Inlägg från: Anonym (Muslim) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Muslim)

    Vilken religion är den sanna religionen ( abrahamitiska)

    Islam är den rätta vägen och Guds sista religion till människorna. Det gäller bara att vara öppen för informationen man får om Islam för att komma fram till att det är rätt, istället för att vara negativt inställd från början.

  • Anonym (Muslim)
    fornminne skrev 2021-01-14 16:55:51 följande:

    Är man öppen väljer man snarare INTE islam Det räcker att läsa på litet för att bli avskräckt. Jag tror förövrigt inte att någon gud skapade människorna, jag tror att människorna skapade gud. Men här antar jag att vi tycker extremt olika.


    Vad avskräcker?

    Snarare tvärtom, läs Koranen och läs på om Islam. Förstår inte hur det kan avskräcka, och det är knappast min personliga åsikt. Kommer aldrig förstå hur folk kan vara så otacksamma efter att ha blivit skapade och fått ett liv, men inte ens är kapabla till att dyrka Gud för att det han säger "avskräcker". Avskräcker enligt vad? Värderingar som inte har med Gud att göra?

    Allt som kommer från Gud är sanning för det är han som skapat allting och man borde inte ens sitta och diskutera det för han har gett dig liv och skapat dig och din familj, det minsta man kan göra i detta fall är att inte förneka det. Men det är som att tala till döva öron, må Gud vägleda dig och alla andra människor till den rätta vägen.

    Koranen 2:6 - MEN FÖR dem som framhärdar i att förneka sanningen är det likgiltigt om du varnar dem eller inte - de vill inte tro.
  • Anonym (Muslim)
    klyban skrev 2021-01-14 17:02:31 följande:

    Inte svårt och vara negativ med den kvinnosynen, där man döda sin egen dotter för någon annan våldtagit henne.

    Och det är bara toppen på isberget av kritik man kan ge den religionen.

    Och oroa dig inte, kritik kan delas ut till många andra religioner också, ändrar dock inget för islam.


    Sorgligt att det än idag finns människor som inte förstår skillnaden mellan kultur och religion.

    Islam förespråkar inte mord, utan snarare står det i Koranen att man dödar hela mänskligheten genom att döda en människa.

    Inte ens en kvinna som aktivt valt att ha sex ska bli mördad, skulle denna kvinna sedan ångra sig och börja dyrka Gud så behöver ingen veta om hennes synder just för att det är mellan henne och Gud. Och du sitter och hävdar att våldtäkt, som inte ens är frivilligt, skulle leda till döden enligt Islam?

    Återigen, läs på. Och nej, avpixlat och flashback är inte tillförlitliga källor.
  • Anonym (Muslim)
    klyban skrev 2021-01-14 17:25:15 följande:

    Inte svårt och förstå när dottern ligger där där på golvet och mördad av sin egen släkt.

    En kvinna är en individuell människa, lär dig det.

    Avpixlat har jag aldrig varit inne på, och flashback vad det har med saken och göra är då ingen som vet, kanske du pratar om nassetrådar?

    Är aldrig i såna, är på mat, TV och politik oftast, så ett slag i luften och en grov miss.

    Och det är enkelt att kritisera islam pga deras egna handlingar.


    Mördad av sin egen släkt pga hederskultur, som förekommer i ett visst område oberoende av vilken religion det handlar om. Vad har det med Islam att göra?

    Att man föds som muslim innebär inte att man tror på religionen eller ens följer den, så nej, det går absolut inte att döma Islam pga vad några med muslimska föräldrar har gjort.

    Okej, du har absolut inte fått din information från flashback. Det tror jag på.
  • Anonym (Muslim)
    klyban skrev 2021-01-14 17:44:00 följande:

    Prevalens är en som berättar ett tydligt språk.

    Vet inte vad det är med islam och hur man behandlar sina kvinnor, man blir mörkrädd att det ens existerar på den nivn.

    Det räcker ju med random dåre som ger sgi på kvinnor, sen har man en hel religon som ger sig på dom.

    Föds man in i en familj med islam, så indoktrineras man att tro det samma.

    Så ser man med alla regioner, att låta en människa ta ett eget beslut om region vill man inte, och då ställer man sig frågande till vad man egentligen tror på.

    Man ska vårda sina kvinnor, inte sparka på dom när de ligger.

    En annan tokig sak där, det är hur man vill tvinga kvinnan att ta av sig slöjan ifrån vissa samhällen.

