• ensambarn

    Missfall eller oväntat tidig graviditet?

    Ska försöka redogöra för detta lite kronologiskt så kanske det blir enklare.

    Den 23 november hade jag vanlig mens, testade därefter med ägglossningstester för att bli gravid. Fick måttlig mens den 22 december och testade negativt den 23 december. Tog test eftersom mensen var annorlunda.

    Började sedan testa med ägglossningstest innan nyår, det var positivt på nyårsafton, jag ville sedan se om ägget släppte så jag testade igen efter 48 timmar men hade fortfarande ägglossning. När jag haft positiv ägglossning i 7 dagar började jag ana något annat och tog ett graviditetstest som var positivt :?) Så efterlängtat!

    Den 4 januari visade Clearblue 2-3 veckor, den 9 januari slog det över till 3+, lycklig!

    Den 10 januari fick jag lätt brunfärgad flytning, igår var den lite rosa och imorse ljusbrun igen. Kommer bara på papperet.

    Bokade idag tid för VUL och fick komma på förmiddagen, dom såg ingenting. Den ena läkaren tror att det är ett tidigt missfall som är ?färdigt? eftersom man inte ser något. Men borde jag inte ha haft en riktig blödning då? Den andra läkaren sa att det även kan vara så att det är tidigare än förväntat och att jag ska ta ett nytt test nästa vecka och om det är positivt får jag komma på ett nytt VUL.

    Borde HCG ökat så sent efter blödning med negativt test? Kan man ens testa positivt så tidigt OM blödningen var mens? Jag tänker att det kanske svar ägglossning 1 vecka innan blödningen i sådant fall och den avtog när ägget fäste, men det känns som att det går emot fysikens lagar?

    Är också sjukt rädd för att det ska vara utomkveds. Har sedan jag kom hem från VUL som mensvärk men det sitter i själva livmodern i mitten och inte på någon specifik sida. Är allt lugnt då?

    Vad tror ni? Är det missfall eller otroligt tidig graviditet? Borde ju i sådant fall om Clearblues indikator stämmer vara i vecka 5.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-01-16 20:16
    Uppdatering: Det var en X graviditet. Så nu har jag en äggledare mindre. Även om jag vet att det aldrig kunde bli ett liv av det här fostret så känns det som att jag har förlorat ett. Nu hoppas jag att kroppen samarbetar och snart är tillbaka på banan, min bebislängtan vet inget slut just nu.

  • Svar på tråden Missfall eller oväntat tidig graviditet?
  • ensambarn

    Ni har rätt, jag opererades för utomkveds igår och blev av med en äggledare. Nu hoppas jag bara på att hormonerna lämnar kroppen fort så att vi kan försöka igen. Jag har läst och hört att det åtminstående ska vara enklare att bli gravid kort efter x?

    Jag fick inga restriktioner så tänkte avvakta negativt graviditetstest och sedan testa med ägglossningstest så att vi hinner försöka innan första mensen. Så får vi hålla tummarna för att det går bättre nästa gång!

  • Babymonitor

    Ledsen för din skull <3

    Jag har haft lite samma som du. Test som gått fram och tillbaka mellan veckor och i styrka samt ont i magen i flera dagar som dock gått över nu. Var på VUL i fredags och dom såg ingenting konstigt. Men blir lite orolig när jag känner igen mig så mycket i dina symptom..

    Hur upptäckte dom att det var utomkveds?

  • ensambarn

    Tack snälla du ?? Det går verkligen upp och ner i hur det känns psykiskt...

    Jag reagerade främst på bruna flytningar och att jag inte kände mig gravid. Med dottern mådde jag fruktansvärt illa och spydde som en gris trots behandling. Hade heller inga blödningar. Förstår såklart att graviditeter är lika olika som barn, men magkänslan sa att det nog inte blir något barn utav det här.

