• Anonym (Irriterad mamma)

Utv.samtal i skolan är numera ett skämt

Vad är det som egentligen har hänt med utv.samtalet i skolan? När jag gick i högstadiet gick man igenom med medföljande föräldern hur det faktiskt går i skolan dvs hur det gått på prov och vissa uppgifter samt hur man trivdes generellt. På barnens skola numera vet man inte om man ska skratta eller gråta. Barnen får själva berätta hur dom tycker det går. Vilket ämne tycker dom det går bra i, vilket ämne går det sämre i. Man får noll information om provresultat och egentligen noll vettig information eftersom min son i princip skulle kunna vara kass i alla ämnen utan att jag får veta det för jag får bara höra vad tusan han själv tycker. Har varit samma även under låg- och mellanstadiet men då var det inte av samma betydelse som nu när det ges betyg. Man får ju heller aldrig hem några prov eller provresultat som man fick när man själv var liten. Hörde att på makens skola när han växte upp så fick föräldrarna även skriva på proven för att visa att dom tagit del av provresultatet. 

Är det här bara ett korkat påhitt på mina barns skola eller är det samma sak på alla skolor numera? Funderar på att kontakta rektorn och säga att det här skämtet får ta slut nu och att man måste få hem riktig information. Vore också bra om det här påhittet med att det inte finns böcker i skolan längre kunde ta slut så man kunde se exakt vilka sidor dom har till läxor/prov. Är i vissa fall jättedålig information om vad dom har till prov så det går knappt att förhöra dom heller. Barnen själva vet inte heller vad dom egentligen har. Skolan är verkligen ett katastrofområde i mitt tycke och i min kommun går ändå mina barn på en skola som har bland dom bättre resultaten i slutbetyg. Vette sjutton vad dom då sysslar med på skolorna som har sämre resultat. Vem tusan havererade skolan politiskt och vilket parti ska man rösta på nästa val så det blir nån ordning igen?

• Svar på tråden Utv.samtal i skolan är numera ett skämt
  • jeanette02
    mari123 skrev 2021-01-22 04:42:43 följande:

Sorglig utveckling men helt i den nya tidens anda. Inga krav och annat otäckt. Jag tänker att det funkar jättebra ändå för föräldrar som tar ansvar för om man sitter med sitt barn när hen gör läxan så märker man väl om det börjat gå åt pipsvängen!? Barn till föräldrar som INTE tar ansvar har en lång väg att gå och jag vet inte om skolan kan hjälpa.

Det är både och, på sätt och vis är kraven enorma när man läser omdömen och betygskriterier och vad de ska uppnå för mål för ett visst betyg. Samtidigt får de inte alltid kunskapen med sig för att ha en chans att nå dit.

Tex redan i 6:an skulle ett av barnen belysa och resonera kring invandring och dess effekter i länder på både kort och lång sikt och dra slutsatser kring detta. Historiskt sett och i nutid.

Mm, alltså det är ganska märkliga formuleringar. Man måste ju ha fått med sig rätt bra grundkunskaper för ett sådant mål/kriterie. i betyget.

Min upplevelse är att ungdomarna och barnen ska skriva hur mycket som helst, resonera hit och dit, det är som att de ska prestera en hel bok utan faktiska fakta. Det är inte det viktiga längre i vissa ämnen, utan producera text är själva huvudmålet. Det är bra att lära sig föra resonemang, dokumentera men man måste ju få kunskap också så man vet vad man ska resonera om. Annars blir det flum, det finns mycket av i skolan idag. Men det varierar med ämne och lärare måste förtydliga.

Vissa lärare orkar vara lärare och ställa tydliga krav och då blir vissa föräldrar arga att det blir lite jobbigt för sin lille ängel, den har ju så mycket annat viktigt att göra. Ja jisses.
  • hammarhajen
    Anonym (Mamma till 5) skrev 2021-01-22 04:08:45 följande:

Här håller barnen också i sina egna utvecklingssamtal. Läraren har 4 utvecklingssamtal samtidigt, man får alltså sitta i var sitt hörn typ så går läraren runt och frågar hur det går. Jag vägrade boka utvecklingssamtal och menade på att det där kunde mitt barn berätta för mig vid köksbordet hemma inget jag behöver ta ledigt för. Utvecklingssamtalet är många gånger enda kontakten man som förälder har med skolan då vill jag kunna ta upp om jag funderar på något eller är orolig över något tex utan att ha 3 andra föräldrar som ska lyssna på det.

