• Anonym (Irriterad mamma)

Utv.samtal i skolan är numera ett skämt

Vad är det som egentligen har hänt med utv.samtalet i skolan? När jag gick i högstadiet gick man igenom med medföljande föräldern hur det faktiskt går i skolan dvs hur det gått på prov och vissa uppgifter samt hur man trivdes generellt. På barnens skola numera vet man inte om man ska skratta eller gråta. Barnen får själva berätta hur dom tycker det går. Vilket ämne tycker dom det går bra i, vilket ämne går det sämre i. Man får noll information om provresultat och egentligen noll vettig information eftersom min son i princip skulle kunna vara kass i alla ämnen utan att jag får veta det för jag får bara höra vad tusan han själv tycker. Har varit samma även under låg- och mellanstadiet men då var det inte av samma betydelse som nu när det ges betyg. Man får ju heller aldrig hem några prov eller provresultat som man fick när man själv var liten. Hörde att på makens skola när han växte upp så fick föräldrarna även skriva på proven för att visa att dom tagit del av provresultatet. 

Är det här bara ett korkat påhitt på mina barns skola eller är det samma sak på alla skolor numera? Funderar på att kontakta rektorn och säga att det här skämtet får ta slut nu och att man måste få hem riktig information. Vore också bra om det här påhittet med att det inte finns böcker i skolan längre kunde ta slut så man kunde se exakt vilka sidor dom har till läxor/prov. Är i vissa fall jättedålig information om vad dom har till prov så det går knappt att förhöra dom heller. Barnen själva vet inte heller vad dom egentligen har. Skolan är verkligen ett katastrofområde i mitt tycke och i min kommun går ändå mina barn på en skola som har bland dom bättre resultaten i slutbetyg. Vette sjutton vad dom då sysslar med på skolorna som har sämre resultat. Vem tusan havererade skolan politiskt och vilket parti ska man rösta på nästa val så det blir nån ordning igen?

• Svar på tråden Utv.samtal i skolan är numera ett skämt
  • Anonym (000)
    Anonym (Meningslöst) skrev 2021-01-21 11:15:57 följande:

Vi får höra att allt går bra, eftersom barnet klarar målen. Att barnet är betydligt svagare i ett ämne, i jämförelse med de andra, tas inte upp. Barnet klarar målet. Allt går bra. Vi övar hemma, men det är svårt att veta på vad och hur, när det enda vi får till oss är att allt går bra.

Finns info inte på plattform eller veckobrev? Vet inte barnet själv heller?
  • Anotherone
    Anonym (A) skrev 2021-01-21 10:47:38 följande:

Å andra sidan både kan och förväntas man nog vara delaktig mer digitalt. 

Det hänger på om det digitala ger någon information. På vår skolplattform hittar du väldigt lite info, inga provresultat etc. När vi har samtal är det med klassläraren enbart och han har inte koll på hur det går i övriga ämnen. 

Dottern fick F i ett ämne i åk 6. Inte en förvarning om detta fick vi fast läraren påstod att hon minsann tagit upp det på elevkonferensen.  

Nej då är det förstås svårt. Jag kan följa min sons skolarbete på veckobasis, jag vet precis vilka uppgifter han har att lösa och lärarens återkoppling vartefter. Sen är jag inte inne där varje vecka såklart. Nu har det varit rätt mkt efter årsskiftet eftersom de studerar på distans och då vill jag ha mer koll.
    Men finns det ingen info där så kan man inte veta hur det ligger till. Skolan har ingen plan för att göra föräldrarna mer delaktiga? Har barnet tillgång till informationen i sin del av systemet?

Elevkonferens är inte samma sak som utvecklingssamtal, men jag kanske missförstår? Elevkonferens håller kollegiet kring en klass eller årskurs var eller varannan vecka för att diskutera upplägg, planera aktiviteter och sen i vissa fall tar man upp specifika elever som kanske börjar halka efter, behöver stöd etc. Ibland kan ju en lärare ha snappat upp något som alla behöver känna till och så har man en dialog kring det.
    Om ditt barns lärare tagit upp din dotters prestation på en elevkonferens och dotterns mentor inte hört av sig till er så vore det ju inte alls bra!
  • Anonym (Meningslöst)
    Anonym (000) skrev 2021-01-21 11:21:35 följande:

Finns info inte på plattform eller veckobrev? Vet inte barnet själv heller?

