• Anonym (Elmer Fudd)

Övningsköra automat

Tonåringen (16) kommer börja övningsköra privat i vår. Har bara en automat. Är det ett stort hinder? Fick för mig det men verkar som att det inte är så stor nackdel som jag trodde först så länge man får köra manuellt på en vanlig körskola.

Nån som har erfarenhet?

• Svar på tråden Övningsköra automat
  • Anonym (A)
    Jonnynilsson skrev 2021-02-12 08:01:02 följande:
    Nu handlade det ju om övningskörning i familjen och inte barnets egna bil.
    Citat"
    ... som kommer att...
    Slut citat.

De orden, säger det dig någonting?
    Läs alla ord jag skrivit och inte bara några random utvalda.
    Tack på förhand.
  • Jonnynilsson
    Jemp skrev 2021-02-12 07:29:48 följande:
    Elbilar kan väl också vara både manuell och automat?

Jag hade aldrig rekommenderat nån automat. Långt ifrån alla jobb som kräver körkort har automat.
    Nja har nog aldrig stött på någon manuellt växlad elbil. Finns säkert men är nog hemmabygge i så fall.

Sedan minst tio år tillbaka är alla poolbilar på jobbet automater. Vi har även  elbilar typ Zoe och Leaf som inte har någon växellåda alls. 

Varför hålla på och växla när man kan köra automat?
  • Anonvm
    Jemp skrev 2021-02-12 07:29:48 följande:
    Elbilar kan väl också vara både manuell och automat?

Jag hade aldrig rekommenderat nån automat. Långt ifrån alla jobb som kräver körkort har automat.
    Jag blir gärna rättad på detta, men jag ser ingen som helst nytta med att kombinera en elmotor med en växellåda alls, absolut ingen manuell.

Elektriska motorer har ett otroligt brett effektregister, så jag tror det är direktdrift som gäller.

Om det finns helt eldrivna bilar med manuell växellåda så länka gärna, jag blev nyfiken.
  • Anonym (Körlärare)

Manuellt växlade elbilar? Nej, att kliva in i en och se en växelspak! Haha... Påminner om gamla DAF med sin remdrift.

• Jonnynilsson
    Anonym (A) skrev 2021-02-12 08:02:33 följande:
    Citat"
    ... som kommer att...
    Slut citat.

De orden, säger det dig någonting?
    Läs alla ord jag skrivit och inte bara några random utvalda.
    Tack på förhand.
    Fantastiskt att du kan förutse framtiden för TS och deras barn.

TS har inte skrivit något om barnets framtida bilplaner. Så varför du hittar på egna påståenden är obegripligt. Tråden handlar fortfarande om övningskörning och inte vad TS barn skall välja för bil i framtiden.
  • Friger

Kommer aldrig köpa en manuellt växlad bil något mer. Det är helt underbart med automatlåda.

Det bästa av allt är att det blir bara vanligare och vanligare.

Den första av ungarna fick ta körkort på manuell. Jag köpte en manuellt växlad bil bara för detta ändamål. Men det är tydligt vart utvecklingen tar vägen. Så resten kommer få ta på automat.

• Anonym (A)
    Jonnynilsson skrev 2021-02-12 10:42:21 följande:
    Fantastiskt att du kan förutse framtiden för TS och deras barn.

TS har inte skrivit något om barnets framtida bilplaner. Så varför du hittar på egna påståenden är obegripligt. Tråden handlar fortfarande om övningskörning och inte vad TS barn skall välja för bil i framtiden.
    Vilken extremt usel retorik du har.

För de allra flesta existerar en framtid.

Har du några sakliga argument eller vill du bara bråka och tjafsa?
  • Anonym (Bilist)
    Anonym (A) skrev 2021-02-12 08:00:58 följande:

Nu handlar det här om en 16åring. Det dröjer således hela två år innan körkortet är aktuellt.

Det är helt onödigt att börja med ett antal lektioner för de kommer att vara totalt bortglömda om två år.

Tycker att det är ett rätt smart upplägg, att få upp trafikvana hemma, med automat och sedan köra i trafikskolan och gneta in växlingstekniken och inte behöva ägna all energi åt det som redan är inövat, trafiken.

Min trafiklärare sa att de värsta eleverna, alltså de som var svårast att lära, var de som kört mycket hemma först. En övervägande del av dem hade lärt in vissa gejer fel och sen fick de lägga dyr lektionstid på att lära om. Han menade att det optimala upplägget är att ta lektioner och köra hemma omväxlande - att alla nya moment först gås igenom med trafikläraren och sen övas på hemma. Eftersom TS barn inte kan öva på växling, som ju är mycket grundläggande kunskap för bilkörning, hemma så behöver den kunskapen sitta ordentligt innan hon börjar köra automat och lär in de manéren.

Självklart minns en elev vad hon lärt sig på sina trafiklektioner två år senare. Hon kommer ju att praktisera det hon lärt sig kontinuerligt.
  • flygrl

Nu har jag inte läst hela tråden (än) men kan säga att jag som tog körkort förra våren började övningsköra med pappas bil som va automatväxlad och det va stor nackdel när jag skulle ställa om till manuell växel i körskolan. :/

Att tex. komma in i en korsning där man måste samordna koppling, växelspak och broms samtidigt som man ska ha koll på övriga bilar, cyklister, gångtrafikanter osv va bland det svåraste att lära sig. Fick fan motorstopp hela tiden innan det satt. Klart det hade vart en fördel kunna lära sig det i lugn och ro med pappa i stället. Att bara ta automatkort va inget alternativ för mig. Man blir alldeles för begränsad då.

