Inlägg från: Anonym (Ts saknar verklighet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ts saknar verklighet)

    Oense om pengar

    AnnaSthlm skrev 2021-01-25 22:21:01 följande:

    Menar du att du försörjt dig själv OCH barnen på 3000 i månaden i flera år? Bortsett från hyra och mat?

    Det är helt groteskt.


    Nä allt barnbidrag och flerbarntillägg också. Så hon har betalt kläder och sina nöjde för ca 7000kr/månad. Han betalar all mat, försäkringar, boende, sophämtning, el, vatten osv helt själv. Men får inte barnbidraget + ger 3000kr i fickpeng till ts. Ts vägrar köpa begagnat eller låta barnen ärva. Hon skuldsätter sig hellre! Väldigt slöseri! Skulle du ge mer pengar till någon med det ekonomiska tänket?

    Ts kan ju skilja sig. Då får hon mindre pengar än idag och måste dela sin nyinkomna summa pengar med mannen.

    Då blir det tvunget att köpa begagnat alltid.
  • Anonym (Ts saknar verklighet)
    Anonym (Ax) skrev 2021-01-25 22:20:42 följande:

    Om du skall bidra med dina pengar skall han naturligtvis ta ansvar för hemarbete och era barn på samma sätt som du gjort när ni levt på hans lön. Är han inte villig att göra det så ska du inte behöva lägga dina pengar på era gemensamma kostnader heller.


    Tror du att ts hade varit villig att börja jobba och låta mannen vara hemma med barnen?

    Han har ju försörjt dom allihop med sin lön i flera år! Och gett henne fickpengar!

    Ts kan ju räkna ut om hon hade haft mer än 7000kr/ månad över till kläder om hon hade bott själv...nej. Hon hade inte haft mer över om så hade jobbat och betalat hälften av alla kostnader som mannen står för nu.
  • Anonym (Ts saknar verklighet)
    Anonym (Ax) skrev 2021-01-26 07:08:58 följande:

    Tror du TS man skulle vara villig att vara hemma med barnen och ta över alla TS sysslor om TS förvärvsarbetade?

    Hon har ju skött all markservice för honom i flera år. Prova att räkna ut vad det skulle ha kostat om han varit tvungen att betala för sin del av hemarbetet istället, så ser du att han kommit billigt undan. Tror du förövrigt att han tvingats till jobbet när han varit sjuk, så som han tvingat henne att göra allt hushållsarbete även dagar när hon inte mått bra?

    På beskrivningen av TS man låter det mer som att hon, om hon jobbat och betalat hälften, ändå fått stå med allt hushållsarbete och barnansvar.

    Hon får fickpengar och han kan köpa det han vill. Då är det väl dags att hon får lite pengar att röra sig med istället för att den giriga latoxen skall få ännu mer pengar för att bara lata sig hemma.


    Ja hälften av allt barnen kostar + allt ts kostat i mat och boende går på kanske 10.000kr i månaden. Lägg till 3000kr i månaden. Sedan hade han fått barnbidraget på 7000kr. 20000 kr.. För det hade han fått barnpassning vid vab, kläder och städning i hemmet. Speciellt med Rut-avdrag.
  • Anonym (Ts saknar verklighet)
    Anonym (Jag) skrev 2021-01-26 07:43:58 följande:

    Och jag saknar inte "verklighet". Min verklighet kanske är annorlunda än din, men den är lika verklig som någon annans.


    Om du lämnar honom idag. Kommer ni ha råd att äta som ni gör idag? Har du råd med rum till alla barnen? Splitternya skridskor, ny kläder osv?

    Nej. Ni skulle leva jättefattigt.

    Du måste förstå att en familj kostar mer än bara kläder. Ni lever på en inkomst. Självklart måste barnen ärva och du köpa begagnat ibland! Men du skuldsätter dig hellre..
  • Anonym (Ts saknar verklighet)
    Anonym (Jag) skrev 2021-01-26 08:03:46 följande:

    Det är inte relevant, för som det är nu lever jag inte ensam och borde ha samma standard som han.

    Varför är det självklart att ärva/köpa begagnat?


