• Anonym (w)

    Dåligt samvete över kanin, avliva?

    Jag förstår inte, du skriver att den haft sällskap och ni har alltså haft två kaniner tidigare? Köpte ni tre kaniner direkt utan att kolla hur ni fungerade med dem så ni inte hade allergier? Eller köpte ni fler kaniner efter ni visste att du var allergisk?

  • Anonym (w)
    Anonym (Mysan) skrev 2021-01-18 12:35:05 följande:
    Vi köpte 2 st från början, ena försvann första året. Sen skaffade vi en kastrerad hane som dog efter ett par år.
    Varför köpte ni fler kaniner när du är allergisk? Vad har ni gjort för att träna kaninen? 

    Vad menar du med att barnet tröttnat, det är väl ett utmärkt tillfälle att lära barnen att djur inte är slit och släng varor man bara kan skita i för att man "tröttnat". 
  • Anonym (w)
    Anonym (Mysan) skrev 2021-01-18 12:47:34 följande:
    För att läget var annorlunda då och de ?snälla? kaninerna fanns som barnen inte var rädda för.

    Resterande har jag svarat på tidigare i tråden
    Med tanke på din familjs inställning till djur och att det verkar omöjligt att omplacera den tryggt kanske det är bäst med avlivning. Inte rättvist att den ska tvingas lida resten av sitt liv hemma hos er. 

    I fortsättningen kan du ju tänka på att inte skaffa djur du inte kan ta hand om själv, alldeles oavsett hur situationen ser ut "just då". Din man och barn går uppenbarligen inte att lita på gällande djurs välmående så det ligger på dina axlar. 
  • Anonym (w)
    Anonym (Mysan) skrev 2021-01-18 12:56:56 följande:
    Med ditt resonemang borde ingen skaffa djur. Alla kan liksom bli allergiska. Det är inget man väljer även om du tror det.

    Om du bemödar dig att läsa tråden ser du också varför resterande familj inte kan ta hand om den. Men du. Olle väl mest kasta lite skit. För att känna dig lite bättte själv
    Du valde att skaffa ytterligare djur efter att du visste att du var allergisk så den ursäkten funkar inte. I framtiden väljer du förhoppningsvis bättre och skaffar inga fler djur du inte själv kan ta hand om. Din man varken orkar, vill eller har tid med ansvaret över djur. Dina barn verkar vara för unga eller omogna för något ansvar. Så gör inte misstaget igen att köpa ett djur till barnen bara för att de just exakt då vill och kan ta hand om djuret. 

    Inga av dina förklaringar gällande övrig familj tyder på någon lämplighet att ha djur. Sluta med offerkoftan. Ett djur kommer dö på grund av er bristande omsorg och mogenhet. Det är bara djuret det är synd om här. Inte er. 
  • Anonym (w)
    Litet My skrev 2021-01-18 13:03:47 följande:
    Men jösses, läs TS inlägg istället för att kasta skit.

    Hade hon inte brytt sig om den hade hon knappast varken mått dåligt eller ens brytt sig om att försöka bli av med den just för kaninens skull. Hon skriver också att hon är av åsikten att man tar hand om barnens djur som vuxen men blivit väldigt allergisk men lägger tid på de andra djuren... verkar som du mest vill bråka och trycka till. Ser heller inte TS som nån som skaffar djur impulsivt.
    Jag har inte sagt att hon inte bryr sig om kaninen, tvärtom verkar hon vara den enda i familjen som gör det. Därför har hon ett extra stort ansvar över att skydda djur från övriga familjen. 
  • Anonym (w)
    Anonym (Mysan) skrev 2021-01-18 13:12:34 följande:
    Men då kan ju DU ta kaninen då?

    Som sagt du vet inte ett skit eller vad vi gjort eller är för människor.

    I övrigt köper jag exakt vilka djur jag vill utan att ta råd av en anonym FL tyckare som inte har nåt vettigare för sig än att kasta skit utan att tillföra något alls.

    Den enda jag ser vara omoget i detta är du.
    Du tänker köpa exakt vilja djur du vill utan att tänka på djurets välmående i framtiden men du är inte omogen.. nejdå. 

    Jag vet exakt vad det är för typ av människor som låter år efter år gå utan att träna en kanin som mår dåligt och beter sig utåtagerande alternativt omplacerar den tidigt(inte efter fem år..) om man vet att man inte orkar/har tid för det. 
  • Anonym (w)
    Litet My skrev 2021-01-18 13:16:47 följande:
    Skydda djuret? Det är väl precis det hon gör genom att försöka omplacera den? Och vad jag förstår är barnen rädda för kaninen.

