Inlägg från: Anonym (hmmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hmmm)

    Får skolan kräva betalt för försvunna böcker?

    Anonym (Bokläxa) skrev 2021-01-15 01:39:28 följande:

    Ja, det får de.
    Låter som skolan och ni som föräldrar borde gjort klart för barnet vad som gäller. 
    När man går i 3:an (9år?) är man inte så liten att man inte vet om man bör hålla reda på prylar och uppenbart är väl att hålla rätt på sin lånade bok då den ju ska tillbaka inom viss tid?

    Så länge jag gick i skolan vad det alltid klart med att borttappade böcker måste ersättas, även biblioteksböcker.

    Tråkig överraskning för er som föräldrar, speciellt om ni har tajt ekonomi men barnet får i alla fall lära sig något nu. Om hen inte kan hålla reda på lånade böcker är det bäst hen inte lånar framöver.

    Har ni möjlighet att ta från barnets veckopeng för att betala tillbaka (om hen har veckopeng?)
    Eller som en tidigare i tråden skrev: Prata med ansvarig/bibliotekarie. Kanske  avbetalning även är möjlig?


    Att barn VET detta är inte samma sak som att de klarar det i praktiken. Mitt barn är lika gammal och vet att man får betala om en biblioteksbok kommer bort, men kan såklart inte hålla koll på var böckerna är eller ha den tidsuppfattningen när de ska tillbaka.


    Om skolan vill att barnen lånar böcker där får skolan/fritids ha ansvar för böckerna där.  När föräldrarna hämtar barnen och får med böckerna tas ansvaren över av föräldrarna. Och vice versa, när föräldrana lämnar barnet i skolan/fritids med böckerna så tas ansvaret över av dem.


    Jag som förälder har 100 % över tillsynen 24/7 på min lediga tid. Jag kan inte passa och övervaka när jag jobbar, då är det skolan och fritids som står för ansvaret.

    Vantar och mössar är sånt som försvinner, det kan jag dock inte begära att skolan ersätter. 

  • Anonym (hmmm)
    Anonym (.) skrev 2021-01-15 02:14:39 följande:

    En klasskompis till ett av mina barn har bokstavsdiagnos. Barnet har assistent av den anledningen.  de är i ungefär samma ålder när hen får ett utbrott och slår sönder samtliga fönster i klassrummet.

    Trots skolans tillsynsansvar, trots att assistenten eller annan personal inte var närvarande så får förälsrarna betala skolans självrisk (10 000 tals kr).

    Barn i den åldern, med eller utan diagnos,  vet att man ska hålla reda på sina saker och speciellt andras lånade saker. Och de vet att de inte får förstöra saker.

    Har varken barn eller föräldrar lärt sig det, att man måste ta ansvar för sina och andras saker och det man gör så måste de lära sig den hårda vägen.

    Föräldrar måste också fatta att de inte kan detaljstyra barnens dagar i skolan. De kan inte vägra barnen böcker, datorer eller annat som är nödvändig för barnens utbildning.
    Trots detta, att de inte kan eller får detaljstyra skolundervisningen så ansvarar de för sina egna barn. Skolan anvarar för utbildning. Föräldrar ansvarar för sina egna barn.


    Även om barn VET så kommer de inte ihåg var de lägger saker.


    Vaddå lära sig den hårda vägen. Barn fungerar inte så. Låt säga at jag skulle locka med veckopeng på 2000 kr om barnet höll ordning på sina saker och städa sitt eget rum (utan vuxens närvaro och handledning) och inget om det inte lyckades. Det skulle inte lyckas! Inte denna vecka och inte när det gått några månader heller. Det enda det skulle leda till var att barnet kände sig misslyckad och känna sig värdelös. 


    Såna metoder är förkastliga och jag vet att det skulle inte spela någon roll vad du än hotade med. Mitt barn skulle ändå inte kunna hålla ordning, det skulle faktiskt bli ännu sämre av press.


    I ditt exempel är det dessutom ett barn med en diagnos. Nej jag tror inte på din story att föräldrar får betala det som sker i skolan. I så fall måste de ta kontakt med skolans huvudman.

  • Anonym (hmmm)
    Anonym (X) skrev 2021-01-15 20:50:35 följande:
    Här är en länk till regeringens hemsida, där kan du läsa om förälders ersättningsskyldighet vid skador. Föräldrar och barn - Regeringen.se

    Har du skaffat barn får du också ta ansvar för dem.

    Att säga "Jag gav inte mitt barn tillåtelse att slå sönder grannens bil" gör dig inte befriad från att betala skadorna på grannens bil om ditt barn åsamkat dem.
    VÄX UPP!
    Ja man har 100% ansvar för sina barn, men från det att man lämnat dem till skolan/barnsomrg fram tills att man har  hämtat är det inte föräldrarnas ansvar. utan skolans. Hur ska man kunna passa  när man inte ens får var med?
  • Anonym (hmmm)
    Anonym (Bokläxa) skrev 2021-01-15 21:22:12 följande:
    Vadå "såklart inte hålla koll på var böckerna är"? Det är inte såklart. När jag gick i trean höll i princip alla reda på sitt skolmaterial/sina böcker. Annars fick man betala för ersättningsbok.

