• Anonym (Blippank)

Behöver hjälp ang vv boende och ex

Hej

Ska försöka fatta mig kort.

Jag och barnens pappa separerade nyligen och barnen har bott växelvis hela tiden och ingen har betalat underhåll eller så.

Vi har båda pågående skuldsanering där jag hsr betalat 2400 i mån och han typ 500

Tjänade nästan lika ma mycket förutom att han hsr en dyrare hyra

Nu har jag blivit av med jobbet och är arbetslös

Han kräver ändå att vi ska fortsätta betala liks fmr barnen men det kommer jag inte kunna göra då jag kommer ha mycket mindre i inkomst.

Har jag rätt om att ansöka om underhållstöd från fk?

• Svar på tråden Behöver hjälp ang vv boende och ex
  • Anonym (Ö)
    Anonym (Blippank) skrev 2021-01-19 10:00:39 följande:

Jag har betalat för barnen när dom är hos mig, jac som ger dom månadspeng osv...... Men om jag inte hsr möjlighet till att betala som innan då min inkomst minskar med flera tusen

Hyra och mat betalar jag ju när barnen är hos mig men typ kläder, skor, telefoner, aktiviteter

Barnen får väl bo hos pappan tills du kommit på fötter då?
  • Anonvm
    Anonym (Ö) skrev 2021-01-19 18:13:46 följande:
    Barnen får väl bo hos pappan tills du kommit på fötter då?
    Precis, då kan pappan ansöka om underhållsstöd så att staten går in och täcker upp för TS oförmåga att bidra till barnens försörjning.
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Blippank) skrev 2021-01-19 11:51:47 följande:

Självklart har vi lika mycket ansvar.

Men det är inte enkelt för mig att betala samma som innan med en inkomst på kanske 15 tusen sammanlagt som jag kommer få ut och han har 21 tusen... Känns orättvist då jag inte kan trolla fram extra tusenlappar så länge jag är arbetslös

Du får ju se över dina utgifter så att dina pengar räcker. Om du inte har råd att ha barnen så får dom ju bo mer hos pappan då.
  • Brumma
    Anonvm skrev 2021-01-19 19:19:46 följande:

Precis, då kan pappan ansöka om underhållsstöd så att staten går in och täcker upp för TS oförmåga att bidra till barnens försörjning.

Nej det gör de inte, eller TS kommer skuldsätta sig då det läggs på hög eftersom de kommer beräkna vad hon har möjlighet att betala på när hon hade en inkomst. Hon kommer därför troligtvis bedömas kunma betala fullt underhållsstöd.
  • Anonym (Vaktmästaren)
    Brumma skrev 2021-01-19 19:59:11 följande:
    Nej det gör de inte, eller TS kommer skuldsätta sig då det läggs på hög eftersom de kommer beräkna vad hon har möjlighet att betala på när hon hade en inkomst. Hon kommer därför troligtvis bedömas kunma betala fullt underhållsstöd.
    Jag vet precis vad du pratar om, inkomsten fastställs efter vad du deklarerade för 2 år sen.... Fullständigt idiotiskt...
  • Brumma
    Anonym (Vaktmästaren) skrev 2021-01-19 20:05:52 följande:

Jag vet precis vad du pratar om, inkomsten fastställs efter vad du deklarerade för 2 år sen.... Fullständigt idiotiskt...

Håller fullständigt med..

Jag fick under en lång period betala min mans underhåll till hans ex, eftersom jmhan inte hade någon inkomst... kändes inte helt ok faktiskt..
  • Anonym (Blippank)

Vi har inte samma förbehållsbellopp för att han har högre hyra än vad jag har, mitt förbehållsbellopp var på 12560 inkkusive hyra på 8000 kr, då hade jag kvar 4560 kr till mat, kläder, hygien, mobil osv.

Så det finns inte något att dra in på

Och på allt detta så säljer han saker på nätet där han får in minst 3 tusen i månaden

Och det ca räknat på min förra lön på 16100 men jag fick aldrig ut en hel lön men typ runt 14300 för det vsr alltid något med barnen....

Så nu vet jag ju inte exakt hur mycket jag kommet att få i akassa förräns jag får beslutet

Har ansökt om omprövning hos KF nen det tar någon månad.

