• Klumpigatjejen

    Mamma är jätte arg för jag ska flytta

    Hej!

    Jag är 26 år gammal och har en dotter på 1,5 år. Jag är ensamstående och bor i ett hus på deras tomt.

    Detta hus är jätte litet. Enbart ett rum och toalett, jag får gå in när vi ska äta.

    Dörren går inte att låsa, vilket dom inte hjälper mig med, här är ingen plats för något.

    Jag klarar inte av att bo här mer.

    Varje gång jag nämnt ordet flytta så har min mamma gått i taket och blir väldigt arg.

    Nu har jag kollat på en lägenhet och har fått möjligheten att få den, en stor nyrenoverad trea i ett fint område.

    Min mamma säger att hon hatar den byn och att vi aldrig mer kommer att ses för det är åt fel håll. Hon är aldrig åt det hållet. Det är 19 km från mamma... Ja 19KM inte MIL.

    Hon gråter hela tiden och försöker skylla allt på mig att hon blir ensam här med pappa. Att hon inte kommer ha någon att handla med, umgås med, mm mm.

    Hon skäller på mig, säger att det är en dålig stad, säger att hon blir mer sjuk ( hon har problem med hjärtat ) , mm mm.

    Jag blir otroligt ledsen.

    Min pappa vet inget pga han kommer med bli arg..

    Tycker ni att jag ska ta denna möjlighet eller bo kvar här ett tag?

    Min mamma är som sagt sjuk med hjärtat och min pappa har diskbråck som inte blev bra efter operation. Så det är jag som hjälper dom med det tunga här hemma..

  • Svar på tråden Mamma är jätte arg för jag ska flytta
  • Anonym

    Du måste ta chansen att flytta nu när du har möjlighet
    Någon gång måste du flytta och det kommer inte bli lättare om du väntar
    För din dotters skull måste du flytta. Ni har en osund miljö just nu.
    Ni kan åka och hälsa på, men centrum i din dotters liv ska inte vara mormor och morfars behov
    Kommunen kan hjälpa dem om de vill

  • Anonym (vänligtråd)

    Hej, nej jag tycker inte att det är bra om du stannar kvar. Jag förstår hur det kanske känns, och hur det är förvirrande när de beter sig sådär och samtidigt anspelar på att du betyder så mycket för dem, att umgås, handla ihop, bla bla bla.

    Det som sker är att dina föräldrar är verbalt och psykiskt misshandlade mot dig, och ju längre du tillåter det (stannar kvar, umgås, finns omkring) så kommer du tolerera att även andra människor behandlar dig så där.. du gör det "normalt".. Och det kommer sätta sig i ditt barns psyke också. Men det är känsligt att flytta ifrån två skrikande vuxna människor, som dessutom hotar en ekonomiskt.. Så jag hoppas du kan planera din flytt, ut i minsta detalj, utan att berätta dessa detaljer för dina föräldrar.. Ju mindre de vet i förväg destå mindre behöver du bråka med dem fram till flytten. Ta det rådet , snälla <3 och be din syster och vänner att hjälpa dig fysiskt åka därifrån.. förvarna dem att inte engagera sig i dina föräldrars attacker och argument när ni fysiskt utför flytten.

    Ju mindre svar och argument, destå enklare att få det gjort och dra.

  • Anonym (yl)

    Självklart ska du flytta! Dags för ett självständigt liv med dottern nu

  • Just Precis
    Klumpigatjejen skrev 2021-02-07 14:37:15 följande:

    Tillägger att dom kommer inte hjälpa mig med något. Utan bara stå och skrika. Dom kommer däremot räkna o se om jag har skulder hos dom som jag måste betala innan jag ska flytta..

    när min syster flytta hjälpte dom inte hon med något utan bara skrek..


    Men du hör ju, du hjälper dem med en massa, de stöttar inte dig alls. Du är INTE skyldig dem att bo kvar!

    Inte ens om du hade en halvfungerande relation till dina föräldrar skulle jag råda dig att bo kvar i det lilla huset. Din mammas argument är själviska och ickerationella.

    Stort lycka till i nya lägenheten <3
  • Just Precis
    Klumpigatjejen skrev 2021-02-07 14:37:15 följande:

    Tillägger att dom kommer inte hjälpa mig med något. Utan bara stå och skrika. Dom kommer däremot räkna o se om jag har skulder hos dom som jag måste betala innan jag ska flytta..

    när min syster flytta hjälpte dom inte hon med något utan bara skrek..


    Men du hör ju, du hjälper dem med en massa, de stöttar inte dig alls. Du är INTE skyldig dem att bo kvar!

