• crassus

    Viktutmaning

    Läs och häpna! Glad
    Jag gick upp 12 kg helt medvetet för att göra min kompis "sällskap" och för att hjälpa henne med att tillsamman gå ner i vikt. Hon, som de flesta av oss, har kämpat med sin vikt i åratal men som har också gnällt och beklagat sig i åratal om svårigheter med att gå ner i vikt när man är runt 50. Hon har också  sagt att det är lätt för mig att ha åsikter kring hennes vikt eftersom jag kan, enligt henne, "äta vad som helst och när som helst"...

    Vill bara skriva att, för det första - det stämmer inte alls att jag kan äta vad som helst. I alla fall inte de sista 5 åren. För det andra så har jag alltid varit fysiskt aktiv, på en normal nivå, och har alltid varit mån om vad jag stoppar i mig. Ingenting kom "av sig själv" som många tror om smala personer.

    Och jag måste säga att gå upp de 12 kg var inte alls så svårt. Det tog mig knappt 3 månader. Jag fortsatt äta min hälsosam mat men adderade annat som jag aldrig eller väldigt sällan åt i vanliga fall. Kakor, godis, chips, vitt bröd och pasta. Mer eller mindre varje dag. 

    Från 57 kg till (idag) 68.9 kg. 3 klädstorlekar upp. Jag medvetet uteslutet information om min längd för att undvika diskussioner kring sambandet vikt/längd. Vill bara säga att jag hade BMI som var hälsosam! 

    Jag vill inte ha några spydiga kommentarer och så kallade "goda råd" och åsikter kring varför jag gjorde det. Om jag kan hjälpa EN person att må bättre både psykiskt och fysisk så blir jag väldigt glad och nöjd med det. Och den personen är min kompis som än så länge är med på utmaningen.

    Jag kan säga att jag vill absolut inte gå mer upp i vikt!!! Jag känner redan en stor skillnad i mitt mående, framförallt fysiskt! Men jag kan bevisa att det går att gå ner i vikt ganska snabbt utan att banta, svälta eller motionera ihjäl sig. 

    Finns det några som vill "följa med" på min resa här på FL?

    Om inte så önskar jag alla en förhoppningsvis bättre och lugnare 2021!

  • Svar på tråden Viktutmaning
  • September1518
    crassus skrev 2021-11-28 13:38:44 följande:
    Det var länge sedan jag var på FL. Förlåt att jag svara på ditt inlägg först nu.

    Ville bara berätta att jag hade lyckats gå ner alla mina kilo och lite till (väger 55 i dag) redan i mitten av april och att den här sommaren var jag i min bästa form någonsin! Både fysiskt och psykiskt.

    Tyvärr så gav min kompis upp. Det började med att hon slutade ta morgonpromenader med mig. 
    Hon har gått upp alla de kilon som hon lyckades gå ner i början och lite till. 
    Men vi är bästisar som vanligt och jag älskar henne. 
    Jag har försökt att prata med henne om hennes vikt och motivation i början, när jag märkte att hon började "fuska", men det gav inga resultat. 
    Jag fortsatt min resa neråt, hon - uppåt.

    En sak har jag lärt mig - att det är lättare att gå upp i vikt än att gå ner. Verkligen. 
    Men också att jag kommer aldrig någonsin att bli "stor" igen. Aldrig någonsin. Det är inte värt! 
    Otroligt! Jag är väldigt imponerad, bra jobbat! Jättefin gest mot din vän, tråkigt att hon inte lyckades hela vägen. Det handlar så mycket om karaktär och viljestyrka.

    Jag är gravid nu, längtar så mycket tills bebisen är född och jag kan satsa på att nå en bekväm vikt. Du är inspirerande. Kul att du uppdaterade hur det gått. Grymt jobbat!
  • crassus
    September1518 skrev 2021-11-28 21:20:40 följande:
    Otroligt! Jag är väldigt imponerad, bra jobbat! Jättefin gest mot din vän, tråkigt att hon inte lyckades hela vägen. Det handlar så mycket om karaktär och viljestyrka.

