Inlägg från: Anonym (Hårlös) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hårlös)

    Hur förklarar jag håravfall för frisören?

    För ett par veckor sedan blev jag och min man osams och han tog tag i mitt hår. Det var så illa att det ramlade av. Så nu har jag stora kala fläckar på skalpen. Det är naturligtvis allvarligt att han kan göra så och vi har vänt oss till familjerådgivningen. Min man ska få hjälp att hantera situationer som kan innebära risk att han tar till våld (det har inte hänt ofta, men ändå kanske 5 gånger under våra 14 år tillsammans). Förutom att relationen till min man är problematisk (och jag överväger att lämna honom) så har jag problem med vad jag ska säga till min frisör. Jag har gått till samma frisör i 25 år och har en god relation till henne. Men jag har ingen lust att sitta hos frisören och prata om min mans våld. Finns det någon annan rimlig förklaring man kan ge till att det plötsligt är kala fläckar i hårbotten? Jag tycker verkligen inte om att behöva ljuga om detta, men kan inte förmå mig att säga sanningen och ser inte heller någon poäng i det. Till vardags kan jag hjälpligt borsta och spraya håret så det döljer fläckarna, men är också orolig att någon annan ska råka se och fråga. Kan frisörer se skillnad på alpecia (en sjukdom man kan få kala fläckar av) och hår som ryckts bort med våld? Vad tror frisörer om man bara säger att det plötsligt lossnade utan att man vet varför? Någon som är frisör som kan svara eller ge tips? Jag skulle bli så tacksam för råd och tips kring hur jag ska fixa frisörbesöket (håret kommer då förmodligen vara ca 1 cm). Jag får ångest av att tänka på den skam jag skulle känna för att berätta sanningen.

  • Svar på tråden Hur förklarar jag håravfall för frisören?
  • Anonym (Hårlös)
    Anonym (ja) skrev 2021-02-02 23:23:55 följande:

    Om hon skulle fråga, säg bara att du har blivit utsatt för en misshandel, att den är polisanmäld, men att du inte vill prata om det hela. Hon lär knappast fråga mer efter det.


    Kanske ett amternativ. Dock känns det inte riktigt naturligt att säga att jag inte vill prata om det. Frisören har ju blivit en vän också (även om vi inte umgås utanför mina klipptider). Men det är ett alternativ att överväga.
  • Anonym (Hårlös)
    Anonym (tobbe) skrev 2021-02-02 23:26:53 följande:

    Först och främst bör du allvarligt fundera på att lämna din man. Det är inte normalt att reagera som han gör. Vi första tecken på våld ska man lämna. Med det sagt så fattar jag att man inte vill att random personer ska veta vad som hänt. Kan tänka mig flera ursäkter. Du skulle ju tex kunna säga att håret fastnade i någon maskin eller nått. Eller nu i corona tider kan du skylla på corona för tydligen kan man få problem med håravfall i månader efter att man haft corona. Såg ett inslag om det på tv och det var en frisör som hade massor av kunder som hade sådana problem. Det har kanske din frisör också.


    Jag ska kolla upp relationen mellan corona och håravfall - tack! Nu har jag visserligen inte haft corona, men det kanske jag (hemska tanke) skulle kunna dra en vit lögn om. Jag är väl medveten om att kvinnor brukar uppmanas att gå vid första tecknet på våld. Jag diskuterade faktiskt det med distriktssamordnaren för insatser mot mäns väld i nära relationer. Jag frågade om det bästa är att lämna direkt. Samordnaren trodde dock att det fanns möjlighet till förändring när det gäller min mans beteende om han själv var villig att jobba med det, och det är han. Våldet följer inte den stereotypa bild som ofta målas upp som brukar innebära att våldet trappas upp, att mannen på olika sätt försöker begränsa kvinnan och hennes umgänge, att han är svartsjuk etc. Jag är inte rädd för min man. Men med det sagt vill jag ändå inte försvara hans beteende på något sätt.
  • Anonym (Hårlös)
    Citronsaft skrev 2021-02-03 01:03:17 följande:

    Fast varför vill du vara ihop med någon som drar av tussar på din skalle!? Hör du hur onormalt det låter. Spelar ingen roll om han vill jobba på det. 1 gång är 1 gång för mycket!

