanske det blir så att du träffar dröm-killen/tjejen om sex månader. Vem vet? Bra ändå att du funderar över hur du vill göra oavsett :)
    Tack Hjärta

    Jag menar inte att riva upp allas känslor men blir fel när vi befinner oss i olika situationer och många hade kanske velat göra annorlunda medan det finns de kvinnor som faktiskt vill vänta, eller vill vänta tills de träffar den person som framkallar en urkraft till att skaffa barn. Min innerliga förhoppning är att alla får de barn som de vill ha {#emotions_dlg.flower}

    Och det var väl därför jag startade gruppen - för att ifrågasätta samhället och vilka värderingar det finns på oss kvinnor. Hur tufft det kan vara för oss ibland. Vilka hjältar vi faktiskt är som inte bara ska vara mammor utan också jonglera karriär, hus, oss själva .. det är inga lätta roller allt i ett. Inte nog med det så har vi den fertila klockan som ständigt tickar över oss och som vi måste ta ställning till. 
  • Kaaaa595959
    Jag är bara jag skrev 2021-01-10 20:54:20 följande:
    Men så kan du inte tolka det vi sagt. Vi har bara lagt fram fakta och statistik. Det är oftast svårare efter 40 och det ska man vara medveten om. Sen är det upp till var och en hur man lägger upp livet och vad man gör om man står där när man väl försöker och det kanske inte går. Man kan visst vänta. Du får vänta om du vill. Alla gör som dom vill. Det finns fram till 51 många alternativ till barn.
    Många som kombinerat karriär och barn också. Man jobbar ju i vart fall till ca 65 så skaffar man barn runt 35 har man ju massor med år kvar att sen satsa på karriären. Börjar man däremot försöka få barn vid 45 är det i stort sett dömt att lyckas på egen hand. Vet man det och kan tänka sig ÄD/ED är det helt okey. Eftersom jag själv fick barn som äldre krävs det att en kvinna är minst 55 innan jag reagerar negativt.
    Okej, förstår att faktan och statistiken säger det. Menar väl mest de känslomässiga reaktionerna om att skaffa barn DIREKT. Men jag uppskattar din kunskap om ämnet i fråga så har inte tagit dina inlägg på det sättet. :)
  • Kaaaa595959
    Knepochknåp skrev 2021-01-10 20:56:52 följande:
    Du frågar nog på fel ställe för att kunna få klapp på ryggen gällande att vänta med barn pga karriär. Prata istället med kollegor eller studiekompisar som kan känna igen sig i din situation.

    Sen har ingen svarat att det är omöjligt efter 35/40, tror du tolkar det så pga din egen stress kring frågan?

    Det du har fått däremot är svar som visar att det såklart finns människor som blir gravida efter 40 och så några av oss som vill påpeka att fertiliteten minskar med åldern (vi bittra?).

    Ställer man en fråga på ett öppet forum som detta så kommer man även få svar som kanske inte stödjer sin egen tes. Vi kan stötta varandra, men kan ju inte ljuga om man som i detta fall haft fertilitetssvårigheter pga ålder. Eller tänkte du kanske att man inte skulle svara alls då?
    Förstår vad du menar. Verkade mest som i tråden att de flesta ville styrka argumenten till att skaffa barn yngre eftersom man efter 35 får minskad fertilitet. Vilket säkerligen är sant, det bortser jag inte ifrån. Men det finns fortfarande en chans. Det finns yngre och yngre personer idag som har svårt att bli gravida. Kenza till exempel som är i min ålder hade svårt att bli gravid och fick höra hon var i förtidsklimakteriet trots 28 - 29 års ålder. Så det här med fertilitet är ju generellt hos alla kvinnor i alla åldrar nu även ifall det blir svårare att bli gravid ju äldre man blir. Därav tesen att kommer att komma mer forskning och lösningar eftersom det finns hög efterfrågan. 
  • Kaaaa595959
    Jag är bara jag skrev 2021-01-10 21:13:27 följande:
    Jag tror du har nån inre röst som av nån anledning skriker "direkt". Den får du förtränga. Det är inte sant och ingen skulle ju säga det irl. Du är ung och har många år på dig att få barn.
    Som med allt annat i livet tar man saker steg för steg. En dag i taget, en månad, ett år. Känner efter hur man vill göra. Tänker framåt hur man vill ha det och försöker planera. Sen blir det inte alltid som man vill, Saker skiter sig. Ibland tar livet en helt annan vändning. Då är det bra med kunskap och reservplaner. Som kan bli jättebra dom med till slut. Hade nån sagt när jag var 20 att det skulle ta nästan 30 år till innan jag fick barn vet jag faktiskt inte vad jag skulle gjort. Istället tar man itu med saker när man väl står inför dom.

    Lycka till med allt!
    Detsamma <3
Svar på tråden Carolina Gynning gravid vid 43(44 i oktober) - att få barn över 40