Inlägg från: Anonym (Vendela) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vendela)

    Får era barn köpa djur/svara på annonser

    Håller just nu på att sälja en kaninkull.

    Får otroligt många svar från barn/tonåringar (10-13 år)

    Flera av dessa anser också att kaninen skall köras hem till dem.

    Får djur en lagligt stå på barn?

    Är det rimligt att barnet själv är den som svarar på annonsen? Alltså utan vuxenkontakt.

    Är det rimligt att barnet kräver att jag skall köra dit kaninen, för att ni vuxna jobbar?

    Får era barn köpa djur själva dvs svara på annonser osv i den åldern?

  • Svar på tråden Får era barn köpa djur/svara på annonser
  • Anonym (Vendela)
    Gurkan25 skrev 2021-01-23 21:03:08 följande:

    Har småbarn, men nej skulle inte vilja att de svarade på djurannonser och skulle faktiskt inte acceptera att ta emot ett djur som en vuxen person och mitt barn har en affär om. Hade själv aldrig sålt ett djur till ett barn, om det inte var föräldrarna som tagit kontakten.


    Klokt
  • Anonym (Vendela)
    Anonym (J) skrev 2021-01-23 21:05:55 följande:

    Naturligtvist inte.

    Barnets vårdnadshavare får återkomma om de verkligen vill köpa djur.

    Och hämta djuret.


    Håller med, blir superförvånad faktiskt.

    Kanske inte jämförbart men min medryttare är 15, även om hon tog kontakten så fick jag även prata med henne mamma.

    I detta fallet krävde barnet 13 år att kaninen skulle köras 7 mil hem till henne. Frågade om hennes föräldrar men enligt henne jobbade de hela dagarna 7 dagar i veckan. När jag ifrågasatte hette det att de inte hade tid på helgen och att hon själv var i stallet då.

    Svarade att allt handlade om prioriteringar och att hon verkade för oseriös att jag ville sälja till henne.

    Tjejen blev skitsur, frågan är ju om hon ens pratat med sina föräldrar
  • Anonym (Vendela)

    Anmälde faktiskt tjejen på forumet/gruppen då samsynen annonserar igen efter kanin.

  • Anonym (Vendela)
    Anonym (J) skrev 2021-01-23 21:40:11 följande:

    Barnet får såklart ta kontakt och ställa frågor om djuret , men vill hen köpa då måste vårdnadshavaren följa med.

    Men jag tycker inte att det är nåt problem om ett barn frågar t. e. om det finns djurungar kvar / färg på dem eller liknande sedan återkommer med vårdnadshavaren.

    Men köpa får de inte.

    Jag hade marsvin till salu själv.


    Fråga är såklart inga problem, men man vill ju ha en vuxenkontakt också. Som tar huvudansvar, i detta fallet var det enda jag fick veta att föräldrarna jobbade vardagar och inte hade tid helger och att hon var i stallet då
  • Anonym (Vendela)
    Jemp skrev 2021-01-23 21:20:42 följande:

    Kaninägande registreras ju ingenstans så det är ju egentligen upp till dig vem du säljer till. Och nej, givetvis bör du inte sälja till så unga utan att ha haft kontakt med målsman.

    Med det sagt tog jag själv kontakt vid djurköp från att jag var 13. Hade absolut inte haft nåt emot om de bad om kontakt med mina föräldrar, men man behöver inte döma av inledande kontakten (har aldrig köpt ett djur olovligt).


    Jag gör ju ett kontrakt, som inte ett barn får skriva under. Visst kan barn ta inledande kontakten men det är ju att föredra att barnet nämner föräldrarna också.
  • Anonym (Vendela)
    Anonym (Nej) skrev 2021-01-23 22:09:40 följande:

    Kan vara 16 till o med


    Tror tom det var 16
  • Anonym (Vendela)
    Anonym (Hästägare) skrev 2021-01-24 07:28:52 följande:

    Det låter jättekonstigt. Ge bara dina kontaktuppgifter och säg åt henne att de är välkomna att hämta kaninen när föräldrarna tagit kontakt och bestämt detaljer kring detta. Självklart låter man inte en 13-åring köpa en kanin själv och vill de ha kaninen får de ju hämta den.

    Jag är gammal hästägare, vi har för övrigt även kaniner, det är jämförbart med medryttare på så sätt att en vuxen ska vara engagerad och ansvarig när det gäller barn /tonåring och ansvar för djur. Att ta ansvar för att hantera djur kan man inte lägga på barn utan vuxens medverkan.

    Min yngsta medryttare var för övrigt bara 12 år när hon började rida min häst (litet halvblod). Flickan hade fint handlag med hästen, bra sits och lätt, mjuk hand vilket passade utmärkt till mitt pigga och lite heta sto. Hade inte accepterat att hon var själv med hästen, hon hade två engagerade och insatta föräldrar.


    Exakt så, min medryttare är också ung. Men mamman är med och engagerad. Annars hade jag inte låtit henne rida ensam alls.