    Dom kvinnorna som idag inte lever tänkte också att dom kunde föräbdra sin man, att det inte var så farligt, att det kommer bli bättre. TRO mig det blir aldrig bättre. Det kommer bara bli värre. Så om du är rädd om ditt liv, lämna honom.


    Det är möjligt att det är separation det landar i. Jag håller på att se om mitt hus gällande ekonomiska möjligheter. Men som ofta vid srparationer finns det ett antal sammanhållande kit som inte bara är att lämna. Vi har t ex barn tillsammans. Jag måste och vill ta det bästa beslutet för dem. Vi bor i ett fantastiskt hus som jag skulle sörja att lämna. Jag går just nu en vidareutbildning i mitt jobb som gör att jag har väldigt lite pengar just nu (det kommer nog bli lite bättre om ett år när den är klar, men det är inte säkert att jag får lån till någon lägenhet just nu). Jag tävlar aktivt i en sport som betyder mycket för mig, som jag inte längre skulle ha råd att utöva om jag flyttade.Dessutom är ju min man inte ett arsle rakt igenom. Det kan ju gå flera år mellan tillfällena när han blir såhär arg. Däremellan har vi mestadels bra stunder.Därför vill jag nog se om det går att åstadkonma en förändrig i första hand.Det hade varit intressant att höra andras erfarenheter av om deras män/sambo blivit bättre efter en sådan behandling av exempelvis en mansmottagning.
  • Anonym (Hårlös)
    Citronsaft skrev 2021-02-03 08:43:08 följande:

    Att ni har barn är väl en ännu större anledning till att lämna honom. Vad lär du dina barn? Att det är okej att få pryl när mannen blir arg? Att man ska behöva hitta på lögner för att ens man slår en? En bra mamma gör inte så. Barn förstår mig mer än du tror och det drabbar dom i det vuxna livet att som hamnar i destruktiva relationer.

    Jag kan förstå att du som misshandlad kvinna letar ursäkter för din mans beteende men tragiskt att du tänker mer på ditt hus och hobby än dina barn.


    Nej, nu får du ge dig. Nu lägger du ju skulden på mig för att du inte tycker att jag hanterar den här situationen på ett exemplariskt sätt. Det är ju precis detta skuldbeläggande som gör det omöjligt att berätta om problemen om man inte redan har lämnat sin man. Du vet väldigt lite om vår situation och jag säger ju att jag har tagit kontakt med professionella för att diskutera vår specifika situation. Vad får dig att tro att du vet bättre än dem som arbetar med detta dagligen? Det finns en stereotyp bild av hur både misshandlade män och misshandlade kvinnor ska vara, men vårt problem följer inte detta mönster. Det är andra mekanismer bakom. Det är lätt att göra sig till doms över andra människor utan att veta någonting.
  • Anonym (Hårlös)
    Citronsaft skrev 2021-02-03 08:43:08 följande:

    Att ni har barn är väl en ännu större anledning till att lämna honom. Vad lär du dina barn? Att det är okej att få pryl när mannen blir arg? Att man ska behöva hitta på lögner för att ens man slår en? En bra mamma gör inte så. Barn förstår mig mer än du tror och det drabbar dom i det vuxna livet att som hamnar i destruktiva relationer.

    Jag kan förstå att du som misshandlad kvinna letar ursäkter för din mans beteende men tragiskt att du tänker mer på ditt hus och hobby än dina barn.


