• Hallonpaiij

Abort eller gå isär

Hej bästa ni! Ska försöka att göra en lång historia kort. Jag och en kille har haft ett helt underbart förhållande under tre års tid. Av speciella anledningar kan vi just nu inte bo tillsammans (praktiska saker) men har tillsammans långsiktiga planer.

Upplever att vi kan prata om det mesta med varandra. Båda har barn sedan tidigare och det fungerar väldigt bra med mina barn men inte alls med hans enda barn som inte ens träffat mig än!

För ett par år sedan blev jag gravid trots spiral. Bestämde då oss för abort trots att jag inte ville det. Det var inte realistiskt att behålla barnet då vi trots allt inte bor tillsammans och allting var väldigt nytt efter uppbrottet med hans ex (hon har inte tagit det bra alls allting). Nu har det gått två år och det ser likadant ut där. Hon är jättearg och hälsar inte ens på honom när han är där för att hämta barnet (som är tonåring) och min pojkvän då försöker att träffa det gemensamma barnet så ofta som möjligt.

Nu har jag blivit gravid igen trots p-piller!! Och är gravid i vecka 10! Jag är helt knäckt över detta och vill verkligen behålla det här barnet även om det inte var vad jag ville från början att bli gravid. Vi har pratat om sådant här innan och vi har då tänkt att kanske ha det längre fram om allt känns bra men inte just nu.

Att det ska vara planerat och att man ska bo ihop och allt.

Han säger att han skulle ta livet av sig om jag gjorde det - att hans liv är förstört och hans relation med sitt barn också. Han har sagt att han känner sig lurad utav mig och att jag har slösat bort hans tid.

Jag har bokat en tid för abort men det känns så otroligt fel. Kan tänka mig att ha barnet ensam men är detta rätt mot alla inblandade? Vill inte göra fel.

Gjorde slut med honom igår också pga detta :( och vi ska försöka vara vänner, känns helt sjukt allting... Tacksam för råd och tankar.

• Svar på tråden Abort eller gå isär
  • Anonym (K)

Kan dina barn från tidigare bo heltid hos den andra föräldrarn om du inte dumpar idioten?

Du borde åtminstone inte utsätta dina andra barn för honom.

• emeliienicole

Inte för att vara den som säger till dig vad du ska göra men vad fan är det för man? Ärligt talat? Alla vet att preventivmedel inte är 100% skydd, vill han inte ha barn får han antingen använda kondom trots att du käkar p-piller eller sluta ligga för det tänket han har är sjukt. Har han ens släppt sitt ex än? Eftersom han fortfarande verkar bry sig om att hon är sur och irriterad på honom och att han låter det gå ut på på ert förhållande tänker jag. Sen dessutom, vill du behålla så gör det, om du känner dig redo att ta hand om barnet ensam. Han kan inte begära att du ska gå igenom en abort för en andra gång, den processen är smärtsam både fysiskt och psykiskt. Oavsett vad du väljer att göra så dumpa honom och förklara för honom vilken idiot han är ärligt talat, hur fan kan han hota med att ta livet av sig när det är hans avkomma du eventuellt vill behålla. FY!

• Anonym (Tjej)

Du ska göra det du vill och det är behålla barnet.

Bra du gjorde slut för han är ingen bra kille när han pressar dig till abort mot din vilja.

Så skoj att du ska ha barn! :)

• Anonym (Z)

Vilken nolla till man, bra att du dumpat honom. En man som kör med sådan utpressning är inget att ha. Skulle råda dig att även göra abort annars är du låst med idioten för evigt.

• Anonym (Ö)

Självklart ska du inte göra abort.

Varför gjorde han dig gravid om det nu är så hemskt med barn?! Märkligt.

• Anonym (Elin)

Graviditet kan uppstå när man har sex. Att anklaga dig för att du blivit gravid när det samtidigt varit du som tagit allt ansvar för att skydda ER och aborterat tidigare, känns näst intill stört. Man kan ju vända på det och fråga honom hur han har säkerställt att inte göra dig gravid om detta nu är det värsta tänkbara?

Du skriver att ni haft en underbar relation tidigare men samtidigt har du inte blivit inkluderad i hans liv och fått träffa hans barn, ni bor inte tillsammans och han pressar dig till abort och dessutom anklagar dig för att vara fertil? I mina öron låter inte det som en underbar relation... det låter mer som att han inte riktigt satsat på er på samma sätt som du satsat på honom..