    Inte ens om du hade en halvfungerande relation till dina föräldrar skulle jag råda dig att bo kvar i det lilla huset. Din mammas argument är själviska och ickerationella.

    Stort lycka till i nya lägenheten <3
  • Klumpigatjejen

    Jag ska förhoppningsvis skriva på papper imorgon på lägenheten!! Tack för era svar, det har verkligen hjälpt och fått mig att tänka!

    Jag älskar mina föräldrar, och vill inte såra dom. Men jag måste få mitt egna liv med min dotter..

  • Anonym (Emma)
    Klumpigatjejen skrev 2021-02-07 14:37:15 följande:

    Tillägger att dom kommer inte hjälpa mig med något. Utan bara stå och skrika. Dom kommer däremot räkna o se om jag har skulder hos dom som jag måste betala innan jag ska flytta..

    när min syster flytta hjälpte dom inte hon med något utan bara skrek..


    Eh.. de kan inte hålla kvar dig mot din vilja. Om ni har avtalat att du ska betala hyra eller nåt som du är sen med kan du ju ta det efter att du flyttat. Låter hemskt att bo hos någon som behandlar en så.
  • Anonym (a)

    Köp typ en katt till de innan du flyttar. Låter som din mamma bara e ledsen för du ska du ska flytta och hon hanterar det verkligen helt fel så jag försvarar inte henne. Men du är 26 år och har barn. Och du vill flytta, då ska du flytta. Sätt dig ner och ta ett ordentligt snack med båda dina föräldrar. Vill de du ska bo med de tills de dör eller vad har de tänkt? Låter bara skumt. Och om de behöver så mycket hjälp i vardagen att du behöver bo kvar så borde hemhjälp av någon sort kanske övervägas. Du är din egen person och har ditt eget liv. Förklara bara allt, hur du känner, hur du tänkt, vad du vill. Säg till dina föräldrar att inte bli arga, ni alla är faktiskt vuxna och ska kunna ha en konversation på den nivån. Blir någon arg så reser du dig och går. Inte lönt att diskutera något med en person som är sur. Lycka till <3

  • Anonym (yl)
    Klumpigatjejen skrev 2021-02-08 22:36:26 följande:

    Jag ska förhoppningsvis skriva på papper imorgon på lägenheten!! Tack för era svar, det har verkligen hjälpt och fått mig att tänka!

    Jag älskar mina föräldrar, och vill inte såra dom. Men jag måste få mitt egna liv med min dotter..


    Jättekul med lägenhetne!
  • Anonym (kattan)
    Anonym (a) skrev 2021-02-08 22:56:03 följande:

    Köp typ en katt till de innan du flyttar. Låter som din mamma bara e ledsen för du ska du ska flytta och hon hanterar det verkligen helt fel så jag försvarar inte henne. Men du är 26 år och har barn. Och du vill flytta, då ska du flytta. Sätt dig ner och ta ett ordentligt snack med båda dina föräldrar. Vill de du ska bo med de tills de dör eller vad har de tänkt? Låter bara skumt. Och om de behöver så mycket hjälp i vardagen att du behöver bo kvar så borde hemhjälp av någon sort kanske övervägas. Du är din egen person och har ditt eget liv. Förklara bara allt, hur du känner, hur du tänkt, vad du vill. Säg till dina föräldrar att inte bli arga, ni alla är faktiskt vuxna och ska kunna ha en konversation på den nivån. Blir någon arg så reser du dig och går. Inte lönt att diskutera något med en person som är sur. Lycka till <3


    Stackars katt! :O
  • Klumpigatjejen

    Nu är kontraktet påskrivet!

    Min mamma har sen kl 15.00 hunnit hota att socanmäla mig pga jag ska flytta, hon har fotat mig när jag gick i garaget med min dotter en snabbis utan jacka utan med tjocktröja ( var ute i 50 sekunder ungefär ) hon sa att hon skulle visa det fotot för soc att jag låter min dotter vara ute utan kläder....... , hon har inte låtit oss gå in och äta fick köpa färdigmat som en kompis fick lämna, hon har sagt att detta ska få följder..

    Min mamma har inget att soc anmäla mig för, jag tar hand om min dotter och hon är ALLTID min prio ett. Har ALDRIG misskött hon! Men är rädd för vad min mamma kan ljuga ihop däremot..

  • Just Precis
    Klumpigatjejen skrev 2021-02-09 19:29:36 följande:

    Nu är kontraktet påskrivet!

    Min mamma har sen kl 15.00 hunnit hota att socanmäla mig pga jag ska flytta, hon har fotat mig när jag gick i garaget med min dotter en snabbis utan jacka utan med tjocktröja ( var ute i 50 sekunder ungefär ) hon sa att hon skulle visa det fotot för soc att jag låter min dotter vara ute utan kläder....... , hon har inte låtit oss gå in och äta fick köpa färdigmat som en kompis fick lämna, hon har sagt att detta ska få följder..