    Vet du hur många smådjur som sitter oönskade i sina skitiga burar år ut och år in för att ingen har lust att ta hand om dem?

    Tycker snarare TS skall ha en eloge som försöker ta ansvar i en situation hon inte rår för. I övrigt vet vi varken vad kaninen gör eller vad orsaken är att familjen är rädda eller inte har tid. Mannen kanske är sjuk eller jobbar borta. Var inte så snar med att döma folk. TS skriver ju dessutom att hon tar hand om de andra djuren väldigt väl men just kaninen ger henne svårt att andas.
    Ja precis, hon bör försöka omplacera den eller avliva den så att den slipper leva livet de tvingar den till nu. Det är definitivt det "snälla" alternativet de har kvar nu när de redan gjort så många fel. Men TS behöver granska sig själv och valen hon gjort för att inte hamna i samma situation igen. 
  • Anonym (w)
    Anonym (Mysan) skrev 2021-01-18 13:26:36 följande:
    Jag har massor med djur... och kommer garanterat att skaffa fler. Marsvin, katter och hästar och en hund som det är nu förutom kaninen.

    Tänker på djurets välmående är väl det jag gör i detta fallet?

    Om du läser tråden är kaninen född såhär, det är inget som gått att träna bort som du tror.

    Ja varför tror du vi behållt den så länge? För att plåga den så mycket det går?

    Du verkar inte riktigt frisk, alt är typ 14 år i en svart/vit värld.
    Okej, blir allt tydligare att inte heller du har en hälsosamt inställning till djur och sätter deras välmående först. Total brist på insikt och att kunna lära sig av sina misstag. Hur många djur är du villig att döda när dina barn tröttnar på dem? Du verkar inte ens bry dig utan fortsätter bara köpa nya ersättare. 

    Ni har behållt den så länge eftersom ni satt era behov först och tänkte inte på kaninen. Och nej kaniner föds inte bara onda eller dåliga utan möjlighet till förändring. De är inte direkt lika formbara som en hund med man kan absolut uppfostra dem. 
  • Anonym (w)
    Litet My skrev 2021-01-18 13:33:07 följande:
    Tycker inte TS gjort nåt fel alls. Mat och daglig utevistelse är betydligt mer än många kaniner får idag.

    TS verkar dessutom väldigt mån om sina djur så tycker inte hon behöver läxas upp alls.? Speciellt inte av någon som inte tycks kunna se längre än vad näsan räcker, världen är inte enbart svart och vit
    Man köper inte djur man är allergisk mot som man inte kan ta hand om. Man köper inte djur som leksaker till barn som sedan "tröttnar" eller blir rädda. Att barn blir så rädda för ett djur att de inte vågar vara nära den längre är liksom inget som bara händer. Det händer för att de vuxna tillåter det. Gör man rätt blir barnen i rädda från start och skulle något drastiskt hända åtgärdar man snabbt rädslan innan den gror sig fast. Man köper inte djur man inte är villig att arbeta med ifall den visar sig ha problem. Köper man en kanin som har problem och man inte vill/orkar lösa detta omplacerar man den tidigt, inte fem år senare. 
  • Anonym (w)
    Litet My skrev 2021-01-18 13:43:36 följande:
    Var står det att TS var allergisk från början?

    Som sagt, din värld verkar väldigt svartvit. Dessutom tycker jag TS ger mycket svar i det hon skriver. Även om du tycks vara oförmögen att läsa det. Ta och läs lite djurkunskap istället, vissa djur är födda lite ?knäppa? och det får man leva med om det inte går att träna bort. TS har ju haft sällskap åt kaninen i flera år så det har knappast gått nån nöd på den.
    De enda djur som föds obotligt "knäppa" har hjärnskador eller liknande och mår oftast så dåligt att de behöver avlivas. I 99.9% av fallen handlar det inte om det. TS verkar snarare bara ha bestämt sig för att det är omöjligt att göra något åt eftersom den var så som ung medan hennes andra kaniner var gosiga som unga. Vilket inte alls är hur något av det funkar. 

