Inlägg från: Rumpelstiltskin |Visa alla inlägg
  • Rumpelstiltskin

    BIM Mars 2021 - första barnet

    Jag ansluter mig till er här i mars-tråden. Verkar som att ägglossning uteblev denna cykeln (eller inte kommit ännu trots CD36). Oklart när BIM blir eftersom jag inte fått någon blödning än men tror att BIM blir någon gång i slutet av mars. Om mannen ens vill försöka denna månad. Han har varit lite mot en december-bebis.

    talu, 1/3, 25 år (2:a försöket)

    paperlanterns, 2/3, 32 år (3:e försöket)

    KNAS2, 2/3, 31 år (9:e försöket)

    SMEL, 2/3, 27 år (6:e försöket)

    Molybden, 2/3, 26 år (9:e försöket)

    Sockerplanta, 3/3, 26 år (6:e försöket)

    zelling, 6/3, 32 år, (försök 12)

    Ericky, 8/3, 33 år (8:e försöket)

    Soff 8/3, 32 år (11:e försöket)

    Link92, 9/3, 29 år (20:e försöket)

    jlinnea, 9/3, 26 år (8:e försöket)

    BoringBrick92, 10/3, 28 år (4:e försöket)

    Vickan31, 11/3, 31 år (9:e försöket)

    Sellerin, 11/3, 32 år (6:e försöket)

    MAKL, 14/3, 27 år (6:e försöket)

    Emmalucy, 14/3, 34 år (2:a försöket)

    apan95, 19/3, 25 år (16:e försöket)

    Notalonee, 20/3, 27 år (1:a försöket)

    Rumpelstiltskin, 31/3, 25 år (7:e försöket)

  • Rumpelstiltskin

    Hej på er! Är det någon av er som tempar som haft en anovulatorisk cykel? Hur har er graf sett ut då? Jag misstänker att jag inte hade ägglossning denna cykel nämligen, trots att NC bekräftat äl. Nu sjunker dock min temp ytterligare. Jag tolkar det som att denna sänkning är den sänkning som sker innan mens, men min temp har ju aldrig ens ökat denna cykel.. Om någon annan som tempar har haft en ägglossningsfri cykel får ni väldigt gärna lägga in en bild här på er graf och göra mig klokare!!

  • Rumpelstiltskin
    Emlan93 skrev 2021-02-23 11:16:18 följande:

    Hej, jag kommer tillbaka till tråden. I helgen fick jag missfall, först misstänkte de utomkvedshavandeskap men fick som "tur" var efter några vändor med prover och undersökningar konstaterat ett vanligt missfall. Tacksam för att jag slapp operation och att kroppen gjorde allt själv. Men givetvis ledsen efter en traumatisk helg. Även fast jag bara han till v.6 hinner man ju få upp förhoppningar och drömmar. Får se när mensen kommer tillbaka, så provar vi kanske igen efter det om vi vågar <3


    Så ledsen för din skull. Beklagar verkligen. Vi finns här om du behöver ventilera.
  • Rumpelstiltskin
    BoringBrick92 skrev 2021-02-24 16:49:34 följande:

    Hej! Vet inte om jag förstod dig rätt, men jag tror att min ägglossning uteblev förra gången. Kan bifoga min graf. Jag brukar ha en ordentligare sänkning inför äl och sen höjning efter.


    Du förstod mig nog rätt! Hur såg det ut med tempen när mensen (eller ja, bortfallsblödningen) kom efter den ägglossningsfria cykeln? Sjunk den inför blödningen?
  • Rumpelstiltskin
    Link92 skrev 2021-02-24 12:09:52 följande:

    Jag misstänker att jag hade en sådan direkt efter jag tog ut spiralen, men hade NC då och har bytt app så den är dessvärre inte kvar. NC sa dock att jag ägglossade ett par dagar innan en lätt blödning kom (ovanligt lätt för att vara mens för mig) men jag tror inte något ägg lossade. Ofta får man ju en bortfallsblödning innan nästa cykel börjar.

    Only time will tell dessvärre! Frustrerande för dig såklart..


    Minns du om tempen sjunk innan blödningen? Kanske lite väl långt bak i tiden för att minnas det dock.

