Inlägg från: elin1989 |Visa alla inlägg
  • elin1989

Kan läkare säkert utesluta självmord?

Anonym (Anonym (syster)) skrev 2021-01-19 23:43:18 följande:

Det blir tyvärr ingen obduktion. Det är inte i Sverige heller. Om jag vill att en obduktion ska göras, så får jag bekosta den själv. Och det vill jag ändå inte göra, eftersom jag måste betala hennes räkningar, hyra, m.m. Har inte råd. De verkar dock ha kollat ganska noga utifrån och såg inga tecken på att det inte skulle vara en naturlig död. 

Och då undrar jag om det alltid syns. Framför allt - om någon nu skulle ta en överdos läkemedel - syns det då?

Man ärver inte skulder så du borde inte behöva betala några räkningar
  • elin1989
    Anonym (Anonym (syster)) skrev 2021-01-20 11:10:31 följande:

Jag trodde dödsboet omfattade arvtagarna? Jag skulle kunna vägra arvet, men jag vill inte göra det, för då kan jag inte ta foton och andra personliga saker. Det finns även en hel del ifrån våra föräldrar som jag vill ta hand om. Inget av värde dock. Jag hoppas att det kanske finns nån liten försäkring eller sparkonto, så att det kan täcka en del av kostnaderna. Jag måste också betala hennes hyra i tre månader till. 

När min mamma gick bort hade hon bara skulder, inga tillgångar. Jag vägrade inte ärvet och har alla hennes saker etc, men hennes skulder har jag aldrig haft något att göra med. Om hon hade haft tillgångar hade de ju förstås behövt användas för att betala skulder men det fanns det som sagt inte. Eller om hon hade ägt saker av värde typ bilar eller bostäder, då måste det ju användas också. Man behöver verkligen inte vägra ärvet för att inte behöva betala skulder! Och man kan definitivt fortfarande ta emot hennes personliga saker och foton etc. Även om hon nu bor i Tyskland så kan de ju inte plötsligt kräva pengar av dig? Hur skulle de ens avkräva dig pengarna, du bor ju inte ens i Tyskland (antar jag?)?
  • elin1989
    Anonym (Anonym (syster)) skrev 2021-01-20 11:10:31 följande:

Jag trodde dödsboet omfattade arvtagarna? Jag skulle kunna vägra arvet, men jag vill inte göra det, för då kan jag inte ta foton och andra personliga saker. Det finns även en hel del ifrån våra föräldrar som jag vill ta hand om. Inget av värde dock. Jag hoppas att det kanske finns nån liten försäkring eller sparkonto, så att det kan täcka en del av kostnaderna. Jag måste också betala hennes hyra i tre månader till. 

Kan du inte hämta de här personliga sakerna och fortfarande vägra ärvet? Vem skulle ens få reda på att du har tagit några fotoalbum? Även om man i Tyskland ärver tillgångar och skulder så borde du ju kunna ta småsaker utan monetärt värde och ändå vägra ärvet.
Svar på tråden Kan läkare säkert utesluta självmord?