Inlägg från: Anonym (Liv) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Liv)

Frånvaro på jobbet skapar problem

Anonym (Mo) skrev 2021-01-21 17:56:47 följande:

Ok du trollar. Kul

Vad menar du med det? Jag har utbildning i juridik och läste lagen innan jag vågade skaffa barn i Sverige. Det är faktiskt ganska många rättigheter man här som arbetstagare. Men som med allt annat det står massa på papper och sedan finns det outtalade regler som vi invandrare får gissa oss till.
  • Anonym (Liv)
    Anonym (xxx) skrev 2021-01-21 18:05:39 följande:

Men du läste inte någonstans att man förväntas dela på ansvaret för barn med den andre föräldern?

Jo, det hade jag velat. Men han kan inte (funktionsnedsättning). Alternativet är att bli ensamstående, men han kommer inte kunna ta mer ansvar för det.
  • Anonym (Liv)
    Anonym (xxx) skrev 2021-01-21 18:02:53 följande:

Varför ska du sluta jobba? Du får lösa din situation hemma, så du kan kombinera ditt arbete med ditt privatliv. Så får alla göra. 

Jag ville gå ner i tid, med det vill inte chefen. Fast jag har rätt till det enligt lagen.
  • Anonym (Liv)
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-01-21 18:08:08 följande:

Nähä. Det gick med mitt lilla mammaplåster i alla fall, speciellt när barnet sov. Och när jag blev sjuk själv var det oftast så att jag orkade sitta ett tag vid köksbordet och prata i telefon och läsa emails. 

Vi får undersöka det tillsammans med chefen om det fortsätter så. Problemet är jo att jag måste träffa kunder och det är olämpligt att gå dit tillsammans med ett sjukt barn.
  • Anonym (Liv)
    Anonym (oavsett) skrev 2021-01-21 18:08:53 följande:

Oavsett vad alla skriver om ditt jobb och så, behöver du kolla din hälsa. För det är inte normalt att vara sjuk halva tiden.  Din man måste också vara orolig för din hälsa? Och du också?

Jag tänker på det som du skriver om outtalade regler...ja, en outtalad regel är att man jobbar när man känner sig hängig, bara har ont i halsen, är förkyld osv. På mitt jobb kan vi märka att vissa medarbetare som är yngre kan ha en lägre tolerans för när man är så sjuk att man tycker att man ska stanna hemma. T ex så stannar vissa hemma och är "sjuka" om de är ledsna. Eller bara inte känner sig pigga för att de var uppe sent. Eller behöver en ledig dag för att det är fint väder ute på sommaren. Det här är en svår fråga med stor gråzon. Men jag antar att om din chef tyckte att du var sån, skulle han ha haft ett samtal med dig.

Det var på samma sätt med äldsta barnet, men då jobbade inte och det var inte i Sverige. Jag har, tyvärr känsliga luftvägar och kommer barnet med smitta från dagis så tar det fäste direkt. När äldsta började skolan och var inte sjuk så ofta så blev jag också friskare. I mitt jobb måste jag ha samtal med kunder och det går inte hosta och nyss i dessa Corona tider.
  • Anonym (Liv)
    Anonym (oavsett) skrev 2021-01-21 18:33:35 följande:

Stackare!

Men jag fick uppfattningen att du har ett jobb som till viss del kan skötas hemifrån? Kanske förstod jag fel då. Om du skulle kunna skriva på utredningar hemma, skulle du ju inte behöva vara sjukskriven i samma utsträckning. 

Det stämmer. Och vi får diskutera det med chefen om det fortsätter på samma sätt i år.
  • Anonym (Liv)
    Anonym (Projektsamordnare) skrev 2021-01-21 18:49:40 följande:

Jobbar du inte hemifrån nu? (Trodde alla som kunde gjorde det.)

Nej, vi har kunder i verksamheten som jag måste vara tillgänglig för.
  • Anonym (Liv)
    Anonym (Mo) skrev 2021-01-21 19:19:00 följande:

Ja det är coronatider nu men jag skriver det här därför att Ts inte verkar veta hur det fungerar på svensk arbetsmarknad. Hon har läst lagen och vet sina rättigheter men inte skyldigheter eller var gränsen går för när det inte accepteras av arbetsgivaren längre. Ni som skriver att det är arbetsgivarens ansvar, det är bara att sätta in annan personal, gör henne en otjänst. Det fungerar inte så. Inte i kommunen men inte i privat verksamhet heller. Ts kommer få problem om hon inte förstår hur det blir när man är borta från jobbet mer än halva tiden flera månader i sträck. Dessutom som ny på jobbet. Cheferna har ju börjat reagera och hr inkopplat så det är uppenbart att de redan ser detta som ett stort problem. Det bästa Ts kan göra är visa att hon vill göra ett bra jobb, inte tycka att "chefen ska slappna av".

Det ligger någonting i det du säger. Det är bara så att jag är inte ny. Jag har jobbat i fyra år i den här verksamheten innan föräldraledighet och den chefen som är mest på mig har precis börjat då och var inte på det sättet. Nu säger han att det ett helt annat verksamhet som uppnår många fler mål än tidigare och då menar han att jag ska passa in i det och höja min ambitionsnivå på ett helt annat sätt än jag var van vid.
  • Anonym (Liv)

[quote=80905157][quote-nick]FuckGoggleAskMe skrev 2021-01-21 20:19:34 följande:[/quote-nick]Nu vet jag ju inte vilket slags jobb du har, men jag träffar kunder var och varannan dag, fast via datorn. Funkar utmärkt! Jag har kunder jag pratar med runt 3 ggr i veckan sen i mars, och vi har aldrig träffats IRL, för jag har jobbat hemifrån sen dess. Det går naturligtvis inte att jobba hemifrån i alla jobb, men om du bara ska prata med kunder eller gå igenom papper, funkar det via internet. [/quote

Våra kunder måste befinna sig i verksamheten och vi måste finnas där för dem.

• Anonym (Liv)
    Anonym (eh) skrev 2021-01-21 20:29:42 följande:

What? Alla andras vardag kan ju inte stanna upp för att du är sjuk. Vad din chef borde göra i sånna fall är att lägga lite mer av ditt jobb på någon annan. Eller vet inte hur man brukar gör men din situation är ju inte direkt unik så borde väl finnas sätt man brukar lösa det där på.

Sen gillar jag inte din stil, du verkar helt oförstående och oberoende av vilken sits du sätter andra i. Oavsett om det är ditt fel eller inte att du blir sjuk måste du väl förstå att din frånvaro påverkar ditt arbete. Att ärenden tar dubbelt så lång tid tycker jag verkar ganska allvarligt...

Innan föräldraledighet var jag halvtid sjukskriven under tre månader och då var det ingen som har sagt något. Därför blev jag chokad att allting verkar förändrats och krav ökade.
Svar på tråden Frånvaro på jobbet skapar problem