    Ja precis, time will tell! Vill bara få blödning nu så vi kan börja om!
    Molybden skrev 2021-02-24 13:02:49 följande:

    Jag har det väldigt ofta. Min temp är vanligtvis väldigt jämn och fin men när ingen ägglossning sker så brukar den bli lite svajig. Vanligtvis ligger jag stadigt på 36,4 men när ägglossningen uteblir så tenderar jag att hoppa mellan 36,3-36,6. Kan säkert vara individuellt hur kroppen reagerar. Har tyvärr ingen graf att visa.


    Tack för att du tog dig tid att svara! Ja det är individuellt såklart! Men jag tyckte att det var lite skumt att tempen skulle sjunka nu innan en eventuell blödning, eftersom den aldrig ens ökat denna cykel. Men kroppen gör väl lite som den vill har jag lärt mig!
  • Rumpelstiltskin
    Litalu skrev 2021-03-01 16:29:01 följande:

    Stort grattis till SMEL!! Hurra! :) 

     

    Själv så har jag BIM idag (på dag 33) och ingen mens syns till, vilket såklart hade varit helt underbart om det inte vore för att jag tagit två totalt blanka graviditetstest igår och förrgår.. Vill bara att mensen ska komma så att man kan börja försöka igen! Men antar att mensen är oregelbunden fortfarande då jag slutade med piller i slutet av december.. Tog det tid för er andra också innan ni fick tillbaka regelbunden mens?? Hoppas ju på en kortare cykel så småningom inte ännu längre... 

     


    Jag slutade med p-piller i maj 2020. Min cykel har varit oregelbunden sedan dess. Idag är jag på CD48, ingen ägglossning eller blödning i sikte. Generellt har jag en cykel mellan 38 och 44 dagar sedan p-piller stoppet.

    Men för en del rättar det till sig snabbt och det är bara ett par månader sedan du slutade med p-piller. Det rättar säkert till sig snart!
  • Rumpelstiltskin

    Är det någon som känner igen sig i något av detta och vet vad det berott på för dig: Molvärk väldigt många dagar under cykeln. Positiva eller väldigt starka ägglossningstest. Utebliven ägglossning och därmed utebliven mens såklart. Ingen bortfallsblödning. Temperatur omkring coverline, och i och med det även högre än tidigare cykler. Negativa graviditetstest såklart.

    Nu är jag på CD51. Jag har haft positiva äl-test till och från sedan CD 12. Molvärk till och från. Ingen mens och ingen ägglossning i sikte. Slutade med p-piller i maj, så för 10 månader sedan. Brukar ha långa cykler men detta är lite överdrivet känner jag.. är det hormonrubbningar till följd av p-piller tro? PCOS? Stress? Livet som tycker att allt gått för bra det sista och vill straffa mig?

  • Rumpelstiltskin
    MAKL skrev 2021-03-04 15:02:50 följande:

    Aldrig upplevt något sådant som du beskriver men låter oroligt jobbigt. Har du ringt och pratat med vården? Kanske kan vara skönt att få något svar om vad det skulle kunna vara där ifrån.


    Link92 skrev 2021-03-04 16:09:54 följande:

    Har inte varit med om men läst om andra som haft liknande. De har via kontakt med vården fått de att de haft en äggblåsa som "förväxt" sig och blivit blodfylld cysta. Oftast inget farligt och brukar 'försvinna' av sig själv med en kraftig mens. Låter ju på dina LH-test som att hjärnan skriker att kroppen ska ägglossa, cystor kan ju ställa till att det blir svårt. Men hör av dig till barnmorska/gynekolog och be dem kolla tycker jag. Man ska inte behöva gå runt och vara orolig!


    Tack för svaren hörni. Jag kontaktade vården för kanske ett par veckor sedan och fick svaret ?kroppen kan bete sig lite konstigt efter att man slutat med p-piller? och de ville inte erbjuda mig någon undersökning eller ytterligare kontakt. Fick dessutom samtidigt även höra ?du är ung så det borde inte vara några problem för kroppen att återställa sig, det löser sig säkert snart?. Kände då att jag kanske överreagerade. Känns tyvärr som ett ganska vanligt problem att sk kvinnofrågor viftas bort som normalt fast att det inte borde vara normalt. Jag kanske borde ligga på lite och be om en faktiskt fysisk tid och undersökning. Tack hörni!
  • Rumpelstiltskin
    BoringBrick92 skrev 2021-03-04 21:16:56 följande:

    Hej!