    För att det är miljövänligare, det är mer ekonomiskt, ni har många barn och bara en inkomst! Även om hans lön är hög (?) så betalar har skatt på den inkomsten. Oftast får man mer ut per månad på två ok inkomster eftersom att det skattas olika.
  • Anonym (Ts saknar verklighet)
    Anonym (Jag) skrev 2021-01-26 08:22:26 följande:

    Att det är miljövänligare och ekonomiskt är inte samma sak som att det är självklart.

    Han tjänar tillräckligt för att alltid ha minst 20" över efter allt är betalt. Han köper märkeskläder och andra dyra saker till sig själv varje månad.


    Vilken inkomst har han? Är det bara du som tror, gissar och är avundsjuk?

    Har du någon förståelse för att han behöver spara pengar och kanske behöver vara mer välklädd varje dag än någon som går hemma?

    Var det han som ville ha många barn? Har du alltid varit för sjuk för att jobba?
  • Anonym (Ts saknar verklighet)
    Anonym (Jag) skrev 2021-01-26 08:35:37 följande:

    Och de 20" är efter han fört över 40" till sparkontot kan jag tillägga.


    Ok. så han har ut ca 20000kr (mat och boende hela familjen om ni bor billigt och handlar billigt) + 3000till dig+ 40000 spar+ 20000 kr till sig själv?

    Han har alltså 150 000kr/månaden ut? Men han behöver inte vara välklädd och han behöver inte jobba mer än att han ska kunna ta barn, hushåll och föräldraledighet när du är för sjuk? Vad tusan jobbar han med? Det yrket kan ju inte existera!
  • Anonym (Ts saknar verklighet)
    Anonym (Jag) skrev 2021-01-26 08:49:03 följande:

    Jag har aldrig sagt att han inte ska vara välklädd och jobbar gör han konstant. Föräldraledig har han aldrig varit, men det är barnen för stora för nu oavsett.


    Men han har en av Sveriges högsta löner men enligt dig tid att ta barn och hushåll när du är för sjuk?

    Du är för sjuk för att jobba men kan ta han om 4 barn. Men inte tillräckligt sjuk för sjukskrivning, sjukbidrag eller liknande? Vilken sjukdom är det?
  • Anonym (Ts saknar verklighet)

    Skrev fel innan. Han borde enligt ts ha 150 000kr/månaden INNAN skatt. Om dom bor superbilligt och handlar billig mat.

  • Anonym (Ts saknar verklighet)

    Skiljer ni er så har han gott och väl råd till hushållerska och nanny varannan vecka när barnen är hos honom. Han skulle tjäna ekonomiskt på en skilsmässa. Skaffar han sedan en ny fru med normalt jobb så höjs hans ekonomi ordentligt.

    Utifrån dina inlägg TS så verkar du vara leva med honom för att han försörjer er och han lever med dig för pliktkänsla. Ser inga tecken på kärlek från någon av er.

    Och tänker ni ekonomiskt så förlorar du massor på att lämna. Speciellt när du skriver att du knappt klarar av att ta hand om barnen ibland för att du är för sjuk... Då kommer du få ta ett lågbetalt jobb OCH ta barn/hem och köpa allt begagnat..

  • Anonym (Ts saknar verklighet)
    Anonym (Jag) skrev 2021-01-26 09:22:33 följande:

    Det har hänt att jag pratat om separation, han får fullständig panik och vill inte för allt i världen att vi ska separera.

    Förstår du verkligen inte att det här handlar om mer än pengarna? Det handlar om attityden i sig, att han inte ser några konstigheter i att jag vissa månader inte ens får ihop det hur mycket jag än snålar (vilket han hatar, att jag köper billigare alternativ, för "yta spelar roll") medan han kommer hem med massa dyra saker ständigt? Senast förra veckan spontanköpte han en kontorsstol för över 7000 bara för att färgen passade hans kontor bättre.


    Yta är viktigt men ni bor uppenbarligen väldigt billigt/litet/ i ett sämre område och du handlar väldigt billig mat? Gissar jag annars måste han ha en lön på 200 000/ månad..