Det jag försöker förklara att jag har gjort mitt bästa sen vi skildes, barnen har allt dom behöver och jag kan inte ge mer än vad jag kan

Nu hände en grej och barnen är hos han då han kom och hämtade dom (12,14år)

I morgon ska jag ringa familjerätten och göra en orosanmälan till soc men tills vi har fått tid till mötet sp har jag bestämt att barnen ska få vara s hos honom

• Brumma
    Anonym (Blippank) skrev 2021-01-20 00:57:13 följande:

Vi har inte samma förbehållsbellopp för att han har högre hyra än vad jag har, mitt förbehållsbellopp var på 12560 inkkusive hyra på 8000 kr, då hade jag kvar 4560 kr till mat, kläder, hygien, mobil osv.

Så det finns inte något att dra in på

Och på allt detta så säljer han saker på nätet där han får in minst 3 tusen i månaden

Och det ca räknat på min förra lön på 16100 men jag fick aldrig ut en hel lön men typ runt 14300 för det vsr alltid något med barnen....

Så nu vet jag ju inte exakt hur mycket jag kommet att få i akassa förräns jag får beslutet

Har ansökt om omprövning hos KF nen det tar någon månad.

Det jag försöker förklara att jag har gjort mitt bästa sen vi skildes, barnen har allt dom behöver och jag kan inte ge mer än vad jag kan

I morgon ska jag ringa familjerätten och göra en orosanmälan till soc men tills vi har fått tid till mötet sp har jag bestämt att barnen ska få vara s hos honom

Vänta lite nu..

Det har hänt något hos pappan som får dig att göra en orosanmälan men samtidigt har du bestämt att de ska vara där på heltid? Eller missuppfattar jag?

Jag tror absolut att du/ni sett till att barnen har allt de behöver, det vi säger är att ni inte längre kan lägga samma summa på barnen utan behöver minska månadspeng, kostnad för kläder och fritidsintressen, om du inte kan dra in på något annat.

Barn kostar, men man får lägga nivån efter vad man har råd att betala, inte efter vad någon annan har råd att betala. Vad pappan får in på att sälja saker på nätet har inte riktigt med saken att göra, utan det är DIN ekonomi du behöver tänka på, inte hans.
  • Anonym (oooo)
    Anonym (Blippank) skrev 2021-01-19 12:05:41 följande:
    Tyvär har vi inte samma förbehållsbelopp... Det var pga sv han jag hamnade där jag är, för att han tog lån i mitt namn och jag får betala 2500 i månaden och han 179 kr i månaden.... Har redan begärt omprövning men dat nån månad....

Det är inte så att jag kräver men lite förståelse behöver man kanske ha...tänk om det var han som blev av med jobbet.... Han hade säkert tyckt att jsg jag ska betala mer för att han inte har råd längre
    Hade du gjort det då? Betalat mer om han inte kunde? Eller hade du kanske tyckt att du hade så lite pengar ändå, så att det skulle vara svårt? 
  • Anonym (oooo)
    Brumma skrev 2021-01-20 07:33:21 följande:
    Vänta lite nu..

Det har hänt något hos pappan som får dig att göra en orosanmälan men samtidigt har du bestämt att de ska vara där på heltid? Eller missuppfattar jag?

Jag tror absolut att du/ni sett till att barnen har allt de behöver, det vi säger är att ni inte längre kan lägga samma summa på barnen utan behöver minska månadspeng, kostnad för kläder och fritidsintressen, om du inte kan dra in på något annat.

Barn kostar, men man får lägga nivån efter vad man har råd att betala, inte efter vad någon annan har råd att betala. Vad pappan får in på att sälja saker på nätet har inte riktigt med saken att göra, utan det är DIN ekonomi du behöver tänka på, inte hans.
    Precis. Man har ju inte gemensam ekonomi längre, när man inte är ett par längre. 
  • Anonym (Vaktmästaren)
    Anonym (Blippank) skrev 2021-01-20 00:57:13 följande:

Nu fick ju historien plötsligt en ny tvist....

Nånting har alltså hänt? Pga detta så kommer barnens far och hämtar barnen hos dig?
    Barnen bor nu hos fadern, och du har "bestämt" att det är ok?
    Men DU ska kontakta familjerätten och göra en orosanmälan till socialen?

Har jag greppat detta rätt?
  • Anonym (Blippank)
    Brumma skrev 2021-01-20 07:33:21 följande:

Vänta lite nu..

Ja det har hänt en massa saker, bla har pappan börjat prata om självmord, kör med barnen utan bälte, tar sönder saker framför dom när han är arg

Sonen såg honom och hans nya tjej i sängen, stå i köket smeka varandra och grovhångla.