Fast tanken är ju att utvecklingssamtalet SKA vara elevens samtal, där eleven får reflektera över sitt lärande. Inte så lätt för en liten elev förstås, men man börjar träna på strukturen och processen som liten.

Tror mycket av missnöjet ligger i att en del föräldrar förväntar sig en service som skolan faktiskt inte ger. Utvecklingssamtalen är inte till för att föräldern "ska få veta hur det går" utan den infon får man som förälder själv läsa sig till i skolplattformar och liknande. Och ställa egna krav på sitt barn att ta hem prov och att logga in på skolans konto hemifrån och visa klassens uppgifter, matriser etc.

Forskning visar att det är bra för lärandet att själv äga processen. Den elev som själv kan berätta om sina styrkor och sitt nästa steg lär sig mer än den som sitter tyst och låter läraren prata. Därför är ett av syftena med utvecklingssamtal numera att träna elever i just det. Samtalet ska också fokusera på lärande och på kunskaper. Andra saker (skolmat, föräldrars åsikter om läxor, arg på slöjdläraren etc) finns det inte riktigt utrymme för.

Vill man som förälder lyfta andra frågor (för det kan man förstås vilja!) kan man såklart boka ett annat samtal eller be om en telefontid med läraren. Precis som om man har frågor kring ett specifikt ämne, då är man såklart välkommen att kontakta den läraren. När elever har olika lärare i alla ämnen är det helt klart det bästa sättet - man kan inte ha utvecklingssamtal med nio lärare och det är omöjligt för läraren i svenska (om det är hen som har utvecklingssamtalet) att konkret berätta hur eleven ska utvecklas i kemi. 
  • Anonym (Meningslöst)
    hammarhajen skrev 2021-01-22 05:48:44 följande:

Fast tanken är ju att utvecklingssamtalet SKA vara elevens samtal, där eleven får reflektera över sitt lärande. Inte så lätt för en liten elev förstås, men man börjar träna på strukturen och processen som liten.

Tror mycket av missnöjet ligger i att en del föräldrar förväntar sig en service som skolan faktiskt inte ger. Utvecklingssamtalen är inte till för att föräldern "ska få veta hur det går" utan den infon får man som förälder själv läsa sig till i skolplattformar och liknande. Och ställa egna krav på sitt barn att ta hem prov och att logga in på skolans konto hemifrån och visa klassens uppgifter, matriser etc.

Forskning visar att det är bra för lärandet att själv äga processen. Den elev som själv kan berätta om sina styrkor och sitt nästa steg lär sig mer än den som sitter tyst och låter läraren prata. Därför är ett av syftena med utvecklingssamtal numera att träna elever i just det. Samtalet ska också fokusera på lärande och på kunskaper. Andra saker (skolmat, föräldrars åsikter om läxor, arg på slöjdläraren etc) finns det inte riktigt utrymme för.

Vill man som förälder lyfta andra frågor (för det kan man förstås vilja!) kan man såklart boka ett annat samtal eller be om en telefontid med läraren. Precis som om man har frågor kring ett specifikt ämne, då är man såklart välkommen att kontakta den läraren. När elever har olika lärare i alla ämnen är det helt klart det bästa sättet - man kan inte ha utvecklingssamtal med nio lärare och det är omöjligt för läraren i svenska (om det är hen som har utvecklingssamtalet) att konkret berätta hur eleven ska utvecklas i kemi. 

I mitt ena barns skola är det just så. Alla lärare sitter i aulan och man går sen runt och pratar med var och en om hur barnet klarar just det ämnet. Kanonbra! Det är en högpresterande skola med mycket goda resultat. Jag hoppas att mitt andra barn kan få börja där snart.