    Nyfiken fråga, tar någon av er ssri? Tror ni i så fall att det kan ha påverkan på förmågan att bli gravid? Vad har ni för tankar?


    Jag slutade med mina SSRI när vi bestämde oss för att börja försöka. Vad jag förstått ska det inte påverka chansen att bli gravid särskilt mycket, men många SSRI rekommenderas inte under graviditet. Många resonerar dock som så att fostret påverkas mer av psykisk ohälsa hos mamman än av eventuell påverkan av SSRI. Men hur ?dåligt? det är att ta under graviditet är också olika beroende på vilket SSRI-preparat man tar.

    Det finns någon IVF studie gjord på typ 25 000 kvinnor där några gått på SSRI och man upptäckte då att antalet graviditeter var en gnutta lägre hos kvinnorna som gick på SSRI. Men man upptäckte att kvinnorna med ångest- eller depressionssymtom som inte gick på SSRI hade ännu lägre andel graviditeter. Summa summarum av just denna studie: det kan eventuellt vara så att man kan ha gnutta svårare att få barn om man går på SSRI, men med en obehandlad depression/ångestproblematik kan det vara ännu svårare. Man tror att den bakomliggande orsaken till att man haft svårt att få barn (i denna studie) är just ångest/depressionsproblematik och inte SSRI-behandlingen i sig. Men detta är bara en enskild studie och det är ganska lite forskning gjort på fertilitet kopplat till SSRI!
  • Rumpelstiltskin
    Soff skrev 2021-03-06 21:38:57 följande:

    Intressant läsning! Tack för att du delar med dig av detta. Jag tror absolut på det. Man kan alltid hitta 2 sidor, där den ena säger att det inte påverkar, och den andra säger att det påverkar. Men känner att det känns helt logiskt och rimligt det du säger, och kan inte se varför det inte skulle påverka. Och man har ju dessutom hört så många historier om folk som blivit gravida när de "ger upp", eller människor som ska få hjälp att bli gravida och plötsligt då blir gravida precis innan de får hjälp.. kanske för att stressen och pressen släpper?!.. vem vet.. men känns ju som att det är något som då händer i kroppen.


    Jag känner att jag behöver flika in här lite bara! När det gäller stress och fertilitet säger nästan alla studier olika. Det finns inga klara bud för om stress påverkar fertiliteten. Själv tänker man ju kanske som någon annan skrev att det känns självklart att det borde påverka, och det säger även många studier. Men många studier säger även att det inte är en självklarhet. Många studier som haft utgångspunkt i stress och infertilitet har visat att det inte just är stressen som påverkat, utan att det funnits bakomliggande psykisk ohälsa (som ibland har uppkommit pga stress och som ibland har förvärrats pga stress) som orsakat problemen med fertiliteten. En del studier hittar å andra sidan inget som helst samband mellan stress och fertilitet.

    En del studier tar även upp just det här med att en del blir gravida när de slutar försöka och beskriver att det ofta bara är slumpen. Att återställa hormonbalansen, oavsett anledning till obalans, tar tid och hormonerna återställs inte genast för att man slutar stressa. Med andra ord: många menar att de blivit gravida ganska snabbt efter att de slutat försöka, men studierna menar att kroppen behöver tid att återställa sig och att dessa personer lika gärna kunde blivit gravida inom lika många månader utan att de slutat försöka.

    Jag ville mest bara flika in att det är otroligt olika hur man ser på stress och fertilitet. Det är inte en självklarhet att stress påverkar fertiliteten, men långvarig stress är såklart aldrig bra och av den anledningen är det är superbra att se över sin stressnivå och hitta metoder för att minska den. Vi är nog många som skulle mått bättre av att stressa ner - oavsett om det skulle påverka vår fertilitet eller inte.
  • Rumpelstiltskin
    Soff skrev 2021-03-07 17:29:33 följande:

    Näe jag vet att det är många olika studier som säger olika saker, så i slutändan så får man ju gå på det man själv känner känns rätt helt enkelt. Och jag tror nog inte att bara är slumpen när det kommer till de fallen där folk plötsligt blivit gravida när de slutat försöka eller liknande, men jag kan heller inte bevisa motsatsen. Jag är helt öppen för att lära mig. Men för mig personligen så känner jag att min kropp inte är i balans, jag bär på mycket stress och har gjort länge, och det vill jag få ordning på, dels för att jag bara vill må bättre men också för att jag tror att det KAN påverka den här processen. Hursom så är det ju bara positivt om man kan få ner sin stress tänker jag, oavsett om det påverkar eller ej, precis som du säger.