    Jag frågade henne och hon svarade att hon köpt en kanin senare. Sedan är det en väldigt misstänksam allergi om hon klarar av katter, hundar, marsvin och hästar utan problem men bara är allergisk mot kaniner. 
  • Anonym (w)
    Anonym (Mysan) skrev 2021-01-18 13:49:53 följande:
    Lätt att ha talang när kan är anonym på ett forum, hahaha. Är det inte märkligt att av de 3 kaninerna jag haft det sista och de 8 jag hade som barn var alla trevliga, likaså hunden, hästen, katterna och marsvinen men denna kaninen som kom vid 8 veckors ålder alltid haft mycket integritet? Kan ju vara att djur precis som människor är personligheter.... men det gäller ju att man haft djur för att veta. Och inte bara sett dem på bild såsom du.
    Du har alltså haft 11 kaniner men det är i princip bara denna, som helt slumpmässigt också är den ni inte gillar personlighetsmässigt, som du reagerat starkt på? Vilken fascinerande allergi. 
  • Anonym (w)
    Litet My skrev 2021-01-18 13:58:50 följande:
    Djur har personligheter, känner inte TS kanin men det verkar ju vara en ganska revirhävdande kanin med integritet. Såsom många djur kan vara.

    I min kattkull ser man tydligt olika personligheter, en del är supersociala, andra mer skygga, en katt bita ifrån mot barn medan andra älskar barn. Djur är som TS skriver individer. Och för det behöver man inte avliva dem, men kanske de bör hanteras av vuxna snarare än barn.

    Man kan vara bara allergisk mot kaniner. Själv tål jag alla djur utom hund. Det är liksom inte så att man bara för attan är allergisk mot ett djur så är man det mot alla.

    Känns som du behöver läsa på, både om allergier och djurens betende. Känns som det finns en del kunskapsluckor
    Du som borde läsa på om allergier när du jämför din hundallergi med hennes. Allergier är inte alla desamma, människor som är allergiska mot hundar är oftast bara just det. 

    Att djur har personligheter har inget att göra med att bete sig dåligt. Men att du och ts tänker på detta sätt förklarar mycket. När ett barn föds som en enkel och snäll unge och barn nr.2 föds vild och med beteendesvårigheter slänger ni bara upp händerna i luften och säger "jamen vadå barn har olika personligheter" utan att försöka uppfostra hen.

    Djur och människor föds med olika personligheter, som kan göra det olika svårt att uppfostra dem, men det handlar inte om att ett djur eller barn föds med beteendeproblem och sen kan man inte göra något åt det eftersom "det bara är hens personlighet". Funkar inte så. Alls. 

    Någon vars standard för djurs välmående är "mat och utevistelse" bör inte uttala sig om andra människors kunskapsluckor gällande djur. 
  • Anonym (w)
    Anonym (Mysan) skrev 2021-01-18 14:04:15 följande:
    Det har jag inte skrivit nånstans, har du problem med läsförståelsen? Jag skrev att alla utom denna har varit trevliga/sociala.

    Denna är inte sådan utan har massor med integritet och kan bli aggressiv.

    Ja jag är allergisk mot kaniner vilket blivit värre med åren. Är det ett problem för dig? Finns hur många som helst som blir allergiska och ibland blir den värre med tiden.

    Som sagt vare sig din läskunnighet eller djurkunskap är något att hurra över direkt. Och nej, jag är allergisk mot alla kaniner, dock var det med denna allergin bröt ut på allvar.

    Och om du kan läsa skriver jag också att jag mer än gärna tagit hand om den, såsom alla andra mina enormt välskötta djur men tyvärr kan jag inte.
    Det var du själv som skrev att du först inte kände av dem alls, de andra kände du av lite efter några år och endast det senaste året har reagerat starkt på din djävulskanin med megaallergener. Om du börjar förvirra in dig i dina egna lögner får det stå för dig. Vad skönt att du bara reagerade starkt på kaninen ni hatar. Hade varit jobbigt om du reagerade likadant på de gulliga mysiga kaninerna haha. 

    Ett djur eller människor ÄR inte bara aggressiv. Du kan uppfostra den att inte vara det. 
  • Anonym (w)
    Litet My skrev 2021-01-18 14:18:09 följande:
    Haha, du kan inte jämföra en kanin med ett barn.

    Dessutom uppfostrar man inte en kanin i den bemärkelsen.

    Man kan vara allergisk mot bara ett djurslag, det är inget ovanligt.

    På vilket sätt beter sig TS kanin dåligt?