Någonstans kan jag tycka att du som lärare borde kunna ta till dig ett föräldramissnöje. Det känns väldigt tondövt att hänvisa till att det ska vara så, när föräldrar är missnöjda och skolresultaten rasar. Var är yrkesstoltheten?
  • molly50
    Anonym (Skolplattformen) skrev 2021-01-21 19:50:07 följande:

Samma sak här. Det funkade ändå bra när dotter gick i skolor som hade Unikum eller Schoolsoft, då fick man all information där. Men nu går hon i kommunal skola i Stockholms stad och den egenutvecklade skolplattformen är en katastrof. Jag vet inte om den fortfarande inte funkar tekniskt (efter flera år) eller om det bara är för krångligt för lärarna att lägga in information så att de inte lyckas få ut något annat än klassens veckobrev. Jag har försökt i 1,5 år att byta telefonnummer i systemet och är det lika svårt för lärarna att använda det så förstår jag att de ger upp. 

Jag vet inte vad ni har för skolplattform.
    Men vi har Infomentor. Och den funkar inte alltid klockrent.
    Vi får t ex inte alltid aviseringar när det kommit ny information.
    Eller så får vi aviseringar flera gånger samma dag om information som vi redan läst.
    Så ibland så missar man information ifrån lärarna.
    Så när vi få en gång fick hem ett argt brev ifrån lärarna om att vi inte skulle lägga över ansvaret för att få information på våra barn så påpekade jag bristerna med appen för lärarna.
    Varpå jag t om fick medhåll från vissa lärare.
    Så jag håller med om att plattformarna inte alltid funkar som de ska.
  • Anonym (Tre barn)
    mari123 skrev 2021-01-22 04:42:43 följande:

Sorglig utveckling men helt i den nya tidens anda. Inga krav och annat otäckt. Jag tänker att det funkar jättebra ändå för föräldrar som tar ansvar för om man sitter med sitt barn när hen gör läxan så märker man väl om det börjat gå åt pipsvängen!? Barn till föräldrar som INTE tar ansvar har en lång väg att gå och jag vet inte om skolan kan hjälpa.

Vet inte hur gammal du eller dina barn men jag tycker nog att det ställs minst lika höga krav på min 14-åring för ett visst betyg som det gjordes på 70-talet när jag gick i skolan.

Däremot ställts det krav på annat sätt, att eleverna agerar och driver själva, det är mycket mer självständigt arbete och mindre mata in fakta (även om det fortfarande finns prov med att bara mata in fakta).

Dottern hade redan i 6:an uppgifter av ganska fri natur, där de utifrån ett ämne (valt utifrån vissa ramar då) själva ska ta reda på fakta, visa källhänvisningar och självständigt skriva ett alster på ett antal sidor.

Eleverna förväntas själva klara av disposition, sammanfattning, inledning, fakta, frågeställningar, slutsatser. Samt helst illustrativa faktabilder. Vi pratar alltså om 12-åringar.

På 70-talet kunde man få höga betyg enbart genom att mata ur sig fakta på proven. Det räcker inte idag. Eleverna måste mer självständigt och proaktivt arbeta med ämnena.
  • jeanette02
    Anonym (Tre barn) skrev 2021-01-22 09:45:36 följande:

Vet inte hur gammal du eller dina barn men jag tycker nog att det ställs minst lika höga krav på min 14-åring för ett visst betyg som det gjordes på 70-talet när jag gick i skolan.

Däremot ställts det krav på annat sätt, att eleverna agerar och driver själva, det är mycket mer självständigt arbete och mindre mata in fakta (även om det fortfarande finns prov med att bara mata in fakta).

Dottern hade redan i 6:an uppgifter av ganska fri natur, där de utifrån ett ämne (valt utifrån vissa ramar då) själva ska ta reda på fakta, visa källhänvisningar och självständigt skriva ett alster på ett antal sidor.

Eleverna förväntas själva klara av disposition, sammanfattning, inledning, fakta, frågeställningar, slutsatser. Samt helst illustrativa faktabilder. Vi pratar alltså om 12-åringar.

På 70-talet kunde man få höga betyg enbart genom att mata ur sig fakta på proven. Det räcker inte idag. Eleverna måste mer självständigt och proaktivt arbeta med ämnena.

Mm, jag tycker det är sorgligt att man slängt fakta överbord överlag, eftersom har man inte kunskapen hur ska man få ihop några vettiga slutsatser och reflektioner. Hade jag vetat att skolan blivit så märklig i Sverige lite tidigare hade vi bott i mannens hemland. Där gör man som i Sverige delvis, men man lär sig grunderna mer först. Kunna stava, har ordning i klassrummen, de är långt före oss i språk, matematik, ja alla ämnen när vi jämför med kusinerna. Då har både vi och familjerna utomlands "normala" barn. Om du förstår hur jag menar :)

Jag undrar ibland vad själva syftet är att bara spotta ur sig långa texter? Producera mer text brukar ett av mina barn höra. Ok, visst men om vad.

