• rrebeckas

    Frågor om IVF, kliniker i Sthlm och antidepressiva

    Hej,

    Ledsen att få upp förhoppningarna genom att svara på detta inlägg, för jag har inga svar..

    Däremot befinner vi oss i en väldigt liknande situation som er. Min sambo hade även han ca 2 miljoner spermier. Vi väntar på svar från reproduktionsmedicin Huddinge fortfarande (remissen skickades för 5 veckor sen nu), hur lång tid tog det för er att få svar efter att remissen skickades?

    Vi har blivit informerade att det är Icsi som gäller. Att vanlig ivf troligtvis inte kommer fungera, och insemination nämnde läkaren inte överhuvudtaget, utan remiss direkt för icsi.

    På tal om klinik. Vi kommer om vi blir godkända att få välja klinik själva, välja sophiahemmet.

    Och det du skriver om antidepressiva. Jag själv fick det utskrivet för flera år sedan, då jag har väldiga problem med mitt psykiska mående vid mens. Alltså pmds. Och har ju inte blivit bättre att man varje månad plus det, deppar ihop totalt för att man får mens just för att det är ett bevis på att det inte fungerat med bebis den månaden heller ;) men då sa dom iallfall att det beror helt på vilken typ av medicin man äter, vissa fungerar att äta när man är gravid, andra inte. Så prata med din läkare och hör! Tänker på ett sätt att tiden med ivf kan bli en tung och påfrestande tid och man kanske inte vill skynda på uttrappningen just då? Men hör med din läkare :)

    Nyfiken bara, hur kommer det sig att utredningen tog så lång tid? Var det för att de först inte hittade några spermier alls? För oss gick det på 1,5 månad när vi väl var igång nämligen.

    Följs gärna åt under denna resa om du vill! Och STORT STORT lycka till!!

  • rrebeckas
    Buggan skrev 2021-02-21 16:32:52 följande:

    Hej! Tack för svar. Det tog kanske några veckor/en månad att få svar från Huddinge. Kommer dock inte ihåg precis. Jag blev så otålig så ringde och frågade dem hur det gått innan jag fick hem brevet.

    Jag ringde runt till olika kliniker och tänkte först Sophiahemmet för de brukar vara bra i övrigt också. Men de hade lång väntetid. Till första besöket skulle jag få vänta 5 veckor och sen sa hon att det är inte säkert man får börja med hormoner vid första mensen för de måste också ha plats i labbet... Men vid andra mensen blir man prioriterad sa hon. Eftersom jag precis haft mens skulle det kunna innebära att jag inte får hormonerna förrän om 3 månader och det är alldeles för långt bort. Så vi valde istället Eliva clinic. Har läst jättebra recensioner om dem på nätet och de hade redan tid om 3 veckor så då sa hon att eftersom jag kommer ha min mens strax därefter så kan man börja då med hormoner. Så hoppas det går bra.

    Usch va jobbigt för dig att bli så påverkad av mensen :( förstår verkligen att det blir ytterligare depp när mensen kommer. Jag ska kontakta min läkare imorn och höra efter.

    Ja precis det tog lång tid för min kille fick göra två spermieprov men tid emellan först. Och sen vid det andra när det fortf inte fanns några spermier så fick han vänta på tid till en läkare.. och sen börja äta medicin ett tag och sen ta nytt spermieprov. När då det provet visade 2 miljoner spermier så sa Huddinge nej först för de tyckte vi då kunde försöka på egen hand ett tag. Men funkade ju inte så min gynekolog skickade en andra begäran efter 3-4 månader igen och då sa de ja. Då hade även skickats med ett yttrande från Livio som ansåg att jag borde få ivf direkt. Min gynekolog hade nämligen en tanke om att ja skulle börja med hormoner ändå eftersom min ägglossning inte är helt perfekt men Livio ansåg som sagt att jag direkt skulle få ivf så de sa nej. Men det var ju bra eftersom huddinge sa ja till slut..

    Tack så mkt för ditt svar! Ja, följs gärna åt jag med under resan :) Massa lycka till nu och hoppas ni får svar snart från huddinge!!


    Hej,

    Okej jag förstår! Vi har väntat i sex veckor nu och börjar bli otålig.. Vi ringde faktiskt och pratade med sophiahemmet för några veckor sedan, just då sa dem att de endast hade ca tre veckors väntetid, och så berättade de om ett par som samma dag fått tid som endast behlvt vänta ca 3 veckor på svar från Huddinge. Så det gjorde ju att hoppet ökade! Men väntetider ändras ju säkert hela tiden!

    Och segt att de inte kan garantera att man får starta vid första mensen, det hade jag nästan förutsatt. Man blir ju galen på denna väntan.

    Du får berätta hur du upplevt Elivs clinic sen! När har du din första tid där? Kul för dig/er att vara igång snart!!

    Ah förstår då varför det tog sådan tid, men måste varit väldigt frustrerande. Intressant också att de tyckte ni skulle försöka själva ett tag när det visade sig att din kille hade 2 miljoner spermier, medan för oss blev det direkt remiss för icsi. De kanske trodde att det skulle gå eftersom spermierna ökat så pass mycket efter medicin i och för sig, men ändå!

    Tack så jättemycket och detsamma!!
Svar på tråden Frågor om IVF, kliniker i Sthlm och antidepressiva