    Blir väldigt konstigt då, den förtryckta kvinnan blir förtryckt dubbelt upp, stakars sakar.

    Sen skär sönder deras underliv och för vad? jo, precis ingenting .

    Men återkom gärna den dagen där islam värnar om sina kvinnor, så plockar jag bort den kritiken med glädje.

    Det var du som gav FB, inte jag.

    Och jag har direkt erfarenhet av det jag pratar om och multipla gånger.


    Föds man in i en muslimsk familj så innebär det återigen inte att man nödvändigtvis tror på religionen eller ens har kunskap om den. Många har lika stor kunskap som svenskar har om "sin" religion, dvs knappt någonting. Inte går man och tror att Kristendomen ligger bakom för att en Anders mördar sin fru?

    Att inte ens se skillnaden mellan detta är verkligen inte att veta vad man pratar om utan tvärtom. Man saknar kunskap helt och hållet.

    Kvinnlig könsstympning sker främst i Afrika, ingen specifik religion där heller. Återigen visar du hur lite kunskap du faktiskt har.

    Islam gav muslimska kvinnor rättigheter redan för 1400 år sedan när kvinnorna här i Sverige behandlades som skit samma tid, så kom inte och prata om kvinnosyn bara för att Islam anser att könen är olika och inte exakt samma som ni rabiata feminister anser bara för att ni avskyr att vara kvinnor så mycket att det enda ni vill är att efterlikna män.
  • Anonym (Muslim)
    klyban skrev 2021-01-14 18:15:17 följande:

    Vi alla vet om indoktrineringen inom religion i den egna familjen.

    Vi har en religionsfrihet i Sverige för individ.

    Anders som mördar sin fru gör det av personliga skäl, även om de är omöjliga att förstå många ggr.

    Dock så mördar inte Anders sina barn pga de blivit våldtagna, har sitt barn blivit våldtaget så finns man där som ett stöd istället inte mördar sitt barn.

    Könsstympning är en del av islam, men om man tror det är svart och vitt, så pratar du inte längre med mig.

    Och könsstympning är ett problem på mer än ett ställe, men whataboutism hjälper inte.

    Vår väg att förbättrar för kvinnor och i jämförelse med islam, ja, man behöver inte ens säga ett ord till där.

    Ena mördar sin dotter, den andra försöker förbättra så gått det går, sen kan man ha många åsikter där och det går för långsamt.

    Men islam syns inte ens i backspegeln i den frågan.

    Gillar dock att här har man stött på mer som är aggressiva emot hederskulturen, och som undrar vad sina landsmän och religionsvänner och vad faan de håller på med.


    Faktum kvarstår att man inte automatiskt tror på religionen eller har kunskap om den bara för att man föds i en muslimsk familj. Likaså kan det vara med föräldrarna vars föräldrar också är muslimer men inte kan så mycket. Istället lever man mer kulturellt.

    Jaha så om Anders mördar sin fru för att hon vill lämna honom, så är det okej för att Anders inte mördar sitt barn för att denne blivit våldtaget? Dålig kvinnosyn finns i olika varianter, någonstans kanske kulturen säger att en våldtagen kvinna är en "förbrukad kvinna", men det ändrar inte att t.ex Anders anser sig äga sin fru och därmed dödar henne för att hon vill lämna. Båda handlar om dålig kvinnosyn så sitt inte och förminska det ena, respektlöst.

    Kvinnlig könsstympning förekommer bland en del muslimer beroende på etnisk bakgrund/kultur, men det är återigen inte en del av Islam. Manlig omskärelse däremot är det.
  • Anonym (Muslim)
    klyban skrev 2021-01-14 20:09:28 följande:

    En förbrukad kvinna

    Behövs det sägas mer?

    Dock handlar inte Anders om en systematisk kvinnosyn, utan en sjukmänniska ingen tollererar.

    Medans mörda sin dotter om hon blivit våldtagen är en systemisk sak.

    Men förstår du inte vill prata om det.

    Könsstympning av både män och kvinnor är det lågaste man kan göra.

    Saklighet glömdes av.


    Det är ju därför en del mördar sina döttrar som blivit våldtagna, varför tror du annars de gör det? För att det är kvinnans fel? Nej, utan för att de har sin syn på kvinnan. Har jag skrivit någonstans att jag håller med? Har ju som sagt inget med Islam att göra så inget jag (eller någon annan här hoppas jag) förespråkar.

