• Anonym (Nej)

    Duscha efter idrotten, skolan klagar

    Har döttrar som är 11 och 9, ingen av dem vill duscha i skolan och det är jag helt okej med, men skolan klagar och försöker tvinga dem. I början hade de med sig handduk så de hade alternativet, men nu tas den inte med längre.

    Hur känner era barn inför skolduschen? Jag börjar bli ordentligt irriterad på det ständiga klagandet från skolan.

  • Svar på tråden Duscha efter idrotten, skolan klagar
  • Anonym (Klo)

    Skicka med rena underkläder att byta till efter gympan, och be dem tvätta av armhålor, ljumskar och fötter inne på en toalett om de blivit svettiga. Det räcker. Hygien är jätteviktigt, men att följa sin integritet och inte känna sig utsatt är ännu viktigare.

  • Anonym (x)
    Anonym (Mir) skrev 2021-01-16 09:59:38 följande:
    Färsk svett luktar inte. Att inte duscha direkt efter gympan ger ingen svettlukt. Desstom eftersvettas man om man ansträngt sig tillräckligt så då är duschen ändå bortkastad.
    Jo det luktar. I alla fall hos vissa. Jobbar i skolan på mellanstadiet. Det kan vara ingen lukt innan idrotten, men efteråt! Huuuuh! SkrattandeSolig 
  • Anonym (Hm kille)
    Anonym (x) skrev 2021-01-16 11:26:12 följande:

    Jo det luktar. I alla fall hos vissa. Jobbar i skolan på mellanstadiet. Det kan vara ingen lukt innan idrotten, men efteråt! Huuuuh!  


    Ta det som ett tecken för att någon eller några vet om att de skulle bli mobbade utav sina klasskamrater eller redan bli mobbad på amdra plan. Så inte mer än rätt att alla får lida för det då o även de vuxna som inte bryr sig nämnvärt om något som kan sätta spår väldigt länge för den som blivit mobbad p ga någonting som den heller inte har kunnat påverka.

    Jag hade sett det som att vi vuxna hade misslyckats att skydda den / de ifrån att behöva må dåligt o den inte vill duscha frivilligt.

    Tydligare tecken för att någon mår dåligt inom klassrummet går ju inte att få!!!
  • Anonym (Nej)

    Mina barn sköter sin hygien hemma och har rätt att bestämma vem som får se dem nakna, så nej jag tänker aldrig tvinga dem att duscha i skolan. Och de luktar inte, den yngre har inte börjat få illaluktande svett än och den äldre använder absolut torr hemma och det i kombination med att hon inte direkt är den som överanstränger sig på idrotten så luktar inte heller hon efteråt.

    De avskyr skolans toaletter, så att säga åt dem att tvätta sig där kommer inte hjälpa.

  • Anonvm

    Ser att trådar på detta ämne dyker upp titt som tätt....

    Det här är min sanning.

    ALLA ungdomar luktar ruttet mögel om de blivit ordentligt svettiga och inte duschat efteråt, detta är fakta som ingen egentligen motsätter sig, varken vi vuxna eller ungdomarna själva.

    Ungdomarna vill egentligen duscha efter idrotten, detta är inte problemet. Ingen vill vara "den där som alla snackar om som luktar så illa".... Speciellt inte när de kommer upp så pass i ålder att de börjar tänka på relationer och sex.

    Problemet är att ungdomar generellt tycker det är pinsamt att visa sig nakna inför andra, det viskas o pekas o skrattas. Detta är inget nytt, så har det funkat i skolornas omklädningsrum i många generationer.

    Det som radikalt ändrats senaste decenniet och som är de bakomliggande orsakerna till att det nu är mycket vanligt med ungdomar som vägrar duscha och föräldrar som "stöttar" sina barn i detta orsakas primärt av 2 faktorer som samverkar. 
    Först har vi ett nutida beteendefenomen som breder ut sig som en löpeld över västvärlden där alla individer själva tillåts avgöra om de upplever något kränkande, sen ska allting anpassas utefter det.
    Det andra är givetvis mobiltelefonerna med kameror.

