• Hallonpaiij

    Abort eller gå isär

    Hej bästa ni! Ska försöka att göra en lång historia kort. Jag och en kille har haft ett helt underbart förhållande under tre års tid. Av speciella anledningar kan vi just nu inte bo tillsammans (praktiska saker) men har tillsammans långsiktiga planer.

    Upplever att vi kan prata om det mesta med varandra. Båda har barn sedan tidigare och det fungerar väldigt bra med mina barn men inte alls med hans enda barn som inte ens träffat mig än!

    För ett par år sedan blev jag gravid trots spiral. Bestämde då oss för abort trots att jag inte ville det. Det var inte realistiskt att behålla barnet då vi trots allt inte bor tillsammans och allting var väldigt nytt efter uppbrottet med hans ex (hon har inte tagit det bra alls allting). Nu har det gått två år och det ser likadant ut där. Hon är jättearg och hälsar inte ens på honom när han är där för att hämta barnet (som är tonåring) och min pojkvän då försöker att träffa det gemensamma barnet så ofta som möjligt.

    Nu har jag blivit gravid igen trots p-piller!! Och är gravid i vecka 10! Jag är helt knäckt över detta och vill verkligen behålla det här barnet även om det inte var vad jag ville från början att bli gravid. Vi har pratat om sådant här innan och vi har då tänkt att kanske ha det längre fram om allt känns bra men inte just nu.

    Att det ska vara planerat och att man ska bo ihop och allt.

    Han säger att han skulle ta livet av sig om jag gjorde det - att hans liv är förstört och hans relation med sitt barn också. Han har sagt att han känner sig lurad utav mig och att jag har slösat bort hans tid.

    Jag har bokat en tid för abort men det känns så otroligt fel. Kan tänka mig att ha barnet ensam men är detta rätt mot alla inblandade? Vill inte göra fel.

    Gjorde slut med honom igår också pga detta :( och vi ska försöka vara vänner, känns helt sjukt allting... Tacksam för råd och tankar.

  • Svar på tråden Abort eller gå isär
  • Hallonpaiij
    Mimosa86 skrev 2021-02-09 16:35:24 följande:

    Tycker det är fascinerande till viss del. Om jag hellre skulle ta livet av mig än att bli mamma på nytt.. då hade jag inte vågat ha sex öht.

    Att han vågar ligga och helt utan att ta eget ansvar för skydd är ju helt morbidt.


    Eller hur... förstår inte alls vad grejen är. Han höll på höra av sig idag för att tjata om abort igen och dessutom förolämpa mig massor. Blir verkligen knäckt utav detta. Precis som vissa poängterat... man kan ha kondom när man har sex isf eller avstå helt och hållet... Tar det verkligen djupt personligt det här. Sjukt konstigt när en persons sidor dyker upp från ingenstans som ett slag i magen typ.
  • Hallonpaiij
    Anonym (behåll) skrev 2021-02-09 10:29:58 följande:

    Jo behåll. Varför skulle en "vuxen" man som ditt ex börja snacka sådär om han var vettig? Han gör det till sitt eget problem, och glömmer bort det bästa för det ofödda barnet samt bästa för dig. Du vill ju ha det. Han får sörja klart och komma på fötterna igen, du ska inte behöva bli rädd att ta beslut du vill göra bara för att han är känslomässig. Skit i han, jävla idiot verkar han vara.


    Tack för stöd. Ja, och jag har så svårt att relatera till varför egentligen han sörjer/vill begå självmord pga detta när det är jag som från början föreslår att jag ensam skulle ta hand om barnet på ett bra sätt. Iofs är det optimala för barnet att ha två stabila föräldrar som närvarar men om han av någon outgrundlig anledning inte vill det så går ju inte det. Att därifrån försöka tvinga mig till abort känns bara sjukt och jag förstår inte alls grejen med det.
  • Hallonpaiij
    Limeblad skrev 2021-02-09 08:15:43 följande:

    Oavsett ditt beslut tycker jag du ska göra slut. Du förtjänar bättre än hur han behandlar dig.


