• Fri 29 Jan 2021 18:05
    1427 visningar
    9 svar
    9
    1427

    Söka jobb när man planerar graviditet?

    Hej! Jag har snart pluggat färdigt (är färdig i maj - juni cirka) och jag känner mig helt vilse!! Jag och sambon vill börja försöka skaffa barn snart och jag vet därför inte hur jag ska göra med att söka jobb... ett alternativ vore att söka ett längre vikariat inom det jobbet jag redan har. Men om det tar lång tid att bli gravid vill jag ju söka inom det området jag utbildar mig inom... samtidigt vill jag inte börja på en arbetsplats för att sedan direkt säga att jag kommer att gå snart, jag tycker inte det känns rätt mot arbetsplatsen.

    Att vänta i ytterligare 1,5 år är inget alternativ så lämna gärna era personliga åsikter om det utanför denna tråden.

    Det jag undrar över är hur jag ska tänka. Ska jag söka ändå? Ska jag då berätta att vi försöker skaffa barn med risk för att ingen ändå kommer vilja anställa mig...? Ska jag söka och bara ta det som det kommer eller helt enkelt fortsätta där jag är nu som timvikarie och söka vikariat där istället? Det jobbet kommer vara lättare att lämna av många anledningar, nämligen. Jag vill bara ha lite perspektiv och hjälp med hur jag ska tänka. Någon som varit i likande sits? Hur tänkte ni? Osv. Tack!

  • Svar på tråden Söka jobb när man planerar graviditet?
  • Fri 29 Jan 2021 18:20
    #1

    Sök ändå! Det är diskriminerade ifall dom inte skulle ge dig jobbet för den anledningen. Du har heller ingen skyldighet att berätta att ni försöker få barn. Låt inte detta stoppa dig. Lycka till :)

  • Anonym (H)
    Fri 29 Jan 2021 18:44
    #2

    Sök de jobb du vill ha. En anställning är en långsiktig investering. Själv fick jag två veckor efter min första dag berätta om graviditet. Inga som helst problem trots att jag var tvungen att omplaceras direkt pga risker i arbetsmiljön.

    Du kan lika gärna bli oplanerat gravid. Arbetsgivaren har ingenting med dina barnplaner att göra.

    På min arbetsplats anställdes en kvinna som inte ens han börja innan barnet kom

  • Anonym (Ylva)
    Fri 29 Jan 2021 18:58
    #3

    Jobbar inom rekrytering och mitt råd är att söka jobb inom din utbildning. Personligen hade jag rekommenderat dig att avvakta med graviditetsförsök beroende på hur lätt det är att få jobb inom din utbildning.

    Företag får som sagt inte diskriminera mot gravida men det kan vara svårt att bevis att man inte fick ett jobb pga det särskilt inom privata sektorn. Att du försöker bli gravid eller är tidigt gången i din graviditet har arbetsgivaren inget med att göra! Undantag om arbetet medför risk för gravida såklart. Min erfarenhet är att många personer överinformerar i sina personliga brev och under intervju. Det kan vara av olika anledningar, man som arbetssökande säger att dem vill vara ärliga och ger hela sjukdomshistoriken typ. Ett personligt brev ska vara personligt men inte privat! Ta upp det som är relevant för tjänsten. Att du är gravid hindrar dig i största grad inte från att klara av jobbet.

    Förstår att samvetet gnager lite att du kanske blir föräldraledig efter ett halvår, men tänk inte så.

    Det jag ser i mitt jobb är att arbetsgivare blir skraja av glapp i cvt tyvärr. Utbildning och erfarenhet ses som en färskvara särskilt om man söker jobb i en ny bransch. Har en bekant som blev klar med sin utbildning i somras och har haft svårt att få jobb. Hennes tidigare erfarenheter är inom något helt annat. Nu är hon även gravid och bli mammaledig om nån månad. När hon är tillbaka från mammaledigheten har det gått minst 1,5 år sen hon tog examen och det kommer att påverka henne. Inom de yrken hon söker är konkurrensen väldigt tuff och det är risk att hon kommer få svårt att få jobb, tråkigt nog.

    För att summera så är det bästa att börja försöka skaffa barn när du h fått ett jobb. Förhoppningsvis får du ett inom 6 månader.

  • Anonym (Sök jobb inom utbild­ningen­)
    Fri 29 Jan 2021 19:34
    #4

    Ylvas inlägg säger egentligen allt.

    Vill bara tillägga att en kvinna började höggravid på mitt jobb. Hon var gravid under intervjun men sa ingenting. Hon gick ut i 10-12 månader föräldraledighet 4-5 månader efter jobbstarten. Det var inga sura miner för det.