    Separera på prov och se vem som får det jobbigast. Du påstår att han inte skulle klara sig utan din arbetsinsats och han tycker att du slösar pengar. Testa och se vem så får det tuffast. Då vet ni vems arbetasinsats som är värd mest.

    Du får allt nödvändigt betalt! Jag tycker att du får mycket pengar för att inte ens behöva jobba! Du tar hand om ditt egna hem och dina egna barn precis som alla andra gör. Men du slipper jobba så som alla andra måste.

    Sen sitter du självklart djupt i skiten. Du har skaffat fler barn än du orkar och skulle ha råd med. Du är ekonomiskt beroende och du och barnen hamnar snabbt i relativ fattigdom om mannen träffar någon annan...
  • Anonym (Ts saknar verklighet)
    Anonym (Jag) skrev 2021-01-26 09:52:07 följande:

    Nej vi bor inte i något speciellt billigt område och köper inte speciellt billig mat heller.

    Vart säger jag att han tycker att jag slösar? Det är han som har en orealistisk bild av vad det ska räcka till.

    Jag har inte skaffat fler barn än jag orkar, det är min hälsa som ställer till det och hade jag haft en mer stöttande partner hade jag kanske inte blivit så sjuk som jag är. Jag tar hand om mina barn, det är mitt eget mående som blir lidande.

    Jag har tröttnat rejält på dina gliringar om hur mycket bättre han skulle ha det utan mig, så det här är mitt sista svar till dig.


    Ok så din man har lön på 200 000kr/månaden och du har en sjukdom som inte ger dig rätt till någon ersättning alls.

    Du har också valt att skaffa alla barnen.
  • Anonym (Ts saknar verklighet)
    Anonym (Ax) skrev 2021-01-27 20:42:20 följande:

    Finns inget Rut-avdrag att få för att någon skall sköta dina inköp, så lägg till kostnader för en personal shopper som sköter om det. Dessutom en privatsekreterare som har koll på när barnen skall till tandläkaren/doktorn/barnkalas mm. Sedan lär inte barnvakten han köper in kunna följa med till tandläkaren, eller skolans utvecklingssamtal så där måste han räkna in inkomstbortfallet han får för att ta en föräldradag (kanske tom på lägstanivå) osv.

    Så visst kan han köpa nanny-och hushållstjänster, men det kommer med säkerhet att bli problem när nannyn är sjuk, för han kan inte tvinga sina anställda att jobba när de är sjuka som han gör med TS. Alltså blir det ofrånkomligt vab för honom i alla fall, med de inkomstbortfall som det medför.

    Du saknar verklighetsförankring om du tror att han kan lösa allt billigare än att ha TS som sin hushållsslav.


    Alla mat/hushållsartiklar får jag hemleverade och inburna i köket för mindre än 100kr. Jag beställer på nätet och första gången tar det 15 min andra gången använder jag samma lista och ändrar vid behov. Det tar 5 min då. Kläder köper jag på nätet och får hemlevererat till ytterdörren för 0kr. TS man kan internet-shoppa kläder/presenter Färdiglagade middagar är inte så dyrt om man tänker på att barnen äter i skolan ( och inte skulle ha en fru hemma som måste äta, dessutom gissar jag att ts skulle ha barnen halva veckan)

    Tandläkare/doktor mm lägger jag in i min ( eller makens) jobbkalender. (Utvecklingssamtal är frivilligt och kan ske över telefon/ skype.) Kostar 2 min tid och ger påminnelser i god tid. TS man kan internet-shoppa kläder/presenter.

    När man köper nannytjänster i Sverige så har man mer än en som känner barnen. Dom ordnar ALLTID vikarie.

    Dessutom är några av barnen ( snart alla?) så stora att man inte får vabba/får fritids. Då förväntas barnen klara en hel del själv.
  • Anonym (Ts saknar verklighet)
    Anonym (Ax) skrev 2021-01-30 08:23:43 följande:

    Fast TS man vill ju inte lägga ens femton minuter på planering och inköp. Dessutom vill han ha specialkost anpassad efter hans preferenser, och det skall vara hemlagat från grunden, så det där med färdigmat kan du ju glömma.