    Varför inte telefoner och kameror är totalförbjudna i omklädningsrummen övergår mitt förstånd, här kan jag faktiskt sympatisera med ungdomarna. Jag vill inte ens som vuxen att mina arbetskamrater eller främlingar jag möter i omklädningsrummet på t.ex badhuet ska ha nakenbilder på mig. Ingen kan heller argumentera för något behov av varken telefon eller kamera i omklädningsrummet, så här är det bara fram med storsläggan och lagstifta, totalförbud mot kameror i alla offentliga omklädningsrum.

    Sen får jag faktiskt erkänna att det var med viss ångest man klädde av sig o klev in i duschen med sin tonårskropp när det begav sig, det förekom många skämtsamma kommentarer om chipstuttar, kycklingben osv osv som högg hårdare än vad man erkände då, ens för sig själv.
    Nu i vuxen ålder kan jag ta allt detta på ett helt annat sätt.

    Istället för att nu som många sitta och försöka hitta på argument som rättfärdigar detta mycket ofräscha beteende hos dagens ungdomar för att man innerst inne förstår och sympatiserar med varför de EGENTLIGEN inte vill duscha....
    Kan vi inte istället erkänna problemet och tillsammans jobba fram lösningar på det egentliga problemet? 

    Det är på inget sätt orimligt att kräva att det införs förbud mot kameror i omklädningsrum, varken på skolor eller andra offentliga inrättningar.
    Sätt upp en vägg med värdeskåp där telefonerna låses in innan man tillåts gå in i omklädningsrummet, om det sen dyker upp en telefon inne i omklädningsrummet ändå så ska det hanteras på ett mycket direkt och kraftfullt sätt.

    Sätt sen upp några avskiljande väggar inne i duschutrymmena, så att ungdomarna får en dörr att stänga om sig när de ska blotta sitt allra heligaste.   

  • Sven19
    Anonvm skrev 2021-01-16 18:45:56 följande:

    Ser att trådar på detta ämne dyker upp titt som tätt....

    Det här är min sanning.

    ALLA ungdomar luktar ruttet mögel om de blivit ordentligt svettiga och inte duschat efteråt, detta är fakta som ingen egentligen motsätter sig, varken vi vuxna eller ungdomarna själva.

    Ungdomarna vill egentligen duscha efter idrotten, detta är inte problemet. Ingen vill vara "den där som alla snackar om som luktar så illa".... Speciellt inte när de kommer upp så pass i ålder att de börjar tänka på relationer och sex.

    Problemet är att ungdomar generellt tycker det är pinsamt att visa sig nakna inför andra, det viskas o pekas o skrattas. Detta är inget nytt, så har det funkat i skolornas omklädningsrum i många generationer.

    Det som radikalt ändrats senaste decenniet och som är de bakomliggande orsakerna till att det nu är mycket vanligt med ungdomar som vägrar duscha och föräldrar som "stöttar" sina barn i detta orsakas primärt av 2 faktorer som samverkar. 

    Först har vi ett nutida beteendefenomen som breder ut sig som en löpeld över västvärlden där alla individer själva tillåts avgöra om de upplever något kränkande, sen ska allting anpassas utefter det.

    Det andra är givetvis mobiltelefonerna med kameror.

    Varför inte telefoner och kameror är totalförbjudna i omklädningsrummen övergår mitt förstånd, här kan jag faktiskt sympatisera med ungdomarna. Jag vill inte ens som vuxen att mina arbetskamrater eller främlingar jag möter i omklädningsrummet på t.ex badhuet ska ha nakenbilder på mig. Ingen kan heller argumentera för något behov av varken telefon eller kamera i omklädningsrummet, så här är det bara fram med storsläggan och lagstifta, totalförbud mot kameror i alla offentliga omklädningsrum.

    Sen får jag faktiskt erkänna att det var med viss ångest man klädde av sig o klev in i duschen med sin tonårskropp när det begav sig, det förekom många skämtsamma kommentarer om chipstuttar, kycklingben osv osv som högg hårdare än vad man erkände då, ens för sig själv.