    Och som segaages också skriver, man är ju så olika som personer, vissa påverkas extremt starkt på stress och andra påverkas knappt alls. Jag är en sån person som tål stress väldigt dåligt, och har en tendens att lägga saker på mina axlar som jag inte behöver, men gör det ändå. Min kropp känns typ som ett stenblock ibland för att jag känner mig så spänd >< .. och det kan ju knappast vara bra. 


    Ja men precis, man får göra det som känns bäst för en själv. Och jag tror som du, att stress absolut påverkar. Jag behöver inte att det ska vara fastlagt i alla studier för att jag ska tro att det påverkar min kropp, men jag tycker att det är viktigt att lyfta att det finns olika ståndpunkter inom forskningen kring hur stress påverkar fertiliteten. För hade det varit stensäkert hade väl nästintill all forskning sagt likadant tänker jag. Men som sagt, jag tror som du att stress absolut påverkar. Och om det skulle visa sig att det inte gör det så mår ju både kropp och psyke väldigt bra av mindre stress ändå. Man stressar ju inte ner ?i onödan? bara för att det kanske då inte kommer att påverka ens fertilitet.
  • Rumpelstiltskin
    Sellerin skrev 2021-03-10 21:21:11 följande:

    Känns helt obegripligt, men jag är tydligen gravid! Imorse testade jag först med sticka, men trodde inte på det så var tvungen att även testa digitalt. Nu hoppas jag att detta lilla frö är friskt, kommer att trivas och vill stanna kvar :) <3


    Men wow! Vad fantastiskt roligt! Megagrattis!
  • Rumpelstiltskin
    Soff skrev 2021-03-11 13:23:04 följande:

    Idag kom beskedet som jag varit rädd för att få.. visste att jag skulle få det precis närsom.. min bror och hans sambo väntar sitt andra barn. Hon blev förstås gravid på en gång, och är nu i 3:e månaden. Fick ett bild på ett ultraljud direkt till telefonen. Jag är helt knäckt, och känner sån inre panik så det finns inte. Jag kan inte glädjas alls, och bara gråter. 

    Jag gör precis allt för att varva ner och inte stressa. Jag gör yoga, andningsövningar, pilates, ligger på spikmatta och jag köpte ett akupunkturpaket på 10ggr igår så jag ska gå dit regelbundet. Jag försöker att hålla mig borta från allt som påminner mig om alla som är gravida. Det gör mig ledsen, förbannad och allt däremellan när jag då får detta besked och allt kastas omkull som jag kämpar med varje dag, utan att jag överhuvudtaget kan kontrollera eller påverka det. Jag kan bara sitta där och ta in det. Vet inte vad jag ska göra längre av alla dessa känslor. 

    När det är ens bror kan jag heller inte direkt stänga ute det så lätt, som när det bara är någon bekant. Nu bir liksom resan än mer jobbig än vad den var innan. Det gör så ont. Kan inte med ord beskriva hur orättvist det känns. 


    Förstår att det är tufft. Jag fick ett liknande besked här i dagarna. Massor av kärlek till dig!
  • Rumpelstiltskin

    Min ägglossning kom ääntligen på CD56! Uppdaterar därför BIM-listan. Vi lyckades bara få till det 3 dagar innan ägglossning denna gång tyvärr, så jag har inga förhoppningar för denna månaden. Är mest bara glad att kroppen till slut ägglossade!!

    talu, 1/3, 25 år (2:a försöket)

    SMEL, 2/3, 27 år (6:e försöket) PLUSSAT

    Sockerplanta, 3/3, 26 år (6:e försöket)

    Link92, 3/3, 29 år (20:e försöket)

    Bananmilkshake, 3/3, 35 år (7:e försöket, 2 MA)

    Neongirl 5/3, 38 år (5:e försöket, ett missfall)

    Weloty, 5/3, 30 år (11:e försöket)

    zelling, 6/3, 32 år, (försök 12)