    Mat och utevistelse är mer än många kaniner får dessutom. Hur många sitter inte instängda i sin lilla bur inne tex?
    Jodå både djur och barn uppfostrar man, deras personligheter är något som samarbetas fram med hjälp av uppfostran. Och jo du kan uppfostra kaniner, inte lika effektivt som barn men ja. 

    Det är ovanligt att bara vara allergisk efter nio kaniner och dessutom tåla katter, hundar, hästar och marsvin helt okej. Men det måste vara samma typ av allergi som de som säger sig dö av att någon öppnar en påse jordnötter 500 m bort. Hemsk allergi det där. 

    Vadå på vilket sätt den beter sig dåligt? TS har själv beskrivit det hur många gånger som helst, läs tråden. 

    Att kaniner ofta försummas grovt är ingen anledning att sänka kraven på ett värdigt djurliv. 
  • Anonym (w)
    Anonym (Mysan) skrev 2021-01-18 14:22:31 följande:
    Djävulskanin? Det får nog stå för dig.

    Att allergi kan utvecklas med åren är inget ovanligt, inte heller att den kan bli kraftigare eller man kan vara mer allergisk mot ett djur än ett annat.

    Haha hatar vi kaninen också... då borde jag fått Nobels fredspris som stått ut med den ?hatade djävulskaninen? i 5 år. Dock måste jag göra dig besviken, ingen hatar den. Mer än i din fantasi.

    I övrigt är det ganska sjukt att skriva att ?vad skönt att du reagerade starkt på kaninen?....

    De flesta andra normala människor hade tyckt det varit synd då jag kunnat gosa och greja med kaninen såsom jag velat.
    Det är du som pratar om kaninen som mer av ett monster desto mer du blir ifrågasatt. Snackade om att bita blod på barn och grejer. Tydligen är den född ond också.

    Som sagt, du verkar virra in dig i dina egna lögner. 
  • Anonym (w)
    Anonym (Mysan) skrev 2021-01-18 14:32:10 följande:
    Kanske läsa om åk:1 läsebok... så du förstår det som skrivs. Att kaninen är ett monster är det vara du som skrivit...och att den är ond.

    Ingen som tycker det eller påstått det mer än du.
    Riktigt illa när du ljugit så mycket att du inte ens kan hålla ordning på dem längre. Nå, har du dödat din kanin ännu? Du är ovillig att ta till dig något någon här skriver förutom de som hejar på dig redan och säger att det inte går att omplacera, så vad väntar du på? 
  • Anonym (w)
    Litet My skrev 2021-01-18 14:36:20 följande:
    Man uppfostrar inte en kanin i den bemärkelsen.

    TS har inte skrivit så som du påstår och allergi mot ett djurslag är inte ovanligt, inte heller att allergin kan öka kraftigt och sätta sig på luftvägarna. Jordnötsallergi och också på riktigt.

    Nu har jag stor djurkunskap och ser inte alls en kanin som beter sig dåligt, däremot en kanin som vaktar sitt revir och troligtvis kan vara knölig att plocka upp eller mata. Att de nyper till i de lägena är inte speciellt ovanligt. Men som sagt din djurkunskap verkar ytterst begränsad.

    Varför tar du inte över TS kanin och visar hur man skall göra? Du som tror dig veta. Personligen tycker jag Ts verkar vara en riktig djurvän som bryr sig om kaninen
    Jag förstår att du anser TS vara en djurvän med din twistade värderingar gällande djur. Alla som inte svälter sina kaniner är ju typ djurvänner enligt dina standards.
  • Anonym (w)
    Anonym (Mysan) skrev 2021-01-18 14:46:38 följande:
    Det är BARA du som ser dessa ?lögner?, de finns nog mer bara i ditt huvud. Jag är djurvän jämfört med dig så jag har inte avlivat den. Oavsett är det BARA du som är missnöjd med svar/förklaringar.
    Haha nej det är inte bara jag. 

    Hela din tråd handlar om att du tänkt avliva din kanin så hur gör du korrelationen till att du är en djurvän för att du inte hunnit döda den ännu? Drömmer
  • Anonym (w)
    Anonym (Mysan) skrev 2021-01-18 15:47:22 följande:
    Som sagt, det är bara du. Och du skulle behöva öka på din läsförelse betydligt.
    Du är verkligen helt verklighetsfrånvänd om din känsla från tråden är att de flesta håller med dig, stackarn. Så när har du tänkt döda din kanin? Hur snabbt efter tänker du köpa nästa djur? 
Svar på tråden Dåligt samvete över kanin, avliva?