• Sofiiakarin

    D vitamin hjälper din fertilitet.

    Någon som har erfarenhet att lättare blivit gravid av Dvitamin intag. Alltså nu menar jag en hög dos. Eller som fått ägglossning pga det osv. :)

  • Svar på tråden D vitamin hjälper din fertilitet.
  • pixie78
    babybel95 skrev 2021-01-19 19:01:15 följande:
    Det var 5e månaden vi försökt, men också 5e månaden utan spiral och en väldigt stressfri månad till skillnad från föregående. Jag tog på cd13 och fick äl cd14. :) en dos på 30 000 IE
    Har du alltså inte tagit d-vitamin regelbundet utan bara en massa tabletter en och samma dag? Har försökt hitta info kring just detta, dels hur stor dos men också när den ska tas när man vill boosta på detta viset. Hur många tabletter fick du ta? Mådde du illa eller kände du av det på nåt sätt? Vet du hur många mikrogram du tog? 
  • Janni91
    pixie78 skrev 2021-03-25 17:19:06 följande:
    Har du alltså inte tagit d-vitamin regelbundet utan bara en massa tabletter en och samma dag? Har försökt hitta info kring just detta, dels hur stor dos men också när den ska tas när man vill boosta på detta viset. Hur många tabletter fick du ta? Mådde du illa eller kände du av det på nåt sätt? Vet du hur många mikrogram du tog? 
    Hej! Jenny Koos har ett webbinarium som handlar om att främja ägglossning där hon tar upp när en kan ta en stor dos, vilket är precis innan ägglossning. Jag har köpt ett medlemspaket som heter Barnlängtan och plöjer igenom alla webbinarier nu. Jag fick fertilt sekret igår och tog då en stor dos D-vitamin och hoppas på att det ska kicka igång min ägglossning. Detta är första gången jag provar så vi får se om det hjälper :) 
  • Linneado
    Janni91 skrev 2021-04-09 10:13:16 följande:

    Hej! Jenny Koos har ett webbinarium som handlar om att främja ägglossning där hon tar upp när en kan ta en stor dos, vilket är precis innan ägglossning. Jag har köpt ett medlemspaket som heter Barnlängtan och plöjer igenom alla webbinarier nu. Jag fick fertilt sekret igår och tog då en stor dos D-vitamin och hoppas på att det ska kicka igång min ägglossning. Detta är första gången jag provar så vi får se om det hjälper :) 


    Hej! Spännande! Hur gick det för dig? Och hur mycket tog du? Ska testa samma sak för min kommande ägglossning nu.
  • Janni91
    Linneado skrev 2021-05-23 16:50:48 följande:
    Hej! Spännande! Hur gick det för dig? Och hur mycket tog du? Ska testa samma sak för min kommande ägglossning nu.
    Hej! Jag har testat två månader nu men har inte märkt någon större förbättring än tyvärr. Jag har tagit omkring 35.000 IE. Hoppas det går bra för dig! Hur mycket ska du ta? Du får gärna uppdatera mig om hur det går :) 
  • Linneado
    Janni91 skrev 2021-05-23 18:07:48 följande:

    Hej! Jag har testat två månader nu men har inte märkt någon större förbättring än tyvärr. Jag har tagit omkring 35.000 IE. Hoppas det går bra för dig! Hur mycket ska du ta? Du får gärna uppdatera mig om hur det går :) 


    Absolut! Jag har inte riktigt bestämt mig, håller på att undersöka nu. Tack för du svarade :) 35 låter ganska standard.

    Har ni försökt länge? Något annat du testar också?
  • Janni91
    Linneado skrev 2021-05-23 18:24:27 följande:
    Absolut! Jag har inte riktigt bestämt mig, håller på att undersöka nu. Tack för du svarade :) 35 låter ganska standard.

    Har ni försökt länge? Något annat du testar också?
    Okej :) Vi är på elfte försöket nu som inte heller verkar bli något tyvärr :( Ni då? 

    Jag känner att jag testar allt jag kan komma på haha. Inget koffein, mindre gluten, flera olika tillskott och jag har börjat äta kött igen efter fem år utan. Jag tycker att jag redan levde väldigt hälsosamt så blir frustrerad över att min kropp inte vill samarbeta. Testar du något annat?
  • Linneado
    Janni91 skrev 2021-05-23 18:35:29 följande:

    Okej :) Vi är på elfte försöket nu som inte heller verkar bli något tyvärr :( Ni då? 

