• Hallonpaiij

Abort eller gå isär

Hej bästa ni! Ska försöka att göra en lång historia kort. Jag och en kille har haft ett helt underbart förhållande under tre års tid. Av speciella anledningar kan vi just nu inte bo tillsammans (praktiska saker) men har tillsammans långsiktiga planer.

Upplever att vi kan prata om det mesta med varandra. Båda har barn sedan tidigare och det fungerar väldigt bra med mina barn men inte alls med hans enda barn som inte ens träffat mig än!

För ett par år sedan blev jag gravid trots spiral. Bestämde då oss för abort trots att jag inte ville det. Det var inte realistiskt att behålla barnet då vi trots allt inte bor tillsammans och allting var väldigt nytt efter uppbrottet med hans ex (hon har inte tagit det bra alls allting). Nu har det gått två år och det ser likadant ut där. Hon är jättearg och hälsar inte ens på honom när han är där för att hämta barnet (som är tonåring) och min pojkvän då försöker att träffa det gemensamma barnet så ofta som möjligt.

Nu har jag blivit gravid igen trots p-piller!! Och är gravid i vecka 10! Jag är helt knäckt över detta och vill verkligen behålla det här barnet även om det inte var vad jag ville från början att bli gravid. Vi har pratat om sådant här innan och vi har då tänkt att kanske ha det längre fram om allt känns bra men inte just nu.

Att det ska vara planerat och att man ska bo ihop och allt.

Han säger att han skulle ta livet av sig om jag gjorde det - att hans liv är förstört och hans relation med sitt barn också. Han har sagt att han känner sig lurad utav mig och att jag har slösat bort hans tid.

Jag har bokat en tid för abort men det känns så otroligt fel. Kan tänka mig att ha barnet ensam men är detta rätt mot alla inblandade? Vill inte göra fel.

Gjorde slut med honom igår också pga detta :( och vi ska försöka vara vänner, känns helt sjukt allting... Tacksam för råd och tankar.

• Svar på tråden Abort eller gå isär
  • Hallonpaiij
    Anonym (Ronja) skrev 2021-02-08 10:57:05 följande:

Men Herregud usch vilken partner du verkar ha. Behåll ditt barn och lämna honom. Jag har själv blivit tvingad till abort , fruktansvärt .

Behåll ditt barn OM du själv vill!!! Samt Lämna honom nu

:( men fy f. Hur mår du idag kring det? Antar ni inte har någon kontakt?
  • Hallonpaiij
    emeliienicole skrev 2021-02-08 12:01:50 följande:

Inte för att vara den som säger till dig vad du ska göra men vad fan är det för man? Ärligt talat? Alla vet att preventivmedel inte är 100% skydd, vill han inte ha barn får han antingen använda kondom trots att du käkar p-piller eller sluta ligga för det tänket han har är sjukt. Har han ens släppt sitt ex än? Eftersom han fortfarande verkar bry sig om att hon är sur och irriterad på honom och att han låter det gå ut på på ert förhållande tänker jag. Sen dessutom, vill du behålla så gör det, om du känner dig redo att ta hand om barnet ensam. Han kan inte begära att du ska gå igenom en abort för en andra gång, den processen är smärtsam både fysiskt och psykiskt. Oavsett vad du väljer att göra så dumpa honom och förklara för honom vilken idiot han är ärligt talat, hur fan kan han hota med att ta livet av sig när det är hans avkomma du eventuellt vill behålla. FY!

Tack för de orden, spot on. Ja jag är väldigt trött på det här tassandet kring henne och tonåringen hela tiden. Han är väldigt mesig med att säga ifrån till exet som fortsätter att tjura år efter år.

Neej gällande abort känns det som att han tror att det bara är att trycka på en knapp typ! Usch blir mer och mer besviken när jag tänker på hur han uppför sig. Gjorde klart att det aldrig blir vi igen.
  • Hallonpaiij
    Anonym (Ö) skrev 2021-02-08 16:56:21 följande:

Självklart ska du inte göra abort.

Varför gjorde han dig gravid om det nu är så hemskt med barn?! Märkligt.

Eller hur!
  • Hallonpaiij
    Anonym (Tjej) skrev 2021-02-08 12:35:48 följande:

Du ska göra det du vill och det är behålla barnet.

Bra du gjorde slut för han är ingen bra kille när han pressar dig till abort mot din vilja.

Så skoj att du ska ha barn! :)

Tack så mycket!! :)
  • Anonym (:))

Här kommer jag, och tänkte dela med mig av mina tankar. Vill börja med att säga att du självklart!! ska behålla barnet om det är vad du vill, då spelar inget annat så stor roll egentligen. (Förutsatt att omständigheterna runt omkring är ok såklart)

Men jag vill också råda dig till att tänka lite extra, lite längre än sas. Jag var tillsammans med en man, ungefär lika länge som du, och vi höll ihop tills det att barnet kom ungefär. Han visade mig gång på gång att han prioriterade annat före mig redan under graviditeten, men så tänkte jag att det skulle bli skillnad när det var jag Och barnet. Jag hade fel och han har i princip aldrig tagit hand om vårat barn utan jag har varit ensam i det, samtidigt som jag behövt försöka vara överens och få det att funka. Vilket är himla svårt med någon som inte känner sitt barn kan jag säga,

Och jag kan säga dig, så många gånger som jag ångrat mig sedan dess. Jag ångrar inte mitt barn. Men jag ångrar att jag skaffade barn med honom. För hur mycket jag än vill, hur mycket jag än önskar, så finns det ingenting jag kan göra för att få bort honom ur mitt liv. Och det ångrar jag, att jag valde att välja ett liv där han har något att säga till om, ett liv där jag måste lämna mitt älskade barn till honom om han vill det, låta honom uppfostra, ett liv där jag måste lita på honom.. osv. Det är ju mitt älskade lilla barn.

