• Anonym (Anonym (syster))

    Kan läkare säkert utesluta självmord?

    Är det någon som vet om en läkare som undersöker en död person skulle kunna missa att det är självmord?

    Jag frågar för att min syster har dött och det gick att avgöra vad hon dog av. Hon var över 50 och hade en väldigt osund livsstil, men hon var också ganska deppig den senaste tiden. 

    Om någon skulle överdosera tabletter - skulle en läkare då se det om de undersöker kroppen? De flesta andra sätt för självmord skulle man antagligen inte missa, eller är det något mer som jag inte tänker på? Personen satt hemma i en fåtölj. 

  • Svar på tråden Kan läkare säkert utesluta självmord?
  • Anonym (ja)

    Jag antar att din syster obduceras, eftersom det var ett plötsligt dödsfall i hemmet. I så fall kommer de veta även om hon tagit för mycket tabletter och dött av det. En läkare på akuten däremot kommer inte självklart kunna svara på den frågan (troligtvis inte). Beklagar.

  • Anonym (Mi)

    Om man gör en obduktion så kan man se det, men en vanlig läkare kan inte säga något om det. Det är däremot läkaren som ber om en obduktion, om läkaren väljer att inte göra kan man överklaga det och ange att man misstänker självmord. Men be om stöd och råd hos vården. De är skyldiga att berätta om hur överklagan går till.

  • Anonym (Anonym (syster))

    Det blir tyvärr ingen obduktion. Det är inte i Sverige heller. Om jag vill att en obduktion ska göras, så får jag bekosta den själv. Och det vill jag ändå inte göra, eftersom jag måste betala hennes räkningar, hyra, m.m. Har inte råd. De verkar dock ha kollat ganska noga utifrån och såg inga tecken på att det inte skulle vara en naturlig död. 

    Och då undrar jag om det alltid syns. Framför allt - om någon nu skulle ta en överdos läkemedel - syns det då?

  • Anonym (Mi)
    Anonym (Anonym (syster)) skrev 2021-01-19 23:43:18 följande:

    Det blir tyvärr ingen obduktion. Det är inte i Sverige heller. Om jag vill att en obduktion ska göras, så får jag bekosta den själv. Och det vill jag ändå inte göra, eftersom jag måste betala hennes räkningar, hyra, m.m. Har inte råd. De verkar dock ha kollat ganska noga utifrån och såg inga tecken på att det inte skulle vara en naturlig död. 

    Och då undrar jag om det alltid syns. Framför allt - om någon nu skulle ta en överdos läkemedel - syns det då?


    Nej, det kan ju vara svårt då såklart, men misstänker man ex att hon ska tagit tabletter borde det ju finnas bevis i lägenheten. Utan en obduktion kan man ju aldrig vara 100. Men de har säkert tittat på hela bilden och tagit allt i beaktande. Men om det inte är i Sverige så vet jag inte exakt hur de jobbar där.
  • elin1989
    Anonym (Anonym (syster)) skrev 2021-01-19 23:43:18 följande:

    Det blir tyvärr ingen obduktion. Det är inte i Sverige heller. Om jag vill att en obduktion ska göras, så får jag bekosta den själv. Och det vill jag ändå inte göra, eftersom jag måste betala hennes räkningar, hyra, m.m. Har inte råd. De verkar dock ha kollat ganska noga utifrån och såg inga tecken på att det inte skulle vara en naturlig död. 

    Och då undrar jag om det alltid syns. Framför allt - om någon nu skulle ta en överdos läkemedel - syns det då?


    Man ärver inte skulder så du borde inte behöva betala några räkningar
  • sextiotalist
    elin1989 skrev 2021-01-20 00:12:27 följande:

    Man ärver inte skulder så du borde inte behöva betala några räkningar


    Ts bor inte i Sverige och i andra länder kan man ärva skulder
  • Kjell2
    Anonym (Anonym (syster)) skrev 2021-01-19 21:34:00 följande:

    Är det någon som vet om en läkare som undersöker en död person skulle kunna missa att det är självmord?

    Jag frågar för att min syster har dött och det gick att avgöra vad hon dog av. Hon var över 50 och hade en väldigt osund livsstil, men hon var också ganska deppig den senaste tiden. 

    Om någon skulle överdosera tabletter - skulle en läkare då se det om de undersöker kroppen? De flesta andra sätt för självmord skulle man antagligen inte missa, eller är det något mer som jag inte tänker på? Personen satt hemma i en fåtölj. 


    Ja, i ett läge som detta, mycket tabletter och osunt levande samt ingen obduktion, är det svårt att säga vare sig dödsorsak eller om det var aktivt valt självmord.

    Även med obduktion kan det vara svår. Om det går att konstatera någon form av överdos eller farlig kombination kan det vara svårt att avgöra om det skedde medvetet eller bara av misstag/otur.
  • Anonym (Anonym (syster))
    elin1989 skrev 2021-01-20 00:12:27 följande:
    Man ärver inte skulder så du borde inte behöva betala några räkningar
    Helt fel, dessutom gäller det ju inte Sverige (utan Tyskland). Jag ärver definitivt skulderna.
  • Anonym (Anonym (syster))
    Anonym (Mi) skrev 2021-01-20 00:01:52 följande:
    Nej, det kan ju vara svårt då såklart, men misstänker man ex att hon ska tagit tabletter borde det ju finnas bevis i lägenheten. Utan en obduktion kan man ju aldrig vara 100. Men de har säkert tittat på hela bilden och tagit allt i beaktande. Men om det inte är i Sverige så vet jag inte exakt hur de jobbar där.
    Det är Tyskland, de är noga. Jo, jag tänkte också - om man tar tabletter då borde det finnas ett glas vatten eller liknande. Ska kolla det, jag ska ju åka dit. Och min man menade att hon då skulle ha lagt sig på sängen och inte suttit i fåtölj. Jag grubblar liksom överhuvudtaget hur man kan dö så plötsligt att man inte ens lägger sig ner? Polisen sa att hon satt där ganska avslappnat, så det kan inte ha hänt något dramatiskt. 
  • sextiotalist
    Anonym (Anonym (syster)) skrev 2021-01-20 10:31:25 följande:
    Helt fel, dessutom gäller det ju inte Sverige (utan Tyskland). Jag ärver definitivt skulderna.
    Till skillnad från Sverige, där man inte ärver skulderna. Det är dödsboet som tar skulderna, inte arvtagarna, däremot kan det bli tomt i dödsboet, som en fd kollega råkade ut för. Hans pappa var belånad över nocken, men nog försökte de som han var skyldig att kräva in skulden från honom och hans syskon. Men det gick inte. 
Svar på tråden Kan läkare säkert utesluta självmord?