När jag sen tagit körkortet skaffade pappa ny bil och...tada...en med manuell växel. Får låna pappas bil en del och tycker det är skönt och faktiskt riktigt kul kunna växla ordentligt.

• Glinda från Oz

Jag gjorde min uppkörning på en automat, testade att köra manuellt men det var inte min grej. Din dotter är så pass ung, det är två år kvar innan hon överhuvudtaget får ta körkort och mycket kan hända till dess. Jag tror inte det är någon nackdel att du har automat hon har gått om tid att lära sig båda.

• Steven01

Jag anser det helt överskattat att övningsköra med föräldrarna. Dom flesta har ju inte en susning om hur man ska köra bil. Kolla bara i rondeller, folk kan värken blinka eller placera bilen rätt och dessa personer ska lära barnen att köra bil sedan?

• Anonym (Bilist)
    Steven01 skrev 2021-02-13 07:29:14 följande:

Jag anser det helt överskattat att övningsköra med föräldrarna. Dom flesta har ju inte en susning om hur man ska köra bil. Kolla bara i rondeller, folk kan värken blinka eller placera bilen rätt och dessa personer ska lära barnen att köra bil sedan?

Det var precis sånt här min trafiklärare syftade till när han sa att elever som kört mycket hemma var svåra att lära rätt. Sånt och bränslesnål körning. När något väl blivit en rutin är det svårt att ändra. Som flygrl också beskriver.
  • Jonnynilsson
    Anonym (A) skrev 2021-02-12 11:53:06 följande:
    Vilken extremt usel retorik du har.

För de allra flesta existerar en framtid.

Har du några sakliga argument eller vill du bara bråka och tjafsa?
    Jag begriper inte vad du svamlar om över huvud taget. Nu handlade tråden om att övningsköra med automat och inget annat.

För övrigt skulle jag aldrig låta mina barn åka i en gammal skrotbil för 5 000:- Rena rama dödsfällan i dagens trafik med allt större och större bilar.
  • Anonym (Elmer Fudd)

Som vanligt degenererar tråden och bevisar tesen om att det inte är de mest intelligenta personerna som skriver. Jag lämnar tråden och låter er andra reda ut era åsikter.

• Anonym (Körlärare)

Från och med 2023 kommer vi bara ha elbilar; skall bli skönt att glömma den bränslesnåla körningen som motorerna och lådorna inte mådde bra av.

• Glinda från Oz
    Anonym (A) skrev 2021-02-12 07:56:37 följande:
    Nu handlar det om en ungdom som kommer att skaffa sin första egna bil. De har ytterst sällan råd med nyare, dyra bilar med automat utan det är manuella skruttbilar som gäller fram tills att de fått stabil ekonomi.

Om man inte uppfostrat barnen vårdslöst vill säga och uppmuntrar ungdomarna atill att ta billån och dyra leasingavtal. Men varje ansvarsfull förälder har fostrat barnen till att man rättar mun efter matsäcken.
    Min första bil kostade 7000 kronor och det var en automat. Det finns mängder med automatbilar i den prisklassen på Blocket. 
  • Anonym (Privatist)
    Anonym (Bilist) skrev 2021-02-13 09:32:55 följande:

Det var precis sånt här min trafiklärare syftade till när han sa att elever som kört mycket hemma var svåra att lära rätt. Sånt och bränslesnål körning. När något väl blivit en rutin är det svårt att ändra. Som flygrl också beskriver.

Vi fick åka med under körlektionerna om vi ville (det uppmuntrades) eftersom vi då kunde öva hemma på samma moment och på samma sätt de lärt sig i körskolan.

Sedan bör man läsa elevens körskolebok samt handledningsguiden, där man får förslag på hur man lägger upp de privata övningslektionerna.
  • Jonnynilsson
    Anonym (Privatist) skrev 2021-02-14 17:04:15 följande:
    Vi fick åka med under körlektionerna om vi ville (det uppmuntrades) eftersom vi då kunde öva hemma på samma moment och på samma sätt de lärt sig i körskolan.

Sedan bör man läsa elevens körskolebok samt handledningsguiden, där man får förslag på hur man lägger upp de privata övningslektionerna.
    Samma här. Det var intressant att lära mer om ecodriving. Jag var med på ett par lektioner och lärde mig bland annat ett smart sätt att lättare fickparkera på. Kan ju vara bra att kunna även om bilarna fixar det själva idag.
  • flygrl
    Anonym (Bilist) skrev 2021-02-13 09:32:55 följande:

Fast jag sa aldrig det va dåligt övningsköra med pappa utan bara att jag inte kunde lära mig växla manuellt hemma utan fick vänta med det till körskolan. Jag hade stor nytta av ha kört privat innan jag kom till körskolan och även att sen öva på sånt vi gjort i körskolan. Tyckte det va optimalt utom det där med att vi hade automat men det löste sig ju det med sen.
Svar på tråden Övningsköra automat