    Jag är gravid nu, längtar så mycket tills bebisen är född och jag kan satsa på att nå en bekväm vikt. Du är inspirerande. Kul att du uppdaterade hur det gått. Grymt jobbat!
    Tack och hoppas att du har en lätt graviditet.
    Jag är färdig med den delen av mitt liv.

    i dag skulle jag aldrig gjort något så drastiskt som att gå upp i vikt för att hjälpa sin absolut bästa vän.
    Men där och då kändes det rätt. Jag tänkte hur svårt skall det va att gå ner i vikt...
    Det var inte så svårt men det var inte helt lätt heller...
    Jag gillade inte själva momentet att väga mig ofta för att se hur det går. Jag som knappt ägde en våg blev tvungen att ställa mig upp på den en gång i veckan.
    Usch, jobbigt...

    Och jag har nu helt annan förståelse för alla dessa överviktiga människor som dagligen kämpar med sina kilon. Det är ju bättre att se till att aldrig skaffa dem till att börja med.
    Som jag skrev tidigare, att låta bli socker var kämpigt i början. Chips och godis gillade jag aldrig så att sluta äta dem var lätt, men choklad... 
    Den biten var svår första 2 veckor.
  • Maac
    crassus skrev 2021-11-28 13:38:44 följande:

    Det var länge sedan jag var på FL. Förlåt att jag svara på ditt inlägg först nu.

    Ville bara berätta att jag hade lyckats gå ner alla mina kilo och lite till (väger 55 i dag) redan i mitten av april och att den här sommaren var jag i min bästa form någonsin! Både fysiskt och psykiskt.

    Tyvärr så gav min kompis upp. Det började med att hon slutade ta morgonpromenader med mig. 

    Hon har gått upp alla de kilon som hon lyckades gå ner i början och lite till. 

    Men vi är bästisar som vanligt och jag älskar henne. 

    Jag har försökt att prata med henne om hennes vikt och motivation i början, när jag märkte att hon började "fuska", men det gav inga resultat. 

    Jag fortsatt min resa neråt, hon - uppåt.

    En sak har jag lärt mig - att det är lättare att gå upp i vikt än att gå ner. Verkligen. 

    Men också att jag kommer aldrig någonsin att bli "stor" igen. Aldrig någonsin. Det är inte värt! 


    Om man har varit överviktig länge och speciellt i ung ålder är det nästan omöjligt att hålla en lägre vikt. Hennes kropp kommer att göra allt för att nå upp till "set point" igen. Med allt menar jag sänkt förbränning och ökad hunger och sug.

    Läs på om set point så får både du och framförallt hon en förklaring på varför det är så förbannat svårt att hålla en lägre vikt. Om det var lätt skulle vi absolut inte ha så många överviktiga i samhället.

    Din idealvikt är 57 och då kommer du lätt att nå den igen. Hennes normalvikt är kanske 87 och då kommer hennes kropp ständigt att försöka komma upp dit, och gärna lite mer än så efter att hon förlorat vikt. Kroppen förbereder för framtida svält.
  • September1518
    crassus skrev 2021-11-28 22:43:59 följande:
    Tack och hoppas att du har en lätt graviditet.
    Jag är färdig med den delen av mitt liv.

    i dag skulle jag aldrig gjort något så drastiskt som att gå upp i vikt för att hjälpa sin absolut bästa vän.
    Men där och då kändes det rätt. Jag tänkte hur svårt skall det va att gå ner i vikt...
    Det var inte så svårt men det var inte helt lätt heller...
    Jag gillade inte själva momentet att väga mig ofta för att se hur det går. Jag som knappt ägde en våg blev tvungen att ställa mig upp på den en gång i veckan.
    Usch, jobbigt...

    Och jag har nu helt annan förståelse för alla dessa överviktiga människor som dagligen kämpar med sina kilon. Det är ju bättre att se till att aldrig skaffa dem till att börja med.
    Som jag skrev tidigare, att låta bli socker var kämpigt i början. Chips och godis gillade jag aldrig så att sluta äta dem var lätt, men choklad... 
    Den biten var svår första 2 veckor.
    Jadå den går bra! Tränar mycket fortfarande, mår bra och äter helt ok. Tack :)

    Det var säkert väldigt lärorikt men kan förstå att det nu i efterhand kan kännas drastiskt. Men det fixade du bra! Det väcker gärna lite knasiga tankar att väga sig ofta så förstår att du inte var bekväm med det om du var ovan.