    Ja... har gjort slut med honom i helgen. Kändes bättre idag men så hörde han av sig och var otrevlig. Känns som att jag bara vill lägga mig ner och dö men kan såklart inte ge upp nu pga mina barn. Är bara så himla besviken och förstår inte alls var allt detta kom ifrån liksom...
  • Anonym (behåll)
    Hallonpaiij skrev 2021-02-10 18:39:52 följande:
    Tack för stöd. Ja, och jag har så svårt att relatera till varför egentligen han sörjer/vill begå självmord pga detta när det är jag som från början föreslår att jag ensam skulle ta hand om barnet på ett bra sätt. Iofs är det optimala för barnet att ha två stabila föräldrar som närvarar men om han av någon outgrundlig anledning inte vill det så går ju inte det. Att därifrån försöka tvinga mig till abort känns bara sjukt och jag förstår inte alls grejen med det.
    Hallonpaiij skrev 2021-02-10 18:42:26 följande:
    Ja... har gjort slut med honom i helgen. Kändes bättre idag men så hörde han av sig och var otrevlig. Känns som att jag bara vill lägga mig ner och dö men kan såklart inte ge upp nu pga mina barn. Är bara så himla besviken och förstår inte alls var allt detta kom ifrån liksom...

    Vad stark du är, vad underbart att du gjorde slut. Det ska verkligen inte vara sådär i ett förhållande <3 förstår att du är riktigt deppig nu.

    Vad sa han när han hörde av sig? Det kanske är nu du ser hela hans personlighet
  • Anonym (behåll)

    Helt ärligt.. att han vill "ta självmord" och tycka synd om sig själv fastän han inte behöver vara närvarande pappa.. det är typ som att han är arg för att han inte kontrollerar situationen. Och samtidigt arg för att han får skuldkänslor om han inte är närvarande pappa.. nästan lite crazy

  • Hallonpaiij
    Anonym (behåll) skrev 2021-02-10 19:08:50 följande:

    Vad stark du är, vad underbart att du gjorde slut. Det ska verkligen inte vara sådär i ett förhållande <3 förstår att du är riktigt deppig nu.

    Vad sa han när han hörde av sig? Det kanske är nu du ser hela hans personlighet


    Dan innan var han otrevlig och försökte utmåla mig till en oseriös och lögnaktig tjej. Han tror att jag skitit i att skydda mig ordentligt och därmed försökt att lura honom att göra mig med barn. jag sa att jag tyckte det var sjukt att skylla på sin tonåring att han aldrig skulle acceptera att få ett småsyskon och att jag skulle kunna ta hand om barnet själv utan honom. Han klemade ihop om att han minsann inte är någon spermadonator. Fick lust att säga att nä då hade jag valt en 20 år yngre. Det skiljer 20 år mellan oss jag 30 han 50. Det kan man tro skulle vara åt andra hållet haha men men...

    Tack så mycket <3 sista gången vi pratade så pratade vi ut över telefon om allt och det verkade som att han hade tröttnat på vår relation senaste tiden då den aldrig blev riktigt seriös typ med hopflytt och sådär. Men anledningen till det var ju inte att jag var oseriös utan att det skiljer ett enormt avstånd mellan oss och jag har småbarn i stan där jag bor tillsammans med en annan pappa. Och han jag hade ett förhållande med nu hade en tonåring, så ingen av oss kunde flytta på sig. Vi pratade längre fram när hans tonåring gått ut gymnasiet (om 3 år). Så det var mer långsiktigt. Så frågade honom då varför han inte sagt någonting innan. Han sa bara att han inte skulle gjort slut men ställt ett såkallat ultimatum till sist att antingen flytta ihop eller göra slut. Trots att vi kommit överens om att det inte skulle bli aktuellt förrän tidigast om 3 år. Vi sågs ändå väldigt ofta för att bo så långt isär. Vi sågs i snitt en gång i veckan under två år. Ibland lite längre tid. Vi reste till sommarställe och gick även på hans uppträdanden ibland på olika fester tillsammans. Dock var vi aldrig i min stad då det fortfarande är känsligt för mitt ex och jag ibland blir rädd för honom. Har förklarat detta för honom men såklart blev han ju sned för att han aldrig kunde komma till mig.