    VirrePirre06, 7/3, 29år (försök 4)

    Ussies, 7/3, 33år (2:a försöket) PLUSSAT

    Soff 6/3, 33 år (11:e försöket)

    Ericky, 8/3, 33 år (8:e försöket)

    Sellerin, 8/3, 32 år (6:e försöket) PLUSSAT

    jlinnea, 9/3, 26 år (8:e försöket)

    Carina82, 9/3, 38 år (5:e försöket)

    Vickan31, 11/3, 31 år (9:e försöket)

    Molybden, 11/3, 26 år (9:e försöket) PLUSSAT

    Mirabilis89, 13/3, 32 år (8:e försöket)

    FruH2, 13/3,28år (6:e försöket)

    hopeforaplusa 14/3 29år (7:e försöket)

    Johanna1923, 14/3, 30 år (2:a försöket) PLUSSAT

    MAKL, 14/3, 27 år (6:e försöket)

    BoringBrick92, 14/3, 28 år (4:e försöket)

    Emmalucy, 15/3, 35 år (2:a försöket med ny partner, men 36försök med exet)

    15/3, 28 år (7:e försöket)

    Msofie 17/3, 25 år (13e försöket)

    apan95, 17/3, 25 år (16:e försöket)

    Annne29 19/3 29 år (11:e försöket)

    Babymonitor 19/3, 29 år (5:e försöket)

    Lys12, 19/3, 26 år (2:a försöket)

    Rungirl, 20/3, 32 år (5:e försöket)

    Notalonee, 20/3, 27 år (1:a försöket)

    Grapefrukt 24/3, 31 år (6:e försöket)

    Rumpelstiltskin, 36/3, 25 år (7:e försöket)

    Stickling, 27/3, 33 år (9:e försöket)

    Eclipse, 27/3, 31 år (3:e försöket)

    Längtartillvår, 27/3, 35 år (8e försöket)

    KNAS2, 28/3, 31 år (10:e försöket)

    Paperlanterns, 29/3, 32 år (4:e försöket)

    Bananmilkshake, 29/3, 35 år (8:e försöket, 2 MA)

    Sockerplanta, 30/3, 26 år (7:e försöket)

    Villblimamma96, 31/3, 25 år (3:e försöket)

  • Rumpelstiltskin

    Hej igen och förlåt.. skrev tydligen att jag har bim den 36e så här kommer listan på nytt.. det här med att inte kunna redigera sina inlägg på Familjeliv är bedrövligt.

    talu, 1/3, 25 år (2:a försöket)

    SMEL, 2/3, 27 år (6:e försöket) PLUSSAT

    Sockerplanta, 3/3, 26 år (6:e försöket)

    Link92, 3/3, 29 år (20:e försöket)

    Bananmilkshake, 3/3, 35 år (7:e försöket, 2 MA)

    Neongirl 5/3, 38 år (5:e försöket, ett missfall)

    Weloty, 5/3, 30 år (11:e försöket)

    zelling, 6/3, 32 år, (försök 12)

    VirrePirre06, 7/3, 29år (försök 4)

    Ussies, 7/3, 33år (2:a försöket) PLUSSAT

    Soff 6/3, 33 år (11:e försöket)

    Ericky, 8/3, 33 år (8:e försöket)

    Sellerin, 8/3, 32 år (6:e försöket) PLUSSAT

    jlinnea, 9/3, 26 år (8:e försöket)

    Carina82, 9/3, 38 år (5:e försöket)

    Vickan31, 11/3, 31 år (9:e försöket)

    Molybden, 11/3, 26 år (9:e försöket) PLUSSAT

    Mirabilis89, 13/3, 32 år (8:e försöket)

    FruH2, 13/3,28år (6:e försöket)

    hopeforaplusa 14/3 29år (7:e försöket)

    Johanna1923, 14/3, 30 år (2:a försöket) PLUSSAT

    MAKL, 14/3, 27 år (6:e försöket)

    BoringBrick92, 14/3, 28 år (4:e försöket)

    Emmalucy, 15/3, 35 år (2:a försöket med ny partner, men 36försök med exet)

    15/3, 28 år (7:e försöket)

    Msofie 17/3, 25 år (13e försöket)

    apan95, 17/3, 25 år (16:e försöket)

    Annne29 19/3 29 år (11:e försöket)

