Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

    Jag har en hemsk syn på kvinnor, hur ändrar jag den? TW

    Anonym (Esk) skrev 2021-01-23 19:15:24 följande:

    Väldigt intressant att du tror/tar psykopat som en komplimang. 


    När hobbypsykologer på familjeliv tror att jag är psykopat så tar jag det inte som något negativt (eller någon komplimang heller).
  • Anonym (TS)
    pyssel skrev 2021-01-23 20:03:39 följande:

    Ville du inte ge din syn på saken (eller uppfattade du inte frågan?). Jag förstod det som att du hade något motiv att förändra din inställning, att den numera skaver, och det görs inte genom enkla" fråga, svar, fråga, svar", utan lite mer komplexa reflektioner (än t.ex den nedan).


    Vill du att jag öppet, i tråden, ska reflektera över varför jag kan ha dessa åsikter? Eller vad exakt är det du vill? Har redan skrivit att jag förstått att man måste tänka djupare för att försöka förstå problemet och därefter försöka lösa det.
  • Anonym (TS)
    pyssel skrev 2021-01-23 22:29:57 följande:

    Jag förstod det som att du ville ha hjälp, inte att det var en frågelådatråd? Men tycker du att det är för känsligt att resonera i skrift kring den input du får? - ja det framgick inte.


    Jag var ute efter generella tips snarare på olika sätt som man kan förbättra sin kvinnosyn, speciellt genom att höra erfarenheter där andra haft samma problem. Men visst, jag kan försöka om det är det du är ute efter.

    Jag har haft en normal uppväxt, ingenting konstigt egentligen. Har inte haft så många vuxna runt mig som barn, så kan inte riktigt reflektera kring ifall de vuxna bidragit till mina åsikter. Det har varit mamma, pappa och syskon.

    Som 13-åring började jag fundera på det här med feminism, hade jättesvårt att känna empati generellt för kvinnor. Blev trött och ibland provocerad när SO-läraren pratade om det t.ex. Störde mig rejält på kvinnor. Kunde t.ex se en gammal gubbe som såg sorgsen ut och få tårar i ögonen, men kände aldrig likadant med äldre kvinnor. Dvs bara könet som var skillnaden, men ändå reagerade jag olika. Män har jag alltid känt mer empati för även om jag egentligen är rädd för män då jag vet vad för hemskheter de är kapabla till.

    Som 14-åring, efter att ha fått en hel del hat av feminister så började jag känna mig konstig och verkligen kämpade för att hålla med dem, försökte läsa på om patriarkatet, varför feminism behövs och liknande. Lurade mig själv att jag var feminist där ett tag men det kändes aldrig rätt.

    Jag slutade kalla mig det kort därefter då jag inte höll med det grundläggande och kunde erkänna för mig själv att jag får väl ses som en sexist då. Jag förstod och förstår än idag feministers synpunkter och argument, men jag håller inte med. Det känns och har alltid känts fel. Dock har jag de senaste åren (vilket inte är så konstigt då jag blivit äldre) börjat reflektera kring kvinnofrågor, t.ex kan jag bli provocerad över att det än idag sker könsstympningar på kvinnor, att kvinnor riskerar att bli våldtagna, mördade osv. Men trots det har jag en hel del kvar tills det blir "normalt".

    Efter alla dessa år har jag inte tänkt så mycket på att jag måste ändra mig men det har ändå gnagt lite då jag ser hur andra kvinnor brinner för detta och jag sitter här och skiter i. Det känns konstigt bara.

    Du märker det själv, jag vet inte var jag ska börja reflektera. Jag vet inte anledningen/anledningarna.
  • Anonym (TS)
    Almavivas skrev 2021-01-24 07:29:18 följande:

    Vi lever fortfarande i ett manssamhälle, där män ur ett samhällsperspektiv fortfarande anses vara bättre. 

    Även kvinnor är färgade av denna samhällshierarki som kallas Patriarkatet.

    Det är vanligt att kvinnor springer patriarkatets ärenden genom att som TS - tänka att män är bättre och kvinnor sämre, TROTS att hon själv är kvinna. 