• Anonym (eee)
    Hallonpaiij skrev 2021-02-08 10:06:51 följande:
    Ja, det har jag inte ens tänkt på. Vet inte hur det ser ut om den andre föräldern avsäger sig umgänge? Jag menar alltså om han inte vill vara engagerad alls från början. Såklart har barnet rätt att vara med båda sina föräldrar men hur gör man om den andre föräldern väljer bort detta? Kan myndigheter typ tvinga honom till umgänge?

Om han vill ha umgänge så skulle jag inte stå ivägen för det såklart, tror att det kan bli praktiskt svårt då inte bor på samma ort.
    En frånvarande förälder kan när som helst komma på andra tankar och vilja träffa sitt barn, kanske tom gå till rätta för att få gemensam vårdnad. Det är rätt tufft att hamna i en sån sits. Om du kan försöka särskilja dina känslor av glädje inför ett nytt barn och allt som kommer med att ha barn ihop med en som inte ville - kanske kommer du då fram till att det inte är bra med barn? 
  • Hallonpaiij
    Anonym (S) skrev 2021-02-08 11:17:19 följande:

Han kan så klart avsäga sig umgänge, men han kan lika gärna få helt andra tankar och börja kräva umgänge igen. Sedan blir det ju fel när man pratar om sånt eftersom det är barnets rätt att träffa sin förälder, men inte hans rätt att ha umgänge om du förstår hur jag menar, men i vilket fall. Jag tror inte en myndighet kan tvinga honom att umgås, hur skulle det gå till rent praktiskt...? Sedan tror jag inte de skulle ta ett sånt beslut alls, eftersom det bara vore negativt för barnet om pappan är ovillig, då är det bästa för barnet att låta bli. Eftersom han bor på annan ort så kommer det bli så att ni får dela på kostnaderna för barnet att resa emellan, hur ofta det nu kan bli beror ju lite på hur långt ifrån varandra ni bor.

Sant sant! Jo men vi bor 40 mil från varandra...
  • Hallonpaiij
    Anonym (eee) skrev 2021-02-08 18:03:51 följande:

En frånvarande förälder kan när som helst komma på andra tankar och vilja träffa sitt barn, kanske tom gå till rätta för att få gemensam vårdnad. Det är rätt tufft att hamna i en sån sits. Om du kan försöka särskilja dina känslor av glädje inför ett nytt barn och allt som kommer med att ha barn ihop med en som inte ville - kanske kommer du då fram till att det inte är bra med barn? 

Ja... jag vet inte. Jag vill ju ha barnet oavsett liksom... om han vill ha umgänge är det ju positivt för barnet och ingenting jag skulle hindra sådär. Men för att vara helt ärlig skulle det vara skönast om han höll sig helt borta.
  • Hallonpaiij
    Anonym (Elin) skrev 2021-02-08 17:11:37 följande:

Graviditet kan uppstå när man har sex. Att anklaga dig för att du blivit gravid när det samtidigt varit du som tagit allt ansvar för att skydda ER och aborterat tidigare, känns näst intill stört. Man kan ju vända på det och fråga honom hur han har säkerställt att inte göra dig gravid om detta nu är det värsta tänkbara?

Du skriver att ni haft en underbar relation tidigare men samtidigt har du inte blivit inkluderad i hans liv och fått träffa hans barn, ni bor inte tillsammans och han pressar dig till abort och dessutom anklagar dig för att vara fertil? I mina öron låter inte det som en underbar relation... det låter mer som att han inte riktigt satsat på er på samma sätt som du satsat på honom..

Exakt! Tack för dina ord. Har också sagt det - att vi borde ha kondom i tillägg. Har väl inte riktigt sett det så då jag träffat alla i hans familj förutom barnet och även hans vänner ofta. Å andra sidan är han väldigt rädd för att relationen med tonåringen ska ta stryk typ. Men förstår inte det här tassandet kring dem hela tiden såhär lång tid efteråt... har haft fullt upp med ett eget sådant ex så har inte fokuserat så mycket på det där andra även om jag noterat det.

Det här med aborten var liksom droppen... att hans liv skulle vara förstört liksom och att jag slösat hans tid. Helt sjukt.
Svar på tråden Abort eller gå isär