    Samma för mig, socker och choklad särskilt är så jäkla svårt att sluta med, faller alltid tillbaka i fällan igen. Har dock lyckats hitta en bra balans för det mesta.

    Igen, jättebra jobbat! Du verkar hålla vikten bra nu också.
  • September1518
    Maac skrev 2021-11-29 01:50:32 följande:
    Om man har varit överviktig länge och speciellt i ung ålder är det nästan omöjligt att hålla en lägre vikt. Hennes kropp kommer att göra allt för att nå upp till "set point" igen. Med allt menar jag sänkt förbränning och ökad hunger och sug.

    Läs på om set point så får både du och framförallt hon en förklaring på varför det är så förbannat svårt att hålla en lägre vikt. Om det var lätt skulle vi absolut inte ha så många överviktiga i samhället.

    Din idealvikt är 57 och då kommer du lätt att nå den igen. Hennes normalvikt är kanske 87 och då kommer hennes kropp ständigt att försöka komma upp dit, och gärna lite mer än så efter att hon förlorat vikt. Kroppen förbereder för framtida svält.
    Väldigt intressant det du skriver. Det måste jag läsa på om. Hur länge tar det tills kroppen ställt ins sig på nya vikten? Eller gör den aldrig det? Läste/såg nånstans att i princip alla som varit med i Biggest Loser har gått upp vikten efter 5-7 år. Minns inte om det var en dokumentär eller var jag läste det.
  • crassus
    Maac skrev 2021-11-29 01:50:32 följande:
    Om man har varit överviktig länge och speciellt i ung ålder är det nästan omöjligt att hålla en lägre vikt. Hennes kropp kommer att göra allt för att nå upp till "set point" igen. Med allt menar jag sänkt förbränning och ökad hunger och sug.

    Läs på om set point så får både du och framförallt hon en förklaring på varför det är så förbannat svårt att hålla en lägre vikt. Om det var lätt skulle vi absolut inte ha så många överviktiga i samhället.

    Din idealvikt är 57 och då kommer du lätt att nå den igen. Hennes normalvikt är kanske 87 och då kommer hennes kropp ständigt att försöka komma upp dit, och gärna lite mer än så efter att hon förlorat vikt. Kroppen förbereder för framtida svält.
    Intressant det du berättar. Har aldrig läst om set point. Låter ju ganska brutalt? men varför strävar inte kroppen efter det längsta möjliga vikten undrar jag?
  • crassus
    September1518 skrev 2021-11-29 09:54:43 följande:
    Jadå den går bra! Tränar mycket fortfarande, mår bra och äter helt ok. Tack :)

    Det var säkert väldigt lärorikt men kan förstå att det nu i efterhand kan kännas drastiskt. Men det fixade du bra! Det väcker gärna lite knasiga tankar att väga sig ofta så förstår att du inte var bekväm med det om du var ovan.

    Samma för mig, socker och choklad särskilt är så jäkla svårt att sluta med, faller alltid tillbaka i fällan igen. Har dock lyckats hitta en bra balans för det mesta.

    Igen, jättebra jobbat! Du verkar hålla vikten bra nu också.
    Viktigast är, tror jag, att inte förbjuda någonting. Ingen mat är förbjuden mat. Om man äter med ett dåligt samvete så tror jag, utan att vara expert på området; att man förstärker suget just efter det som betraktas som "förbjudet"...
  • crassus
    Glugg skrev 2021-11-30 20:22:33 följande:

    Jag själv har gått ner nästan 25kg med vlcd och Reductil vilket har underlättat avsevärt.

    kopareductilonline.wordpress.com


    Ojojoj 25 kg. Grattis. Hur känns det?
    Jag vågade inte gå upp så många kilo hur mycket jag än älskade min kompis.
  • Maac
    September1518 skrev 2021-11-29 09:57:29 följande:

    Väldigt intressant det du skriver. Det måste jag läsa på om. Hur länge tar det tills kroppen ställt ins sig på nya vikten? Eller gör den aldrig det? Läste/såg nånstans att i princip alla som varit med i Biggest Loser har gått upp vikten efter 5-7 år. Minns inte om det var en dokumentär eller var jag läste det.