    Detta är inget tecken på psykopati eller empatistörning, utan tyder på att ts är lågutbildad och har en begränsad förmåga att ifrågasätta. Detta även vanligt bland Trump-anhängare. 

    Patriarkatet är inte mäns fel. Det är tydligt, och det syns även i den här tråden där många män ifrågasätter TS och blir upprörda, men de män och kvinnor som hejar på henne räcker för att ge ts tillfredställelse. Nu känner hon sig duktig. 


    Du skriver att jag springer patriarkatets ärenden (vilket jag må göra), men sitter själv och hävdar att patriarkatet inte är mäns fel? Väldigt komiskt. Patriarkatet är fortfarande mäns fel även om det finns kvinnor som "springer patriarkatets ärenden".

    Dessutom ser jag inte var "många män" ifrågasatt mig? Eller ens "hejat på mig"? Gissar du ett kön beroende på hur kommentaren är formulerad?
  • Anonym (TS)
    pyssel skrev 2021-01-24 07:56:37 följande:

    Tack, det var intressant det du delade med dig. Då tror jag att du ska börja i den änden många skrivit. Du läser och tittar på dokumentärer som normalt skulle väcka empati och börja med de "lätta" frågorna för empati. Som könsstympning, personliga berättelser om prostitution där incest och övergrepp lagt grunden, alltså mer svart-vita berättelser där det krävs mindre av att utmana dig själv. Dock är du äldre och har en annan mognad än den tonåring du berättar om. Så antingen blir man mer rigid och cementerar sina föreställningar eller så ger du dig själv möjligheten att förändras. Samtidigt tror jag du ska fundera väldigt medvetet på det jag skrev innan - att du utan att blinka är på lag med teamet som slår nedåt när du kan hitta en moraliskt överlägsen position. Samtidigt som du direkt uttrycker misstänksamhet mot psykologer, pga deras "moraliska övertag" och beroendeförhållandet, om du skulle blotta strupen och vara ärlig om dina ståndpunkter. Jag tror du behöver både utbildas, mogna och utmanas, för att kunna föra ett mer komplext resonemang på flera plan, se hur mönster etableras (hos andra och en själv), som i sin tur kan leda till en förändring i vilka som är föremål för din empati.


    Jag förstår, jag ska försöka få till en förändring och börja reflektera mer och ifrågasätta mer. Det kanske funkar eller så kanske det inte är dags än då jag förhoppningsvis blir klokare med åren.

    Men tänker att åsikterna i sig som jag har kan lika gärna behållas, men att jag vill kunna sätta mig in i andra kvinnors sits (som jag annars kan göra med andra) och försöka se det ur deras perspektiv istället för att min moral ska stå i vägen och få mig att känna mindre empati och döma direkt.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Pia) skrev 2021-01-24 08:40:57 följande:

    Man präglas ofta mycket av sina föräldrars människosyn. Hur pratade de om andra människors sätt att leva? Vad hade de för förväntningar på sina barn? Hade de samma förväntningar på döttrar och söner?


    Jag har inga bröder så kan inte se skillnaden svartvitt. Men har samtidigt alltid "vetat" att olika regler gäller för kvinnor och män och att jag hade blivit behandlad på ett annorlunda sätt om jag haft en bror. Samma sak gäller för hela min släkt (som jag dock bara träffat ett par gånger och inte haft någon bra kontakt med) då de har samma syn och ett beteende som skulle varit okej för en man hade varit fruktansvärt/chockerande om en kvinna gjort det. Jag har dock kommit fram till att detta troligtvis inte har med mina åsikter att göra för att mina systrar tillexempel är mer feministiska än vad jag är, och de två kusiner jag har mest kontakt med är också måna om kvinnliga rättigheter. Så det är mest bara jag.. och männen. Det måste vara något annat.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Hmm) skrev 2021-01-24 10:40:29 följande:

    Hej TS, 

    Först vill jag säga att det är modigt av dig att våga lyfta en sådan frågeställning som din, det är först när vi vågar se inåt och lysa en ficklampa på våra fulare sidor, att erkänna dem för oss själva och att vilja göra något åt dem, som vi faktiskt kan lyckas med det senare.