    Kändes dock som att han ofta sa att han ville ses längre stund på helgerna men sen var han ändå uppbokad och liksom skyllde på mig att jag hade mycket. Heltidsjobb o ungar osv hade jag och han bokade upp fullt med annat. Ju mer jag tänker på allting desto mer har jag kommit fram till att det var för det bästa att det blev som det blev. Nu har han frågat om jag vill vara vän med honom. Får se vad framtiden har att säga om det. Kanske vi ändå kan höras ibland men inget mer. Har ju som han säger fullt upp med annat. Och oss emellan - miljoner gånger viktigare saker än att passa upp på någon jättebebis :P
  • Hallonpaiij
    Anonym (behåll) skrev 2021-02-10 19:08:50 följande:

    Vad stark du är, vad underbart att du gjorde slut. Det ska verkligen inte vara sådär i ett förhållande <3 förstår att du är riktigt deppig nu.

    Vad sa han när han hörde av sig? Det kanske är nu du ser hela hans personlighet


    Haha kan också tillägga att han gång på gång under samtalet upprepade som ett mantra att jag inte skulle behöva oroa mig över att han skulle snacka skit om mig till sina vänner pga detta. Alltså ja du hör ju...
  • Anonym (behåll)
    Hallonpaiij skrev 2021-02-10 18:36:31 följande:
    Eller hur... förstår inte alls vad grejen är. Han höll på höra av sig idag för att tjata om abort igen och dessutom förolämpa mig massor. Blir verkligen knäckt utav detta. Precis som vissa poängterat... man kan ha kondom när man har sex isf eller avstå helt och hållet... Tar det verkligen djupt personligt det här. Sjukt konstigt när en persons sidor dyker upp från ingenstans som ett slag i magen typ.
    Hallonpaiij skrev 2021-02-10 18:39:52 följande:
    Tack för stöd. Ja, och jag har så svårt att relatera till varför egentligen han sörjer/vill begå självmord pga detta när det är jag som från början föreslår att jag ensam skulle ta hand om barnet på ett bra sätt. Iofs är det optimala för barnet att ha två stabila föräldrar som närvarar men om han av någon outgrundlig anledning inte vill det så går ju inte det. Att därifrån försöka tvinga mig till abort känns bara sjukt och jag förstår inte alls grejen med det.
    Hallonpaiij skrev 2021-02-10 18:42:26 följande:
    Ja... har gjort slut med honom i helgen. Kändes bättre idag men så hörde han av sig och var otrevlig. Känns som att jag bara vill lägga mig ner och dö men kan såklart inte ge upp nu pga mina barn. Är bara så himla besviken och förstår inte alls var allt detta kom ifrån liksom...
    Hallonpaiij skrev 2021-02-12 08:02:31 följande:
    Dan innan var han otrevlig och försökte utmåla mig till en oseriös och lögnaktig tjej. Han tror att jag skitit i att skydda mig ordentligt och därmed försökt att lura honom att göra mig med barn. jag sa att jag tyckte det var sjukt att skylla på sin tonåring att han aldrig skulle acceptera att få ett småsyskon och att jag skulle kunna ta hand om barnet själv utan honom. Han klemade ihop om att han minsann inte är någon spermadonator. Fick lust att säga att nä då hade jag valt en 20 år yngre. Det skiljer 20 år mellan oss jag 30 han 50. Det kan man tro skulle vara åt andra hållet haha men men...