    Ja, det är en ögonöppnare när man börjar förstår hur mycket tid och pengar folk lägger på bantning, helt i onödan. Det blir inte bättre, och biggest loser är ett utmärkt exempel.

    Vad jag vet så får man ingen ny set point. Däremot verkar man ha en mycket god chans att lyckas om man får hjälp och gör en operation av magsäck eller en sleeve. Många hormoner utsöndras och styrs från tarmarna! Det var också en nyhet för mig.
  • Maac
    crassus skrev 2021-11-29 11:31:56 följande:

    Intressant det du berättar. Har aldrig läst om set point. Låter ju ganska brutalt? men varför strävar inte kroppen efter det längsta möjliga vikten undrar jag?


    Historiskt har det varit mest fördelaktigt att lägga på sig vikt. Det är ganska nyligen i historien som folk dör av övervikt snarare än svält. Så tappar du otroliga mängder vikt kommer du med största sannolikhet gå upp kilona - plus lite till. Kroppen förbereder sig för eventuell ny svält genom att bunkra lite till.
  • September1518
    Maac skrev 2021-12-02 00:14:58 följande:

    Ja, det är en ögonöppnare när man börjar förstår hur mycket tid och pengar folk lägger på bantning, helt i onödan. Det blir inte bättre, och biggest loser är ett utmärkt exempel.

    Vad jag vet så får man ingen ny set point. Däremot verkar man ha en mycket god chans att lyckas om man får hjälp och gör en operation av magsäck eller en sleeve. Många hormoner utsöndras och styrs från tarmarna! Det var också en nyhet för mig.


    Tack för info! Väldigt omotiverande att höra att om jag nånsin när min målvikt kommer det för alltid vara en kamp haha. Men jag är varken stor eller överviktig så fortsätter jag träna regelbundet blir väl kroppen tightare utan att egentligen ändra sin ser point :p
  • crassus
    September1518 skrev 2021-12-02 08:26:15 följande:
    Tack för info! Väldigt omotiverande att höra att om jag nånsin när min målvikt kommer det för alltid vara en kamp haha. Men jag är varken stor eller överviktig så fortsätter jag träna regelbundet blir väl kroppen tightare utan att egentligen ändra sin ser point :p
    Men jag tycker  att man skall inte "fastna" i någon statistik eller forskning utan köra sitt eget race med sin egen kropp som redskap.
    Det mesta ändå sitter i huvudet. Har man motivation och kunskaper så kan nog alla gå ner i vikt.
    Vad jag däremot inte tror på är dieter och räkning av kalorier (det är också en diet för mig).
    Alla dieter/bantningsprodukter/ bantningsappar etc är skapade för att vi skall misslyckas och i sin tur köpa mer produkter, inspireras av mer dieter...
    Övervikt är en enorm industri där väldigt många  och väldigt cyniskt tjänar enormt mycket pengar på människors missöden.

    Mat för mig är bara mat. Så tänker jag. Varken mer eller mindre. Inte en tröst, inte ens en inspiration, inte ersättning för känslor eller utryck för ångest.

    Jag äter för att jag måste helt enkelt.
    Och när jag väl gör det så vill jag äta en bra mat.
    Jag älskar choklad och den får också plats i mitt liv dock inte i de mängder när jag vräkte i mig som värst för att gå upp i vikt...

    Men jag går inte och drömmer om maten, eller planerar middagar timmarna i förväg.
    Mat är någonting min kroppen behöver för att fungera...
    Punkt.
  • Maac
    September1518 skrev 2021-12-02 08:26:15 följande:

    Tack för info! Väldigt omotiverande att höra att om jag nånsin när min målvikt kommer det för alltid vara en kamp haha. Men jag är varken stor eller överviktig så fortsätter jag träna regelbundet blir väl kroppen tightare utan att egentligen ändra sin ser point :p


    Exakt! Jag väger minst lika mycket nu som förr, men efter många års styrketräning ser kroppen ändå helt annorlunda ut :)
Svar på tråden Viktutmaning