    På onsdag och torsdag kände jag ändå hopp om att det kanske bara var tidigt. På torsdag kväll när jag skulle sova fick jag kraftig mensvärk och blev orolig. Jag hade dock inte så ont som man läser om, när de har kraftig smärta hela tiden och nästan svimmar. Om jag gick, stod eller satt kände jag knappt något alls. Försökte minnas växtvärken från förra gången men det är svårt att komma ihåg, men den var inte lika kraftig som mensvärk. Tänkte för mig själv att det kanske blir ett missfall trots allt och hoppades nästan på det då jag var mer rädd för X än missfall. Ringde 1177 ändå eftersom jag var orolig och kände mig osäker, de tyckte det lät normalt eftersom jag inte blödde och bad mig ta en Alvedon. Sagt och gjort så tog jag en Alvedon och somnade.

    Vaknade på natten och kände att det kommit blod, tänkte JA nu får jag iaf ett kvitto på att det blir ett komplett missfall. Hade inte alls ont längre. Tog på mig en binda och gick och la mig igen. Vaknade igen på morgonen och tänkte att det kanske kommer en ?fors med blod? som alla skriver om - men ingenting. Bindan var ren och allt som kom var lite brun flytning, igen. Hade dock molvärk. Eftersom man inte sett något under tisdagen började jag ledsna ur, jag tänkte inte vänta på svar över helgen och ringde och bad dom kolla om de såg någonting nu. Berättade om besvären sedan tisdagen och fick en akuttid vid nio.

    Kom dit och blev undersökt av två läkare, man såg inget i livmodern nu heller, men inte heller något i äggledaren mer än att det såg ut att blöda lite. Hade däremot vätska i buken. Fick äntligen ta serum HCG och det var över 2500 vilket innebär att man skulle sett en hinnsäck klart och tydligt om den var intrauterin. Blev akut inlagd för operation, de gick in med titthål för att inspektera vätskan som var blod och såg att den ena äggstocken hade något i sig, så den togs bort.

    Dom sa dock att det är ovanligt att vara så opåverkad av en X graviditet, förmodligen upptäcktes det relativt tidigt. Gissningsvis skulle jag ha varit i vecka 6-7.

    Jag hoppas att du slipper genomgå samma sak! Men be om ett extra VUL och be dom kolla HCG i blodet om du är orolig ?? Jag är trots sorgen så tacksam för att jag fick vård i tid vilket förmodligen gör att jag är på banan tidigare än om äggledaren hunnit spricka. Såklart också tacksam för all information och att vi (trots vad man ibland tycker) har så bra sjukvård att dödligheten är så pass låg. Jag kommer få extra VUL från vecka 6 nästa graviditet för att slipp oron med vart fostret sitter.

    Helst av allt ville jag såklart ha en frisk bebis, vilket blir min hjärtesorg framöver. Mannen är mer rationell och har hellre mig vid liv, vilket förstås är en förutsättning för att öht få en bebis igen. Usch vad vi kvinnor får gå igenom ??

  • Babymonitor

    Tack snälla för ditt utförliga svar!! Jag tror jag tar ett nytt test nästa fredag och om det fortfarande är positivt ber jag om ett blodprov!

    Vad skönt att du såg till att få komma in på undersökning så tidigt så dom kunde agera i tid. Även om det såklart inte är den utgång man hoppats på :(

    Ja det är verkligen en bergochdalbana för oss kvinnor under graviditet/försök till graviditet.. Hoppas vi båda får en liten som vill stanna snart <3

  • Babymonitor

    Absolut det gör jag!

    När jag var hos läkaren så konstaterades även bakteriell vaginos, så fick medicin mot det (vaginala tabletter), och idag har jag bruna flytningar.. svårt att veta om det är pga medicin eller något annat som spökar..

    Vill bara att mensen ska komma nu så jag känner att allt är i sin ordning! Och börja försöka igen :)

    Hur mår du? <3

  • ensambarn

    Förstår det, hoppas det läker ut snabbt för dig!

