• Anonym (A.F)

    Kan han och älskarinnan ta över exfruns föräldragård? Hjälp!

    Situationen för min bästa

    vän,

    Gifta. Han var otrogen och fick barn med älskarinnan. Han och älskarinnan vill leva ihop och ta över min väninnas familjegård. Min väninna har inte råd att lösa ut sin ex man. Hon säljer hellre än att de tar över.

    Har hon rätt att kräva försäljning trots att de kan köpa in sig i hela gården och hävda att han är mer berättigad till att bo kvar då han har ett barn men inte hon? Den nya kvinnan är tydligen helt frälst i gården, vilket är förståligt då min vän lagt ner hutlös tid på att få det så fint och härligt..

    Min väninna är såklart helt förkrossad över detta och att förlora sitt föräldrahem är som att hälla bensin på en brasa..

    Hur ska vi tänka här?

  • Svar på tråden Kan han och älskarinnan ta över exfruns föräldragård? Hjälp!
  • Anonym (Besserwisser)

    Kan de inte komma överens om bodelningen så får de till slut begära en bodelningsförrättare. Det kostar pengar och man kan inte veta vad som kommer beslutas, och man måste följa beslutet.
    Bodelningsförrättare är ett dåligt alternativ.

    Om din vän lyckas "tvinga" fram en försäljning så kan hon ändå inte hindra ex-mannen från att vara med och bjuda. Han har en fördel framför övriga budgivare eftersom han "får tillbaka" halva köpesumman i bodelningen (han kan vägra slutföra bodelningen innan huset är sålt). Nackdelen för honom är att en del vinstskatt måste betalas direkt. Det är bättre för honom att ta över gården genom en bodelning.

    Din väns största misstag var naturligtvis att gifta sig utan att ha ett äktenskapsförord. Om hon lyckas skaka fram tillräckligt med pengar så har hon större rätt till gården. Jag är osäker på om ex-mannens barn skulle ändra på det. Troligen inte, om han lätt kan hitta en annan bostad.

    Lyckas hon inte få fram pengar så tror jag tyvärr det bästa alternativet är att låta ex-mannen få huset i bodelningen, men förstås till en så hög värdering som möjligt. Man bör ta hänsyn till den latenta vinstskatten, men eftersom "ta över" genom bodelning är en stor fördel för ex-mannen, så kanske han går med på att man inte fullt ut tar hänsyn till den latenta vinstskatten.

  • Anonym (Besserwisser)

    Har de levt tillsammans (sambotid + äktenskap) minst 5 år? Vid kortare tid görs en jämkning som är till fördel för din vän.

  • Anonym (H)

    Rent krasst, ja, de kan faktiskt ta över familjerätten förutsatt att den inte är skyddad som enskild egendom genom testamente eller äktenskapsförord.

    Att tänka på är väl om hon genom äktenskapets upplösande kan tänkas få tillgång till pengar eller annat som kan ge henne råd att lösa ut honom? Om han har pengar/andra tillgångar så är det ju inte osannolikt att hon har rätt till hälften och därmed kan köpa ut honom med de medlen.

  • Anonym (Zxcv)

    Om huset /gården tas ut till försäljning på öppna marknaden så kan hon inte hindra att han och hans nya köper det, nej.

    Men har din vännina verkligen koll på juridiken? Det normala när man tar över en släktgård eller liknande är att det görs genom gåva /testamente som föreskriver enskild egendom.

    Är det inte gjort och de inte heller har äktenskapsförord så får hon lösa ut honom eller sälja.

  • Kjell2

    Hon bör ta hjälp av ett proffs för att reda ut allt och kunna driva ärendet på ett bra sätt.

    Det är mycket som påverkar, hur hon fick gården, hur länge de varit sambo/gifta, hennes kreditvärdighet, värde och belåning på gården, övriga tillgångar, hur hårt är hon beredda att driva detta mm

  • Anonym (A.F)
    EpicF skrev 2020-08-25 00:05:41 följande:

    Varför har hon inte familjegården som enskild egendom?


    För att han vägrade detta. Han krävde då att han skulle ha en tillgång av motsvarande värde i enskild egendom (vilket han inte hade) annars skulle relationen bli ojämställd.

    Det här var också hennes stora kärlek så visst var hon nog förblindad av det. Vill poängtera att mannen var en stabil och bra person. Detta har chockat många.
  • Anonym (A.F)
    Anonym (Besserwisser) skrev 2020-08-25 01:01:38 följande:

    Har de levt tillsammans (sambotid + äktenskap) minst 5 år? Vid kortare tid görs en jämkning som är till fördel för din vän.


    Ja tyvärr
  • Anonym (A.F)
    Anonym (Besserwisser) skrev 2020-08-25 00:59:50 följande:

    Kan de inte komma överens om bodelningen så får de till slut begära en bodelningsförrättare. Det kostar pengar och man kan inte veta vad som kommer beslutas, och man måste följa beslutet.

    Bodelningsförrättare är ett dåligt alternativ.

    Om din vän lyckas "tvinga" fram en försäljning så kan hon ändå inte hindra ex-mannen från att vara med och bjuda. Han har en fördel framför övriga budgivare eftersom han "får tillbaka" halva köpesumman i bodelningen (han kan vägra slutföra bodelningen innan huset är sålt). Nackdelen för honom är att en del vinstskatt måste betalas direkt. Det är bättre för honom att ta över gården genom en bodelning.

    Din väns största misstag var naturligtvis att gifta sig utan att ha ett äktenskapsförord. Om hon lyckas skaka fram tillräckligt med pengar så har hon större rätt till gården. Jag är osäker på om ex-mannens barn skulle ändra på det. Troligen inte, om han lätt kan hitta en annan bostad.

    Lyckas hon inte få fram pengar så tror jag tyvärr det bästa alternativet är att låta ex-mannen få huset i bodelningen, men förstås till en så hög värdering som möjligt. Man bör ta hänsyn till den latenta vinstskatten, men eftersom "ta över" genom bodelning är en stor fördel för ex-mannen, så kanske han går med på att man inte fullt ut tar hänsyn till den latenta vinstskatten.


    Vi tar med oss detta och jag ska pusha henne att kontakta en jurist.. just nu är hon på botten av sorg och förtvivlan så jag försöker hjälpa så gott jag kan :( men är tyvärr inte så kunnig i detta.

    Tackar så mycket för dina råd!!
  • Anonym (Kvinna)

    Jag hade hellre bränt upp stället.

    Man ska inte vara dum när det gäller såna här saker.
    Lättare sagt än gjort absolut men ja alla kan bli såhär hemska.

    Att han och älskarinnan inte skäms över sitt äckliga beteende.
    Det är så jag vill spy på dem.

Svar på tråden Kan han och älskarinnan ta över exfruns föräldragård? Hjälp!