Ditt ex säger detta och beter sig så här redan nu, jag kan nästan lova dig att saker inte kommer att bli enkla framöver. Kan du tänka dig samarbeta med denna man kring barnet? (Om han ändrar sig och bestämmer att han vill vara delaktig) kan du tänka dig att han ska uppfostra ditt barn, är han en bra person som du vill att ditt barn (eventuellt, ska tilläggas såklart) ska ha som förebild? Vistas runt? Litar du på honom? Det kanske inte verkar så himla jobbigt nu men det kan verkligen bli ett helvete, så tänk noga. Och eftersom du redan nu känner att det skulle kännas bäst om han höll sig borta så... ja.

Annars önskar jag dig all lycka till! Och grattis till graviditeten.

• Anonym (S)
    Hallonpaiij skrev 2021-02-08 23:06:42 följande:
    Sant sant! Jo men vi bor 40 mil från varandra...
    I så fall blir det svårt med umgänget, det kommer bli väldigt jobbigt med så långt emellan. I praktiken kanske ni vuxna får turas om vem som åker till den andras hemort de första 10 (?) åren, när barnet är stort nog får hen åka buss/tåg själv emellan vissa gånger eller hur ni bestämmer.

Som sagt, fundera noga på om du vill ha den där framtiden. Och med honom i ditt liv framför allt!!
  • Limeblad

Oavsett ditt beslut tycker jag du ska göra slut. Du förtjänar bättre än hur han behandlar dig.

• Anonym (behåll)
    Hallonpaiij skrev 2021-02-08 09:30:21 följande:

Hej bästa ni! Ska försöka att göra en lång historia kort. Jag och en kille har haft ett helt underbart förhållande under tre års tid. Av speciella anledningar kan vi just nu inte bo tillsammans (praktiska saker) men har tillsammans långsiktiga planer.

Upplever att vi kan prata om det mesta med varandra. Båda har barn sedan tidigare och det fungerar väldigt bra med mina barn men inte alls med hans enda barn som inte ens träffat mig än!

För ett par år sedan blev jag gravid trots spiral. Bestämde då oss för abort trots att jag inte ville det. Det var inte realistiskt att behålla barnet då vi trots allt inte bor tillsammans och allting var väldigt nytt efter uppbrottet med hans ex (hon har inte tagit det bra alls allting). Nu har det gått två år och det ser likadant ut där. Hon är jättearg och hälsar inte ens på honom när han är där för att hämta barnet (som är tonåring) och min pojkvän då försöker att träffa det gemensamma barnet så ofta som möjligt.

Nu har jag blivit gravid igen trots p-piller!! Och är gravid i vecka 10! Jag är helt knäckt över detta och vill verkligen behålla det här barnet även om det inte var vad jag ville från början att bli gravid. Vi har pratat om sådant här innan och vi har då tänkt att kanske ha det längre fram om allt känns bra men inte just nu.

Att det ska vara planerat och att man ska bo ihop och allt.

Han säger att han skulle ta livet av sig om jag gjorde det - att hans liv är förstört och hans relation med sitt barn också. Han har sagt att han känner sig lurad utav mig och att jag har slösat bort hans tid.

Jag har bokat en tid för abort men det känns så otroligt fel. Kan tänka mig att ha barnet ensam men är detta rätt mot alla inblandade? Vill inte göra fel.

Gjorde slut med honom igår också pga detta :( och vi ska försöka vara vänner, känns helt sjukt allting... Tacksam för råd och tankar.

Jo behåll. Varför skulle en "vuxen" man som ditt ex börja snacka sådär om han var vettig? Han gör det till sitt eget problem, och glömmer bort det bästa för det ofödda barnet samt bästa för dig. Du vill ju ha det. Han får sörja klart och komma på fötterna igen, du ska inte behöva bli rädd att ta beslut du vill göra bara för att han är känslomässig. Skit i han, jävla idiot verkar han vara.
  • Mimosa86
    Zorrorro skrev 2021-02-09 16:28:44 följande:

Kul att han hotar med våld, dvs självmord om du inte gör som han vill.

Tycker det är fascinerande till viss del. Om jag hellre skulle ta livet av mig än att bli mamma på nytt.. då hade jag inte vågat ha sex öht.

Att han vågar ligga och helt utan att ta eget ansvar för skydd är ju helt morbidt.
Svar på tråden Abort eller gå isär