• Flingan980

    Är det okej med denna kommentar på en skönhetssalong?

    Jag har gått på ansiktsbehandling hos en kvinna ett par tre gånger och har ett besök till inbokat. Under behandlingen måste jag dra allt hår bakåt (har lugg annars) och då har kvinnan under samtliga besök kommenterat hur stor panna jag har. "Jaa, det kommer kännas mer med din stooora panna. Ja, vi får behandla din gigaaaantiska panna.. jag minns att den var stor, men inte så hääär stor.." Hon inleder alltid så, men sedan är hon hur trevlig och gullig som helst och ger komplimanger för min hy osv. Men jag börjar tycka att det är onödigt/obehagligt med pannkommentarerna. Ja, den ÄR stor och jag har alltid lugg för att jag inte trivs med det. Jag tycker det är nästan ohyffsat av henne att kommentera det. Precis som man inte ska kommentera om en klient har stor näsa, små läppar, ja vad det nu kan vara.

    Vad tycker ni, är jag för känslig, ska jag säga till eller bara låta det vara??

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-02-14 07:43
    P.S. Jag gick dit igen och denna gång öppnade jag munnen och sa till! Det som motiverade mig var att jag efter att ha läst alla era kommentarer insåg att jag måste lära mig att stå upp för mig själv och inte fly hela tiden som jag brukar göra. Skriver mer detaljerat i mitt inlägg #27.

  • Svar på tråden Är det okej med denna kommentar på en skönhetssalong?
  • Anonym (Inte ok!)

    Oproffsigt och korkat. Hon har ingen anledning att kommentera formen på din panna överhuvudtaget, det har ju inget med behandlingen att göra.

    Du kan ju knappast påverka formen på din panna.

    Jag är tandläkare och jag skulle aldrig kommentera något i mina patienters ansikte som är medfött och som personen inte kan påverka.

    Jag skulle absolut inte gå tillbaka dit!

  • Anonym (Prosit)

    Hennes kommentarer är lika lämpliga som om någon som jobbar i klädesaffär påpekar vilken stor röv någon har. Usch och fy. Jag jobbar i affär. Där träffar jag ibland kunder man tänker på vissa saker om, men det kniper man käft om då. Oftast när jag tänker taskiga saker om kunden är när kunden är otrevlig eller kräver saker ut över mitt arbete. Men tillbaka till ditt fall. Nej, det är inte ok. Jag har väldigt svårt att tänka mig att din panna är SÅ stor att det måste påpekas varje gång eller ens någon gång. Ibland är det bättre att knipa käft då stämningen blir bättre då.

  • Almavivas

    Jag fick motsatt kommentar en gång på en skönhetssalong. Att jag har en VÄLDIGT kort panna.
    Tycker inte själv att den är så kort. Inte jättehög, men typ vanlig.
    Gick därifrån och kände mig som en neandertalare. 

    Tycker inte att man ska kommentera någons utseende alls. Det blir bara konstigt.
    Ska fylla mina läppar lite och skickade en bild på mig till salongen jag tänkt gå till, då skrev hon: För det första så är du jättevacker!! 
    Kändes också konstigt och falskt. Jag ser ok ut men är absolut inte jättevacker.
    Då känns den typen av kommentarer endast som sälj-smicker. 

    Däremot kan man kommentera professionellt: Du har bra kvalitet på håret! 
    Du har torrt hår, du har symmetrisk panna, du har hög panna, du har symmetriska läppar, fet hy, torr hy. Sådant som är relevant för den behandlingen man ska göra. 
    Men att hålla på att säga JÄÄÄTTTEEE STOOOOOR känns bara onödigt.

  • Flingan980

    Kom på nu att hon även sagt "den är ju helt enoooorm". Det var då jag fick ont i magen. Åkte sedan hem och kände mig som en alien. Studerade pannan hemma i spegeln och tyckte själv att hon överdrev i onödan. Att man överhuvudtaget ska behöva känna så efter ett besök på en skönhetssalong.. nä, sätter inte min fot där igen och tänker inte heller förklara för dem varför jag avbokat. Enligt mig är det lönlöst med någon som är över 50 och inte förstår sånt själv.

  • Bakabulle90

    Jätte märkligt att hon kommenterar det. Enda som jag kan tänka mig är om hon tänker det som en komplimang. Ofta är ju en hög panna ?bättre? än en låg. Så hon kanske tänker att hon säger ngt fint. Och om du själv inte trivs med den, så tänker du kanske automatiskt att hon menar ngt illa. Jag hade nog nästa gång sagt ?va! Tycker du..? eller börjat gråta för att göra henne obekväm. Eller så hade jag sagt ngt som ? ja vi alla har ju våra mindre vackra kroppsdelar.. därför jag har lugg?

  • Flingan980
    Bakabulle90 skrev 2021-01-21 11:37:51 följande:

    Jätte märkligt att hon kommenterar det. Enda som jag kan tänka mig är om hon tänker det som en komplimang. Ofta är ju en hög panna ?bättre? än en låg. Så hon kanske tänker att hon säger ngt fint. Och om du själv inte trivs med den, så tänker du kanske automatiskt att hon menar ngt illa. Jag hade nog nästa gång sagt ?va! Tycker du..? eller börjat gråta för att göra henne obekväm. Eller så hade jag sagt ngt som ? ja vi alla har ju våra mindre vackra kroppsdelar.. därför jag har lugg?


