• Anonym (Irriterad mamma)

Utv.samtal i skolan är numera ett skämt

Vad är det som egentligen har hänt med utv.samtalet i skolan? När jag gick i högstadiet gick man igenom med medföljande föräldern hur det faktiskt går i skolan dvs hur det gått på prov och vissa uppgifter samt hur man trivdes generellt. På barnens skola numera vet man inte om man ska skratta eller gråta. Barnen får själva berätta hur dom tycker det går. Vilket ämne tycker dom det går bra i, vilket ämne går det sämre i. Man får noll information om provresultat och egentligen noll vettig information eftersom min son i princip skulle kunna vara kass i alla ämnen utan att jag får veta det för jag får bara höra vad tusan han själv tycker. Har varit samma även under låg- och mellanstadiet men då var det inte av samma betydelse som nu när det ges betyg. Man får ju heller aldrig hem några prov eller provresultat som man fick när man själv var liten. Hörde att på makens skola när han växte upp så fick föräldrarna även skriva på proven för att visa att dom tagit del av provresultatet. 

Är det här bara ett korkat påhitt på mina barns skola eller är det samma sak på alla skolor numera? Funderar på att kontakta rektorn och säga att det här skämtet får ta slut nu och att man måste få hem riktig information. Vore också bra om det här påhittet med att det inte finns böcker i skolan längre kunde ta slut så man kunde se exakt vilka sidor dom har till läxor/prov. Är i vissa fall jättedålig information om vad dom har till prov så det går knappt att förhöra dom heller. Barnen själva vet inte heller vad dom egentligen har. Skolan är verkligen ett katastrofområde i mitt tycke och i min kommun går ändå mina barn på en skola som har bland dom bättre resultaten i slutbetyg. Vette sjutton vad dom då sysslar med på skolorna som har sämre resultat. Vem tusan havererade skolan politiskt och vilket parti ska man rösta på nästa val så det blir nån ordning igen?

• Svar på tråden Utv.samtal i skolan är numera ett skämt
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Högstadielärare) skrev 2021-01-21 16:14:45 följande:
    Usch, ta upp det med facket! Vårt fackliga ryter ifrån så fort rektorn säger att hen vill att vi ska uppdatera efter varje prov.

Det är bra, säger den fackliga, men det är inget vi hinner med.

De som hinner är välkomna att göra så.
    Vi har ingen lokal representant på skolan, nästa person upp i ledet är totalt oerfaren (har väl ett års erfarenhet nu) och nästa vet jag inte ens vem det är man isf ska prata med. Jag tror tyvärr inte de kommer göra nåt åt det här, jag jobbar på en friskola (koncern) och så här sköter de alla sina skolor i Sverige.

Man måste inte uppdatera matrisen efter varje uppgift men de andra sakerna jag berättade om ska alltid göras, alltså utvärderingen A-F och kommentarer. Matrisen ska senast uppdateras en gång per termin men i realiteten blir det en gång i månaden, för vet du vad vi gör då?? Jo, då går vi igenom varenda elev på programmet, för varje ämne hur de ligger till så jag måste färgkoda varje elev utifrån hur den ligger till i ämnet! Bra tanke, man ser vilka elever som har svårigheter i många ämnen, vilka ämnen som inte verkar funka som de ska (lärarens "ansvar", så klart) och om eleverna riskerar F, särskilt när det närmar sig studenten, men det tar så klart tid för mig som lärare, för att inte tala om själva genomgången! Det är så man spyr...
  • Alessia
    Grundskolan och motsvarande skolformer

I grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare ha ett utvecklingssamtal minst en gång varje termin. Utvecklingssamtalet ska handla om

hur skolan bäst kan stödja elevens kunskapsutveckling och sociala utveckling
    vilka insatser som behövs för att eleven ska nå kunskapskraven och utvecklas så långt som möjligt inom ramen för läroplanen.

Det är viktigt att utvecklingssamtalet både är framåtsyftande och tillbakablickande. Informationen som ges från skolan ska grunda sig på en utvärdering av elevens utveckling i förhållande till läroplanen och kunskapskraven i de ämnen eller ämnesområden som eleven får undervisning i. I de årskurser i grundskolan och motsvarande skolformer där betyg inte sätts ska en skriftlig individuell utvecklingsplan (IUP) upprättas en gång per läsår. Det ska ske i samband med ett av utvecklingssamtalen.

Källor: 10 kapitlet 12?13 §§, 11 kapitlet 15?16 a §§, 12 kapitlet 12?13 a §§, 13 kapitlet 12?13 §§ skollagen, Skolverkets allmänna råd med kommentarer om utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen sidorna 11?16.