    Jag vill jättegärna diskutera det haha, men förstår om du inte vill eftersom du upprepar samma sak. Att mörda sina fruar sker för många gånger i Sverige, varje år. Att mörda sina döttrar för att de blivit våldtagna har jag däremot inte hört så ofta, men förekommer säkert också. Sluta förminska det ena.
  • Anonym (Muslim)
    fan och hans moster skrev 2021-01-14 22:11:15 följande:

    "Inte ens en kvinna som aktivt valt att ha sex ska bli mördad"

    Bara den raden avskräcker. Vadfå "inte ens"? Såklart hon inte ska, det är väl inte något att diskutera från första början?

    "skulle denna kvinna sedan ångra sig och börja dyrka Gud så behöver ingen veta om hennes synder just för att det är mellan henne och Gud."

    Överhuvudtaget att sex ska ses som en synd för kvinnan får mig att kräkas. Och det gäller alla religioner.

    Låt folk leva som de vill. Ingen ska stå över någon annan och alla har samma rättigheter och skyldigheter.


    "Inte ens" = inte ens någon som aktivt utför en synd, tillskillnad från en våldtagen som inte syndat. Sex utanför äktenskap är en synd för både män och kvinnor inom Islam. Att du inte ens visste det men ändå kände dig tvungen att citera? Herregud.
  • Anonym (Muslim)
    Anonym (Sanna religion) skrev 2021-01-14 21:39:04 följande:

    Oj,visste ej att så många utav er skulle svara. Men är ändån glad att ni hållt en respektabel och god ton trots olika syn på livet.

    Såhär säger jag, ur mitt perspektiv som svensk. Jag hade också massa tycken och fördomar om islam, speciellt så som media målat upp det men även för att många ouppfostrade människor kallar sig själva muslimer. Jag såg på islam precis som de flesta utav er som kommenterar ser på islam.

    En dag (eftersom jag alltid trott på Gud, men inte att Jesus varit Guds son) så sökte jag kunde själv, och jag insåg att allt tagits ut kontext. Inom islam så är det förbjudet med tvångsäktenskap, hedersmord och allt det där som kommer ifrån vissa kulturer. Yes, islam har sharialagar som implementeras i ett land som styrs av sharialagar. En kvinna som håller på att bli våldtagen får t.o.m. mörda personen för självförsvar, så jag förstår inte vart ni fått att man får mörda sina systrar som blir våldtagna? Jag jag gjort en noggrann research gällande, och ingenstans inom islam får msn mörda ett offer.

    Att mörda sina fruar, flickvänner är normalt bland oss i väst med. Det har inget med demokrati, kristendomen os.v. att göra, utan oftast extrem svartsjuka, hämnd och heder inom vissa kulturer.

    Att ta bort förhud finns även bland Kristina och judar men även allmänt män som inte är bekväma med förhuden. Den könsstypningen som sker inom vissa kulturer ( att man tar bort klitoris ocg syr igen vaginan) är otillåtet, finns inga bevis på det. Att en kvinna ska njuta i sitt äktenskap är en rättighet hon har, hon får t.o.m. skilja sig ifall hon inte känner sig tillfredsställd.

    Vissa argumenterar om att slöja är kvinnoförtryck eller att kvinnor ses som en sexsymbol, men man kan även argumentera om att vi kvinnor i väst är förtryckta utan media, modebranschen o.s.v. det är mest män i medelåldern som attackerar muslimska kvinnor både psykiskt och fysiskt, och gör narr av muslimer på sociala medier samtidigt som de säger att islam förtrycker kvinnan.


    Håller med dig helt och hållet, riktigt bra gjort att kunna ta till sig information om Islam neutralt när du hade fördomar innan. Önskar fler kunde göra så istället för att tolka allt negativt med flit.
  • Anonym (Muslim)
    The Sneakier John Doe skrev 2021-01-15 16:31:29 följande:

    Har en koran på svenska hemma men är inte där så det fick Google och engelska istället

    ?Happy is he who repays the infidel for what they have done to us ? he who seizes their infants and dashes them against the rocks.? ? Surah 34:12

    Det är ju ett ganska charmigt exempel på varför man kan bli avskräckt. Finns många fler. Sanningen är väl den att alla de abrahamitiska religionerna innehåller en hel del avskyvärda saker. Problemet med Islam tycks vara att det finns ett större antal följare som är beredda att agera på de hemskheter som står skrivna där ön vad det gör i många andra religioner.