    Sen när tillhandahåller skolan vantar och mössor för elever? Inte riktigt jämförbart...Skrattande

    Det är ju det jag menar, barnets saker kan man inte begära att skolans personal hålls ansvarig för om det försvinner, men däremot ska skolan hålla koll på att tex vantar och mössa tas på. Föräldrarna ansvar för att det finns reservkläder och ersätter när det försvinner sånt. Det är rimlig ansvarfördelning.


    Mitt barn har ingen som helst koll på var sakerna är och de kan de inte kräva att jag ska ha koll på detta  när jag inte är närvarande. Att barnet vet att man blir ersättningsskyldig hjälper väl inte, de glömmer  likväl ändå. Skulle kunna muta med 2000 kr eller tom 10000 kr i veckan för att håla ordning.  Det skulle inte hjälpa. Däremot skulle barnet känna sig misslyckad för att inte klara det ouppnåeliga kravet.

  • Anonym (hmmm)
    Anonym (tveksamt) skrev 2021-01-15 22:16:05 följande:
    I den länken står inget som visar att TS borde betala för böcker som barnet fått tillgång till via skolan. Det står bla "Ansvaret ska gälla person- och sakskada och skada genom kränkning som barnet vållar genom brott." Jag kan inte se att barnet begått ett brott här.

    Om grannen säger till mitt barn "du får gärna leka med min bil" utan att jag vet om detta, och barnet av misstag skulle orsaka en skada på bilen så känns det inte självklart att jag skall stå för kostnaden.
    Såvida du inte har anlitat grannen som barnvakt så har du ansvar att passa ditt barn.
  • Anonym (hmmm)
    Anonym (Bokläxa) skrev 2021-01-15 23:00:54 följande:
    Låneböcker är INTE barnets saker utan skolan egendom. Det är inte elevernas mössor och vantar.

    Tycker du då att skolan inte ska låna ut böcker till barnen eftersom varken de eller föräldrarna kan hållas ansvariga för lånet eller eventuell ersättning för borttappat?
    Det finns ju många vuxna som slarvar med/tappar bort låneböcker, ska inte de heller betala för bortslarvade böcker? Bibliotek funkar inte så, annars finns det snart inte en enda bok kvar. Det är det som är idén med att låna.

    Om det är extra svårt hålla reda på låneböcker får föräldrarna göra upp en plan som funkar med barnet alternativt inte låna om det är ett "ouppnåeligt krav" att återlämna.
    När föräldern hämtar barnet och boken är med hem så tar förälderns ansvar vid fram till dess att barnet och boken lämnas åter  i skolan. Självklart har jag som förälder ansvarig för de biblioteksböcker vi lånar hem. Något annat har jag väl inte påstått? Jag tar också ansvar för skolböcker som skickas med hem. Blir de förstörda hemma får jag ersätta dem. Jag har tillsynsansvaret på barnets fritid. 

    Men vad som händer i skolan och på fritids kan jag inte ansvara över, jag får ju inte ens var med och passa där-

    Blev det klart nu?
  • Anonym (hmmm)
    Anonym (tveksamt) skrev 2021-01-16 17:03:08 följande:
    Jaha, du menar att om grannen är barnvakt så är jag inte ansvarig för vad mitt barn gör, men om barnet är i skolan, under uppsyn av lärare, så är jag det?
    Jag menade om du anlitat grannen som barnvakt och denne säger "du får leka med bilen" och så blir det tokigt så har ju inte ansvar för det. Annars är det ju dit ansvar att passa barnet och ersättningsskyldig om barnet förstör något.

    I skolan är det skolan som är ansvarig. 
  • Anonym (hmmm)
    Anonym (X) skrev 2021-01-16 21:48:58 följande:
    Det är där UPPFOSTRAN kommer in i bilden. Ett barn som går i 3an är 9-10 år, de förstår gott och väl detta med mina och andras saker. Uppfostra barnen till att respektera andras egendom och hålla koll på saker de lånar. Men är man släpphänt och tycker hela tiden att ansvaret ska ligga på andra så är det ju inte konstigt att man sedan blir chockad över att man också får stå för kostnader. 
    Skolan och boklåning är en rättighet, att hålla efter böckerna är en skyldighet. Enkelt.

    Men sånt jobbar man väl med hela tiden som förälder. Pratar, förklarar och visar saker. Barn förstår ditt och mitt, men de glömmer och kan inte hålla koll på saker.


    De är i sin egen lilla värld.  Ta bara mössa och vantar som exempel - en vuxen måste hela tiden var med och passa och påminna steg för steg, se till att väskan, gympakläder osv. Se till att läxan blir gjord, det är ju inget barn själv tar initiativ till, det faller bort.