    Nu i vuxen ålder kan jag ta allt detta på ett helt annat sätt.

    Istället för att nu som många sitta och försöka hitta på argument som rättfärdigar detta mycket ofräscha beteende hos dagens ungdomar för att man innerst inne förstår och sympatiserar med varför de EGENTLIGEN inte vill duscha....

    Kan vi inte istället erkänna problemet och tillsammans jobba fram lösningar på det egentliga problemet? 

    Det är på inget sätt orimligt att kräva att det införs förbud mot kameror i omklädningsrum, varken på skolor eller andra offentliga inrättningar.

    Sätt upp en vägg med värdeskåp där telefonerna låses in innan man tillåts gå in i omklädningsrummet, om det sen dyker upp en telefon inne i omklädningsrummet ändå så ska det hanteras på ett mycket direkt och kraftfullt sätt.

    Sätt sen upp några avskiljande väggar inne i duschutrymmena, så att ungdomarna får en dörr att stänga om sig när de ska blotta sitt allra heligaste.   


    Rätt!!

    Tror det bra att redan från början göra klart att man ALLTID duschar efter skolidrott eller träning. Det är helt otroligt att föräldrar tycker det är ok att byta om till vanlig kläder när man är svettig.

    I barnens skola får de inte ha telefoner i skolan utan lämnar in dem i början av dagen och får tillbaka dom när de slutat. På högstadiet ska telefoner ligga i skåpet under hela skoldagen. Det är något som infördes för något år sen när eleverna fick egna datorer. Blev betydligt bättre miljö. Barnen umgås och pratar med varandra istället för att hålla på med telefonerna på resterna.
  • Anonym (CrossFit)
    Anonym (Nej) skrev 2021-01-16 12:56:45 följande:

    Mina barn sköter sin hygien hemma och har rätt att bestämma vem som får se dem nakna, så nej jag tänker aldrig tvinga dem att duscha i skolan. Och de luktar inte, den yngre har inte börjat få illaluktande svett än och den äldre använder absolut torr hemma och det i kombination med att hon inte direkt är den som överanstränger sig på idrotten så luktar inte heller hon efteråt.

    De avskyr skolans toaletter, så att säga åt dem att tvätta sig där kommer inte hjälpa.


    Anledningen till att hon inte anstränger sig på idrottslektionerna är kanske för att hon inte ska bli svettig och behöva byta om utan att duscha.

    Ska barnen aldrig mer duscha efter idrotten i skolan eller hur har du tänkt?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (CrossFit) skrev 2021-01-16 20:19:57 följande:

    Anledningen till att hon inte anstränger sig på idrottslektionerna är kanske för att hon inte ska bli svettig och behöva byta om utan att duscha.

    Ska barnen aldrig mer duscha efter idrotten i skolan eller hur har du tänkt?


    Nej det är inte därför.

    Jag har inte tänkt något speciellt alls, det är upp till barnen att avgöra. Den äldre har varit i puberteten i flera år med svettlukt och allt och sen hon började med absolut torr har inte vi upplevt någon lukt oavsett hur svettig hon är.
  • Sven19
    Anonym (Nej) skrev 2021-01-16 21:10:34 följande:

    Nej det är inte därför.

    Jag har inte tänkt något speciellt alls, det är upp till barnen att avgöra. Den äldre har varit i puberteten i flera år med svettlukt och allt och sen hon började med absolut torr har inte vi upplevt någon lukt oavsett hur svettig hon är.


    Absolut torr är väl en deodorant? Det kan väl inte hjälpa mot mer än svett under armarna?
  • Anonym (Mir)
    Anonym (x) skrev 2021-01-16 11:26:12 följande:
    Jo det luktar. I alla fall hos vissa. Jobbar i skolan på mellanstadiet. Det kan vara ingen lukt innan idrotten, men efteråt! Huuuuh! SkrattandeSolig 
    Då har de gammal svett kvar i kombination med orena kläder. För färsk svett luktar inte. Så är det bara.
Svar på tråden Duscha efter idrotten, skolan klagar