    Gå hem, öppna din svenska Koran och se ifall vers 34:12 verkligen stämmer överens med detta, för vers 34:12 är egentligen denna:

    "And to Solomon ?We subjected? the wind: its morning stride was a month?s journey and so was its evening stride. And We caused a stream of molten copper to flow for him, and ?We subjected? some of the jinn to work under him by his Lord?s Will. And whoever of them deviated from Our command, We made them taste the torment of the blaze."

    Googlar man versen du citerar så kommer den från Bibeln. Skäms.
  • Anonym (Muslim)
    Anonym (Sanna religion) skrev 2021-01-16 07:10:10 följande:

    Ja det kan vara en del av det. Jag som som sökt kunskap på egen hand, har mer kunskap om islam än många muslimer jag träffat på. Många så kallade muslimer år "bara" födda muslimer och har gett sig själva titeln utan att riktigt fått lära sig om islam. Många föräldrar tvingar sina barn att ta på sig slöjan av kulturella anledning och inte p.g.a. islam, de lär inte barnen innebörden av att vara muslim. Jag skulle nästan säga att de flesta muslimer i Sverige inte har så mycket kunskap om deras egna religion, förutom de fem pelarna. De 5 pelarna är i princip det de flesta muslimer kan, och inte ens det är det många som kan tyvärr.

    Många har lämnat islam eftersom de blandat ihop islam med deras egna kultur, vilket såklart också beror på okunskap om religionen. Sen finns det många muslimer som flyr från Iran som sägs styra med " sharia". De flesta muslimer idag är sunni-muslimer, men i Iran är majoriteten shia, deras lag är en blandning utav diktatur, sharialagar, kulturella principer och "shism". Vi behöver inte gå för djupt in i shias sekt, men jag kan säga att många inte tror att koranen är "fullföljd" , shia tar inte ens från de mest autentiska sunni återberättelser, shia förbannar profeten Muhammads fru Aisha men även några utav hans kompanjoner. Många shia tror att man kan söka hjälp hos vissa döda, vilket sunnis ser som avgudadyrkan. Så det är en stor skillnad på dessa två helt olika sekter.

    Jag tog upp Iran eftersom många utav oss svenskar och folk med okunskap brukar be alla muslimer att åka tillbaka till Iran, vilket är ironiskt med tanke på vad jag nämnt ovan.

    Och sedan skulle jag också tro att många som lämnar helt enkelt inte tror på Gud alls och helt enkelt inte vill leva enligt islams principer.


    Och där bevisade du att du inte alls är en "svensk som söker information om Islam" utan muslim. Du hade kunnat sprida Islams kunskap på familjeliv utan att behöva ljuga syster.
  • Anonym (Muslim)
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2021-01-16 10:28:38 följande:

    Här är varför islam inte passar mig och många andra västerlänningar: 1) Jag är långt ifrån säker på att någon gud var inblandad i skapelsen och evolutionen. Och om så var fallet, har jag svårt att förstå varför det skulle vara just den abrahamitiska guden, när det finns så många andra gudar, gudinnor och religioner i världen. 2) Män och kvinnor är olika men inte väsensskilda. Och ska självklart ha samma rättigheter och skyldigheter, även gällande hur man vill leva eller hur många man vill gifta sig med. Det är helt ok att ha mer än en partner, men det finns ingen som helst logik i att det bara skulle gälla män. 3) Utomäktenskapligt sex är ingen synd. 4) Homosexualitet är ingen synd. Det finns säkert mer att ta upp, detta är bara en kort sammanfattning. Undrar fortfarande någon varför islam inte är för alla?


    Hade du fötts i ett annat land så hade du troligtvis haft andra värderingar. Det där är inte DU utan vad värderingarna i det land du vuxit upp i talat om för dig. Med andra ord är Islam för alla, bara man inser att det är Koranen som är sanningen, och låta alla andra värdsliga värderingar att dra åt skogen.

    Alla människor oavsett land har fötts med tron på en Gud, men beroende på uppväxten och uppfostran börjar vissa kalla sig för ateister. Men egentligen finns tron innerst inne, glöm inte det. Fitra kallas det.
  • Anonym (Muslim)
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2021-01-16 10:49:51 följande:

    Hade jag växt upp i en annan kultur hade jag troligtvis haft andra värderingar ja. Men varför skulle det vara något positivt? Jag är ganska nöjd med de värderingar jag har. Jag är ganska nöjd med att leva i ett samhälle där man får tro vad man vill, där inte EN religion målas upp som Sanningen som fanatiker som du påstår, samt där alla är lika inför lagen. Det du skriver gäller ju för övrigt dig själv också. Hade du växt upp under andra omständigheter, hade du kanske varit en civiliserad västerlänning och inte en fanatisk muslim. Gällande att alla föds med gudstro är för övrigt helt ologiskt. Du kan inte tro på något du inte förstår eller vet vad det är. Mer logiskt är i så fall att alla föds som ateister, eller snarare icke-religiösa. Beroende på uppfostran och omgivning, skolas vi in i olika religioner eller väljer andra livsvägar.


