• Anonym (Vanu)

    Fått faktura trots uppsagt kontrakt

    Sade upp min hyreslgh för över 3 månader sen (3 mån uppsägningstid). Kontraktet gäller januari ut.

    nu fick jag en faktura skickad till mig med att betala hyra för februari?

    HHyresvärden ssvarar eej ooch har ej gjort det på 3 månader.

    Vad gör man?

    Skickade uppsägning rek brev.

    nån som vart me om samma?

    VVad gjorde ni?

  • Svar på tråden Fått faktura trots uppsagt kontrakt
  • Don Dante

    Skicka ett bestridande. Görs enklast med att ta en fakturakopia och skriva bestridande. Det kan vara så enkelt att deras ekonomisystem inte har hängt med

  • Anonym (-)

    Om du är säker på att du har rätt (det kan vi ju förutsätta), så är det bara att tydligt skriva "Bestrides" på fakturan, ta en kopia av den i detta skick, och skicka tillbaka. Notera också när och hur du skickade tillbaka den. Sen har du s a s slagit tillbaka bollen över nät och det eventuell fortsättning hänger nu på instansen som skickat fakturan.

  • EpicF

    Bestrid faktura skriftligt med hänvisning till att du har sagt upp kontraktet. Du har skickar rek.brev och då är det hyresvärdens ansvar att hämta ut. Antar att du inte fått det i retur?

  • Anonym (Tips från coachen)

    Du sa alltså upp lägenheten senast sista oktober? Bra att du skickat med rek, har du fått besked ifall hyresvärden har hämtat ut det?

    Du måste höra av dig till hyresvärden, skriftligt, och uttryckligen skriva att du "bestrider fakturan" med anledning av att du sagt upp lägenheten och att uppsägningstiden går ut den sista januari. Det går att skicka med vanlig post men om du känner dig tveksam om hyresvärdens ärlighet ska du ta rek.

  • Anonym (Vanu)
    EpicF skrev 2021-01-22 09:54:41 följande:

    Bestrid faktura skriftligt med hänvisning till att du har sagt upp kontraktet. Du har skickar rek.brev och då är det hyresvärdens ansvar att hämta ut. Antar att du inte fått det i retur?


    Tack!

    Fakturan skickades i mejl och jag svarade på mejlet att jag sagt upp lgh och att faktura ej gäller. Behöver jag svarar i vanligt brev också? Och måste jag uttryckligen skriva "bestrides"?

    Dom hämtar ej ut rek brev,men som jag förstått det gäller uppsägningen ändå från dagen man skickade rek.GGår som sagt ej att få tag i hyresvärden,vvarken ppå brev/mejl/sms/telefon och har ej gått på 3-4 månader.
  • Anonym (Tips från coachen)
    Anonym (Vanu) skrev 2021-01-22 10:01:05 följande:
    Tack!

    Fakturan skickades i mejl och jag svarade på mejlet att jag sagt upp lgh och att faktura ej gäller. Behöver jag svarar i vanligt brev också? Och måste jag uttryckligen skriva "bestrides"?

    Dom hämtar ej ut rek brev,men som jag förstått det gäller uppsägningen ändå från dagen man skickade rek.GGår som sagt ej att få tag i hyresvärden,vvarken ppå brev/mejl/sms/telefon och har ej gått på 3-4 månader.
    Det ska gå att maila också så du behöver nog inte skicka brev, men du måste uttryckligen skriva att du "bestrider" fakturan ja. Konstigt att du inte får tag i hyresvärden, de kanske är sjuka?
Svar på tråden Fått faktura trots uppsagt kontrakt