• Anonym (TS)

    Corona Enligt skolministern får inga barn vara hemma hos andra barn

    Enligt skolministern får inga barn vara hemma hos andra barn.

    Följer ni detta?

    Barn som alltså är bästisar och väldigt tighta i skolan och träffas varje skoldag mellan 8 och 15 får inte vara hemma hos varandra.


    Detta säger skolministern direkt till alla barn via SVT Lilla Aktuellt, 7;e januari 2021, ca 2 minuter och 15 sekunder in.


    "Vi ska inte gå hem och leka hos varandra på kvällarna för då träffar vi syskon och föräldrar."

    https://www.svtplay.se/video/29477880/lilla-aktuellt/lilla-aktuellt-7-jan-19-15-1?start=auto
    Känner ni alla föräldrar till detta för jag hittar det inte i skrift någonstans bland alla restriktioner, lagar eller rekommendationer. Någon annan som hittar det i skrift någonstans?

     

  • Svar på tråden Corona Enligt skolministern får inga barn vara hemma hos andra barn
  • Anonym (TS)
    Anonym (P) skrev 2021-01-17 15:50:09 följande:
    Det handlar inte om ett förbud utan om att vi alla bör hålla nere antalet människor vi träffar så mycket som det går utan att samhället och vår psykiska hälsa kollapsar.

    Nej, jag hittar ingen lag om detta, men det är en uppmaning från skolministern. Det är alltså på allvar och just nu får inte barn gå hem till andra barn enligt skolministerns uttalande i Lilla Aktuellt.


    Jag kan inte tolka hennes uttalande på annat sätt.

  • Anonym (TS)

    Sedan 11:e mars i år jobbar jag hemifrån. Det är heller inte ett förbud mot att åka till jobbet, men jag gör givetvis inte det så jag inte behöver.

    Nu finns, enligt skolministern, liknande för barn; de ska inte leka hemma hos varandra.

    Varför skulle du inte följa detta menar du, även om det varken gör böter eller fängelse så bör vi vill i nuläget följa vad våra ministrar uppmanar oss till angående denna pandemi, eller?


    Dvs. det är ett uttalande att ta på största allvar.

    Samtidigt sägs det i samma avsnitt i Lilla Aktuellt att barn inte behöver ha munskydd om de är ute i trängsel. Jag har lite svårt att förstå logiken här... Jag tycker inte det hänger ihop.

  • Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2021-01-17 16:03:13 följande:
    Vi har inte haft kompisar här sen i mars, varken barn eller vi vuxna, inte heller släktingar. Allt annat vore dumt.

    Vi har inte haft några vuxna här sedan februari förra året. Vi har heller inte åkt hem till andras hem.


    Vi har ända sedan mars inte ens lämnat vårt län då man ju helst inte skulle/ska resa.


    Just nu finns heller inga aktiviteter för barn, allt är inställt. Isarna spolas inte här, för barn ska inte trängas utomhus heller.

    Men vi har haft mitt barns bästis här, både under vår och höst (inte under sommaren). De är bästisar. De bor rakt över gatan från varandra. De går i samma klass och de går tillsammans hand i hand till och från skolan. De leker nära varandra på varje rast i skola/fritids.


    Men sedan detta Lilla Aktuellt avsnitt sändes den 7:e januari i år se är de inte hemma hos varandra på kvällar och helger.

    Och det där med barn ute i trängseln, då de inte behöver ha munskydd, när skulle det hända att barn är ute i trängseln? Om de behöver åka buss till sjukhuset kanske? Det finns ju inga aktiviteter för barn nu, så inget sådant att åka till. Ingen tar väl med barn ut när de handlar mat? (vore ju helt onödigt) Inga onödiga resor ska göras just nu, så när skulle barn vara ute i trängseln? Vårt barn är det inte och har inte varit det sedan sportlovet förra året. När vi hade aktiviteter i våras och i höstas för vårt barn cyklade vi  alltid till alla aktiviteter.

  • Anonym (TS)

    Så här står det på FHM angående barn och lek:


    www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/rekommendationer-for-att-minska-spridningen-av-covid-19/


     


    "Barn i förskolan, förskoleklasser, grundskolan samt motsvarande skolformer


    Det är de vuxnas ansvar att visa och förklara för barnen hur de kan göra för att bromsa smittspridningen av covid-19.