Man ska skriva en roman numera på hemkunskapen t ex när de bakar Muffins. Dokumentationen blir viktigare än själva lärandet om hem och konsumentkunskap. Lite balans tack.
  • Anonym (Pop)

Har ni inte Unikum eller liknande där du kunnat ta del av mål och matriser så du kunnat vara förberedd om du hade några frågor?

• mari123
    Anonym (Tre barn) skrev 2021-01-22 09:45:36 följande:

Mina barn är vuxna sedan länge så jag har ingen insyn i skolan. Jag bara tog TS inlägg på allvar. Låter JÄTTEBRA om skolan är som du beskriver den! "Korvstoppning" som det var förr är ju ingen hit.
  • hammarhajen
    Anonym (Meningslöst) skrev 2021-01-22 07:17:30 följande:
    I mitt ena barns skola är det just så. Alla lärare sitter i aulan och man går sen runt och pratar med var och en om hur barnet klarar just det ämnet. Kanonbra! Det är en högpresterande skola med mycket goda resultat. Jag hoppas att mitt andra barn kan få börja där snart.

Någonstans kan jag tycka att du som lärare borde kunna ta till dig ett föräldramissnöje. Det känns väldigt tondövt att hänvisa till att det ska vara så, när föräldrar är missnöjda och skolresultaten rasar. Var är yrkesstoltheten?
    Din åsikt är inte den enda. Finns många som ser fördelar med dagens system också. 

Min yrkesstolthet ligger annars i att se till elevernas lärande, inte till föräldrars vilja att allt ska vara på det sätt de själva önskar. Mitt läraruppdrag styrs av våra kursplaner och läroplaner, av Skolverket och dess allmänna råd. Jag personligen kan tycka både bra och mindre bra om vissa saker, men i yrkesrollen ligger att följa det som är bestämt. Av mina chefer, av våra myndigheter och av våra folkvalda politiker. Inte av en missnöjd förälder.

Resultaten rasar för övrigt inte på min skola, tvärt om. Även kommunen klättrar och klarar sig bra i jämförelse.
  • Anonym (Glennie)
    Anonym (x) skrev 2021-01-21 18:49:30 följande:
    Maila läraren? 

Jag har 25 elever i nästan alla skolans ämnen plus 50 ytterligare elever i engelska. Eleverna har läxa varje vecka, och får tillbaka sina rättade läxor. Jag tycker man kan utgå att föräldrarna får ta sitt föräldraansvar och ber sina barn att få se resultaten - eller att man frågar sina barn ett tag efter ett prov hur det har gått och att man annars tar och mailar läraren. 

Jag tänker inte sitta och maila drygt 80 föräldrar varje vecka - det har jag ingen tid med. 
    Och hur gör man med de prov där inte läraren tillåter att eleven tar hem provet för att visa resultatet? Har ett barn som  går i högstadiet och där faller dom flesta prov inom ramen för prov som ej får tas hem och visas.

Har även barn i låg- och mellanstadiet, i olika skolor. Samtliga skolor använder sej av SchoolSoft. Tyvärr sköts det mycket dåligt från lärarnas sida. Det är sällan det ligger vare sej läxor eller prov eller provresultat där, vilket vi som föräldrar blivit lovade. Jag har som väl är barn som klarar att hålla koll på när dom har läxor, men det finns en del barn som inte gör det. Vid varje föräldramöte tas det här upp. Föräldrar som ber om att få läxor och prov inlagda så dom kan påminna och hjälpa sina barn. Varje gång lovar lärarna att vara noga med detta. Summa summarum är det kanske en tredjedel som läggs ut så vi föräldrar kan se. Att klaga hjälper inte varken till lärare eller rektor. Svaret är samma varje gång. En del lärare har så svårt med det här med teknik. Föräldraansvar i all ära, men läraransvaret är tyvärr allt för ofta under all kritik.
Svar på tråden Utv.samtal i skolan är numera ett skämt