Individuella utvecklingsplanen (IUP)
    Saxat från Skolverkets hemsida:
    H
    ar inte utvecklingssamtalet utformats med stöd av ovanstående vet inte läraren vad han/hon sysslar med.

• molly50
    Anonym (Irriterad mamma) skrev 2021-01-21 08:45:58 följande:

Vad är det som egentligen har hänt med utv.samtalet i skolan? När jag gick i högstadiet gick man igenom med medföljande föräldern hur det faktiskt går i skolan dvs hur det gått på prov och vissa uppgifter samt hur man trivdes generellt. På barnens skola numera vet man inte om man ska skratta eller gråta. Barnen får själva berätta hur dom tycker det går. Vilket ämne tycker dom det går bra i, vilket ämne går det sämre i. Man får noll information om provresultat och egentligen noll vettig information eftersom min son i princip skulle kunna vara kass i alla ämnen utan att jag får veta det för jag får bara höra vad tusan han själv tycker. Har varit samma även under låg- och mellanstadiet men då var det inte av samma betydelse som nu när det ges betyg. Man får ju heller aldrig hem några prov eller provresultat som man fick när man själv var liten. Hörde att på makens skola när han växte upp så fick föräldrarna även skriva på proven för att visa att dom tagit del av provresultatet. 

Är det här bara ett korkat påhitt på mina barns skola eller är det samma sak på alla skolor numera? Funderar på att kontakta rektorn och säga att det här skämtet får ta slut nu och att man måste få hem riktig information. Vore också bra om det här påhittet med att det inte finns böcker i skolan längre kunde ta slut så man kunde se exakt vilka sidor dom har till läxor/prov. Är i vissa fall jättedålig information om vad dom har till prov så det går knappt att förhöra dom heller. Barnen själva vet inte heller vad dom egentligen har. Skolan är verkligen ett katastrofområde i mitt tycke och i min kommun går ändå mina barn på en skola som har bland dom bättre resultaten i slutbetyg. Vette sjutton vad dom då sysslar med på skolorna som har sämre resultat. Vem tusan havererade skolan politiskt och vilket parti ska man rösta på nästa val så det blir nån ordning igen?

Jag känner inte riktigt igen mig i det här.
    Vi får alltid veta hur det går för våra barn i skolan,på prov osv när vi är på utvecklingssamtal.
    Vi har också en app,Infomentor,,där vi själva kan logga in och se bedömningar på varje ämne,betyg osv..
    Det kanske vore något att lämna som ett förslag till dina barns skola?
  • Anonym (x)
    Anonym (Irriterad mamma) skrev 2021-01-21 13:03:26 följande:

Om man får noll information om provresultat och resultat på andra uppgifter vare sig muntligt på utv.samtal eller via skolportal hur är det tänkt på att man ska kunna ha nån koll om man inte har ett barn som berättar allt sanningsenligt själv?

Min man och jag är akademiker. Vi vill ha kalla fakta och siffror inte nåt ältande om hur sonen själv UPPLEVER sig bättre eller sämre i ett eller flera ämnen på utv.samtal. Och då är vi engagerade föräldrar och stöttar våra barn så fort dom vill ha hjälp med vilket ämne det nu är och vill att dom klarar sig bra i skolan. 

Maila läraren? 

Jag har 25 elever i nästan alla skolans ämnen plus 50 ytterligare elever i engelska. Eleverna har läxa varje vecka, och får tillbaka sina rättade läxor. Jag tycker man kan utgå att föräldrarna får ta sitt föräldraansvar och ber sina barn att få se resultaten - eller att man frågar sina barn ett tag efter ett prov hur det har gått och att man annars tar och mailar läraren. 

Jag tänker inte sitta och maila drygt 80 föräldrar varje vecka - det har jag ingen tid med. 
  • hammarhajen

De allra flesta skolor har skriftlig information i skolplattformar. Vi skriver in information om alla elever på samma sätt, på samma ställe. Och informerar om var och hur man får tillgång till info. Med filmer och foton som stöd för föräldrar att hitta rätt. De flesta hittar in och får info. Några påstår däremot att "de inte får veta någonting" trots att de får exakt samma som alla andra föräldrar. 

Angående elevledda utvecklingssamtal: De samtal vi hade som barn, där föräldern fick info från läraren, är borttagna. Nu förväntas föräldrar läsa information på egen hand och samtalen har fått ett annat syfte. Skolan ska vila på vetenskaplig grund och följa forskning. Den forskning som finns om lärande säger att människor lär sig bäst när de är medvetna om sin lärandeprocess. Att kunna berätta om sina styrkor och utvecklingsområden i olika ämnen hjälper eleven att lära vidare.