    Jag har redan fötts i ett västerländskt land och ändå är jag religiös muslim idag, trots de värderingar man får höra "ska vara rätt". Hade jag haft två västerländska föräldrar och fötts som icke-muslim så hade jag uppskattat att någon berättade för mig om den sanna vägen, så att jag neutralt hade kunnat läsa på. Som sagt finns ju det naturliga, dvs att tro på en Gud redan inom varje människa så jag hade inte varit sur på att någon då försökt rädda mig.

    För övrigt är jag inte ett dugg respektlös, men många av er ateister är ju vana vid att religiösa inte använder samma sätt som ni använder mot religiösa dag ut och dag in. Samma medicin. Skillnaden är att ni gör det för att förlöjliga religiösa medan jag faktiskt vill hjälpa dig. Vill du inte ha hjälp så fine, men när du diskuterar om att Islam inte passar alla så kommer jag ju självklart svara. Det är inte respektlöst på något sätt.
  • Anonym (Muslim)
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2021-01-16 11:17:37 följande:

    Du ser det som att du vill hjälpa mig. Jag ser det som att du vill försöka tvinga in mig och andra i religiöst förtryck. För ja, det du förespråkar är förtryck, även om du inte vill se det själv. Du är hjärntvättad. Inte för att du tror på en gud, inte för att du väljer att leva som muslim, utan gällande hur du ser på andra värderingar och synsätt. Poängen i ett hyfsat CIVILISERAT samhälle som det moderna Sverige, är ju att det inte finns någon absolut sanning. Alla får tro och tycka vad de vill, däremot får man inte skada eller förtycka någon annan. I skolan lärs sådant ut som kan bevisas vetenskapligt, men även om olika religioner mm. Läs igen: OLIKA religioner. Det som är rätt för dig är kanske inte rätt för någon annan. Men du verkar tro att om alla bara läste Koranen eller insåg vad du påstår är sanningen, skulle de upphöra med sina töntiga demokratiska värderingar, börja täcka sig från topp till tå om de var kvinnor, sluta vara homosexuella osv. Ditt sätt att resonera är ett ypperligt exempel på fanatism och hjärntvätt. Sen kan man självklart hamna i detta även om man växer upp i ett liberalt och tolerant land.


    Du kallar det för fanatism att berätta för andra om sin religion (för JA, fitra är en del av det muslimer tror på), men att du själv kallar mig för hjärntvättad pga min religion tyder på att du är respektfull eller? Tydligen är det bara religiösa som ska "respektera" andra och inte tala om sin religion, för att icke-troende som är så besatta av religion ska kunna kalla andra för hjärntvättade för att de inte delar samma syn som dem.

    Du är verkligen dubbelmoralens mamma.
  • Anonym (Muslim)
    Anonym (Sanna religion) skrev 2021-01-16 11:52:57 följande:

    Jag är en svensk som tycker att islam är den rätta vägen. Och vill veta ifall andra haft liknande resa. Jag kan kalla mig själv muslim, men vill kunna praktisera religion först innan jag gör det.


    Jag menade att du troligtvis inte är svensk, och det är okej. Du kan fortfarande göra din röst hörd som muslimsk icke-svensk. Man behöver inte ljuga, var istället glad över var du kommer ifrån istället för att skämmas.
  • Anonym (Muslim)
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2021-01-16 12:38:26 följande:

    Fast du berättar ju inte bara om din religion, du fördömer alla andra synsätt. DET är respektlöst och fanatiskt, inte tro i sig. Förstår du inte skillnaden kan jag inte hjälpa dig.


    Alla troende tror ju av en anledning, för att de tror att det är den rätta religionen. Oavsett om det handlar om att bli frälst eller bli muslim. Att du däremot inte förstår det är inte mitt problem, knappast fanatiskt.
Svar på tråden Vilken religion är den sanna religionen ( abrahamitiska)