    Jag känner att jag testar allt jag kan komma på haha. Inget koffein, mindre gluten, flera olika tillskott och jag har börjat äta kött igen efter fem år utan. Jag tycker att jag redan levde väldigt hälsosamt så blir frustrerad över att min kropp inte vill samarbeta. Testar du något annat?


    Oj så tråkigt de tar tid när du kämpat så med allt. Har du varit i kontakt med läkare för att göra en undersökning? Förstår det måste vara oerhört frustrerande. Håller tummarna det tar sig för er snart

    Vi har kört oskyddat sen förra sommaren men endast försökt aktivt-aktivt i 1 riktigt försök. Käkar multivitaminer, dricker mindre koffein och har börjat med rosenrot tom cd14 nu. Sen tempar jag, tar äl test och har lagt in planerade sexdejter i kalendern.
  • Janni91
    Linneado skrev 2021-05-23 18:54:44 följande:
    Oj så tråkigt de tar tid när du kämpat så med allt. Har du varit i kontakt med läkare för att göra en undersökning? Förstår det måste vara oerhört frustrerande. Håller tummarna det tar sig för er snart

    Vi har kört oskyddat sen förra sommaren men endast försökt aktivt-aktivt i 1 riktigt försök. Käkar multivitaminer, dricker mindre koffein och har börjat med rosenrot tom cd14 nu. Sen tempar jag, tar äl test och har lagt in planerade sexdejter i kalendern.
    Ja, det är jättejobbigt faktiskt. Vi har precis påbörjat utredning faktiskt så vi har tagit alla prover och väntar på svar, sen ska jag spolas och eventuellt få Letrozol (ägglossning) och/eller Levaxin (sköldkörtel) beroende på hur mina värden är nu. 

    Då har du ju gjort en hel del, hoppas ni också får plus snart! :) 
  • Karlington
    Sofiiakarin skrev 2021-01-16 10:04:11 följande:

    Någon som har erfarenhet att lättare blivit gravid av Dvitamin intag. Alltså nu menar jag en hög dos. Eller som fått ägglossning pga det osv. :)


    Om du har problem med att bli gravid skulle jag rekommendera att du uppsöker en läkare. De kan nog ge bättre råd än folk på familjeliv.se, och om det skulle vara så att du t.ex. lider av brist på D-vitamin kan de lätt testa för det.
  • Linneado
    Janni91 skrev 2021-05-23 19:11:28 följande:

    Ja, det är jättejobbigt faktiskt. Vi har precis påbörjat utredning faktiskt så vi har tagit alla prover och väntar på svar, sen ska jag spolas och eventuellt få Letrozol (ägglossning) och/eller Levaxin (sköldkörtel) beroende på hur mina värden är nu. 

    Då har du ju gjort en hel del, hoppas ni också får plus snart! :) 


    Skönt att iaf få lite svar! Jag är sån hypokondriker så vill ju göra en utredning redan nu..... min sambo är inte lika pepp på det efter bara ett försök haha. Har iaf kommit överens om att vi ska göra det efter sommaren om ingenting gäster innan dess.

    Hoppas medicinering gör susen för er! Uppdatera gärna hur de går.
  • Pentra
    Sofiiakarin skrev 2021-01-17 17:09:37 följande:
    Denna har högre dos. Har fått den rekommenderad! :) det som är i sådan multivitamin är inte tillräckligt.
    Man behöver ta ca 3 tabletter om dagen av dessa; men denna dos kan man gå NER till först från och med den dagen man kommit upp till tillräckligt hög dos i blodet, dvs ca 80 ng/ml. (Genom att vara ute i solen, näst intill naken, i 20 minuter, så genererar det ca 250 mikrogram.) ... 

    Mvh,
    Pentra

     
  • Janni91
    EmelieE1996 skrev 2021-05-23 20:27:06 följande:

    Ett för högt intag av D-vitamin kan vara skadligt.


    Självklart, så är det ju med det mesta. Det bästa är ju att läsa på innan man testar något, och absolut inte göra något som kan vara skadligt. Vulverine har ett webbinarium om just D-vitamin och en massa källor: www.vulverine.se/blogg/dvitamin/ 

    En lektor från Örebro universitet säger här i ett klipp att han har hört talas om D-vitaminförgiftning men de har oftast tagit omkring 50.000 IE om dagen i månader. Jag har tagit mindre än så 1 gång i månaden... titta från 06:14 i klippet:

  • Rosastjärna

    Jag tog 30 eller 35 000 IU d-vit inför ägglossning vid vårt fjärde försök, första gången jag boostade. Blev gravid :) Det blev dock MA så kommer att testa d-vit igen när vi kör igen.

Svar på tråden D vitamin hjälper din fertilitet.