    Vem lagar din mat? Vad kostar det för dig att ha någon som gör det från grunden och enligt dina specifika önskemål? Har du städhjälp som kommer varenda dag (för TS man räcker det inte med veckostäd) och städar efter hur du vill att det skall göras? Vad betalar du för det? Och även om du hade allt detta, vad händer om du är hemma sjuk och inte ens orkar fixa matbeställningen, vad betalar du för att någon ska fixa det? TS man har henne att fixa allt sådant 24/7. Vad betalar du för dygnet-runtservice?

    Vem planerar inköp för dina barns födelsedagar, pratar med dem om vad de önskar sig och planerar i köp? Vad betalar du för att någon skall boka lekland (eller planera en hemmafest)? Eller, när de är bjudna på kalas, vem OSA:r, planerar inköp av kalaspresenter och ser till att barnet kommer till rätt plats på rätt tid och rätt dag. Vad kostar det för dig att betala någon sådana tjänster?

    Vem kollar av vad som behöver köpas i klädväg när dina barn växer? Vem sitter och tittar igenom hemsidor med dem för att beställa hem kläder de vill ha? Vad betalar du för den tjänsten?

    Vem har koll på att skicka blommor till din gamla släkting när hen fyller år? Vad betalar du för att någon annan skall ha det i sin jobbplanering att komma ihåg att fixa det?

    Vad gäller läkare så är det väl egalt om det tar två minuter för dig att planera in i kalendern, det är ju själva besöket med barnet (kanske med restid samt att se till att barnet sedan återlämnas till skola/nanny) som är den stora grejen (eftersom TS man har fler än ett barn får du ju addera ihop antalet gånger och räkna ihop den ekonomiska förlusten).

    Vem ringer hantverkare när sådant behöver bokas, och vem finns på plats när de kommer?Vad betalar du för att någon finns där så du kan vara på jobbet?

    Det finns tusen och en småsaker som inte självklart går att lösa med vanliga hushållsnära tjänster utan kräver speciallösningar. Bara det där med att kontakta nanny-företaget och intervjua personer för att försäkra dig om att du får någon som du har förtroende för att ta hand om dina barn tar tid.

    Du verkar inte fatta att om du skulle betala någon att göra allt det där som du fixar med så kostar det, och tid är pengar, särskilt om man jobbar på det sätt som TS man verkar göra. För den, som han, som inte brukar sköta något hemma kommer det dessutom ta extremt mycket längre tid att genomföra allt, så du får lågt räknat åtminstone dubblera tiden för honom gentemot dina beräkningar.

    ...slutligen är ju ett tips att du låter maken ta ansvar och planera in i sin egen kalender. Den kommentaren säger väl allt! Du verkar vara en sådan person som tror att män är mindre kompetenta och behöver daltas med -klart då att det stör dig att jag och andra här i tråden säger till TS att hon inte skall acceptera hans krav så länge som hon slavar som hon gör.


    Min make lägger in det i min kalender om han öppnar kallelsen. Sedan åker den av oss som har möjlighet.

    Jag och min make delar allt. Vi vabbar lika mycket, delar lika på föräldraledigheten. Jobbar båda två och sköter hemmet båda två.

    Vi bidrar båda med ekonomin och lägger lika mycket tid med barnen. Vi skulle aldrig sätta vår partner i en sits där hen är ekonomiskt beroende/ ensamt ansvarig eller inte får möjlighet till tid med barnen. Ts man får aldrig chans att vara ledig med barnen då ts aldrig tar ekonomiskt ansvar. Slipper han att vara ensamt ansvarig för att försörja ts och barnen så kanske han har råd att ta sig tid med barnen den veckan dom är hos honom?
  • Anonym (Ts saknar verklighet)
    Anonym (Du) skrev 2021-01-30 10:31:48 följande:

    TS make vill inte. Han behandlar inte henne som en team-member, han behandlar henne som en betjänt.


    Och ts vill inte jobba. Hon vill inte bidra ekonomiskt och han vill inte bidra med hushållsarbetet. Hon ser honom inte som en teammember utan vill bara ha och ha.
  • Anonym (Ts saknar verklighet)
    Anonym (Ax) skrev 2021-01-30 12:08:29 följande:

    Ett tips innan du uttalar dig är att läsa vad TS skriver.