    Så länge pandemin pågår bör man t.ex. undvika att anordna kalas eller andra typer av evenemang som samlar många personer. Det är också olämpligt att träffas i nya grupper. Däremot går det bra att leka i mindre grupper även utanför skolan eller förskolan, under förutsättning att alla är friska."


    Enligt skolministerns uttalande i Lilla Aktuellt så gäller alltså inte den sista meningen! Hur friska barn än är och hur när de än är i skola/fritids ska de inte träffas hemma hos varandra, enligt skolministern.


    En ministers uttalande måste ju smälla högre än FMs råd, eller hur?

  • Anonym (TS)
    Anonym (Jo) skrev 2021-01-17 16:24:03 följande:

    Jag tror inte på att isolera barn och unga. Farligt experiment! Strikt isolering leder bara till viruset muterar. Extremt sällan barn blir svårt sjuka. Visserligen kan de smitta.


    Men vi borde ha gjort rätt från början - isolerat och skyddat riskgrupperna. Vårdpersonal skulle fått bra skyddsmundering för att skydda de svaga.


    I övrigt låtit smitan på löpa på, då hade vi haft flockimmunitet nu 


    Vi har hela tiden levt som vanligt. Varit på badhus, lekland,osv. Varit på barnkalas och haft barnkalas. Träffat släkt och vänner. Naturligtvis hållt oss hemma då vi varit förkylda, vilket vi varit några gånger sedan mars. Vårt immunförsvar är bättre rustat än de som suttit hemma och isolerat sig. Kanske vi redan haft Covid (har ej tagit något test)


    www.lakemedelsvarlden.se/vanlig-forkylning-ka.../
    sverigesradio.se/artikel/ny-studie-larare-lop...


    I våras VAB:ade vi i 4 veckor i streck för vårt barn (går i första klass) hade förkylningssymptom. Hon klättrade ju på väggarna och vi försökte vara ute och leka mycket barnet och en av föräldrarna.  I efterhand har vi betalat för antikropps-tester för att veta om vi hade Covid. Det hade vi inte.


    4 veckor missad skola och 4 veckor VAB för samhället, helt i onödan. Vi kunde ju inte testa oss då och 2 måndagar fick hon gå till skolan då hon inte hade haft ett enda symptom över helgen, men båda gångerna blev hon hemskickad för hon hade hostat någon enstaka gång.


    Vår jul, var vi tre hemma ensamma, vår påsk, midsommar och Halloween likaså.


    Vi har följt alla rekommendationer och vi följer även denna, men jag ska erkänna att jag tycker skolministern uttalande i Lilla Aktuellt är idiotiskt.

  • Anonym (TS)
    Anonym (Av följande skäl) skrev 2021-01-17 16:35:16 följande:
    Att alla inte följer detta till punkt och pricka beror på det enkla skälet att normala föräldrar känner ett större ansvar för sina barns psykiska och fysiska välmående än vad de gör mot  "samhället". Och att få träffa jämnåriga är väldigt  viktigt för väldigt många barn och ungdomars  psykiska hälsa,
    Så viktigt att  flyktingfamiljer som gått under jorden och gömt sig när de fått avslag på sin asylansökan i många fall frivilligt kommer fram till slut trots att de riskerar döden om de utvisas eftersom de upptäcker att isoleringen är inget liv värt att leva, i synnerhet inte för barnen.

    En annan sak som spelar in är att framför allt lite äldre barn  inte behöver vara i närheten av föräldrar och syskon bara för att de går hem till varandra, de håller sig ofta inne i barnets rum under hela besöket. En del tonåringar som bor i källaren  eller i ett förråd på tomten har till och med egen ingång och då är smittorisken för övrig familj ännu mindre.

    Klokt.


    Vi leker mycket med vårt barn, som ju också är ensambarn, så för oss tror jag det är OK än så länge. Hon får ju också träffa sina kompisar i skola/fritids mellan 8 och 15 på vardagar.


     


    Men jag tycker skolministerns uttalande är överdrivet och det går ju emot vad som står på FHM.

  • Anonym (TS)
    hammarhajen skrev 2021-01-17 16:44:45 följande:
    Fast hur svårt är det att begränsa kompislek några veckor nu? Det är ju inte så länge sedan de striktare rekommendationerna infördes och de kommer inte vara för evigt. Precis som ministern säger träffar ju barnens kompisar övriga familjemedlemmar, de hämtas av en vuxen från en annan familj... 