    Mitt barn vet vilka dagar det är gympa och har oftast koll på dagens veckodag, men att synka ihop och kunna planera det finns inte ännu. Det handlar inte om vilja i den åldern. Det är bara att ta veckopengen som exempel. Missar jag att ge, så inte tänker barnet på att säga till om det. Det är ju ändå en positiv sak att få pengar, men det faller bort ändå.


     


    Anonym (X) skrev 2021-01-16 22:10:32 följande:

    Oaktsamhet anses vara ett brott.


    Skadeståndslagen: Enligt 2 kapitlet 1 §  skall den som med uppsåt eller genom oaktsamhet orsakar en sak- eller personskada, ersätta denna skada. Detta innebär att argumentet om olyckshändelse inte är godtagbart om det kan fastställas att personen som orsakat skadan varit oaktsam.



    Ett barn kan inte räknas som oaktsam. Det är vuxnas ansvar att passa.
  • Anonym (hmmm)
    Anonym (X) skrev 2021-01-17 13:59:16 följande:
    Mitt barn är 5 och vet att på torsdagar är det utedag på föris, då tar man med tjocka tröjan och ryggsäcken med matsäck. Fredagar är sista dagen då går vi en annan väg hem för att gå förbi affären att handla till fredagsmys. Söndagar är det kör och man får veckopeng på kvällen.

    Du menar att barn som är dubbelt så gamla inte har den förmågan?  Då har man misslyckats med uppfostran om inte barnet har en diagnos.

    Vi tränar genom att jag frågar vad det är för dag idag. Barnet svarar oftast rätt, tex tisdag. Jag frågar då ska vi tänka på när det är tisdag? Då kanske barnet kommer på att det är gympa, annars fortsätter jag att fråga, vilken dag är det gympa? Och då svara barnet alltid rätt.


    Men när det är dags att göra sig i ordning så är det ändå borta. Det är en sak att lära sig saker och en helt annan sak att synka och planera. Det känns som en utopi att barn i den åldern själv kan hålla koll och planera och tänka på var man lagt böcker osv. Så det är naturligtvis skolans ansvar i skolan.


     

  • Anonym (hmmm)
    molly50 skrev 2021-01-18 14:40:21 följande:
    Om de har en sådan låda att lägga böckerna i utanför biblioteket så kanske ditt barn har lagt böckerna där.
    Och sen har det kanske inte registrerats. Det kan du kolla med biblioteket.
    Sen får du säga till ditt barn att inte lägga böckerna där i fortsättningen.

    Om böckerna ska registreras måste ju någon vuxen var med och hjälpa till. Föräldrana tar med böckerna till skolan. Lärarna säger åt barnen att ta sina  böcker och så går de gemensamttill biblioteket och där måste ju lärararen eller annan vuxen hjälpa till och se till att de registreras. På väg tillbaka till klassrummet kollara läraren så inga böcker tappats efter vägen.

  • Anonym (hmmm)
    Anonym (X) skrev 2021-01-18 22:59:27 följande:
    Min femåring kan också lära. Även min treåring kan läsa enklare ord. Att det finns barn som börjar i F6 som inte kan läsa ord med en stavelse det beror på att föräldrar misslyckats med att lära dem. Att skylla på barnen som gulliga idioter är menlöst.
    Barn utvecklas olika, är man en engagerad förälder så lägger man ned energi där man ser att barnet har det svårt.
    Att säga att det är normalt för en 9 åring att inte kunna veckodagarna är ju fullkomligt bisarrt.

    Var det mitt inlägg du syftade på? MItt barn kan rabla veckodagarna, men det är ju lätt att blanda ihop och inte ha koll på vilken veckodag det är just idag. 


    Har lagt ner massor med tid på att träna detta med veckodagar. Datum är ju svårare, tex boken ska lämnas tillbaka 3 februari. Det blir ju alldeles för abstrakt att hålla koll på

  • Anonym (hmmm)
    Anonym (X) skrev 2021-01-18 22:59:27 följande:
    Min femåring kan också lära. Även min treåring kan läsa enklare ord. Att det finns barn som börjar i F6 som inte kan läsa ord med en stavelse det beror på att föräldrar misslyckats med att lära dem. Att skylla på barnen som gulliga idioter är menlöst.
    Barn utvecklas olika, är man en engagerad förälder så lägger man ned energi där man ser att barnet har det svårt.
    Att säga att det är normalt för en 9 åring att inte kunna veckodagarna är ju fullkomligt bisarrt.

    Var det mitt inlägg du syftade på? MItt barn kan rabla veckodagarna, men det är ju lätt att blanda ihop och inte ha koll på vilken veckodag det är just idag. 


    Har lagt ner massor med tid på att träna detta med veckodagar. Datum är ju svårare, tex boken ska lämnas tillbaka 3 februari. Det blir ju alldeles för abstrakt att hålla koll på

Svar på tråden Får skolan kräva betalt för försvunna böcker?