    Tack så mycket <3 sista gången vi pratade så pratade vi ut över telefon om allt och det verkade som att han hade tröttnat på vår relation senaste tiden då den aldrig blev riktigt seriös typ med hopflytt och sådär. Men anledningen till det var ju inte att jag var oseriös utan att det skiljer ett enormt avstånd mellan oss och jag har småbarn i stan där jag bor tillsammans med en annan pappa. Och han jag hade ett förhållande med nu hade en tonåring, så ingen av oss kunde flytta på sig. Vi pratade längre fram när hans tonåring gått ut gymnasiet (om 3 år). Så det var mer långsiktigt. Så frågade honom då varför han inte sagt någonting innan. Han sa bara att han inte skulle gjort slut men ställt ett såkallat ultimatum till sist att antingen flytta ihop eller göra slut. Trots att vi kommit överens om att det inte skulle bli aktuellt förrän tidigast om 3 år. Vi sågs ändå väldigt ofta för att bo så långt isär. Vi sågs i snitt en gång i veckan under två år. Ibland lite längre tid. Vi reste till sommarställe och gick även på hans uppträdanden ibland på olika fester tillsammans. Dock var vi aldrig i min stad då det fortfarande är känsligt för mitt ex och jag ibland blir rädd för honom. Har förklarat detta för honom men såklart blev han ju sned för att han aldrig kunde komma till mig.

    Kändes dock som att han ofta sa att han ville ses längre stund på helgerna men sen var han ändå uppbokad och liksom skyllde på mig att jag hade mycket. Heltidsjobb o ungar osv hade jag och han bokade upp fullt med annat. Ju mer jag tänker på allting desto mer har jag kommit fram till att det var för det bästa att det blev som det blev. Nu har han frågat om jag vill vara vän med honom. Får se vad framtiden har att säga om det. Kanske vi ändå kan höras ibland men inget mer. Har ju som han säger fullt upp med annat. Och oss emellan - miljoner gånger viktigare saker än att passa upp på någon jättebebis :P
    Hallonpaiij skrev 2021-02-12 08:21:32 följande:
    Haha kan också tillägga att han gång på gång under samtalet upprepade som ett mantra att jag inte skulle behöva oroa mig över att han skulle snacka skit om mig till sina vänner pga detta. Alltså ja du hör ju...

    Så sammanfattningsvis så har han typ lugnat sig lite nu? Det är i varje fall inte okej hur han behandlat dig över samtalen när han var stressad. Det här ska du minnas och inte glömma bort hur enkelt som hellst, för han kommer nog bli likadan när ni diskuterar saker i framtiden över barnet. Du kommer i varje fall vara den som samarbetar och är trevlig / civil i situationer och inte har något att skämmas över. Tråkigt att denna man sviker dig i denna situation. Du hade inte ett bra ex heller enligt vad du nämner. Men vet du, det finns så mycket mer människor du kan träffa i framtiden nu när du dumpar aset hehe :)





  • Anonym (Kropp)
    Hallonpaiij skrev 2021-02-08 09:50:37 följande:

    Tack för svaren!

    Jag kände mig trots att det är oplanerat glad över graviditeten och känner spontant att jag inte vill ta bort det. Efter att vi pratat ut om detta i helgen kom jag hem igår helt knäckt.

    Jag vill inte ta bort det.. känns tråkigt att han beter sig såhär. Så konstigt beteende... han tittade på mig och sa ?fy fan?. Och fick det att låta som om jag skulle ha lurat in honom i detta och att jag vore en oärlig människa. Sprang runt och grät och sånt där. Kändes jättekonstigt. Som om vi inte kunde prata om det alls.

    Jag har möjlighet att ta emot barnet själv. Inte optimalt kanske, man vill ju ha två föräldrar med i bilden. Småbarnsåren kan ju vara väldigt tunga men samtidigt givande. Längtar efter barnet.


    Jag säger varken bu eller bä gällande ditt beslut att behålla/genomföra abort.

    Det jag hade tänkt på skulle vara hur situationen om du behåller kan förändras i framtiden.

    Du kanske blir ensamstående eller så vill han va delad vårdnad.

    Kan du tänka dig vara man vecka utan barnet om han skulle ändra sig och vilja bli delaktig ?

    Kan du tänk dig att vara helt ensamstående och berätta för barnet att hen har en pappa som inte vara involverad i barnets liv?