    Nej, nu får du ge dig. Nu lägger du ju skulden på mig för att du inte tycker att jag hanterar den här situationen på ett exemplariskt sätt. Det är ju precis detta skuldbeläggande som gör det omöjligt att berätta om problemen om man inte redan har lämnat sin man. Du vet väldigt lite om vår situation och jag säger ju att jag har tagit kontakt med professionella för att diskutera vår specifika situation. Vad får dig att tro att du vet bättre än dem som arbetar med detta dagligen? Det finns en stereotyp bild av hur både misshandlade män och misshandlade kvinnor ska vara, men vårt problem följer inte detta mönster. Det är andra mekanismer bakom. Det är lätt att göra sig till doms över andra människor utan att veta någonting.
  • Anonym (Hårlös)
    nadane skrev 2021-02-03 08:55:18 följande:

    Om du ringer frisören innan ditt besök och antingen berättar sanningen eller ger henne någon annan historia och betonar att du inte vill prata om det i salongen så undviker du att det uppstår någon jobbig situation där tänker jag....

    Du kan ju även be henne vara lite diskret...kanske kan hon fixa så du får den mest avskilda platsen som de möjligen kan erbjuda med.


    Ja, det är en möjlighet som jag överväger!
  • Anonym (Hårlös)
    Anonym (ooo) skrev 2021-02-03 09:30:27 följande:

    Men gud - är detta på riktigt? Du är bekymrad över frisören? Du har väldigt mycket större problem än det, med mannen. 


    Nu gjorde jag ingen gradering av problemen här. Jag tror inte familjeliv bidrar till att hjälpa mig med min man. Men problemet med håret trodde jag kanske var en mer rimlig nöt för familjelivsanvändare att hjälpa till med.
  • Anonym (Hårlös)
    Jonnynilsson skrev 2021-02-03 07:36:18 följande:

    Verkligen tråkigt det du råkat ut för och jag stämmer in i kören om skilsmässa för din egen säkerhets skull.

    Vad jag tycker är jättekonstigt är att det kan gå flera år mellan utbrotten. Det gör det vad jag kan tänka mig något svårbehandlat. Oftast sätter man in en insatts för att få ett resultat. Men om det kan dröja flera år innan resultatet visas vet man ju inte om insatsen hade effekt.

    Och ja jag förstår din situation med hus, barn och ekonomi. Du som så många andra sitter i en knepig sits. Och jag önskar dig lycka till oavsett vilken väg du väljer för din framtid.


    Tack! Jag funderade som du på hur man behandlar något som kanske inte riskerar att hända förrän om några år igen. Terapeuten som är van att jobba med detta sa snarast att det var ett gott tecken att det inte händer oftare och att det inte finns några inslag av kontrollbehov, att det inte förekommer någon annan form av våld (ekonomiskt, psykiskt etc) och att det tydde på större möjlighet till förändring.
    Jonnynilsson skrev 2021-02-03 07:36:18 följande:

    Verkligen tråkigt det du råkat ut för och jag stämmer in i kören om skilsmässa för din egen säkerhets skull.

    Vad jag tycker är jättekonstigt är att det kan gå flera år mellan utbrotten. Det gör det vad jag kan tänka mig något svårbehandlat. Oftast sätter man in en insatts för att få ett resultat. Men om det kan dröja flera år innan resultatet visas vet man ju inte om insatsen hade effekt.

    Och ja jag förstår din situation med hus, barn och ekonomi. Du som så många andra sitter i en knepig sits. Och jag önskar dig lycka till oavsett vilken väg du väljer för din framtid.


    Tack! Jag funderade som du på hur man behandlar något som kanske inte riskerar att hända förrän om några år igen. Terapeuten som är van att jobba med detta sa snarast att det var ett gott tecken att det inte händer oftare och att det inte finns några inslag av kontrollbehov, att det inte förekommer någon annan form av våld (ekonomiskt, psykiskt etc) och att det tydde på större möjlighet till förändring.
  • Anonym (Hårlös)
    Citronsaft skrev 2021-02-03 09:41:02 följande:

    Ja jag lägger skulden på dig att du inte lämnar och låter dina barn leva i detta! Ta ditt föräldraansvar och ta dina barn därifrån! Man lämnar sin man/kvinna första gången dom lägger en hand på en. SPECIELLT om man har barn. Utan och veta något!? MÄNNISKA vakna! Han har dragit av tussar från ditt hår!! Det är inte en normal relation! Det ÄR inte normalt. Om jag vet bättre än dom som jobbar med det? Nej däremot vet jag att man inte förlåter någon som slår en när hen blir arg. Punkt slut. Hoppas dina barn avslöjar er i skolan till någon dom litar på så dom kan få utreda det. Inga barn ska behöva växa upp i en destruktiv familj där pappa slår när han känner för det och mamma normaliserar det.