    Jag söker jobb och fick för inte länge sedan frågan på en intervju om jag planerade ett barn till (det är inte lämpligt eller tillåtet men det sker ändå). Det kan hända att du får fråga men du behöver inte svara eller svara ?det har vi inte tänkt på/diskuterat än?. Vi planerar inte fler barn men ändå tycks små barn vara något arbetsgivare ser som betungande för verksamheten på något vis (iallafall om man är kvinna). Jag har inte förstått det förrän nu.

  • Anonym (Sök jobb inom utbild­ningen­)
    Fri 29 Jan 2021 19:34
    #4

    Ylvas inlägg säger egentligen allt.

    Vill bara tillägga att en kvinna började höggravid på mitt jobb. Hon var gravid under intervjun men sa ingenting. Hon gick ut i 10-12 månader föräldraledighet 4-5 månader efter jobbstarten. Det var inga sura miner för det.

    Jag söker jobb och fick för inte länge sedan frågan på en intervju om jag planerade ett barn till (det är inte lämpligt eller tillåtet men det sker ändå). Det kan hända att du får fråga men du behöver inte svara eller svara ?det har vi inte tänkt på/diskuterat än?. Vi planerar inte fler barn men ändå tycks små barn vara något arbetsgivare ser som betungande för verksamheten på något vis (iallafall om man är kvinna). Jag har inte förstått det förrän nu.

  • Fri 29 Jan 2021 22:26
    #5

    Sök jobben du vill ha och ta inte upp under processen att ni försöker bli gravida. Blir ni gravida så får du ta det då :) Man vet inte hur lång tid det tar att bli gravid så att tajma graviditet perfekt med jobb är omöjligt, är min erfarenhet. Det blir som det blir och det löser sig alltid i slutändan.

    Jag blev gravid strax efter att jag tackat ja till ett nytt jobb. Jag hade först tänkt att göra tvärtom, dvs skaffa barn, vara föräldraledig och sedan byta jobb. Men det tog ganska lång tid att bli gravid och jag kände till slut att resten av livet kan liksom inte stå still under tiden man försöker bli gravid. Man måste försöka leva på så länge.

    Hann jobba ca ett halvår innan föräldraledigheten. Jag hade ganska dåligt samvete då jag har ett jobb med en lång uppstartssträcka där det tar tid att lära upp ersättare etc. Men det var absolut inga sura miner på jobbet, alla var bara glada för min skull. Och även om de inte hade varit det så spelar det ingen roll, det är olagligt att diskriminera pga graviditet och gör de något fult så... ja då hade jag i alla fall lärt mig att det inte är en arbetsgivare jag vill jobba hos. (Nu jobbar jag i en bransch med gott om jobb, kanske ska tilläggas, det kanske spelar in.)

  • Anonym (NK)
    Sat 30 Jan 2021 09:01
    #6
    Anonym (Ylva) skrev 2021-01-29 18:58:30 följande:

    Jobbar inom rekrytering och mitt råd är att söka jobb inom din utbildning. Personligen hade jag rekommenderat dig att avvakta med graviditetsförsök beroende på hur lätt det är att få jobb inom din utbildning.

    Företag får som sagt inte diskriminera mot gravida men det kan vara svårt att bevis att man inte fick ett jobb pga det särskilt inom privata sektorn. Att du försöker bli gravid eller är tidigt gången i din graviditet har arbetsgivaren inget med att göra! Undantag om arbetet medför risk för gravida såklart. Min erfarenhet är att många personer överinformerar i sina personliga brev och under intervju. Det kan vara av olika anledningar, man som arbetssökande säger att dem vill vara ärliga och ger hela sjukdomshistoriken typ. Ett personligt brev ska vara personligt men inte privat! Ta upp det som är relevant för tjänsten. Att du är gravid hindrar dig i största grad inte från att klara av jobbet.

    Förstår att samvetet gnager lite att du kanske blir föräldraledig efter ett halvår, men tänk inte så.

    Det jag ser i mitt jobb är att arbetsgivare blir skraja av glapp i cvt tyvärr. Utbildning och erfarenhet ses som en färskvara särskilt om man söker jobb i en ny bransch. Har en bekant som blev klar med sin utbildning i somras och har haft svårt att få jobb. Hennes tidigare erfarenheter är inom något helt annat. Nu är hon även gravid och bli mammaledig om nån månad. När hon är tillbaka från mammaledigheten har det gått minst 1,5 år sen hon tog examen och det kommer att påverka henne. Inom de yrken hon söker är konkurrensen väldigt tuff och det är risk att hon kommer få svårt att få jobb, tråkigt nog.