    Jag är mycket piggare idag, lite öm i operationssåren men jag börjar ?äntligen? bli icke-gravid. Bara svagt streck imorse så nu hoppas jag hormonerna är borta imorgon så jag kan börja med ägglossningstester igen, haha. Känner mig helt desperat.

    Hur mår du?

  • Babymonitor

    Min mens kom igår så det känns skönt (för en gångs skull glad för mens haha). Hoppas det betyder att kroppen ställer om nu och att ÄL kommer om ca 2 veckor :)

    Beställde Natural Cycles här om dagen också så hoppas tempen dyker upp i dagarna. Känns skönt att kunna hålla lite koll på kroppen efter den senaste månaden av strul..

    Skönt att höra att du också börjar komma tillbaka. Väntar du in mens eller försöker ni på en gång igen? :)

  • ensambarn

    Vad skönt! Haha ja visst är det märkligt, själv tar jag graviditetstest och hoppas på att dom ska bli negativa, inte direkt som man brukar tänka. Nu är det bara ett svagt litet streck kvar, ägglossningstestet gav dock fullt utslag men misstänker att det är för att jag fortfarande har HCG i kroppen?

    Åh, jag vet inte. Jag tänker testa med ägglossningstest varje dag när graviditetstestet blir blankt. Men det känns som att jag behöver få en mens eller blödning först för att det ska gå vägen. Inbillar mig att det är dålig slemhinna nu haha... Men vi kommer nog börja försöka igen redan i veckan, jag har ingen blödning så det borde inte vara någon risk tänker jag. De sa dessutom att det var ok att köra direkt, men att jag kanske kunde hålla mig den dagen jag kom hem haha... Blir knäpp av att googla med och se när folk börjat, låter som att alla får olika råd :)

    Håller tummarna så mycket att vi plussar båda två under februari och att det går bra :)

  • Babymonitor

    Det kan ju vara så. Men jag fick positivt utslag den 4/1, och trodde som du att det var pga hcg, men igår (14 dagar senare) fick jag ju min mens.. så det var sannolikt riktigt att jag hade ÄL då. Kan ju vara så för dig med :) mina gravtest visade fortfarande svagt då också.

    Det hoppas jag med! Skulle vara fantastiskt om vi fick varsitt starkt plus!

  • ensambarn

    Åh! Vad spännande! Hoppas din cykel är regelbunden direkt, då går det ju fort till ägglossningen ändå :)

    Är det sant? :D Hoppas att jag har ägglossning nu då isf, fick glad gubbe som fastnar idag med och grav.testet hade jag trott varit spökstreck om jag inte visste att det förmodligen finns lite hormoner kvar. Undra om man kan ha ägglossning om man har lågt HcG? Har ju hört om de som blivit gravida efter förlossningar haha :)

    Hursomhelst - igår började vi ligga igen, så nu tänker jag ligga varannan dag tills jag har en bebis i magen... :)

  • Babymonitor
    ensambarn skrev 2021-01-20 11:57:50 följande:

    Åh! Vad spännande! Hoppas din cykel är regelbunden direkt, då går det ju fort till ägglossningen ändå :)

    Är det sant? :D Hoppas att jag har ägglossning nu då isf, fick glad gubbe som fastnar idag med och grav.testet hade jag trott varit spökstreck om jag inte visste att det förmodligen finns lite hormoner kvar. Undra om man kan ha ägglossning om man har lågt HcG? Har ju hört om de som blivit gravida efter förlossningar haha :)

    Hursomhelst - igår började vi ligga igen, så nu tänker jag ligga varannan dag tills jag har en bebis i magen... :)


    Helt sant :D Kör på som att du har det! Man kan alltid försöka! Det kanske är det där lilla lilla hormonet man har kvar som kan hjälpa en på traven.. tänker på dom som blir gravida direkt efter MF.

    Vi kör också igång när min mens är slut! :)
Svar på tråden Missfall eller oväntat tidig graviditet?