    Babymonitor 19/3, 29 år (5:e försöket)

    Lys12, 19/3, 26 år (2:a försöket)

    Rungirl, 20/3, 32 år (5:e försöket)

    Notalonee, 20/3, 27 år (1:a försöket)

    Grapefrukt 24/3, 31 år (6:e försöket)

    Rumpelstiltskin, 26/3, 25 år (7:e försöket)

    Stickling, 27/3, 33 år (9:e försöket)

    Eclipse, 27/3, 31 år (3:e försöket)

    Längtartillvår, 27/3, 35 år (8e försöket)

    KNAS2, 28/3, 31 år (10:e försöket)

    Paperlanterns, 29/3, 32 år (4:e försöket)

    Bananmilkshake, 29/3, 35 år (8:e försöket, 2 MA)

    Sockerplanta, 30/3, 26 år (7:e försöket)

    Villblimamma96, 31/3, 25 år (3:e försöket)

  • Rumpelstiltskin
    Grapefrukt89 skrev 2021-03-24 14:33:12 följande:

    Herregud.... Jag är tydligen gravid! Testen är tagna idag. RFSU imorse kl 10  (och åg lite diffust ut) och clearblue nyligen.

    Symptom var ganska likt PMS jag har men mycket mildare... Ska också tillägga att jag varit på akupunktur från runt min ägglossning så jag trodde att det hade påverkan på min eventuella pms... Därför tänkte jag inte så mycket på det... Skillnaden nu är att jag är ganska dålig i magen + lite antydan till halsbränna... Har också lite molvärk då och då (som innan med pms).

     


    Tog en paus härifrån några dagar och möts nu av detta! Gud vad kul!! Grattis!!!
  • Rumpelstiltskin

    Igår var CD71 och idag kom äntligen mensen. Jag har aldrig längtat efter en blödning som nu, herregud. Dock kom den denna gång på äl+16 (alternativt äl+14) så med jag hoppas att cykeln håller på att rätta till dig. Tidigare har mensen kommit runt äl+19/20 så med lite tur kanske detta kan fortsätta!

  • Rumpelstiltskin
    VirrePirre06 skrev 2021-03-25 13:18:50 följande:

    Usch så jobbigt med långa cykler, och jag tyckte jag hade långa på 38-46 dagar :o Har du kollat upp om det finns någon hjälp att få eller har du möjlighet pcos? Hoppas det går mot mer regelbundet snart :D


    Tror att det kan ha att göra med att jag slutat med p-piller. Slutade visserligen i maj förra året, men läste att det efter 6-8 månader är vanligt att kroppen börjar knasa till sig för att sedan återställa sig på riktigt. Det är tydligen någonting som sker i kroppen cirka 6-8 månader efter p-piller-stopp.

    Har kontaktat vården som bara säger att jag behöver låta det gå 1 år från p-piller-stopp innan de kan hjälpa mig.. men nu har det snart gått 1 år så snart kanske de kan gå med på att erbjuda tid för undersökning. Då har det även gått 1 år av bebisförsök (vi har bara försökt 7 gånger dock eftersom jag har så långa cykler..) så då kanske vi får hjälp även med det. Spännande år 2021 alltså, hehe.
  • Rumpelstiltskin
    VirrePirre06 skrev 2021-03-25 18:04:37 följande:

    Är I samma sits, slutade oxå me p-piller i maj förra året, och var hos gyn för ca 1.5veckor sen pga långa och oregelbundna cykler. Fick konstaterat diagnos pcos och har nu även en tid bokad till fertilitetsklinik nästa vecka för att undersöka närmare samt eventuellt börja med ägglossningsstimulerande :) Har för mig har det inte heller riktigt gått 1 år men fått hjälp ändå så tycker absolut du ska boka tid :)


    Kanske ska ligga på lite mer då! Har ringt för att boka tid ett par gånger men får bara höra att jag nyligen slutat med p-piller och att de inte vill boka in mig förrän det gått ett år. Men kanske ska boka in mig hos någon privat vårdgivare istället, om de fortfarande inte vill boka in mig på mitt vanliga ställe.

    Får jag fråga vad du fick göra för undersökningar för att få konstaterat pcos? Hur lång tid tog det innan du fick diagnos?
Svar på tråden BIM Mars 2021 - första barnet