    För att summera så är det bästa att börja försöka skaffa barn när du h fått ett jobb. Förhoppningsvis får du ett inom 6 månader.


    Hej! En fråga till dig inom HR. Din bekanta som blev klar med utbildning i somras och har svårt att få jobb, du tänker inte att HR och framtida arbetsgivare någonstans kan förstå att just året 2020 var ett helvete för nyutexade? Jag är själv i den sitsen tillsammans med många andra, dock inte gravid vilket jag förstår vad du menar inte direkt ökar chanserna för jobb. Men jag hoppas verkligen att ni som arbetar inom HR och arbetsgivare i framtiden kan lägga ihop att corona ställde till det och därför fick din bekanta med flera det svårt efter studier och inte blir skraja av glappet i cv:t...

    TS, sök enbart jobb som du vill ha, börja redan nu! En man hade aldrig tänkt som du i det här skedet. Du har inte tid att slösa bort år på nått du inte har utbildning för och därmed förlora chansen att få jobb i om det området. Du kanske vill ha fler barn och då kommer åren ticka på snabbt...
  • Sat 30 Jan 2021 09:31
    #7

    tack för all hjälp! Tack vare er satte jag mig igår och är nu snart färdig med både CV och personligt brev. Jag kommer börja söka jobb nu direkt. Vi tänker att vi börjar skaffa barn när jag får jobb, men händer det innan så händer det och då kommer det vara välkommet då vi använder avbrutet samlag just nu. Jag kommer som tur är vara utbildad inom ett yrke som är extremt eftertraktat, så i längden kommer det nog lösa sig ändå på något vis, i ?värsta? fall.

  • Anonym (Ylva)
    Sat 30 Jan 2021 13:42
    #8
    Anonym (NK) skrev 2021-01-30 09:01:27 följande:

    Hej! En fråga till dig inom HR. Din bekanta som blev klar med utbildning i somras och har svårt att få jobb, du tänker inte att HR och framtida arbetsgivare någonstans kan förstå att just året 2020 var ett helvete för nyutexade? Jag är själv i den sitsen tillsammans med många andra, dock inte gravid vilket jag förstår vad du menar inte direkt ökar chanserna för jobb. Men jag hoppas verkligen att ni som arbetar inom HR och arbetsgivare i framtiden kan lägga ihop att corona ställde till det och därför fick din bekanta med flera det svårt efter studier och inte blir skraja av glappet i cv:t...

    TS, sök enbart jobb som du vill ha, börja redan nu! En man hade aldrig tänkt som du i det här skedet. Du har inte tid att slösa bort år på nått du inte har utbildning för och därmed förlora chansen att få jobb i om det området. Du kanske vill ha fler barn och då kommer åren ticka på snabbt...


    Hej! Jo det tror jag arbetsgivare kommer förstå. Min bekant söker jobb inom HR och där jag bor är konkurrensen stenhård!! Hon saknar relevant erfarenhet och har inte arbetet mycket innan hon började studera. En arbetsgivare vill gärna ha en nyexaminerad med tre års erfarenhet typ.

    Dock har vi kandidater som arbetsgivare tackat nej till för att dem varit från arbetsmarknaden i några år, en var allvarligt sjuk i cancer vilket hen berättade under intervjun men arbetsgivaren kan inte bortse från glappet oavsett orsak utan ser bara de år som gått. Man blir förbannad att vissa arbetsgivare inte vågar ge personer en chans!
  • Anonym (NK)
    Sat 30 Jan 2021 23:21
    #9
    Anonym (Ylva) skrev 2021-01-30 13:42:13 följande:

    Hej! Jo det tror jag arbetsgivare kommer förstå. Min bekant söker jobb inom HR och där jag bor är konkurrensen stenhård!! Hon saknar relevant erfarenhet och har inte arbetet mycket innan hon började studera. En arbetsgivare vill gärna ha en nyexaminerad med tre års erfarenhet typ.

    Dock har vi kandidater som arbetsgivare tackat nej till för att dem varit från arbetsmarknaden i några år, en var allvarligt sjuk i cancer vilket hen berättade under intervjun men arbetsgivaren kan inte bortse från glappet oavsett orsak utan ser bara de år som gått. Man blir förbannad att vissa arbetsgivare inte vågar ge personer en chans!


    Tack för svar!! Jag hoppas jag och många nyexade kommer ur denna sits innan några år har gått iaf och att HR och arbetsgivare förstår glappet.

    Finner inga ord hur det måste kännas för den personen... fy fan asså vad hemskt att överleva cancer men sen inte ha ett liv ändå sen...
Svar på tråden Söka jobb när man planerar graviditet?