Det som hände var att sonen blev slagen av någon okänd ute då han gick ut utan att säga till mig för jag hade somnat, kom hem och jag var arg för att han inte har sagt om att han skulle ut

polisen ringdes för anmälan och dom kom hem

Samtidigt kom pappan förbannad och tog barnen med sej hem fast det är min vecka

Pratade med polisen om han kan göra så och det kunde han tydligen för så länge barnen inte vägrar

Tycker att det är fruktansvärt orättvist att han ska ha rätt att få göra så
  • Anonym (Blippank)
    Anonym (oooo) skrev 2021-01-20 07:58:31 följande:

Precis. Man har ju inte gemensam ekonomi längre, när man inte är ett par längre. 

Men problemet är att han vill att jag ska lägga lika mycket pengar som innan, har försökt att förklara att jag inte kan det just nu,

Självklart har jag inte något med hans ekonomi att göra me jag kan inte trolla pengar så att vi betalar lina mycket fortfarande... Är ju omöjligt för mig
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Blippank) skrev 2021-01-21 02:25:36 följande:

Men problemet är att han vill att jag ska lägga lika mycket pengar som innan, har försökt att förklara att jag inte kan det just nu,

Självklart har jag inte något med hans ekonomi att göra me jag kan inte trolla pengar så att vi betalar lina mycket fortfarande... Är ju omöjligt för mig

Nu har ju flera i tråden förklarat för dig att du måste dra ner på dina kostnader så att du anpassar dina utgifter efter din ekonomi, flytta till mindre boende, byt till billigare abonnemang för mobil internet eller säg upp, sälj bilen promenera /gå, skippa allt onödigt som gymkort, Netflix, hämtmat osv osv.

Klarar du ändå inte ekonomiskt att ha barnen så får dom ju bo hos pappan då.
  • Brumma
    Anonym (Blippank) skrev 2021-01-21 02:18:05 följande:

Ja det har hänt en massa saker, bla har pappan börjat prata om självmord, kör med barnen utan bälte, tar sönder saker framför dom när han är arg

Sonen såg honom och hans nya tjej i sängen, stå i köket smeka varandra och grovhångla.

Det som hände var att sonen blev slagen av någon okänd ute då han gick ut utan att säga till mig för jag hade somnat, kom hem och jag var arg för att han inte har sagt om att han skulle ut

polisen ringdes för anmälan och dom kom hem

Samtidigt kom pappan förbannad och tog barnen med sej hem fast det är min vecka

Pratade med polisen om han kan göra så och det kunde han tydligen för så länge barnen inte vägrar

Tycker att det är fruktansvärt orättvist att han ska ha rätt att få göra så

Det låter lite som om det är flera sidor av den här historien..

Undrar lite hur gamla dina barn är?

Självklart får man som vårdnadshavare hämta sitt/sina barn om man har en oro för deras välbefinnande, vilket pappan troligen haft om polisen ringt honom och sagt att det hänt något och att de var på väg för att utreda.

Varför var sonen in i deras sovrum? Ja, då kan man råka se när föräldern har sex...

Vad innebär "grovhångla"? Tänker att en tonåring kanske kan uttrycka sig så även om det innefattar mest kyssar och lite "småsmek"...

Inte bra om pappan mår så dåligt att han pratar om självmord.. Inte heller bra om han leker med barnens säkerhet såklart, eller blir så arg att han tar sönder saker. Om det är detta du tänker göra orosanmälan om undrar jag lite varför du inte gjort det tidigare? Tyvärr riskerar en sådan anmälan uppfattas som vedergällning för att han hämtade barnen och för att han vägrar betala din del av barnens kostnader, eftersom du kommer med den just nu..
  • Brumma
    Anonym (Blippank) skrev 2021-01-21 02:25:36 följande:

Fast påverka om du ger barnen månadspeng kan ju bara du själv göra. Utgifter hos dig har pappan inte med att göra, liksom du inte har ned hans utgifter och inkomster att göra.

Och du får skriftligen meddela att du tex inte längre kan betala för barnens aktiviteter, och att de får sluta med dem.

Skall något i klädväg köpas in så ta själv på dig ansvaret att köpa in det, så kostnaden inte överstiger det du kan lägga.

Tidigare i tråden skrev du att du ansåg att pappan skulle betala mer, men nu skriver du att det är pappan som inte går med på att ni sänker utgifterna för barnen så de ligger på en nivå där din ekonomi är idag. Så jag undrar lite - hur la du fram det till ditt ex? Om du la fram det som du gjort för oss förstår jag nämligen pappans reaktion. Har du sagt att du självklart fortsätter betala hälften men att kostnaderna behöver rättas efter din inkomst under en period?
Svar på tråden Behöver hjälp ang vv boende och ex