• Anonym (MrsE)

    Kan 13-åring ta ställning till sex?

    Jag skriver om min tonårstid och har funderingar kring en särskild händelse som inträffade när jag var 13 år gammal. Jag fattar mig så kort jag kan. 

    Jag var väldigt mobbad i skolan under hela högstadietiden och mådde väldigt dåligt. När jag var 13 år fick jag kontakt med en 30-årig man på nätet. Vi hade gemensamma intressen och han var väldigt snäll och generös med komplimanger. Efter en kort tids chattande bestämde vi oss för att träffas IRL för att vi bodde i samma stad. Vi hade inte alls chattat om sex och när jag gick till första mötet ville jag bara ha en vän, någon att prata med. Han ville mer än så och efter ca 30min promenad kysste han mig och jag knuffade inte undan honom. Jag kände mig mest upprymd och glad att någon var snäll mot mig och gav mig komplimanger. I skolan fick jag dagligen höra skällsord, jag blev knuffad, fälld, utstirrad, utfryst o.s.v Det var ett helvete. Jag blev väldigt fort småkär i den här mannen och snart påbörjade vi en sexuell relation som varade under några månaders tid. Jag var 13 år, mobbad och deprimerad. 

    Han var sambo och blivande pappa. Kort efter att hans sambo fött barn kom hon på honom med att vara otrogen (hon hittade sms) men hon fick aldrig veta att hans otrohetsaffär var med ett barn. Efter att han dumpade mig gick jag djupare in i min depression och fick problem med både självmordstankar, självskadebeteende och sexmissbruk med äldre män som inte var lika försiktiga som han varit med mig. Under hela "relationen" men mannen från internet (han jag beskrivit först) tvingade han mig aldrig till sex men han överöste mig med komplimanger och visste exakt vad han skulle säga för att få omkull mig. 

    Nu, många år senare, skriver jag om min tonårstid och ovanstående är en stor del av det. Jag kontaktade HONOM förra året och bad om hans version och syn på saken. I korthet beskriver han att han såg en ung, vacker och sexig kvinna och inte ett barn. Dessutom anser han att det var jag som var den drivande och den som tog initiativ till vår sexuella relation. 

    Jag blev chockad över hans syn på det som hände, han lägger det mesta av skulden på mig. En del av mig tänker "Jag var 13 år och hade aldrig haft sex med någon. Jag har ingen skuld i det här för jag visste inte bättre. Jag kan inte ha förfört honom, jag var ett offer för hans sexuella lustar". 
    Samtidigt finns det en annan röst i mitt huvud som säger "Du puttade inte undan honom och du sa inte nej, du får skylla dig själv över att du blev sexuellt utnyttjad av den här mannen. Du var billig". 

    Jag vet inte hur jag ska tänka kring det här. Hur tänker ni? Kan en 13-åring som är mobbad och har psykisk ohälsa verkligen ta ställning till om hon vill inleda en sexuell relation med en 30-årig man? Är det här mitt fel eller är det helt och hållet hans fel? 

    Han hävdar bestämt att han absolut inte är pedofil, då han var väldigt kär i mig och vår relation var ömsesidig och dessutom har han (enligt egen utsago) inte haft en sexuell relation med en så ung person varken före eller efter mig. 
    Är han pedofil? Vart går gränsen? Hur definieras pedofil egentligen?
     

  • Svar på tråden Kan 13-åring ta ställning till sex?
  • Panduro

    Kort svar, nej. Ett barn kan inte samtycka till sex. Oavsett vad han försöker intala dig så var du ett barn. Att han såg dig som en "kvinna" ett år efter att du gått ut mellanstadiet är bara bullshit. Han visste och han vet att du var ett barn. Alla som våldtar barn är däremot inte pedofiler.

    För att vara pedofil krävs ett "varaktigt" sexuellt intresse för barn.

    Tycker däremot inte det viktiga här att är kategorisera honom. Han våldtog ett barn, och det räcker väl att veta det. Med största sannolikhet är du inte det enda barnet, men det kan du ju inte bevisa.

    Hoppas att du har fått stöd att ta det igenom vad han utsatt dig för!

  • Anonym (Lingon)

    Självklart är det helt på hans bord. Han var vuxen (OCH mer än dubbelt så gammal som du), och du ett barn. Enligt lagens mening är det våldtäkt på barn när personen är under 15. Det visste han om, och han struntade i det.

