Inlägg från: Anonym (mspiggy) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mspiggy)

    Vilket djur?

    Anonym (Mamma) skrev 2021-01-19 14:26:42 följande:

    Vilket djur skulle ni rekommendera baserat på de här kriterierna?

    1. Inte hund eller katt pga allergi (annars hade vi köpt hund).

    2. Ska inte ha ett för kort livsspann, minst fem år, men hellre längre.

    3. Inget som kräver akvarium. Känner inte att jag vågar ge mig in på att hantera vattenbyte etc.

    4. Ska inte kräva levande föda.

    5. Ska gå att gosa med.

    6. En ev. bur får inte vara för stor då vi inte har jättemycket utrymme för det.

    7. Ingen fågel.

    8. Om den ska gå lös måste den kunna gå i trappor.

    Finns det något som stämmer in?


    en baby ;)

    ...annars minigris kanske?
  • Anonym (mspiggy)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-01-19 14:37:17 följande:
    "Storleken på de fullvuxna grisarna varierar men ligger normalt mellan 20 och 40 kilo. Vissa kan dock väga uppemot 80 kilo."

    Haha, nej det skulle maken aldrig gå med på :D
    Oj, ja, blir lite för grisigt kanske ;)
  • Anonym (mspiggy)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-01-19 14:43:36 följande:
    Jag har haft nakenhund tidigare (kines) och jag älskar den rasen, men vi vet inte om det är pälsen, själva huden eller salivet barnet är allergisk emot.
    Hur är det med allergi mot Chinchilla? De kan väl hoppa i trappor?
    Har väldigt tjock päls dock, lite åt kanin.
  • Anonym (mspiggy)
    Anonym (5) skrev 2021-01-19 15:09:27 följande:

    Finns redan allergi mot hund och katt så är det väl också väldigt sannolikt att det också finns eller riskerar att utvecklas allergi mot andra pälsdjur, eller hö/halm/spån, så stryk dem.

    Kikar man på terrariedjur som inte kräver så mycket utrymme så finns det ju ett fåtal mindre arter ödlor som kan äta helt vegetarisk kost, många landsköldpaddor är också helvegetarianer (går dåligt i trappa men kan lätt bäras mellan olika inhägnader) om man vill kunna ha med den både uppe och nere, spärra av trappan med en låg planka om den ska gå löst. Många insekter äter helt vegetariskt (men har relativt kort livsspann) likaså är sniglar/snäckor främst veg. Jättelandsnäckor är verkligen fascinerande djur dessutom.


    Ja, tänkte rekommendera större ödlor (ska kunna gå i trappor) men de kräver specifik omvårdnad, kan lätt bli komplikationer tex vid skinnömsning. TS ville väl inte ha terrarium heller?
    Annars är de till viss del "gosiga" då de gillar värmen från människohud. Viss risk få salmonella dock.
  • Anonym (mspiggy)
    LFF skrev 2021-01-20 11:07:10 följande:
    Om barnet är allergisk mot hund/katt så kommer barnet även reagera på tex kanin och andra smådjur med päls. Så mitt svar är antingen reptil/sköldpadda eller fiskar. Inget med päls.

    Är själv pälsallergiker, på pappret mot hund, katt och häst. Reagerar även på övriga typer av pälsdjur. Vad gäller burdjur (marsvin, hamster, kanin) så reagerar jag även både på spån och hö, samt då "bosset" (mjället och pälsen) som djuret tappar i buren och som yr när man ska byta. Vi var hamstervakt åt två hamstrar under två veckor för ett par somrar sedan. Barnen var överlyckliga, jag fick gå på allergitabletter och att spruta med blomspruta i buren vid byte av underlag.

    Speciellt mitt ena barn önskar att vi kunde skaffa ett husdjur. Barnet är dessutom själv allergisk mot pollen och har viss korsallergikänning både på hasselnötter och vissa typer av äpplen. Jag misstänker att det kan vidareutvecklas även till pälsallergi om det vill sig illa (barnet är än så länge 7 år). Min egen allergi debuterade när jag var 13. Jag skulle gladeligen ha husdjur, är villig att riskera min egen hälsa men skulle aldrig riskera barnens. Så alla former av pälsdjur går tyvärr bort under ett antal år till.
    Jo, fast en sköldpadda kan nog inte gå i trappor, och TS ville ju inte ha akvarium.
  • Anonym (mspiggy)
    LFF skrev 2021-01-20 11:41:32 följande:
    Absolut, men då är alternativet "inget djur". Att välja något annat djur (med päls) i denna situation är rent ut sagt jäkligt korkat.

    Jag är som sagt själv allergiker. Har haft hund. Sannolikt har mitt hundägande påverkat att jag numera har "sensorisk hypersensibilitet" (=nästan astma men inte riktigt så allvarligt men min andning blir påverkad av tex uppförsbackar och jag låter helt fruktansvärt då). Jag har inga som helst problem att förstöra min egen hälsa mer genom att skaffa pälsdjur men eftersom jag har en son som redan nu (sen ett par år tillbaks) reagerar på björk och även tidigare pollen även om det senare inte är bekräftat med allergitest och som det senaste året börjat få korsreaktioner på hasselnötter, mandel och vissa sorters äpplen så finns det inte en chans att det kommer ett pälsdjur in i vårt hem oavsett hur mycket han önskar det. 

    Så antingen får TS se över sin "kravlista" eller så är det helt enkelt "nej, det blir inget husdjur" som gäller. 
    Ja, det är sant, det finns inget kvar annars förutom enstaka hovdjur, typ lamm/lama då Skrattande

    Kan relatera, har astma, allergier/korsallergier mot pälsdjur/mat pollen + massa intoleranser är min vardag också. Har bara varit med om någon enstaka gång när någon haft en katt jag inte varit allergisk mot. Älskar djur så det är tråkigt Gråter

    Rådet jag fått från allergiexpert är att inte utsätta mig, då det i så fall kan bli värre för var gång. 
    Det finns ju allergenspecifik immunterapi men det skulle inte vara någon garanti, har ju massa annat ändå.
  • Anonym (mspiggy)
    Anonym (Fågel) skrev 2021-01-20 12:14:11 följande:

    Varför inte någon fågel? De är mycket roliga djur och kärleksfulla. Går absolut att gosa med.


    Ja, fåglar är underbara djur <3
  • Anonym (mspiggy)
    mari123 skrev 2021-01-21 06:12:17 följande:
    FAST man får se till att dölja sladdar! Kanske inte alla kaniner knipsar kablar(?) men våran gjorde det. Vi hade fast telefon på den tiden och när jag satt och pratade så dog telefonen och sladden var avbiten. Tur det var den sladden för hon fick ju ingen ström i sig.
    Jo, de flesta gnagarna gnager på sladdar om de får gå lösa.
Svar på tråden Vilket djur?