Anonvm skrev 2021-02-11 23:36:42 följande:
Personligen tror jag att du är minst 1 generation för tidigt ute, men jag förstår vad du menar.
Själv anser jag att detta är otroligt sorgligt, att inte folk lär sig att verkligen köra bil, utan en uppsjö digitala hjälpredor så står de där helt handfallna.... Helt utan genuin kunskap, de har bara blivit lärda hur de aktiverar något som utför jobbet åt dem...
Snart är vi där att ni kan plocka bort praktiska kunskapskravet på t.ex fickparkering om man bara får ett tillägg i körkortet som bara låter dig köra bilar med den funktionen... Du slipper halkbanan om bilen har "antisladd".... Osv osv...
Nu är jag juförsig fd yrkeschaufför med ett stort fordonsintresse, som inte gemene man är.
Så fort barnen är utflugna så kommer jag byta bort nuvarande bilen som är fylld till bredden med elektroniskt tingeltangel.... Då blir istället nått underbart enkelt, med förarupplevelsen i fokus, jag tänker ungefär en Golf GTI 1a generationen, tusan så jag längtar.
Det är ju en otroligt stor fördel när det blir så för så mycket klantigheter jag ser på vägarna så är det otroligt att inte mer händer än vad det gör.
Som sist, när en dåre svängde ut rakt framför mig på 70-väg utan att se sig för. Eller den gamla gubben som stannade rondellen för att släppa fram de som skulle in i rondellen!
Jag blir fan tokig på alla dårar därute som uppenbart fått sitt körkort i flingpaketet. Så mer tekniska hjälpmedel till folket, ju mer desto bättre!
TS
Det kommer att gå bra. Jag personligen tycker att det är lite knepigt att växla mellan automat och manuell. Har manuell privat för att jag gillar körkänslan och automat i jobbet. Kärringstopp är vanligt när jag ska hem och kaninskutt när jag börjar jobba om man säger så. Men det är min personliga upplevelse.
Ni övar upp trafikvanan hemma och tonåringen får träna växlingsteknik på körskolan. Kan jag växla mellan de olika bilarna så kan din tonåring det också och troligtvis kan hen det bättre än mig. Men visst, ett och annat kärringstopp/kaninskutt kommer det att bli, men än sen då?
Körläraren:
Personligen skulle jag aldrig någonsin rekommendera endast automatkort eftersom det fortfarande och under lång tid framåt kommer att ge stora begränsningar. Ett ytterst få antal ungdomar har råd att köpa nya, dyra, snart självkörande bilar utan de kommer att få harva runt i skruttbilar tills de är färdigutbildade, skaffat bostad och höjt bolånen. Fortfarande och länge än är manuellt körkort det som ger minst begränsningar.