• Anonym (Lagledare)

Hur hanterar ni enstaka räkningar?

Bara ren nyfikenhet.

När ni får enstaka räkningar, alltså sådana som kommer tex en gång per år eller liknande, hur hanterar ni betalningen av dem?

Som ett exempel. Vi fick i början av januari fakturan för årsavgiften för barnets idrottande, på ca 2000 kr. Förfallodatum 31 januari. När betalar ni den och varför?

Jag är sån att jag betalar allt sånt direkt så är det klart. Då slipper jag lägga in påminnelser, spara på mailet osv och på olika sätt komma ihåg det. Vi har ett konto där alla räkningar dras ifrån och det finns alltid pengar där så jag måste inte flytta runt pengar för att betala fakturan.  

Jag är lagledare och ser hur alla andra betalat eller inte betalat. Idag har 3 st av lagets 25 medlemmar betalat så uppenbarligen är vi i minoritet som gör sånt här direkt. 

Hur gör ni? 

• Svar på tråden Hur hanterar ni enstaka räkningar?
  • nnnnnnnn

VI har ett konto som alla räkningar dras ifrån och när jag får en räkning så lägger jag in den direkt men med förfallodatumet som betaldag.
    Så den räkning du fått hade jag direkt lagt in i systemet, med betalningsdag den 31/1.

Så vet jag att den inte glöms bort, jag/vi fixar till det hela direkt. Men jag vet också att den betalas på "rätt" datum dvs innan det är för sent.

Känns onödigt att betala tidigare.

• Anonym (??)
    Anonym (Lagledare) skrev 2021-01-23 19:55:48 följande:

Bara ren nyfikenhet.

När ni får enstaka räkningar, alltså sådana som kommer tex en gång per år eller liknande, hur hanterar ni betalningen av dem?

Som ett exempel. Vi fick i början av januari fakturan för årsavgiften för barnets idrottande, på ca 2000 kr. Förfallodatum 31 januari. När betalar ni den och varför?

Jag är sån att jag betalar allt sånt direkt så är det klart. Då slipper jag lägga in påminnelser, spara på mailet osv och på olika sätt komma ihåg det. Vi har ett konto där alla räkningar dras ifrån och det finns alltid pengar där så jag måste inte flytta runt pengar för att betala fakturan.  

Jag är lagledare och ser hur alla andra betalat eller inte betalat. Idag har 3 st av lagets 25 medlemmar betalat så uppenbarligen är vi i minoritet som gör sånt här direkt. 

Hur gör ni? 

Så nu fick du tala om hur "duktig" du är? 
    Vad är syftet med ditt inlägg?
  • BuoBä

Givetvis lägger man in räkningen direkt, men sätter att den ska betalas på förfallodagen. Även om det är usel ränta på lönekontot så vill jag inte bjuda någon annan på den.

• EpicF

Bara ren nyfikenhet.

Hur gör ni? 

Varför betala direkt?

Lägg in betalningsdatot i banken så dras räkningen på den ska betalas. Finns ingen anledning att betala före angivet datum.
  • Anonym (Beda)

Jag betalar i slutet av månaden samtidigt som övriga räkningar.

• EpicF

Bara ren nyfikenhet.

Hur gör ni? 

Att 3 av 25 betalat är inte det minsta konstigt. Är fortfarande en dryg vecka kvar till 31 januari.
  • Anonym (en gång räcker)

Jag väntar alltid tills alla räkningar för månaden har kommit och sedan sitter jag och fixar alla ekonomiska ärenden samma kväll. Jag har verkligen ingen lust att sitta och kladda med banker och sånt var och varannan dag.

• LasseBD

Jag lägger in dom samma dag som de kommer men sätter förfallodagen som betalningsdag. Det är så jag fått lära mig. Att man betalar sista dagen för räntans skull. Nu får jag inte ränta på betalkontot ändå pga ränteläget men vem vet i framtiden?

Sen tror jag ofta det är smidigare för mottagaren att få på förfallodagen. Som vår bostadsrättsförening, det är lättast för kassören om det kommer på förfallodagen för att hitta betalningarna.

• Vanessa89
    Anonym (Beda) skrev 2021-01-23 20:12:42 följande:

Jag betalar i slutet av månaden samtidigt som övriga räkningar.

Precis såhär gör jag också.
  • riboflavin

Knappt så jag öppnar fönsterkuvert innan jag sätter mig ner efter löning och betalar räkningar, köper fonder och lägger in pengar på sparande och ICA-kortet. Skulle aldrig falla mig in att hatta och lägga in räkningar en och en. Nej, en halvtimmes aktivt jobb varje månad så är allt pengarelaterat klart. Kuverten lägger jag i en hög på hallbordet när de dyker upp i brevlådan.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden Hur hanterar ni enstaka räkningar?