    Jag känner inte alls för att sälja kanin till dessa längre. Verkar som om bara 13 åringen styr detta. Och att ingen har speciellt med tid.
  • Anonym (Vendela)
    Anonym (oooo) skrev 2021-01-24 08:19:59 följande:

    Tyvärr finns det ju barn som lever i familjer där föräldraskapet inte fungerar hundra. Kanske är en sådan familj. Vettiga föräldrar har givetvis tid att prata 5 min i telefonen, om de godkänt att barnet kan få skaffa ett husdjur. Men jag tror snarare på att detta barn inte pratat med sina föräldrar och därför försökte komma undan det genom att säga att föräldrarna inte hade tid att prata. 


    Inte riktigt den känslan jag fick
  • Anonym (Vendela)
    Anonym (Alice) skrev 2021-01-24 11:52:42 följande:

    Är man en seriös uppfödare (eller vad du nu vill kalla dig) säljer man ju inte djur till barn oavsett hur mycket dom hör av sig. Jag skulle inte ha samvete att släppa iväg en levande varelse till en 10-åring utan att veta att hens förälder var med på allt och skulle se till att djuret fick det bra. Om jag var du skulle jag svara barnen att deras föräldrar måste ta kontakt med dig så att du vet att dom har deras tillåtelse och att ni kan gå vidare därifrån. 


    Har jag sålt nån kanin till henne då? Eh nej.
  • Anonym (Vendela)
    viseversa skrev 2021-01-24 11:20:39 följande:

    Dom ringer väl utan att förädlrarna är medvetna om det. Nej mina barn skulle inte få köpa djur själva och jag hade inte velat att någon sålde ett djur till mitt barn. 


    Misstänker det
  • Anonym (Vendela)

    Såg förövrigt att samma person omplacerade 3 kaniner AKUT för 5 dagar sedan... kaniner hon köpt i höstas och nu letar samma person nya kaniner

  • Anonym (Vendela)
    Anonym (Alice) skrev 2021-01-24 21:45:06 följande:

    Har jag sagt att du gjorde det då? Eh nej.


    Du antydde det
  • Anonym (Vendela)
    Lönnsirap skrev 2021-01-24 22:15:58 följande:

    Jag och min bror köpte en katt som barn. Typ 88/89. Vi kunde läsa annonsen och ringde. Djurägaren kom och lämnade katten och min far var chockad och lite väl artig så nog fick vi katten alltid. Min mor var rosenrasande, eftersom hon drömt om en hund. Men naturligtvis kunde vi ju inte lämna tillbaka katten.

    Vi var runt 10 år och jag antar att även dagens barn kan läsa i den åldern.... Så jag hade förutsatt att ingen vuxen hade någon som helst koll.

    Några år senare lyckades min mor, säkert p.g.a katten få in även en hund i huset och hon hyllade verkligen katten för att han fick min far att smälta ang. husdjur.

    Jag tänker att du ska hänvisa barn att be deras föräldrar höra av sig! Personligen skulle jag aldrig våga låta barn ta det beslutet.


    Jag säljer inte till barn såklart.

    Fint det blev i ett fall ändå.

    Tyvärr framkommit mer info om denna tonåring som inte var så rolig. För bara ett par dagar sedan omplacerade hon 3 kaniner i en grupp för Akuta omplaceringar. När jag ifrågasatte hur hon kan göra så och sedan vilja ha en ju ett par dagar efter blockade hon mig.
  • Anonym (Vendela)
    Anonym (Alice) skrev 2021-01-25 10:05:45 följande:

    Nej det gjorde jag inte, det var du som misstolkade.


    Inte det minsta, sluta sabba tråden nu
  • Anonym (Vendela)
    Anonym (Ö) skrev 2021-01-25 08:07:04 följande:

    Anmäl till Länsstyrelsen!


    Haha,

    På riktigt? Det är inte olagligt att byta husdjur varje dag ens
  • Anonym (Vendela)
    Glinda från Oz skrev 2021-01-25 15:06:59 följande:

    Du antyder själv att du funderar på att säja till ett barn/tonåring i trådstarten, just saying. 


    Finns inte en tillstymmelse till det, jag frågar hur ni resonerar då jag blev lite upprörd över svaren på annonsen. Sedan skriver jag flertal gånger att jag i te sålt till henne. Tar man det som att jag funderat på att sälja till denne får man nog skaffa glasögon eller kolla sitt IQ
  • Anonym (Vendela)
    Anonym (Alice) skrev 2021-01-25 13:36:30 följande:

    Klart du gjorde, för det är ju helt uppenbart att du inte sålt nåt djur till ett barn. Jag gav bara mina two cents. Den enda som "sabbar tråden" här är du. 


    Ja det är helt uppenbart, om man läser tråden. I övrigt skri er jag väl vad jag vill i min egen tråd?
Svar på tråden Får era barn köpa djur/svara på annonser