    Snällt av dig att tänka så, men då hade hon inte kallat den för enorm. Det är verkligen ingen komplimang.

    Ja, jag kanske borde sagt något på plats, men nu kommer jag inte gå dit något mer.
  • Flingan980

    Jag valde att gå till samma salong igen, till stor del för jag ville försöka svara och se vad som händer.

    Så.. var där igår. Kom dit, hon tvättade av mitt ansikte, jag drog upp håret och då kom det där igen. Nu ska vi behandla din enorma panna. (Klump i magen hos mig och jag ger order till mig själv att säga något). Hon hinner säga: stackarn. NU svarar jag, mycket lugnt, ja, det är tur att jag kan ha lugg och kan dölja min stora panna. Hon fattar direkt och säger: nej nej, det var inte så jag menade, det gör extra ont på pannområdet med den behandlingen, det var därför jag sa så. Du har jättefin panna, det är vackert med höga pannor. Hon sa något mer om det och sedan bytte vi ämne. Jag kände att jag kunde släppa allt då och klumpen i magen försvann.

    Ibland är det så att vi människor missförstår varandra och tolkar saker utifrån våra egna perspektiv/komplex. Jag är såå glad att jag så något och vi redde ut det. Det var som jag växte lite. Det var inte så svårt! Och ibland måste vi våga visa våra svagheter också.

    Det kanske låter fånigt i någons ögon, men för mig var det ett stort steg i min personliga utveckling. Och jag vill tacka alla er som har skrivit, för det är ni som inspirerat mig. 

  • Anonym (Socialt inkompetent)

    Är ett udda yrke att vara så pass socialt inkompetent i. Finns ju fullt av kvinnor (och en del män med) som helt utan vidare kan kommentera något de inte gillar med någon annans utseende. De kan inte heller ta om man ger igen med samma mynt, utan blir ledsna eller arga då. De förstår inte den typen av läxa/omvänd psykologi. Min mamma är sån. Men jag tror inte det är särskilt vanligt att "en sån" jobbar med ett serviceyrke 

  • korngryn

    Jag skulle inte gå dit igen. Betala massor av pengar för att bli förolämpad? Varför?

    Det påminner om en frisör för många år sen som sa att mitt hår såg ut som en risbuske, och undrade vart jag hade klippt mig sist. När jag svarade att det var hon som klippt mig de senaste gångerna blev hon skitsur. Som om det var jag som förolämpat henne och inte tvärtom?

  • Anonym (Andra)
    Anonym (Socialt inkompetent) skrev 2021-02-14 09:20:09 följande:

    Är ett udda yrke att vara så pass socialt inkompetent i. Finns ju fullt av kvinnor (och en del män med) som helt utan vidare kan kommentera något de inte gillar med någon annans utseende. De kan inte heller ta om man ger igen med samma mynt, utan blir ledsna eller arga då. 


    Men det är inom andra yrken? 
  • Anonym (Andra)

    Är det inte uteslutande kvinnor som jobbar på skönhetssalonger. Många måste väl  ha en social kompetens 

  • Anonym (Stammis)
    Flingan980 skrev 2021-02-14 07:57:32 följande:

    Jag valde att gå till samma salong igen, till stor del för jag ville försöka svara och se vad som händer.

    Så.. var där igår. Kom dit, hon tvättade av mitt ansikte, jag drog upp håret och då kom det där igen. Nu ska vi behandla din enorma panna. (Klump i magen hos mig och jag ger order till mig själv att säga något). Hon hinner säga: stackarn. NU svarar jag, mycket lugnt, ja, det är tur att jag kan ha lugg och kan dölja min stora panna. Hon fattar direkt och säger: nej nej, det var inte så jag menade, det gör extra ont på pannområdet med den behandlingen, det var därför jag sa så;


    Vad bra att det löste sig är du stammis där?
  • Flingan980
    Anonym (Stammis) skrev 2021-11-11 18:23:35 följande:

    Vad bra att det löste sig är du stammis där?


    Nej, jag kommer inte gå dit igen. Glad att jag svarade henne till slut men nu i efterhand skiter jag både i henne, i hennes salong eller att min panna är stor. ????

    Har gått i terapi och insett ett och annat, mådde dåligt förut, men nu är det bra med mig och jag lägger fokus på annat i livet. ??
  • Flingan980

    Ska vara glada smileys istället för frågetecken i mitt svar :)

  • Anonym (r)
    Flingan980 skrev 2021-12-03 07:09:52 följande:
    Nej, jag kommer inte gå dit igen. Glad att jag svarade henne till slut men nu i efterhand skiter jag både i henne, i hennes salong eller att min panna är stor. ????

    Har gått i terapi och insett ett och annat, mådde dåligt förut, men nu är det bra med mig och jag lägger fokus på annat i livet. ??
    Ge dom en recension på nätet
  • Anonym (Stammis)
    Flingan980 skrev 2021-12-03 07:11:20 följande:

    Ska vara glada smileys istället för frågetecken i mitt svar :)


    Det kan vara svårt att få till smileysarna ibland. Här du valt en annan salong slutat kanske med det?
Svar på tråden Är det okej med denna kommentar på en skönhetssalong?