    Tyvärr är detta internet, det är ett ämne som provocerar, så du kommer få många som svarar i affekt på sin omedelbara känslomässiga reaktion och därigenom direkt tvingar dig i försvarsställning. Då låser du dig endast mer i din åsikt och missar en chans att utvecklas. Slut dig inte, fortsätt öppna dig! Därför skulle jag också rekommendera en psykolog. Talat med en själv i andra frågor, något av det bästa jag gjort här i livet, helt ärligt. Men räkna inte med "ett par gånger", det är ett arbete som kräver tid.

    Jag har en teori kring det du beskriver baserat på att jag kan smått känna igen mig i det, dock ställt till min. Jag är då också man själv.

    Det är en krock mellan dina värderingar och din egen identitet. Du håller inte kvinnor som sämre, du håller dem som bättre (genom att du är en själv) och reagerar därför negativt när de inte kan leva upp till dina värderingar och krav du själv håller. Du klarar att bete dig, varför gör inte andra kvinnor det?

    Du känner dig kanske också lite intvingad i en kvinnoroll du inte är bekväm med; sett till detta sexualiserande du nämner många gånger, samtidigt som du ser kvinnor som villigt anspelar på det, många gånger för ytlig vinning såsom bekräftelse eller pengar.

    Iaf. så är det för mig och män. Den moderna mansrollen vi har i dag som för mig ter sig mest som dålig självkontroll; man skall helst vara högljudd, ta plats, stå på sig (dvs gärna hamna i bråk över småsaker), jaga materiell standard (BMW, feta hus, båt etc), knulla mycket, gärna lite småkriminell.

    Jag kan inte känna empati för de som blir säg ihjälskjutna i gängrelaterade dåd, eller killen som körde ihjäl sig på motorvägen för han absolut behövde pressa 180 i sitt flådiga åk, eller den som blev rejält spöad för att han skulle mucka gräl på krogen. Eller för den som spöade för att någon muckade gräl med honom på krogen. Eller den som överdoserade på en lina inne på krogtoaletten.

    Barn är vad det är, barn i manskroppar, som inte kan hantera och kontrollera sina mest basala jävla känslomässiga uttryck. Bete er, det är inte svårt! Jag har ALDRIG varit i bråk, ALDRIG utfört ett brott värre än piratkopiering av någon film, ALDRIG betett mig illa såsom man kan läsa att många män gör i form av sexuellt kladdande, mansbebis-beteenden etc. Det kräver av mig lika stor ansträngning som att komma ihåg att andas; dvs. det är en sån grundläggande egenskap i mig att jag behöver inte tänka på det öht.

    Jag anser mig själv hålla en högre moralisk nivå och kan därför inte till viss del hjälpa att se ner på dem som inte kan bete sig.

    Men här kommer det TS... Vi är inte heller perfekta. Det finns andra sidor där vi istället fallerar som andra människor klarar av. Jag är feg i många situationer istället, där det hade varit bra med lite mer mod.

    Du har säkert sidor som ger sig uttryck i situationer som dessa kvinnor du dömer ut istället hade hanterat bättre. Innerst inne kanske det svider, för du blir inte uppskattad för den du är i det samhälle vi lever idag, men de verkar kunna bli det.

    I slutändan, helt ärligt, det är ungefär lika jävligt för oss alla. De killar jag dömer ut, tror du inte de sitter och önskar mer självkontroll så de fick lite jävla stabilitet i livet i stället? Troligtvis. Och här sitter jag och önskar att jag kunde släppa mer på det för att våga leva ut.

    Ingen av oss är perfekt, vi gör alla så gott vi kan här i livet. Och däri finns empatin för andra.


    Ja, jag förstår att min tråd är provocerande och det är anledningen till att jag valde att ta det på familjeliv, helt anonymt. Hade någon skrivit som jag gör angående något annat jag brinner för så hade jag blivit lika provocerad.

