• Anonym (Johanna)

    Blöjfri men bajsar på sig, jämt...

    Dottern blev blöjfri ett par månader innan hon fyllde 3 år, nu är hon 3.5 år dock lider hon ofta av förstoppning som vi försöker behandla med movicol (går inte alltid då hon inte vill dricka den). Förstoppningen har tyvärr gjort så hon hellre bajsar på sig än att gå på toaletten, vilket började rätt så omgående efter hon slutat med blöja. Antar att hon utvecklat toalettskräck? Ofta byter vi trosor och tvättar rent 5-6 gånger samma dag, antagligen pga förstoppningen...

    Det är också svårt att ?märka? när hon bajsar, hon gör det närsomhelst oavsett aktivitet och vi upptäcker det försent för att sätta henne på toaletten.

    Vi pratar, påminner och uppmuntrar men ingenting fungerar... funderar på att sätta på blöjan igen och börja om, men det känns synd när hon sköter det andra så fint (torr även nattetid) och dessutom vill hon inte ha blöja.. MEN VAD GÖR MAN?! Känns som vi provat allt...

  • Svar på tråden Blöjfri men bajsar på sig, jämt...
  • Anonym (B)

    Kanske går att ändra kosten på något sätt för att hon inte får förstoppning

  • Gameofthrones

    Även om 3-åring inte vill ha blöja kanske bara för att det är skönt utan ett tag och inte förstår kosekvenserna att det blir äckligt och bajsa på sig. 

    Barn brukar härma varandra på dagis hon kanske ser detta dagligen och det har blivit en grej?

    Kommer ihåg mina barn dem slutade runt 4 årsåldern. Hade enstaka blöjor och byxa med mig ett tag i min väska. Det blev också så för mig med alla tre dem ville inte ha. Det var under en period, försökte med allt jag med. Men va envis med att ha blöjor i vissa stunder och tider. 

    Har du prova det ? Ha promt på blöja under vissa stunder?

  • Anonym (Hmm...)

    Förstoppning är ju inte kul ens för en vuxen så jag förstår om hon inte vill gå på toan. Har ni bara fått Movicol som hjälp? Annan kost (lösande mat), annan medicin och hälsokost kanske funkar. Min systerson hade toaskräck och vägrade bajsa öht. Efter 2 besök på akuten pga rejäl förstoppning "tvingade" syrran honom att sitta på toan. Läste, sjöng, mutade med fika. Efter en lång stund bajsade han faktiskt! Och sen var det som han fattade att det var ju bättre bajsa på toan än må dåligt.

    Hittar ni inga tips som funkar så prata med Bvc.

  • cosinus

    Jag gissar att hon helt enkelt inte vill bajsa och håller emot det hon kan. Därmed pyser det ut lite nu och då i trosorna och det är därför det blir så ofta. 

    Mina killar hade liknande problem förutom att de inte hade några skrupler mot att faktiskt ställa sig och bajsa rejält bakom en dörr ibland och då försvann det småbajsandet någon dag för att sen komma tillbaka.

    Jag vet en tjej som bajsade på kvällen men enbart då. Föräldrarna tog upp henne innan de gick och sov för att kissa (var den primära tanken) men de märkte snabbt att när ungen halvsov jobbade kroppen själv och barnet bajsade utan att riktigt märka det. Kanske värt att prova.

Svar på tråden Blöjfri men bajsar på sig, jämt...