• Anonym (undrar)

Hur långt ifrån "stan" hade du kunnat bo utan bil?

Jag drömmer om att flytta en bit ut på landet. Jag har dock ingen bil och kommer aldrig ha någon av medicinska orsaker. Jag får använda apostlahästarna främst för att ta mig någonstans. 

Hur långt från ett samhälle med mataffär och så skulle du kunna bo utan bil?

• Svar på tråden Hur långt ifrån "stan" hade du kunnat bo utan bil?
  • FuckGoggleAskMe
    nnnnnnnn skrev 2021-01-24 22:29:27 följande:

1,5-2 mil om jag har moppe eller elcykel med bra packväskor

Precis. Eller om det finns bra bussförbindelser.
  • Anonym (Linda)

Inte alls, tror jag. Fast det beror så klart på typ av boende, familj, landsända, väg, bussförbindelser, osv. Bor man på landet har man ofta hus, och till det behöver man köpa massa tunga/otympliga saker. Kommer du att kunna ha moped el dyl? Har du barn? Har du nära vänner/släkt i närheten som kan köra dig/saker när det behövs?

• Anonym (T)

Inte alls. Om det inte fanns väldigt bra buss/tågförbindelser (flera gånger i timmen, dygnet runt alla dagar om året).

• riboflavin

Vi bodde flera år ca en mil utanför en centralort, där vi bodde fanns en pizzeria som också hade en liten kyldisk med det mest basala som mjölk, smör, yoghurt, några pålägg och bröd. Vi hade bil men jag saknade körkort och min sambo jobbade borta över långa perioder. 10 km var inga problem att cykla, jag gick i skola och jobbade i centralorten så passade på att handla på väg hem, och vid hopplöst väder gick bra bussförbindelser ca en gång i timmen morgon och eftermiddag, tog ca 20 min upp till "stan" . Men där någonstans går smärtgränsen. Utan bussförbindelser hade jag inte velat ha mer än 5 km till butik och jobb, så man kan gå på under timmen när det är för dåligt väglag för cykel. Idag har jag blivit väldigt bekväm med att ha gångavstånd till såväl centrum som jobb så jag hade inte valt att bosätta mig så igen.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Hyllemor

Jag är uppvuxen i innerstan, men flyttade till en småstad (snarare by) när vi fick barn. Där fanns det två matvaruaffärer, två pizzerior, en frisör och en barnavårdcentral, samt en miniliten klädbutik med företrädesvis yrkeskläder. Närmaste större stad låg 5 mil bort och vi hade ingen bil.

Trots att vi hade ett visst utbud av service, så tyckte jag att det var fruktansvärt jobbigt, men det beror säkert mycket på att vi hade en bebis att ta hand om. När han ramlade och slog munnen i spjälsängen så kunde jag inte ta mig till tandläkaren med honom, utan att betala flera tusen kronor i taxi till grannstaden som bara var något större, men i övrigt inte med större utbud vad gällde butiker. När han hade hög feber så fick de skicka en ambulans, eftersom jag inte kunde ta mig till sjukhuset. När han hade vuxit ur sina pyjamasar eller om vi behövde köpa något till hemmet, så fick vi göra en heldagsutflykt med tåg till staden 5 mil bort eftersom tågen bara gick en gång i timmen. Att bo så var fruktansvärt och det kändes som att hela dagar helt "försvann", så fort man behövde en glödlampa eller om man hade ett läkarbesök inbokat, eftersom det tog så många timmar i anspråk. Om jag inte hade haft barn, så hade jag kanske tyckt att det var lättare.

Vi har flyttat och nu bor vi i utkanten av en storstad, men ändå lite på "landet." Det tar förvisso 20 minuter att gå till närmaste busshållplats, men å andra sidan så går bussarna var 10:e eller var 20:e minut och bussresan tar 10 minuter till köpladorna i utkanten av stan och 35 minuter till innerstan. Att bo så, är perfekt när man inte har bil, upplever jag.

Mitt råd, när du letar boende, är att fundera över vardagliga saker som att handla och åka till jobbet och hur det ska gå till. Vi har två stora shoppingvagnar som funkar utmärkt att dra med sig de 20 minuterna till busshållplatsen, men är jobbigare att rulla om det är snö. Om inte bussarna hade gått så ofta som de gör, så hade jag inte valt att bo så som vi gör idag.

• annabellelee

Med elcykel MAX 1 mil utanför stan. Om det finns en regelbunden bussförbindelse som går in till staden flera gånger om dagen lite längre, kanske 2 mil.

Jag har bott på landet och vet hur jobbigt det är att cykla med stora paket i flera kilometer.

• Mint

Nej, troligen inte alls. Det räcker att det är riktigt busväder för att det ska bli en ren plåga att cykla så lite som några kilometer.

Hade inte velat bo på landet (eller ens i hus) alls utan bil. OM det inte var så att det väldigt ofta gick bussar som stannade precis utanför huset. Men tät busstrafik och landsbygd går oftast inte ihop.

Det finns ju alternativ som mopedbil eller elflakcykel som kanske kunnat göra det lite drägligare. Kanske i kombination med nära vänner som gärna skjutsar.

• PH76

Jag skulle nog aldrig flytta utanför tätort utan bil.