    Du däremot var som sagt ett barn, där du var just i början av din sexuella resa. Där du i så fall skulle börja utforska sex genom funderingar, fniss, och kanske börja med en jämnårig pojke/flicka till slut. Dvs, på lika villkor. Oavsett vad han själv vill erkänna, så var det en pedofilisk handling att ha sexuell kontakt med dig. Även om du skulle initierat situationen (vilket jag betvivlar utifpen din beskrivning, det där tittar han på), så ska han säga stopp. Ingen normalt funtad vuxen människa vill vara den sortens vän eller ha en sexuell relation med någon så ung. Det är ABSOLUT INTE ditt fel, utan allt ligger på honom. Jag vet inte hur länge sen detta hände, men eftersom det är en kriminell handling han utfört så skulle du rent praktiskt även kunna anmäla honom för våldtäkt på barn (beroende på preskriptionstid).

    Jag skulle rekommendera dig att söka professionell hjälp att bena ut dina tankar och känslor för att komma vidare i livet. Jag själv blev utsatt av pedofil (han var också kring 30) som 11åring och har fått mycket hjälp av terapi (KBT).

    En pedofil är en person som tänder på prepubertala barn, vilket en 13åring oftast innebär.

  • Anonym (sss)

    Han sa väl bara så fattar du väl, för att du inte ska anmäla honom så här i efterhand. 

  • Anonym (Kvinna)

    Han har all skuld i det hela. Han utnyttjade din sårbarhet och svaga situation, manipulerade och utnyttjade dig. Efteråt visade du på ett beteende som är vanligt efter övergrepp.

    Sedan nu när du tog kontakt igen visade han att han inte förbättrats ett dugg.

    Han har antagligen någon diagnos där han saknar empati/hebefil eller liknande.

  • Anonym (Lena)

    Han ljuger för dig. Han var medveten om  att du var ett barn och han en vuxen och du var i underläge. Han ljuger för att han inte är man nog att erkänna att han var otrogen mot sin gravida sambo med ett utsatt barn.

    Det som hänt är inte ditt fel, du var väldig liten och utsatt och han utnyttjade dig. Han han velat dig något bra hade han försökt hjälpa dig, men han ville bara ligga med dig.

  • Anonym (C)

    Preskriptionstiden på sexbrott mot barn börjar räknas från när barnet fyller arton. Hur gammal är du nu? Det kanske fortfarande går att anmäla. Har du sparat svaret du fick angående hans syn på saken så antar jag att det kan användas som bevismaterial. För det var han som gjorde fel. Jävligt fel. Tvivla inte på det!

  • neverpreggo

    Han säger så för att han är en idiot som inte förändrats genom åren. Ingen vettig person skulle inleda ett förhållande med en 13åring. Inte ditt fel alls.

  • Anonym (Inte du!)

    Hinner inte skriva mer än att det INTE, inte, inte var ditt fel på NÅT sätt! Kram!

  • Mimosa86

    Du var ett barn med ett barns omognad och han var en vuxen man med en vuxen människas hjärna, livserfarenhet och mognad. Han visste till 100% vad han gjorde. Du var ett barn och kan inte anses hantera ett vuxet handlande.

    Självklart var det din låga ålder han gick igång på. Att han var kär låter väldigt märkligt eftersom han ledde det hela in på sex väldigt snabbt när ni möttes. Han visste exakt vad han ville och vilka knappar han skulle trycka på eftersom ni chattat en tid och du förmodligen berättat om din utsatthet. En utsatthet han nyttjade för att ligga med ett barn.

    Att han skyller ifrån sig är ju väntat. Men om barnet han fick var en dotter, hade han varit lika öppensinnad om en dubbelt så gammal man sökte sexuell kontakt med henne i den åldern? Garanterat INTE.

    Slå bort alla tankar om att detta var ditt fel.

    Jag blev flitigt uppvaktad av vuxna män när jag var 13. De ansåg också att jag var en vacker ung kvinna.

    Inget hände men jag minns att jag var smickrad och tom lite småkär. Och jag förebrår mig inte för dessa känslor. Jag var ett barn, hade ett barns självklara naiva syn på livet och tyckte vuxenlivet verkade spännande. I min värld då trodde jag att alla vuxna var snälla och menade väl. Jag hade varken den mentala mognaden eller livserfarenheten för att förstå att så inte är fallet.

  • Anonym (J)

    1. En frisk man hade backat direkt när han fått veta din ålder.

    2. Nej, det var inte ditt fel.

Svar på tråden Kan 13-åring ta ställning till sex?