Angående läroböcker har målet med undervisning aldrig varit att föräldrar ska veta vilka sidor ett barn ska läsa till ett prov. Målet är att eleven ska lära sig ett innehåll, utveckla sina kunskaper, lära sig att lära, att reflektera, koppla ihop olika faktakunskaper etc. I vårt moderna samhälle är det nödvändigt att lära sig om källkritik, kunna hämta information från andra källor än bara pappersböcker och att kunna skriva, publicera och samarbeta på digitala ytor. 

Får man inte hem böcker längre får man säkert hem en dator. Precis lika bra som man kan öppna en historiebok, kan man be barnet logga in på skolkontot hemma och visa sina uppgifter och arbeten. 

• Anonym (Skolplattformen)

Samma sak här. Det funkade ändå bra när dotter gick i skolor som hade Unikum eller Schoolsoft, då fick man all information där. Men nu går hon i kommunal skola i Stockholms stad och den egenutvecklade skolplattformen är en katastrof. Jag vet inte om den fortfarande inte funkar tekniskt (efter flera år) eller om det bara är för krångligt för lärarna att lägga in information så att de inte lyckas få ut något annat än klassens veckobrev. Jag har försökt i 1,5 år att byta telefonnummer i systemet och är det lika svårt för lärarna att använda det så förstår jag att de ger upp. 

• Anonym (Irriterad mamma)
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-01-21 15:38:58 följande:

Kan du inte gå på samtalen utan barnen? Har aldrig haft med min son, honom kan jag prata med hemma. 

Det är barnet som ska hålla i samtalet. Barnet har ett papper där hen läser frågor av typen "Vilka ämnen tycker jag är roliga?", "Vilka ämnen är svåra?", "Vad kan jag göra för att det ska bli lättare?", "Trivs jag i skolan?". Barnet svarar sen pä sin egna fråga och man har ingen uppföljning när man som min son sagt att han ska läsa mer hemma och sen absolut inte gjort det för han ljuger och säger det läraren vill höra.

Är ett helt sjukt upplägg enligt mig.
  • Anonym (Mamma till 5)

Här håller barnen också i sina egna utvecklingssamtal. Läraren har 4 utvecklingssamtal samtidigt, man får alltså sitta i var sitt hörn typ så går läraren runt och frågar hur det går. Jag vägrade boka utvecklingssamtal och menade på att det där kunde mitt barn berätta för mig vid köksbordet hemma inget jag behöver ta ledigt för. Utvecklingssamtalet är många gånger enda kontakten man som förälder har med skolan då vill jag kunna ta upp om jag funderar på något eller är orolig över något tex utan att ha 3 andra föräldrar som ska lyssna på det.

• mari123

Sorglig utveckling men helt i den nya tidens anda. Inga krav och annat otäckt. Jag tänker att det funkar jättebra ändå för föräldrar som tar ansvar för om man sitter med sitt barn när hen gör läxan så märker man väl om det börjat gå åt pipsvängen!? Barn till föräldrar som INTE tar ansvar har en lång väg att gå och jag vet inte om skolan kan hjälpa.

• jeanette02
    Anonym (Mamma till 5) skrev 2021-01-22 04:08:45 följande:

Här håller barnen också i sina egna utvecklingssamtal. Läraren har 4 utvecklingssamtal samtidigt, man får alltså sitta i var sitt hörn typ så går läraren runt och frågar hur det går. Jag vägrade boka utvecklingssamtal och menade på att det där kunde mitt barn berätta för mig vid köksbordet hemma inget jag behöver ta ledigt för. Utvecklingssamtalet är många gånger enda kontakten man som förälder har med skolan då vill jag kunna ta upp om jag funderar på något eller är orolig över något tex utan att ha 3 andra föräldrar som ska lyssna på det.

Men hjälp, det låter ju inte klokt. Inte ska man väl sitta ihop med andra föräldrar och barn. Vilken märklig skola faktiskt. Så ska det väl inte vara egentligen?

Ts, Vi har bra utvecklingssamtal, visst de är uppbyggda av eleverna, men utgår från ett fast schema. Så man går igenom alla ämnen, mål osv.

De äldre barnen lite mer ingående såklart (högstadie)

All info får vi via Infomentor. Allt. Med utökad i loggning alltså bankid ser man allt man kan se, omdömen, betygsvarning om det finns någon, ja allt.

Vi får även Mail och ibland SMS så fort det är något extra. Men Infomentor är super, där läggs info ut. Sedan har ju eleverna själva tillgång till sina planeringar och TO Do grejer i Classroom.

Vi har även fått hem prov som ska skrivas under och information som vi ska visa att vi tagit del av.

Kommunal skola i en vanlig enkel mindre stad.
Svar på tråden Utv.samtal i skolan är numera ett skämt