• Stårschan2
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-01-24 22:42:07 följande:
    Precis. Eller om det finns bra bussförbindelser.
    Existerar sådana platser i Sverige idag, där man kan bo utanför en stor tätort men ändå ha ordentliga bussförbindelser?
  • SilverEmma

Jag vill ha gångavstånd (max 10 min) till i alla fall en en mindre matbutik. Kan tänka mig att bo max 2 mil från en mindre stad med klädaffärer, VC och tandläkare om det finns bra förbindelser med buss eller tåg (och det tar max 10 min att ta sig hemifrån till stationen/busshållsplats). 

• Anonym (A)

Inte alls skulle jag säga. Jag vill ha bra kommunikationer inpå knuten.

• Anonym (undrar)

Tack för alla svar. Roligt att höra hur ni resonerar. Just nu är jag inne på max milen utanför ett samhälle. Längre än så blir det kanske jobbigt.

• Anonym (Killin)

Får inte heller ta körkort pga medicinska orsaker och jag har försökt bosätta mig så "bekvämt" som möjligt. Två busslinjer passerar utanför huset, var 15:e minut mellan 05-18 och varje halvtimme mellan 18-23.30, går nattbussar på helgerna till och från city. Har 1 kilometer till närmsta hyfsat stora mataffär. Tar 15 minuter att promenera in till city. 

Växte upp i en stadsdel (nästan by) 1,5 mil utanför stan och under tonåren var det bökigt, men då hade vi ingen livsmedelsaffär eller kiosk i närheten utan närmsta var drygt milen bort. Gick inte supermycket bussar heller, tre på morgonen och tre på eftermiddagen och ingen efter kl 19. Så jag är väl påverkad av det.

Cykla gör jag bara på sommaren, bor man lite norrut är det ganska kort period man enkelt kan cykla utan att behöva tänka på hur man är klädd eller måsta införskaffa dubbdäck och dylikt. Sen är det ett jäkla meck att t.ex. handla lite mer med cykel eller frakta paket från postombudet. Cykel är för mig ett fint alternativ i tanken, men kan vara opraktiskt i praktiken, särskilt året runt. 

• Anonym (Josefin)
    Anonym (undrar) skrev 2021-01-24 22:28:36 följande:

Jag drömmer om att flytta en bit ut på landet. Jag har dock ingen bil och kommer aldrig ha någon av medicinska orsaker. Jag får använda apostlahästarna främst för att ta mig någonstans. 

Hur långt från ett samhälle med mataffär och så skulle du kunna bo utan bil?

Jag har en stor vindsvåning på söder OCH ett hus ute i skärgården som jag pendlar mellan, med bil. Jag skulle inte kunna leva utan bil, jag hatar att ta buss och tunnelbana, så många idioter ute. 
  • Ess

Vi bor lite utanför och är helt beroende av varsin bil. Utan bil hade jag inte kunnat ta mig till jobb, så jag hade aldrig flyttat utanför stan utan bil.

Men ska du flytta ut så var noga med att kolla upp om det går bussar, vart de går och hur ofta.

• Anonym (Sara)

Det beror naturligtvispå hurkollektivtrafiken ser ut där. Men i de allra flesta fall finns ingen eller ytterst sporadisk lokaltrafik på landet.

Jag sku,le inte vilja bo på landet ens med bil så jag kanske är fel person att svara. Men jag anser att bor man på landet , säg 5 km till busshållplats/affär osv så behöver man bil. (Eller om bussen går en gång på morgonen och en gång på kvällen). Man blir väldigt isolerad annars.

Sen är det väldigt opraktiskt eftersom man i regel bor på landet för att man gillar att fixa uteeller med sitt hus osv. De jag känner som bor på landet använder inte bara bilen för att handla mat åt sig själva (vilket du kanake tänker går med cykel/elcykel) utan de köper jord, djurfoder, byggmaterial osv.

Kan du tänka dig en flakmoppe eller epatraktor?

• Ess
    Anonym (Sara) skrev 2021-01-26 06:21:16 följande:

Det beror naturligtvispå hurkollektivtrafiken ser ut där. Men i de allra flesta fall finns ingen eller ytterst sporadisk lokaltrafik på landet.

Jag sku,le inte vilja bo på landet ens med bil så jag kanske är fel person att svara. Men jag anser att bor man på landet , säg 5 km till busshållplats/affär osv så behöver man bil. (Eller om bussen går en gång på morgonen och en gång på kvällen). Man blir väldigt isolerad annars.

Sen är det väldigt opraktiskt eftersom man i regel bor på landet för att man gillar att fixa uteeller med sitt hus osv. De jag känner som bor på landet använder inte bara bilen för att handla mat åt sig själva (vilket du kanake tänker går med cykel/elcykel) utan de köper jord, djurfoder, byggmaterial osv.

Kan du tänka dig en flakmoppe eller epatraktor?

Precis.

Jag tror inte att det bor någon här ute utan bil, alla jag vet i arbetande ålder har varsin bil.

Eftersom det är som det är, så lånar man heller inte ut sin bil om någon skulle fråga, fast det har aldrig hänt att någon frågat om det.

Man behöver minst en bil med drag i hushållet för att som du skriver, kunna köra grejer både till soptippen och även när man köper större saker.

Utan bil hade vi inte kunnat bo där vi gör, och då bor vi ändå inte jättelångt utanför.
  • Postman

Inte en meter utanför stan utan bil. Vi bor i en stad idag och vi har två bilar.

Svar på tråden Hur långt ifrån "stan" hade du kunnat bo utan bil?