    Tråkigt att det blev som det blev, hoppas det löser sig
  • Hallonpaiij
    Anonym (Kropp) skrev 2021-02-12 13:06:15 följande:

    Jag säger varken bu eller bä gällande ditt beslut att behålla/genomföra abort.

    Det jag hade tänkt på skulle vara hur situationen om du behåller kan förändras i framtiden.

    Du kanske blir ensamstående eller så vill han va delad vårdnad.

    Kan du tänka dig vara man vecka utan barnet om han skulle ändra sig och vilja bli delaktig ?

    Kan du tänk dig att vara helt ensamstående och berätta för barnet att hen har en pappa som inte vara involverad i barnets liv?

    Tråkigt att det blev som det blev, hoppas det löser sig


    Jag kan tänka mig att vara ensamstående till henne/honom. Eller snarare önskar detta. Jag är en stabil mamma med ekonomi, jobb och bostad på plats och ett stabilt socialt nätverk. Tror det blir svårt för honom att ha varannan vecka för skiljer flera timmar resväg mellan oss per väg. Tar 4 timmar att åka mellan oss om inte mer nästan.
  • Hallonpaiij
    Anonym (behåll) skrev 2021-02-12 10:58:39 följande:

    Så sammanfattningsvis så har han typ lugnat sig lite nu? Det är i varje fall inte okej hur han behandlat dig över samtalen när han var stressad. Det här ska du minnas och inte glömma bort hur enkelt som hellst, för han kommer nog bli likadan när ni diskuterar saker i framtiden över barnet. Du kommer i varje fall vara den som samarbetar och är trevlig / civil i situationer och inte har något att skämmas över. Tråkigt att denna man sviker dig i denna situation. Du hade inte ett bra ex heller enligt vad du nämner. Men vet du, det finns så mycket mer människor du kan träffa i framtiden nu när du dumpar aset hehe :)


    Jaa alltså det känns lite så som att han lugnat sig och tänkt lite . Precis som du säger kommer jag alltid att vara lugn vid samarbete gällande barnet men tror inte han ska vara delaktig alls som det verkar nu. Nej, precis. Som tur är han en bra pappa ändå
  • Anonym (Kropp)
    Hallonpaiij skrev 2021-02-12 13:39:28 följande:

    Jag kan tänka mig att vara ensamstående till henne/honom. Eller snarare önskar detta. Jag är en stabil mamma med ekonomi, jobb och bostad på plats och ett stabilt socialt nätverk. Tror det blir svårt för honom att ha varannan vecka för skiljer flera timmar resväg mellan oss per väg. Tar 4 timmar att åka mellan oss om inte mer nästan.


    Om han skulle välja att flytta närmare och kräva delad vårdnad?

    Eller kräva varannan helg plus lov?

    Jag menar inte illa med att ifrågasätta utan jag skulle bara ha garderat mig för alla potentiella händelser.

    Jag växte upp med en papp som inte ville ha mig men när jag var 2år så flyttade papp närmare mamma med sin nya fru och krävde delad vårdnad vilket blev av.

    Jag hatade att vara hos papp för att ingen brydde sig om mig där och min styvmamma var så elak.

    När jag var 12år så sa jag att jag inte vill bo där, blev famijerätt och allt men dom lyssnade på mig och gav mamma ensam vårdnad.

    Har ingen relation till min pappa idag
  • Anonym (eee)

    Spela in alla samtal och spara om han skriver något. Allt elakt han kräks ur sig kan vara bra att spara, om det fortsätter så sen också, och ni tex hamnar i en vårdnadstvist. 

  • Anonym (Ronja)
    Hallonpaiij skrev 2021-02-08 23:13:11 följande:

    :( men fy f. Hur mår du idag kring det? Antar ni inte har någon kontakt?


    Mår ganska bra trots allt, idag har jag barn med en fantastisk människa dock kommer vi bara ha detta barn och inte fler pga vissa omständigheter. Så kommer antagligen alltid sörja det storasyskon mitt barn inte kommer få ha i sitt liv
Svar på tråden Abort eller gå isär