    Om alla skötte kompislek prickfritt hade det väl varit en sak, men så länge vuxna kommer in i hallen och hämtar, skickar barnen att leka trots att en familjemedlem är förkyld, låter barn leka i nya grupper (grannen från en annan skola plus en klasskompis som annars inte träffat grannen) etc så är det inte problemfritt.

    Barn träffas i skolan och leker, det är inte så synd om barn som om många vuxna som sitter helt ensamma och varken är på jobbet eller har familj. Att köra lite striktare nu när det är som värst skulle innebära typ december-februari. Halva tiden har gått redan... 

    Eller så kan man se till att de leker ute, men det kräver förstås att den vuxna engagerar sig lite och tar sig till pulkabacken eller lekparken på kvällen..

    Barnen har redan väldigt mycket begränsningar. De har inga aktiviteter alls just nu, is-rinkar spolas inte osv.


    Mitt barns bästis bor rakt över gatan och vi hämtar och lämnar inte utanför deras dörr, vi öppnar bara vår egen dörr.


    De är tajta i skolan och vi är väldigt nära varandra vi tre i vår familj. Skulle vårt barn bli sjukt är det mycket troligt att vi föräldrar också blir sjuka. Blir vårt barn asymptomatiskt sjuk så är risken mycket stor att kompisen smittas i skolan. Jag skulle gissa att samma gäller familjen rakt över gatan, som består av 2 barn och 2 vuxna. Skulle en bli sjuk i familjen blir troligen hela familjen sjuk. 


    Vi skickar inte barnet till varken skolan eller kompisen rakt över gatan om barnet är sjukt. Som jag skrev vi VAB:ade 4 veckor i våras pga mycket lätta förkylningssymptom som visade sig inte vara Covid.


    Nu en gång i höstas testade jag mig pga förkylningssymptom, mest för att veta om barnet kunde gå till skolan, för vi föräldrar jobbar som sagt hemifrån. Det var inte Covid.


    I december hade barnen fortfarande sina aktiviteter igång, så restriktionerna blev hårdare strax innan jul.


    Ändå hör/läser man om idioter som reste hem från England med muterat virus för att fira jul med den svenska familjen. Politiker som åkte till Kanarieörnar för att fira jul...


    Ska vi hålla i och hålla ut ska ju i alla fall råden vara koherenta; skolministern, tycker jag, bör inte motsäga FHM:s råd, i en kanal såsom SVT Lilla Aktuellt.

  • Anonym (TS)
    hammarhajen skrev 2021-01-17 16:52:42 följande:
    Vadå i onödan? Hade ert barn gått till skolan och smittat ner klasskompisar och lärare med en vanlig förkylning hade de också behövt vara hemma. De kan ju inte vara säkra på om det är ditt barns snuva eller covid som ligger bakom deras symtom. 

    Många glömmer det. En förkylning som inte är covid smittar den också, vilket gör att de smittade behöver stanna hemma och isolera sig innan de hunnit ta test. Ett "vanligt" förkylt barn kan smitta ner en hel personalgrupp på en skola, vilket kan leda till både inställd undervisning och i värsta fall skolstängning eftersom all personal måste vara hemma. Även om det är med lätta symtom som man i vanliga fall arbetat med.

    Både läraren och bänkgrannen som blir nyst på av ditt vanligt förkylda barn kan ju dela hem med en iva-läkare också, vars lätta förkylning som burits hem från skolan innebär trubbel på jobbet.

    Förstår såklart att det är riktigt segt att vara hemma i fyra veckor, men det är inte "i onödan" bara för att det inte är covid.
    Det var mycket lätta förkylnings-symptom, den större delen av tiden var det några enkla hostningar per dag, som lika väl skulle kunna bero på torr luft. Jo, helt i onödan!
  • Anonym (TS)
    Anonym (X) skrev 2021-01-17 16:45:52 följande:
    Varför ska en ministers (skolminister dessutom) uttalande väga tyngre än FHM?
    Ministern sitter i Regeringen. FHM är en myndighet som regeringen ibland kör över. Vilken tycker du smäller högre? Vilket uttalande gäller?

    Skolminister:
    "Vi ska inte gå hem och leka hos varandra på kvällarna för då träffar vi syskon och föräldrar."

    FHM:
    "Däremot går det bra att leka i mindre grupper även utanför skolan eller förskolan, under förutsättning att alla är friska."
Svar på tråden Corona Enligt skolministern får inga barn vara hemma hos andra barn