Viss information finns. Barnet är lite för litet för att kunna sammanfatta vad som fallerar. Vi har hyfsad koll, men det hade varit bra om skolan kunde berätta vad som också gick mindre bra. Man kan tycka att det borde ligga också i deras intresse att eleverna klarar sig bra.
  • Anonym (Lia)

Jag håller tyvärr med. Är själv gymnasielärare och det är svårt att hålla utvecklingssamtal, tagit några år att lära mig. Det är fortfarande svårt att prata ämnen där läraren jobbar långt från mig, har gett bristfällig information och eleven inte är pratsam och har koll.

Jag tycker inte att barnens (lågstadiet) utvecklingsamtal ger så mycket. Lärarnas infomentorklick är svårlästa även för mig som utbildad lärare.

Böcker är två skäl: kostnad. Besparingskrav på besparingskrav. Och digitalisering, det ses som finare med digitala böcker, och har man väl köpt in blir det ju billigare.

• Anonym (A)
    Om ditt barns lärare tagit upp din dotters prestation på en elevkonferens och dotterns mentor inte hört av sig till er så vore det ju inte alls bra!

Precis så, hon säger sig ha tagit upp det men inte har kontaktat oss om det. När dottern slirade i matten ringde läraren mig och frågade vad vi kan göra. Vi kallade in extrahjälp och det gick bra. Tacksam för den återkopplingen.

• Anonym (Irriterad mamma)

Om man får noll information om provresultat och resultat på andra uppgifter vare sig muntligt på utv.samtal eller via skolportal hur är det tänkt på att man ska kunna ha nån koll om man inte har ett barn som berättar allt sanningsenligt själv?

Min man och jag är akademiker. Vi vill ha kalla fakta och siffror inte nåt ältande om hur sonen själv UPPLEVER sig bättre eller sämre i ett eller flera ämnen på utv.samtal. Och då är vi engagerade föräldrar och stöttar våra barn så fort dom vill ha hjälp med vilket ämne det nu är och vill att dom klarar sig bra i skolan. 

• Anonym (A)
    Vi vill ha kalla fakta och siffror inte nåt ältande om hur sonen själv UPPLEVER sig bättre eller sämre i ett eller flera ämnen på utv.samtal. Och då är vi engagerade föräldrar och stöttar våra barn så fort dom vill ha hjälp med vilket ämne det nu är och vill att dom klarar sig bra i skolan. 

Håller med.
  • Anonym (tidengår...)
    Anonym (Irriterad mamma) skrev 2021-01-21 13:03:26 följande:

Om man får noll information om provresultat och resultat på andra uppgifter vare sig muntligt på utv.samtal eller via skolportal hur är det tänkt på att man ska kunna ha nån koll om man inte har ett barn som berättar allt sanningsenligt själv?

Min man och jag är akademiker. Vi vill ha kalla fakta och siffror inte nåt ältande om hur sonen själv UPPLEVER sig bättre eller sämre i ett eller flera ämnen på utv.samtal. Och då är vi engagerade föräldrar och stöttar våra barn så fort dom vill ha hjälp med vilket ämne det nu är och vill att dom klarar sig bra i skolan. 

Lustigt, vad har hänt med systemet? Det låter lite flummigt.
    När jag gick i skolan var vi tvungna få föräldrarnas underskrifter på prov och ta tillbaka till läraren.

Om föräldrarna är medvetna om vad barnet behöver bättra sig i, kan de ju själva hjälpa till extra/anlita hjälp för sitt barn med tex läxläsning. Nu får ni inte mycket info, så förstår problemet.

Kan ni prata med klassföreståndare/rektor om förbättrad kontakt/info? Om ni gjort det, vad säger skolan?
  • Anonym (Min dotter)

I våras var min dotter bara godkänd i matte, idrott, bild och slöjd. Inte ett ord om detta hade läraren sagt! När jag frågat har hon bara svarat att allt går bra.

Jag är en extremt engagerad förälder och vänder mig ut och in för att hjälpa mina barn, men vad ska man göra när de inte berättar något!?

• Anonym (tidengår...)
    Anonym (Min dotter) skrev 2021-01-21 13:28:30 följande:

I våras var min dotter bara godkänd i matte, idrott, bild och slöjd. Inte ett ord om detta hade läraren sagt! När jag frågat har hon bara svarat att allt går bra.

Jag är en extremt engagerad förälder och vänder mig ut och in för att hjälpa mina barn, men vad ska man göra när de inte berättar något!?

Ja, kan ni gå ihop flera föräldrar och begära ändring? Hjälper det att prata med rektor om att ändra systemet?
Svar på tråden Utv.samtal i skolan är numera ett skämt