    Det första du nämner är mitt i prick, jag har pga min syn på moral höga förväntningar på andra kvinnor. Egentligen bryr jag mig inte om vad som sker mellan stängda dörrar (alltså om jag t.ex tycker en kvinna behandlar sin man fel), kan tycka att saker är fel och så men inget jag påverkas av. Däremot saker jag tagit upp som sker offentligt som jag tycker drabbar mig som kvinna. När andra kvinnor saknar moral så drabbar det indirekt mig som kvinna och samhället mina barn kommer växa upp i. Därför blir jag besviken, arg och frustrerad över att behöva vara en del av det och önskar så mycket att jag föddes i en annan tid när det inte såg ut såhär.

    Men jag förstår hur du menar med att vi inte är perfekta, och jag känner som jag gör inte pga att jag förväntar mig perfektion av andra kvinnor, jag är ju själv inte perfekt! Det handlar om grundläggande moral enligt mig som indirekt gör det svårt för mig att ens försöka ändra på min kvinnosyn.

    Men tack för ett väldigt intressant inlägg/svar iallafall, för du är inte helt ute och cyklar.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Lana) skrev 2021-01-24 17:16:10 följande:

    Man behöver inte vara feminist utan det är väl ändå rätt grundläggande etiska värderingar som borde sitta i varje människas ryggrad att anse att det inte är kvinnans fel att hon blir misshandlad.

    Jag känner för övrigt inte en enda man som tycker som dig, men det kanske är skillnad på de män du har i din bekantskapskrets och de män som ingår i min bekantskapskrets. Jag umgås med personer som liksom jag har en akademisk utbildning.


    Är det inte ganska uppenbart att vi inte har samma umgängeskrets/bekantskapskrets?
  • Anonym (TS)

    Nu när jag reflekterat lite så kom jag att tänka på något. Jag skrev i en tidigare kommentar att jag vid ca 13-års åldern började tänka på kvinnofrågor och att jag trodde att det var då det här började.

    Jag har innan jag träffade min man varit kär två gånger som liten, inget förhållande utan bara kär utan att den andre visste om det.

    Första gången var jag 10-11 år och blev kär i en störd kille i klassen som brukade hota mig och slå mig.

    Alla i klassen avskydde honom då han helt plötsligt kunde bli aggressiv och kasta stolar i klassrummet och var allmänt en otrevlig och jobbig människa men lilla jag blev genast kär, och vände killar som försökte vara snälla mot mig ryggen.

    När jag blev lite äldre och bytte skola så var killarna snälla, förutom en kille som var riktigt elak och började mobba mig. Men gissa vem som blev kär i honom direkt?

    Sedan träffade jag min man och blev förälskad i honom och hans kvinnosyn är inget att hänga i granen heller om man säger så.

    När jag tänker efter nu så verkar jag ha varit störd redan som liten.. för visst är det jätteskumt att jag då, som nu, har en ganska förvriden och specifik syn på manlighet? Jag tänkte aldrig på det då men nu när jag tänker efter så är det ju så.

    Då kan väl denna kvinnosyn (och syn på män) inte vara något jag bara upptäckt när jag hamnade i åldern där man börjar reflektera kring dessa frågor.. eller ser ni kanske inget samband med det jag skriver om? Är jag ute och cyklar?

    Vad tänker ni när ni läser detta? Har jag förmodligen fötts såhär och kommer dö såhär? Är psykolog verkligen enda alternativet?

  • Anonym (TS)
    Almavivas skrev 2021-01-25 05:54:49 följande:

    Här har vi ett till bevis på att din kunskaps och utbildningsnivå är väldigt låg.

    Nej, Patriarkatet är en samhällsstruktur som vi föds in i och som både män och kvinnor fortsätter att upprätthålla, omedvetet.

    Precis som jag skrev i ett annat inlägg ovan så kan inte du hjälpa att du tänker såhär. Du har blivit formad till att tycka att män är bättre, precis som många män lärt sig att de är bättre. Då är det alltså inte deras eller ditt fel.


    Här har vi snarare ett bevis på att du kallar dig för feminist för att det är inne utan att ha koll.

    Givetvis finns det kvinnor som upprätthåller samhällsstrukturer som kan uppfattas som sexistiska, både medvetet och omedvetet, men generellt sett är patriarkatet något män styr. Är du dum som tror annat? Jätteskumt att beskylla kvinnor för att ha hela eller ens halva ansvaret för patriarkatet, tycker du svarta tillexempel har hela ansvaret för rasism också, bara för att det finns en del svarta som upprätthåller detta både medvetet och omedvetet?
  • Anonym (TS)
    Almavivas skrev 2021-01-25 06:56:44 följande:

    Män har ett ansvar, ja! Men att skuldbelägga någon som inte förstår, det går inte.

