Inlägg från: Anonym (Liv) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Liv)

Frånvaro på jobbet skapar problem

Anonym (Mo) skrev 2021-01-21 15:47:03 följande:

Ja så kan ju hända men det verkar inte vara enda problemet här. Kanske är det så att din attityd att det inte är så viktigt eller så noga att jobbet blir gjort som dina chefer märker. Normalt brukar man kunna ha en dialog med sin chef om läget och försöker man och anstränger sig att lösa saker så brukar det märkas. Istället för att tänka att de får slappna av eller det är deras problem att lösa. Finns alltför många med den attityden i kommunal verksamhet, själv upplevt tyvärr. Sen kan det absolut finnas situationer där man måste vara borta mycket pga sjukdom men som sagt hur man hanterar det och attityden blir då ännu viktigare.

Det är det här vi försöker skapa på möten med facket och HR. Något slags samarbete utifrån omständigheter. Och jag jobbade hela jul och mellandagarna när det var arbetsdagar så min dotter fick gå på dagis när nästan ingen annan var där. Men då var hon Jo inte sjuk förstås.
  • Anonym (Liv)
    Anonym (Ja du!) skrev 2021-01-21 15:46:29 följande:

Det betyder att personen anser att du är ett troll och att du är dålig på att trolla.

Det är inte första gången som jag blir misstänkt för det. Jag vet inte riktigt vad det betyder, är det så att det som jag beskrivit verkar vara osannolikt? Varför upplevs det så?
  • Anonym (Liv)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2021-01-21 15:37:39 följande:

Att det jobbar personer med sån här attityd är fan skrämmande. Vadå "slappna av och gillar läget" och "ingen som lider av det", fattar inte du att de utredningar du har hand om kan ha en stor inverkan på deras liv?? Om du inte klarar av din arbetsbörda får du prata med din chef om att lägga ut några av dina ärenden på andra.

Sen förstår jag inte varför du känner dig stressad över deadlines när du uppenbart skiter i de stackare som sitter och väntar på sina utredningar.

Det är ingen som väntar på mina utredningar förutom mina chefer. Personer finns redan i vår verksamhet och får vad de behöver. Det behövs bara beskriva det för papper utifrån krav på verksamheten.
  • Anonym (Liv)
    Anonym (Be) skrev 2021-01-21 16:31:52 följande:

Ts. När du vabbat antar jag att du alltid tar ersättning från Fk? Gör man inte det har man nämligen inte rätt att vara ledig. Det kan vara bra att veta. Så att du inte struntar i att ta ut från Fk för att inte belasta samhället, för då kan arbetsgivaren absolut säga upp dig pga ogiltig frånvaro

Det gör jag. Vi hade inte klarat oss ekonomiskt annars.
  • Anonym (Liv)
    Limeblad skrev 2021-01-21 16:25:40 följande:

Man blir ju nyfiken vad det är för utredningar du gör som tar så lång tid och samtidigt är totalt meningslösa.

Det har inget med tråden att göra. Sedan är de viktiga på så sätt att det blir skrivet vilka behov kunderna har ifall de inte får vad de behöver, men inget ändras drastiskt när en utredning är färdig. Deras personal gör redan allt som behövs och lite till. Sedan har jag fler arbetsuppgifter än det. Men andra uppgifter kan inte chefer peka på eller skapa dead lines för.
  • Anonym (Liv)
    Anonym (Merica) skrev 2021-01-21 16:48:29 följande:

Det är därför kvinnofolk ska vara hemma istället för att försöka sig på larv som jobb.

Det bara förstör och förhindrar för andra som vill vara produktiva.

Kvinnofolk hör hemma i hemmet, med barn. De som säger nåt annat är bedragna.  

Har inget emot det. Men vi har inte råd att enbart leva på min mans lön. Sverige är byggd så att båda ska jobba.
  • Anonym (Liv)
    Anonym (Låt chefen vara med i loopen) skrev 2021-01-21 16:56:22 följande:

Tänker att man delar av livet faktiskt har tillfällen då man inte kan prestera och göra bättre än vad man gör.

Du behöver återkoppla till folk på ett sätt som gör att de får en realistisk bild av när deras grej blir klar.

Och din chef behöver också se till att det finns rutiner som hanterar din frånvaro och att du faktiskt gör det som du ska, snarare än hanterar folks frustration över att de väntar på dig.

Du behöver se till att din chef har koll på dina deadlines och hjälper dig att prioritera och kommunicera med de som behöver det du producerar!

Och du behöver strukturera upp ditt arbete på ett sätt som gör att du faktiskt klarar att presentera bra när du faktiskt är på jobbet!

Tack!!! Det var information som jag behövde veta innan kaoset uppstod
  • Anonym (Liv)
    Anonym (xxx) skrev 2021-01-21 17:25:42 följande:

Stämmer inte, man kan mycket väl leva på en lön. Man rättar sina utgifter efter inkomsten.

Hur ska du göra om du skiljer dig, vem ska försörja dig då?

Men jag kan Jo klara mig på min lön plus eventuella bidrag och underhållstöd om vi skiljer oss. Men nu kan vi inte ha något av det och lever mest på hans lön plus ersättning från Försäkringskassan och rester av min lön. Slutar jag jobba så får jag inget från Försäkringskassan och det går inte i vår situation.
  • Anonym (Liv)
    Anonym (Mo) skrev 2021-01-21 17:47:25 följande:

Det är problem att folk tänker så. Det är inte bara att sätta in personal, om det är kvalificerade uppgifter. Man kan inte rå för att man blir sjuk men man ansvarar själv för att lösa sin privata situation, fördela vab osv och ta ansvar för sitt arbete. Det är inte arbetsgivarens ansvar att hela tiden ta hänsyn till alla anställdas olika privata situationer. Man kan välja att vara hemma eller gå ner i arbetstid om man inte fixar det.

Det var ingen som berättade det för mig utan lagen säger att det är arbetsgivarens ansvar.
  • Anonym (Liv)
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-01-21 17:28:04 följande:

Naturligtvis är det frustrerande om du bara hinner hälften av det du borde, även kommuner etc har ju planering, mål och deadlines. Slappna av kan man göra i en bastu, inte på jobbet. 

Kan du inte jobba hemifrån, vara med på möten via Skype el.dyl.? Det gjorde jag väldigt mycket när mitt barn var litet och sjukt ofta.  

Det går, tyvärr, inte. Barnet är 17 månader, högljudd, klängig och oftast är vi sjuka samtidigt.
Svar på tråden Frånvaro på jobbet skapar problem