    Hennes man vill inte ta ansvaret för barnen. Han vill heller inte ta ansvar för hemsysslorna. Är TS sjuk ska hon fortfarande göra allt hon brukar göra fast han skulle ha kunnat ta chansen att vara hemma med barnen då och VAB:a (dvs försörjningen den dagen ordnar sig ändå).

    Tror du att TS i gengäld kan tvinga sin man till jobbet när han är sjuk så de slipper det ekonomiska bortfallet som karensdagar ger?


    Han KAN inte vabba om ts inte är sjukskriven.. vilket hon inte är.
  • Anonym (Ts saknar verklighet)
    Anonym (Ax) skrev 2021-01-30 14:20:11 följande:

    Han får vab:a om hon tex äSå, du tänker alltså att om din man inte hade jobbat skulle han fått vara din slav 24/7 istället? Du skulle ha varit ok med att kräva av honom allt det som TS man kräver, för att du drog in pengarna? Du skulle anse att du hade rätt till arbetsdagar som tog slut, lediga helger och semesterdagar, men din man skulle vara livegen och tacksam över att han fick små smulor av din lön mot att hela tiden fixa så allt var till din belåtenhet? Och fick han sedan några pengar av någon annan skulle du anse dig ha rätt att ta ifrån honom dem för att du ville konsumera upp dem, trots att du redan hade mycket mer pengar att röra dig med?

    Det är nämligen det beteendet du sitter och försvarar att mannen utsätter TS för.

    Tur för din gubbe då att han är frisk och kan bidra tillräckligt för att hålla dig nöjd, låter som om han skulle ha ett djäkligt tufft liv annars...


    Nej vi skulle aldrig få det så som ts för vi älskar varandra. Ts älskar inte din man och han älskar inte ts. Dom är bara tillsammans för att ts inte har råd att flytta.
  • Anonym (Ts saknar verklighet)
    Anonym (Ax) skrev 2021-01-30 15:31:13 följande:

    ...så bristen på kärlek är alltså det du tycker försvarar hans agerande? Om man inte längre älskar någon, och denne pga sjukdom, ekonomiskt beroende och dåligt psykiskt mående (som rätt uppenbart bottnar i hur man själv behandlar personen) inte kan flytta, då är det alltså i dina ögon OK att bete sig som TS man gör?

    Vilken skön människosyn du verkar ha...


    Båda beter sig illa mot varandra! Båda utnyttjar den andre. Men nu är det ts som är missnöjd och ber om andras åsikter på nätet. Ts väljer sin situation varje dag. Hon har valt flera barn, valt att leva med mannen och väljer att lyda hans önskemål. Hon vill inte/kan inte bli sjukskriven och vill frångå deras upplägg. Han försörjer henne helt mot att hon sköter hemmet. Ts vill intejobba, vill inte bidra ekonomiskt men vill inte heller ta hand om huset själv. När mannen inte vill vara ensam försörjare så vägra ts bidra. Men hon vill att han ska ta hennes del av ansvaret i familjen också?? Han ska försörja hela familjen själv och vabba, städa och stanna hemma när hon är trött??

    Offerkoftan är stor. Ts är nog inte speciellt sjuk och ovillig att delta i rehab. Hon vill bara vara hemma. Hade hon varit sjuk då hade hon varit sjukskriven och fått exempelvis tid på fritids till barnen.

    Hon putsar inte fönster och klipper gräs mm varje dag....
  • Anonym (Ts saknar verklighet)
    Törstiga tuppen skrev 2021-01-30 15:46:35 följande:

    Hade TS man varit en sådan skit som hon vill få det att verka, hade tråden haft en annan rubrik. TS är inledningsvis enbart upprörd över pengarna. När folk inte håller med blir mannen värre och värre och TS sjukare och sjukare. 


    Och nu håller hon på att bli blind av stressen ( vill hon få oss att tro) Men ingen läkare gör något och ts själv bara stickar en kofta till. Hennes inlägg blir bara mer och mer otroliga.
Svar på tråden Oense om pengar