    Jag vet inte vart du läste att jag skulle påstå att patriartet var kvinnors fel? 

    Jag skrev att det är en samhällsstruktur som både män och kvinnor bidrar till att upprätthålla, för att det är vad de har lärt sig från början - så som du beskriver att du är "född" sådan. Du har blivit formad så från start, och bara för att du är kvinna så försvinner inte ditt ansvar. 

    Som du ser kommentaren ovan så är det exakt sådär män tänker. "Patriarkatet finns inte", för de har aldrig märkt av det då de lever i sin priviligerade bubbla.

    Precis som många vita inte förstår hur utbrett det är med rasism då vi själva aldrig sett eller blivit utsatta för diskriminering, men vi är en del av det omedvetet, och där har vi också ett ansvar att utbilda oss och tänka rätt.


    Då formulerade du dig knasigt för du skrev exakt "Patriarkatet är inte mäns fel" vilket var det jag motsatte mig.
  • Anonym (TS)
    Inteutanproblem skrev 2021-01-26 12:06:24 följande:

    Finns kvinnor (och män) som dras till mördade. Även seriemördare som haft som sin grej att göra förloppet så utdraget och tortyrliknande som möjligt för sitt offer (finns oftast en drivkraft som grundar sig i sex bakom det hela) har beundrare och friare utanför fängelsets murar. Personer som inte själva skulle vilja mörda någon skall ju tilläggas. Jag tror ärligt att du skulle kunna komma långt i detta som du fungerar över kring dig själv, om du börjar sätta dig in i psykologin bakom fenomen som detta, eller hur det tex kan komma sig att någon hamnar i ett misshandelsförhållande och inte lämnar innan det gått så långt. Att läsa på om allt möjligt mellan himmel och jord gällande ämnet psykologi. Ju mer kunskap och information man besitter desto mer komplexa saker förstår man och kan se nyanserna i, kan låta jäkligt simpelt, men det funkar verkligen så i praktiken. Du verkar dessutom ha en god förmåga till att analysera, vilket är en styrka om man önskar försöka förstå sig själv bättre och då i förlängningen förändra något hos sig själv man tycker skaver och är negativt.

    Sen angående dig och din man. Du tror inte att ni omedvetet göder denna kvinnosynen, hos varandra, till att bli en anings överdriven? Just eftersom ni båda två i grunden har en onyanserad och svartvit syn på kvinnor så finns där liksom ingen där, i er dynamik, som kan bromsa och ifrågasätta om en åsikt luftas som egentligen kanske borde må bra av att ifrågasättas. Så att den har chans att utvecklas till någonting mer nyanserat. Tycker man lika i mycket upplever åtminstone jag att det är lätt hänt att man går och blir rätt svartvit i sitt tänkande tillslut.

    Angående ditt beteende i barndomen, tror du finner svaren på eventuella frågor du har kring det i att just sätta dig in i psykologi på en bredare front. Eller så upptäcker du att det inte är relevant för den du är idag att rota i det. Särskilt inte om din uppväxt i stort vart lugn och fri ifrån trauman.


    Tack, jag ska absolut läsa mer om det.

    Och angående att jag och min man gödslar varandras kvinnosyn så har jag skrivit innan att jag inte berättat om dessa åsikter jag har för honom.. han vet att jag inte delar samma åsikter som de flesta kvinnor men vet inte att det är såhär "illa". Dessutom kan jag ibland ifrågasätta kommentarer han yttrar om andra kvinnor som jag finner väldigt problematiska så inte alltid jag håller med. Men du har nog ändå rätt till viss del, för hade den ena haft normala åsikter om kvinnor så hade det nog inte blivit lika svartvitt och man hade blivit kritiserad oftare och då kunnat ifrågasätta sig själv.
Svar på tråden Jag har en hemsk syn på kvinnor, hur ändrar jag den? TW