    Min mamma har inget att soc anmäla mig för, jag tar hand om min dotter och hon är ALLTID min prio ett. Har ALDRIG misskött hon! Men är rädd för vad min mamma kan ljuga ihop däremot..


    Din mamma beter sig otroligt långt ifrån normalt. Kan ni bo hos någon kompis till dig så länge? Annars, köp en billig micro? Det klarar man sig med i två veckor.

    Så bra att du frigör dig från dina föräldrar, den här konflikten hade ju uppkommit oavsett när du skulle flytta, hellre nu än senare. Tror inte att du behöver oroa dig för soc, om hon mot förmodan gör en orosanmälan berättar du bara som det är.

    Jättekul med lägenheten, tänkt vad bra det blir för dig och dottern! Snart så!
  • Swagger
    Klumpigatjejen skrev 2021-02-09 19:29:36 följande:
    Nu är kontraktet påskrivet!
    Min mamma har sen kl 15.00 hunnit hota att socanmäla mig pga jag ska flytta, hon har fotat mig när jag gick i garaget med min dotter en snabbis utan jacka utan med tjocktröja ( var ute i 50 sekunder ungefär ) hon sa att hon skulle visa det fotot för soc att jag låter min dotter vara ute utan kläder....... , hon har inte låtit oss gå in och äta fick köpa färdigmat som en kompis fick lämna, hon har sagt att detta ska få följder..

    Min mamma har inget att soc anmäla mig för, jag tar hand om min dotter och hon är ALLTID min prio ett. Har ALDRIG misskött hon! Men är rädd för vad min mamma kan ljuga ihop däremot..
    Vad skönt att du kommer flytta. Fokusera på det!
  • Anonym (Anna)

    Jag tycker att du ska ta erbjudandet om den nya lägenheten.

    Du är själv mamma nu och ditt främsta samt viktigaste jobb är att vara mamma till ditt barn. Naturligtvis är det jobbigt med din mammas starka reaktion, men den reaktionen har inget med din roll som mamma att göra.

    Det din mamma gör kan vara förståeligt (hon är rädd för att bli ensam och förlora sin roll som mormor samt mamma) men reaktionen är inte bra. Förklara för din mamma att hon alltid kommer vara mamma och mormor samt att du nu kommer att flytta för att du nu själv är mamma, men att du gör det med vetskap om att den goda grund so. Hon har gett dig kommer du kunna ge ditt barn en lika bra grund.

    Kram Anna

  • Anonym (ooo)
    Klumpigatjejen skrev 2021-02-09 19:29:36 följande:

    Nu är kontraktet påskrivet!

    Min mamma har sen kl 15.00 hunnit hota att socanmäla mig pga jag ska flytta, hon har fotat mig när jag gick i garaget med min dotter en snabbis utan jacka utan med tjocktröja ( var ute i 50 sekunder ungefär ) hon sa att hon skulle visa det fotot för soc att jag låter min dotter vara ute utan kläder....... , hon har inte låtit oss gå in och äta fick köpa färdigmat som en kompis fick lämna, hon har sagt att detta ska få följder..

    Min mamma har inget att soc anmäla mig för, jag tar hand om min dotter och hon är ALLTID min prio ett. Har ALDRIG misskött hon! Men är rädd för vad min mamma kan ljuga ihop däremot..


    Det verkar vara allvarligt fel på din mamma. Kan du prata med din pappa om vad som sker? 

    Du kanske borde ringa soc själv och berätta vad hon hotar om, så fattar de att om ho verklige gör en anmälan så vet de bakgrunden. Men hon kanske inte klarar av att göra en, ens. Jag får intrycket av en väldigt osjälvständig person. 
  • Anonym (vänligtråd)

    Det är vanligt att det eskalerar när man går emot vad den psykiskt sjuke och kontrollerande individen (föräldern i detta fall) vill.. fan vad jobbigt.. det kommer inte gå att du stannar där tills du får nycklar. Börja packa kläder och planera att mellanlanda hos någon, eventuellt ring kvinnojouren och berätta vad som händer och fråga om de vet hur de kan hjälpa dig tills du får lägenheten.

  • Somebodyelse

    Hur har det gått för dig och din dotter? Följde tråden när den var aktiv och har tänkt på dig/er till och från. Hoppas att det gick bra med flytten och att ni är på plats i nya lägenheten nu. Önskar er allt gott!

Svar på tråden Mamma är jätte arg för jag ska flytta