• Themis

    Separation och ena parten har flyttat och skrivit sig på annan adress. Har denne juridisk rätt att ha kvar saker i lägenheten hon har lämnat?

    Om man har ett hyresavtal så brukar tre månaders uppsägningstid gälla och jag tycker det är rimligt att kunna förvara sakerna i alla fall så länge även i detta fall om den som flyttat inte kan lösa sin situation på direkten och kanske bor inneboende hos en vän eller släkting tillfälligt. Det finns sällan plats för extra soffgrupper då.

    Det handlar om att bete sig som en människa helt enkelt, även om man säkert önskar att det gick fortare.

    Sen finns det en bortre gräns på ett år där den som flyttat anses ha övergett boet och inte längre har rätt att komma och kräva saker ur det gemensamma. Privat egendom är dock fortfarande privat:

    Hej,Jag har lite funderingar angående en separation.En man och en kvinna köper ett hus tillsammans och blir sambos. Förhållandet håller i något år och sedan separerar parterna. Vid separationen väljer mannen att bo kvar i huset och kvinnan köper ett eget hus. I deras bodelning står endast att mannen tar över huset och kvinnan tar med sig den gemensamma bilen.Ungefär ett år efter att kvinnan har flyttat ut så kräver hon att hon ska komma in i mannens hus och hämta hennes kvarvarande prylar, så som kläder och kvinnans mammas dopklänning. Kvinnan hotar med att ta med sig polisen för att komma in i huset eller att mannen ställer ut hennes grejer så att hon kan hämta sakerna. Vad säger lagen om detta? Paret har två gemensamma barn och deras relation är mycket infekterad. Kvinnan är mycket svartsjuk på mannens nya sambo och hotar om stämning och håller på med en hel del påståenden som är ren och skärt förtal.Om mannen vägrar att släppa in kvinnan och hämta sina saker, genererar det att mannen tagit hennes grejer? Om kvinnan inte tog med sig sina grejer när hon flyttade, kan hon då komma, ett år efter, och begära tillbaka dem?/Nyfiken


    Vid en separation gör man skillnad mellan det gemensamma bohaget och saker som tillhör den enskilde. Sådant som inte ska ingå i det gemensamma bohaget är just sådant som kläder, smycken och liknande privata ägodelar. En person har alltid rätt att få sina ägodelar och det blir högst problematiskt om denne nekas åtkomst till dessa. Däremot kan inte en tidigare sambo, som i detta fall, träda in i det tidigare hemmet utan tillåtelse att hämta dem. Det blir därmed en överenskommelse som måste göras dem emellan, när detta kan passa.


    Saker som är att anses tillhöra det gemensamma bohaget, alltså samboegendom, kan utkrävas ur boet under ett års tid, sedan är rätten förlorad. I detta fall verkar det inte gälla samboegendom utan privata ägodelar och parterna bör därför komma överens om när dessa kan hämtas. 


    lawline.se/answers/hur-lang-tid-efter-en-separation-kan-man-begara-egendom-ur-tidigare-gemensamt-hem

    Hon borde alltså omgående återlämna nycklarna, men har fortfarande rätt att komma och hämta sin saker på en tid som ni avtalar.
    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • Themis
    Pudan skrev 2021-02-01 10:20:24 följande:

    X har i 5 månader blivit ombedd att flytta ut men vägrat. Först när Y var bortrest i jobbet i ett par veckor flyttade X ut utan att berätta det för Y. 
    ---
    Eftersom det inte verkar vara ok att Y bär ner sakerna i källarförrådet som X har nyckel till är läget nu sånt att alla sakerna står uppställda mitt inne i lägenheten och är i vägen. Det känns - under ovan angivna förutsättningar - helt orimligt att Y ska behöva ha sakerna där tills det passar X att komma och hämta då X inte visar något som helst intresse av att göra detta. 

    Tragiskt att det ska behöva bli så här. 


    Beklagar verkligen, vilken soppa!

    Om du hade börjat med att X varit ombedd att flytta i fem månader redan så tycker jag det ändrar saken. Men det räcker ju inte att be utan då får man ge en skriftlig "uppsägning" och säga att om 3 månader begär jag handräckning från KF för att få ut dig och dina prylar ur min bostad, du väljer själv om du ska gå eller bli släpad.

    Har du erbjudit dig att t.o.m. fixa transport av bohaget så fattar jag inte vad mänskan mer gapar om.

    Installera ACR på mobilen så samtal spelas in, ring och kräv tillbaka nycklarna inom 72 timmar. Och säg att du bokat med låssmed på torsdag redan nu och annars kommer att byta lås på både ytterdörr och förråd och skicka henne fakturan. Din hyresvärd kan säkert styrka dig i detta, hon får inte ha nycklar om hon inte bor där.
    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
Svar på tråden Separation och ena parten har flyttat och skrivit sig på annan adress. Har denne juridisk rätt att ha kvar saker i lägenheten hon har lämnat?