    Gör dig själv och dina barn en tjänst. Ring kvinnorjouren istället för en frisör.


    Det är faktiskt du som inte beter dig normalt nu. Vad menar du att det skulle tillföra att ringa en kvinnojour eller att någon skulle anmäla till socialtjänsten? Som jag varit tydlig med så har vi frivilligt kontaktat den instans som arbetar med våld i nära relationer i vår kommun. Det är precis dit vi skulle hänvisas om vi kontaktade några av de instanser du föreslår. De är en del av socialtjänstens verksamhet. Du som anonym användare på familjeliv sätter dig över deras bedömning och föreslår att det bästa för barnen är att fly hals över huvud. Nu är jag inte en person som låter mig tryckas ner av någon som kallar sig citronsaft på familjeliv. Men i fortsättningen borde du reflektera lite över din överlägsna attityd och hur den kan inverka på människor i utsatta situationer.
  • Anonym (Hårlös)
    Vanessa89 skrev 2021-02-03 09:58:20 följande:

    Helt sjukt vad nedbruten du måste vara om första valet är att försöka hitta på lama ursäkter till varför du saknar fläckvisa partier hår istället för att vara ärlig och sätta igång apparaten att FRIGÖRA dig från monstret du lever tillsammans med... och som du på daglig basis utsätter dina barn för. Skärpning ts, du kan betydligt bättre än så här och det vet du innerst inne, men du har blivit så pass nedbruten av honom att du är helt handlingsförlamad.


    Skärpning! Lite respekt tack! Du kan också ta en titt på vad jag svarar på liknande inlägg.
  • Anonym (Hårlös)
    Anonym (S) skrev 2021-02-03 10:08:50 följande:

    Tyvärr är det ofta så det funkar på familjeliv, de svarar aldrig på själva frågan! Försök inte bry dig om dem och du känner din man bäst. Ni har ju redan sökt hjälp dessutom, så handlingsförlamad är du knappast.


    Tack! Nej, jag ser mig varken som handlingsförlamad eller nedbruten. Det var länge sedan jag var på familjeliv, så jag hade helt glömt hur människor beter sig här. Det är knappast så att jag är en person som tolererar våld. Det är ju därför jag kräver att min man ska gå i terapi, vilket han även är villig till för att rädda vår relation. Han har aldrig utsatt våra barn men det är naturligtvis viktigt för mig att de inte heller ska behöva uppleva våld mellan vuxna. Allt detta har jag ju diskuterat med verksamheten som vi ska få hjälp ifrån. Att det kommer självutnämnda experter och talar om för mig vad jag ska göra är frustrerande, men jag förstår egentligen att man inte kan förvänta sig högre nivå här. Jag ska försöka att inte bry mig.
  • Anonym (Hårlös)
    Anonym (Levt i destruktiv relation) skrev 2021-02-03 10:39:38 följande:

    Vad hände de andra gångerna han blev så oresonligt arg?


    En gång fick jag en örfil. En gång puttade han omkull mig. En gång låste han dörren så jag inte kom in på kanske 5 min. En gång drog han av mig täcket när jag skulle sova. Ja, det var väl det. Men den här gången höll han i mitt huvud så det lossnade hår och det känns värre än de andra gångerna. Vi sökte hjälp även den gång han gav mig en örfil och nu är det ca 5år sedan något hände. Vi har 4 barn i åldrarna 8-13. Men det är ju jättebra att så många här inne vet exakt vad som ska göras och vad som är bäst för mig och barnen...
  • Anonym (Hårlös)
    Pope Joan II skrev 2021-02-03 13:09:26 följande:

    Hur förklarar du ditt plötsliga håravfall för barnen då? 


    Det går bra att dölja det så länge man inte lyfter på överhåret.
Svar på tråden Hur förklarar jag håravfall för frisören?